Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Sv: Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Jag tycker inte att man ska börja rida med hjälptyglar för tidigt på en unghäst.. Jag började tömköra min D-ponny istället och då hittade han formen bättre. Arbetade han även mycket från marken (Med longering, Horsemanchip) och det har man verkligen igen när man rider.:bump:

Hejsan!

Halsförlängare tycker jag är jättebra på unghästar!
Den gör så att hästen hittar rätt form och blir lösgjord.
Jag använder det på min 4-åring, och han har fått en
mycket bra form när jag sedan tagit av den. Då blir han
mycket med mjuk i sidorna och lättare i munnen m.m.
Så enligt mig är Halsförlängare det bästa redskapet som
man kan använda om man vill få sin unghäst att kunna
gå i en bra form i framtiden!

Yeah right:crazy: Dra den om rödluvan oxå :devil:

Citerar från dina andra inlägg:

Hej
Jag har ett litet problem. Jag har en unghäst som jag har
ridit in och utbildat själv. Men han har INGEN som helst svung
i steget! Jag har provat att gå honom lite mer högrest genom
att peta till honom lite med dressyrspöt då och då så han vaknar
till. Men han biter bara tag i bettet och dundrar vidare. Han går i
ganska bra form, men han är aldelles för markbunden i sina rörelser,
speciellt i traven då han bara släpar benen efter sig. Hur ska jag
göra för att få honom med svungig och elegant?
| Citat-svar |

Jag brukar göra det, fast då går det ju ganska fort, eftersom
han är väldigt stark att rida. Så när jag släpper fram honom ökar
han bara, utan att bli känsligare. Han verkligen hänger på bettet.
Visst, han kröker ju på nacken, men blir väldigt framtung. Jag har
ofta låtit honom trava över pyttesmåå hinderserier som kavaletti,
och då först över dom har han lyft upp sif ordentligt och jobbat
upp sig en aning. Jättekul att så många vill hjälpa mig. Jag uppskattar
det verkligen!

Du ser inte sambandet??

Senast ändrad av en moderator:

wert skrev:
Yeah right:crazy: Dra den om rödluvan oxå :devil:

Citerar från dina andra inlägg:

Hej
Jag har ett litet problem. Jag har en unghäst som jag har
ridit in och utbildat själv. Men han har INGEN som helst svung
i steget! Jag har provat att gå honom lite mer högrest genom
att peta till honom lite med dressyrspöt då och då så han vaknar
till. Men han biter bara tag i bettet och dundrar vidare. Han går i
ganska bra form, men han är aldelles för markbunden i sina rörelser,
speciellt i traven då han bara släpar benen efter sig. Hur ska jag
göra för att få honom med svungig och elegant?
| Citat-svar |

Jag brukar göra det, fast då går det ju ganska fort, eftersom
han är väldigt stark att rida. Så när jag släpper fram honom ökar
han bara, utan att bli känsligare. Han verkligen hänger på bettet.
Visst, han kröker ju på nacken, men blir väldigt framtung. Jag har
ofta låtit honom trava över pyttesmåå hinderserier som kavaletti,
och då först över dom har han lyft upp sif ordentligt och jobbat
upp sig en aning. Jättekul att så många vill hjälpa mig. Jag uppskattar
det verkligen!

Du ser inte sambandet??

:rofl: :rofl:

Det enda jag rider med i hjälptygel väg är martingal och det är för att inte riskera att få en knock rakt i ansiktet.

Hejsan!
Tänkte bara klarlägga vad forskningsresultat klarlagt vad gäller graman / halsförlängare / chambon.

Gramanen får hästen att aktivera sin bakdel mer när den används korrekt av erfarna ryttare.
deremot har ännu inga studier gjorts på de negativa sidor som kan uppkomma tex, hästen går "bakom bettet".

halsförlängaren hade mest positiv inverkan på hästens framben och någorlunda på halsförhållandet, alltså hur korrekt hästen håller huvud hals.

chambonen aktiverar bakdelen mer än halsförlängare och hade den bästa vinkeln på huvud hållningen.

alltså är det i ridsyfte dessa goda egenskaper de kan ha med en erfaren ryttare! :)

länk till dessa resultat och mycket mer matnyttiga framstående forskning..
http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Och i dessa forskningsresultat kan man även läsa att martingalen kan orsaka ryggproblem hos hästar..

och med hur korrekt hästen förhåller sig som jag skrev i första svaret menas, att hästen på naturligast och mest skonsamma vis för ridning tänkt hörhåller sig.

kl.

Jag tycker att gramanen kan vara ett bra hjälpmedel, dock undviker jag att använda hjälpmedel på unghästar. Skulle jag använda något hjälpmedel på en unghäst så är det en chambon vid longering.

Halsförlängare tycker jag är skräp!

kl

Längesen jag hade unghäst själv men jag jobbade för några år sedan hos en landslagsryttare, där red vi dom flesta 4åringarna med graman för att använda i nödfall( fanns en och annan krut harry) Annars hängde den mest :) Jag ser inget fel i att använda graman om man kan rida med den... ((Samma svar som man får i alla diskutioner om graman:grin::grin:))

Jag har unghäst själv som är i skede att börja lära sig att bära upp sig på bakdelen och jag känner att jag skulle gärna prova mig fram med chambon som vägledning till rätt bärighet och om han knycker på nacken tycker jag är ovesäntligt, endast ute efter att han ska ta bort påskjut och ersätta med bärighet. Men han är ju fem så det är ju dags att ställa lite högre krav hittils har vi bara kollat alla grundhjälper och hoppat lite.

Ja, jag rekomenderar den, då det är en av dom få hjälptyglarna som enligt mig inte knäcker av hästen i nacken och ändå hjälper hästen i rätt riktning mot bärighet.

jag red med graman på min tjej 1 gång precis när hon var färdig inriden bara för att få henne at slappna av lite mer och lyssna på halvhalter så smått. red dock bara med den i 5-10 min. det var allt som behövdes.

chambon

håller absolut med om det! Det är ju också ett resultat av forskning så det är ju ingens åsikt :)

jag tycker det är skönt att få veta vad som händer kan hända med min häst innan jag provar nya saker och detta är väl en ganska vanlig grej nu.
tycker att det är så bra att vi hästmäniskor är så upplysta nu mer..
att det inte längre handlar om "olika åsikter" vilket hästfolk alltid har och det ofta är därför man inte didkuterar såhär i verkligheten utan foremet är exellent att dela erfarenheter!

:D

Nejnejnej, aldrig.
Rider man hästen på rätt sätt med mycket lösgöring skall inte detta behövas.
Skulle aldrig komma på tanken att sätta på något på min fyraåring.
Endast inspänningar vid longering, aldrig vid ridning.

tyvärr

Det funkar inte riktigt så,, alla hästar har inte naturlig bärighet och behöver rätt stöd och lite vägvisning för att hitta rätt.
inspänningstyglar är just ett sådant redskap som kan skapa en tvingande form som är onaturlig.

Det är snarare tvärt om en naturlig normal häst rör sig med påskjut vilket är en naturlig form för alla hästar..
Anledningen till att ridformen finns är just för att den skall bära upp ryttaren rätt för att inte skada sig själv.
För hästar är inte gjorda från början att bära eller dra de ska endast fly=springa fort=påskjut.

men det finns ju såklart de som är mer eller mindre gjorda för ridning (bära upp sig i rätt form)

så egentligen finns inte bärighet det är vi som skapat den.
;)

Sv: tyvärr

*kl*
Såg att detta är en gammal tråd som fått liv men svarar iaf :D
Skulle inte få för mig att sätta hjälptyglar på min 3 åring.
Han bär sig hyffsat självmant och rider inte ens med bett på honom :)

mm

Det är väldigt logiskt tänkt, man ska först ha en väl grundriden häst innan man kräver mer av den med form och bärighet.. så en treåring ska inte ha de kraven än..

men snälla graman på unghästar? lämna iväg era hästar till någon som kan grundrida dem och rida in dem istället....

Hjälptyglar och skit behövs inte om de rids in bra från börja..

Synd att så många hästar ska behöva bli förstörda...:crazy:

men snälla graman på unghästar? lämna iväg era hästar till någon som kan grundrida dem och rida in dem istället....

Hjälptyglar och skit behövs inte om de rids in bra från börja..

Synd att så många hästar ska behöva bli förstörda...:crazy:

och VAD får du ifrån att inte erfarna beridare använder hjälptyglar?

alla hästar ska vara grundridna innan man kräver mer utav dem med bärighet och om hästan är grundriden har INGENTING med bärighet att göra.

En hjälptygel ska inte användas till att tvinga in huvudet utan till att få rätt hållnining i helhet med bärighet och en bra huvudhållning..

Det är trångsynt att tro att hjälptyglar finns utan anledning..
och att det skulle ha endast med oerfarna ryttare att göra är också bara påhitt det finns många erfarna ryttare som har en häst med alltför mycket påskjut..

men jag reserverar också mig för att självklart ska man inte grundrida en häst med hjälptyglar utan som en extra hjälp efter grundridning.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve