ridgjord....göra en egen???

Gullan86

Trådstartare
kanske en dum fråga men skulle man kunna göra en egen ridgjord?

alla som vet...hur är den uppbyggd? är det inte som en t.ex tömkörningsgjord (en rejäl av läder alltså, med bossor och frihet för ryggraden/manken) och om man tar bort svanskappan och kommer på nåt smart sätt att fästa stigläder på den??? skulle det funka eller e ridgjordar uppbyggda helt annorlunda?

Sv: ridgjord....göra en egen???

jag har låtit göra en ridgjord hos sadelmakare.
det är ett kraftigt band typ sadelgjord över ryggen med dolt fäste för stigläder.
sen är det fastsytt sadelgjordsstroppar(begagnade), måttanpassat efer min sadelgjord.
man kan inte spänna gjorden så hårt pga av att gjorden ligger direkt på ryggen. men det behövs inte heller om man har en riktig sadelgjord, då ligger den bra ändå.
rider med långa stigläder utan att ta för mycket stöd.
under så använder jag fårskinnsvojlock.
billig barbackagjord som fungerar utmärkt.

En "klassisk" ridgjord ser du på www.lillhastenistav.se under "övrigt". Syns lite dåligt, men den är uppbyggd.

Har provat rida med sånna några gånger men jag tycker det lätt blir lite stolssits (vilket iofs är mitt fel) och sen är jag skeptisk till punkttrycket av just stigläderinfästningen. Men nån gång ibland borde inte vara ett problem.

Personligen tycker jag att ridgjordar i stort sett är helt värdelösa, de ger ett stort punkttryck (även fast man inte står i fältsits) och när man väl rider med dem, sitter man helt galet (världens stolsits)...

Men ja, du skulle ju kunna modifiera din tömkörningsgjord till ridgjord (hörde att nån hade fixat till det genom att bara använda själva gjorden och fäst stiglädren i ringarna; hur det fungerade vet jag dock ej), men å andra sidan kan man väl få tag på en ridgjord för en ganska ringa summa.

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 930
Senast: Crossline
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har... 2
Svar
28
· Visningar
8 794
Senast: Sonic76
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 363
Ridning Hjälp! Jag och pålle har just konverterat från western till akademiskt. Jag har ridit western i elva år och har således suttit som...
Svar
12
· Visningar
1 876
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden