Ridgjord??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NeonPrinsessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 951
Sv: Ridgjord??

Ser inte bilden men vet vilken du menar.

Jag skulle nog inte rida lätt i den. Kanske skulle funka någon gång men inte i längden. Kan inte vara bra för en häst-rygg i längden. En sadel är ju till för att fördela trycket över ryggen osv. Med ridgjorden ligger trycket direkt på ryggraden och utan någon som helst tryckfördelning. Sedan när man rider lätt trycker gjorden där den ligger ann (på ryggaden :crazy: )

Skulle avråda att rida lätt i den.

Ja, detta tänkte jag också, men jag var tvungen att fråga... :d
Den är alltså som ett stöd för skänklarna? För att det ska bli mer "sadel-likt" och stadigt barbacka?

Jo, stigbyglarna är till för att få bättre balans, sitta stadigare (som du skrev) :)

Vi rider mycket med ridgjord på vintern, det blir ju inbyggd sätesvärme på det sättet!!!!

Vi har en gammal yllefilt under att sitta på.

Jag tycker att främst så hindrar gjorden mig från att åka fram på manken, stigbyglarna ger lite hjälp till balansen.
Men jag tycker inte man ska sitta upp med hjälp av stigbyglarna som amn annars gör i en sadel, eller rida lätt. Allt tryck kommer på några få cm av ryggraden. Den är heller inget för hästar med längre manke eller "hög" ryggrad, då blir det tryck direkt på tornutskotten och det kan aldrig vara bra!

/Agnetha

Jag gillade den inte!
Man kan inte sitta gjorden, så man får sitta i någon slags stolsits. Och för att inte ryttaren ska hamna så långt bak på ryggen måste gjorden ligga nästan upp på manken, och långt in under armbågarna på hästen. :crazy:

Nej, ingen hit för mig och min häst iaf...

Precis så upplever jag också att det blir. Jag tänker nog sälja min, för den används inte...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 593
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 718
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V