Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Valencia skrev:Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?
Har aldrig använd sådana saker.....ärligt talat är jag helt emot detta.......gäller att man vet vad man håller på med, när man använder sig av hjälptyglar mm har jag hört.............Valencia skrev:Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?
Sara-Ida skrev:Kort svar: Nej. Skulle aldrig komma på tanken. Var hästen har huvudet någonstans är ointressant. Den ska lära sig att gå i balans och söka sig fram mot bettet själv och aldrig forceras. Ridningen ska vara kul för den unga hästen! Ta hjälp av en riktigt duktig instruktör om du är osäker på hur hästen ska jobbas.
Menar du att du inte vet vad det innebär med hjälptyglar?rocki skrev:Har aldrig använd sådana saker.....ärligt talat är jag helt emot detta.......gäller att man vet vad man håller på med, när man använder sig av hjälptyglar mm har jag hört.............
Valencia skrev:Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?
Sara-Ida skrev:Yep, och det är skönt att se att de flesta verkar ha en sund inställning.
Över huvud taget frågar jag mig ibland: hur många hjälptyglar behövs egentligen? Får känslan av att många ryttare "självmedicinerar", alltså skriver ut en gramantygel eller dylikt "utan läkares ordination" om ni förstår vad jag menar, bara för att få hästen att "gå snyggt". Allt för att få hästen att böja på nacken. Tänk om de hade tagit hjälp av en bra tränare i stället! Kanske är det inte så farligt om hästen springer iväg med huvudet högt i galoppombytena - och det kan säkert avhjälpas på andra sätt. En häst som stegrar sig skulle jag alltid överlåta till en professionell tränare. Det FINNS bra instruktörer och det bästa måste vara - alltid - att rådfråga en sådan innan man börjar experimentera själv. Varför är så många hästmänniskor rädda att be om hjälp? Att lära sig i stället för att söka fel hos hästen? Och för att få kritik??
Sorry, en avstickare. Men jag blir så ledsen för många hästars skull som tvingas gå med nosen i bringan med okunniga ryttare som tror att det är så det ska se ut. Och är det unghästar är det bara ännu mer vidrigt!
Nää, jag vet vad det innebär ha ha, men inget för mig...Valencia skrev:Menar du att du inte vet vad det innebär med hjälptyglar?
haha joo...rocki skrev:Nää, jag vet vad det innebär ha ha, men inget för mig...
(använder varken sporrar eller spö heller).... men det har alltid funkat utan, när hästen är inriden och lärt sig gå framför skänkeln ta jag även bort nosgrimman... idea: men detta är ju mitt sätt och rätt för mig:smirk: ....för andra , annat sätt som är rätt för dem.....