Murmelin

Trådstartare
Jag har precis köpt ett haflingersto; mycket snäll att rida, men riden väldigt sporadiskt de senaste åren pga föl.

Jag har funderat och kommit fram till att skaffa en ridgjord istället för sadel till en början med så att hon får muskla sig lite innan vi provar ut en passande sadel. Den kan jag också använda när jag jobbar henne för hand och longerar.

Jag har hittat gjordar med både en och två handtag. Vilken av varianterna tro ni är bäst och mest flexibel?

25662192-origpic-a7335f.jpg

36170740-origpic-fda6ae.jpg

Senast ändrad:
Det är min orutinerade 10 åriga dotter som kommer att rida henne under min ledning till en början.

Jag hade köpt den med två handtag. Då får ni plats att ha händerna där emellan i korrekt läge när ni håller i tyglarna.

Tänker du hänga stigläder i den också då?
Om så är fallet, tänk på att det ger ett ganska stort punkttryck när ryttarens vikt bärs upp bara på gjordens däckel. En sadel fördelar ju den vikten ganska mycket mer.

Jo, jag har funderat fram och tillbaka på vad som är bäst . Jag tänkte främst att gjorden ska användas utan stigbyglar och slå två flugor i en smäll med balansträning för dottern samtidigt. Dottern väger 28 kg. Men kanske att det blir några pass med stigbyglar också, typ vid markarbete.

Jo, jag har funderat fram och tillbaka på vad som är bäst . Jag tänkte främst att gjorden ska användas utan stigbyglar och slå två flugor i en smäll med balansträning för dottern samtidigt. Dottern väger 28 kg. Men kanske att det blir några pass med stigbyglar också, typ vid markarbete.
Inte för att 28 kg är särskilt mycket men det är ändå 28 kilos punktbelastning där gjorden ligger. Skulle rekommendera att inte rida med stigbyglar alls men om ni någon gång gör det kan en tryckfördelande pad bra. Jag tänker främst på någon tjockare gelpad.

Varför kan man inte balansträna i sadel?
Bara att låta bli stigbyglarna då.

Och det går ju att sätta handtag framtill i ganska många sadlar, fästa i de där små öglorna där man också kan fästa hopp-bröstan.

kryddelydd:
Självklart går det att balansträna i en sadel. Men jag har blivit rådd att inte köpa en sadel till henne i dagsläget eftersom hon är totalt omusklad, utan vänta och bygga upp henne lite så vi får en sadel som passar bättre.

Om en 28 kg unge har fötterna i stigbyglarna som lite stöd kan jag inte tro gör någon skada. Lättridning och stående i fältsits bör man undvika. Men jag tycker att stiglädren hamnar så långt fram på en ridgjord att man snarare hamnar i sämre balans om man använder dem.
Har man en vojlock under så sitter man otroligt stabilt och jag tror inte stigläder kommer behövas alls.

Enligt min sadelutprovare så ska inte muskler ändra så mycket att man måste köpa ny sadel. Även om hästen musklar på sig väldigt mycket ska alltså en väl utprovad sadel passa även sedan.

Däremot är det många som måste byta sadel för att hästen går upp eller ner ordentligt i vikt, men det är ju inte samma sak men förekommer oftare och fett på ryggen är ju oftast sådant som missuppfattas som muskler.

Ja, hon är lite för tunn nu och behöver inte bara muskla sig utan även äta upp sig. Så jag har fått rådet att vänta några månader med att köpa sadel. Därför tänkte jag att en ridgjord skulle kunna vara en lösning under tiden. Men om det går lika bra att köpa en sadel direkt så är det ju en bättre lösning.

Enligt min sadelutprovare så ska inte muskler ändra så mycket att man måste köpa ny sadel. Även om hästen musklar på sig väldigt mycket ska alltså en väl utprovad sadel passa även sedan.

Däremot är det många som måste byta sadel för att hästen går upp eller ner ordentligt i vikt, men det är ju inte samma sak men förekommer oftare och fett på ryggen är ju oftast sådant som missuppfattas som muskler.

Fast nej, det där är ju en grov förenkling. En häst med dålig muskling kan ändra sig MASSOR i sin rygg när den blir välmusklad. Hela rygglinjen kan ändras, hästen kan bli markant bredare vid sidorna av manken osv.

Det är när de är dåligt musklade inte alls ovanligt att redan efter ett par månader så ligger den tidigare välpassande sadeln inte bra och man måste byta. Däremot om man då INTE gör det kommer ju hästens muskling svara på det och muskler kommer börja förtvina igen.

Det här är samma hästrygg, hästen har samma hull. Det är mindre än två månader mellan bilderna. Studera manken och rygglinjen, det är ändrad muskling som gör den skillnaden. En sadel som passat perfekt på första bilden skulle INTE göra det på andra bilden. Nu har hästen i fråga fullt medvetet (pga dålig muskling/muskelfattig överlinje) haft en för vid sadel som paddats. Det är dags att minska paddningen nu. Hade jag köpt en sadel som passade perfekt på första bilden hade den varit på tok för trång nu, inte ens två mån senare
12923384_967182216711085_4702197233486563253_n.jpg

Fast nej, det där är ju en grov förenkling. En häst med dålig muskling kan ändra sig MASSOR i sin rygg när den blir välmusklad. Hela rygglinjen kan ändras, hästen kan bli markant bredare vid sidorna av manken osv.

Det är när de är dåligt musklade inte alls ovanligt att redan efter ett par månader så ligger den tidigare välpassande sadeln inte bra och man måste byta. Däremot om man då INTE gör det kommer ju hästens muskling svara på det och muskler kommer börja förtvina igen.

Det här är samma hästrygg, hästen har samma hull. Det är mindre än två månader mellan bilderna. Studera manken och rygglinjen, det är ändrad muskling som gör den skillnaden. En sadel som passat perfekt på första bilden skulle INTE göra det på andra bilden. Nu har hästen i fråga fullt medvetet (pga dålig muskling/muskelfattig överlinje) haft en för vid sadel som paddats. Det är dags att minska paddningen nu. Hade jag köpt en sadel som passade perfekt på första bilden hade den varit på tok för trång nu, inte ens två mån senare
12923384_967182216711085_4702197233486563253_n.jpg

Jag kan ju bara referera till vad min sadelprovare sa. Jag själv kan allt för lite om detta då mina hästar aldrig ändrat sadelstorlek trots mer muskling eller mindre.

Jag kan ju bara referera till vad min sadelprovare sa. Jag själv kan allt för lite om detta då mina hästar aldrig ändrat sadelstorlek trots mer muskling eller mindre.

Nej jag förstår det, men det är bra att veta att uttalandet inte stämmer. De allra flesta sadelutprovare har en efterkontroll ca 3 mån efter utprovning, just för att stämma av.

Men huvudsaken är att man regelbundet kollar att sadeln fortfarande passar, och just inte tror att är den en gång utprovad så passar den. Såg när jag sökte häst i vintras en massa hästar med "utprovad sadel" som hade fruktansvärt illapassande sadlar. Helt enkelt för så mkt hänt efter utprovningen.

Här är en bild till. Det är samma häst och samma sadel, men knappt två månader mellan bilderna. Inget är gjort med sadel (dvs inte stoppats om eller så) utan det är ökad muskling som gör skillnaden. Hon har helt enkelt med mer muskling "växt i" den tidigare rejält för vida sadeln.
12976881_970456653050308_5028624390299393880_o.jpg

Senast ändrad:
Mitt bästa tips är att skaffa en barbacka padd istället för ridgjord :), man sitter mycket bekvämare i den och får mycket bättre position. En ridgjord hamnar ju mitt där du ska sitta.

Och i en väl uppbyggd barbacka padd så sitter man många gånger stabilare utan stigläder är med en ridgjord med stigläder.

Man måste ju sen inte köra en padd för flera tusen heller, går lika bra att sy en egen av lite allt möjligt man har liggande hemma :p.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat