Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Sv: Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Jag har martingal enbart. Använder inte så mycket hjälptyglar i övrigt.

Valencia skrev:
Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?

nepps! skulle inte hända:p

Man rider väl aldrig en unghäst på hjälptyglar..

Varför lära den att gå i fel form från början?!

De söker ju framåt neråt naturligt och de ska man ta vara på.

Ang ditt fullblod. försök ta in henne på volt, avsaktningar i massor!

Been there, done that;)

Visst, man kan rida på volt, och försöka med mjuka avsaktningar / inte dra i tyglarna som några tidigare har sagt, men jag tror inte att det är där problemet ligger. Genom beskrivningen låter det som om hästen tar tyglarna och drar redan i fattningen, och då är det den du måste jobba med, och inte förhållningar eller avsaktningar, de spelar ingen roll om hästen redan tagit bettet och dragit iväg.

Nu lär jag väl bli påhoppad men på f.d. löphästar kan jag ibland ta till en gramantygel och använda denna vid galoppfattningar. Då försvårar man för hästen att dra ner huvudet och lägga sig på bettet redan i fattningen, och om fattningen blir korrekt utan att hästen drar iväg så släpper jag efter ett par språng. Rider man med denna ett par gånger brukar det funka utan sedan... Ett tips bara!

Valencia skrev:
Använder ni ex. gramman, halsförlängare etc. någon gång när ni rider era unghästar?
Har aldrig använd sådana saker.....ärligt talat är jag helt emot detta.......gäller att man vet vad man håller på med, när man använder sig av hjälptyglar mm har jag hört.............;)

Sara-Ida skrev:
Kort svar: Nej. Skulle aldrig komma på tanken. Var hästen har huvudet någonstans är ointressant. Den ska lära sig att gå i balans och söka sig fram mot bettet själv och aldrig forceras. Ridningen ska vara kul för den unga hästen! Ta hjälp av en riktigt duktig instruktör om du är osäker på hur hästen ska jobbas.

:bow: :bow: :bow:

rocki skrev:
Har aldrig använd sådana saker.....ärligt talat är jag helt emot detta.......gäller att man vet vad man håller på med, när man använder sig av hjälptyglar mm har jag hört.............;)
Menar du att du inte vet vad det innebär med hjälptyglar?

Valencia skrev:

Nej, aldrig. Tycker att unghästar ska ridas friare och lära sig att det är kul, inte heller ställa för höga krav. De måste lära sig att hitta form och balans själva.

Okidoki alla, ville bara få igång en diskussion! Å jag lyckades ;)

Yep, och det är skönt att se att de flesta verkar ha en sund inställning.

Över huvud taget frågar jag mig ibland: hur många hjälptyglar behövs egentligen? Får känslan av att många ryttare "självmedicinerar", alltså skriver ut en gramantygel eller dylikt "utan läkares ordination" om ni förstår vad jag menar, bara för att få hästen att "gå snyggt". Allt för att få hästen att böja på nacken. Tänk om de hade tagit hjälp av en bra tränare i stället! Kanske är det inte så farligt om hästen springer iväg med huvudet högt i galoppombytena - och det kan säkert avhjälpas på andra sätt. En häst som stegrar sig skulle jag alltid överlåta till en professionell tränare. Det FINNS bra instruktörer och det bästa måste vara - alltid - att rådfråga en sådan innan man börjar experimentera själv. Varför är så många hästmänniskor rädda att be om hjälp? Att lära sig i stället för att söka fel hos hästen? Och för att få kritik??

Sorry, en avstickare. Men jag blir så ledsen för många hästars skull som tvingas gå med nosen i bringan med okunniga ryttare som tror att det är så det ska se ut. Och är det unghästar är det bara ännu mer vidrigt!

Sara-Ida skrev:
Yep, och det är skönt att se att de flesta verkar ha en sund inställning.

Över huvud taget frågar jag mig ibland: hur många hjälptyglar behövs egentligen? Får känslan av att många ryttare "självmedicinerar", alltså skriver ut en gramantygel eller dylikt "utan läkares ordination" om ni förstår vad jag menar, bara för att få hästen att "gå snyggt". Allt för att få hästen att böja på nacken. Tänk om de hade tagit hjälp av en bra tränare i stället! Kanske är det inte så farligt om hästen springer iväg med huvudet högt i galoppombytena - och det kan säkert avhjälpas på andra sätt. En häst som stegrar sig skulle jag alltid överlåta till en professionell tränare. Det FINNS bra instruktörer och det bästa måste vara - alltid - att rådfråga en sådan innan man börjar experimentera själv. Varför är så många hästmänniskor rädda att be om hjälp? Att lära sig i stället för att söka fel hos hästen? Och för att få kritik??

Sorry, en avstickare. Men jag blir så ledsen för många hästars skull som tvingas gå med nosen i bringan med okunniga ryttare som tror att det är så det ska se ut. Och är det unghästar är det bara ännu mer vidrigt!

:bow: Håller fullständigt med dig!

Tyvärr är det ont om de "bra" tränarna, och allt för många blir rekomenderade inspänningar/hjälptyglar av sina tränare... I ridhuset där vi brukar lalla runt ibland håller en erkänt bra tränare lektioner, och en av unghästarna hon hjälper till att rida in har aldrig satt sin fot i ridhuset utan någon form av inspänning:crazy: Skrämmande eller:confused:

Iallafall, min åsikt i ämnet är följande: En helt grön häst ska det inte behövas några hjälptyglar på nej, MEN en häst under omskolning från ex. trav eller galopp kan om dess löpbeteende hänger i sig behöva någon form av vägledning för att inte riskera att ryttare och häster fajtas i flera års tid... Men då ska man veta vad man sysslar med, och bara använda sig av hjälptygeln i de få ögonblick den faktiskt gör nytta. Därför tycker jag att inspänningar, gummisnoddar och andra hjälptyglar som inte ger efter är förkastliga! Det enda jag kan tänka mig att använda är graman, och då som sagt några sekunder i taget...

jag hade en tränare som sa att jag skulle ha en gramen på den förra hästen, men jag sa att jag inte ville ha det. Som tur är va det inget mer med det! ;)

Valencia skrev:
Menar du att du inte vet vad det innebär med hjälptyglar?
Nää, jag vet vad det innebär ha ha, men inget för mig...
(använder varken sporrar eller spö heller).... men det har alltid funkat utan, när hästen är inriden och lärt sig gå framför skänkeln ta jag även bort :o nosgrimman... idea: men detta är ju mitt sätt och rätt för mig:smirk: ....för andra , annat sätt som är rätt för dem.....;)

rocki skrev:
Nää, jag vet vad det innebär ha ha, men inget för mig...
(använder varken sporrar eller spö heller).... men det har alltid funkat utan, när hästen är inriden och lärt sig gå framför skänkeln ta jag även bort :o nosgrimman... idea: men detta är ju mitt sätt och rätt för mig:smirk: ....för andra , annat sätt som är rätt för dem.....;)
haha joo...:)

Ja suck, bra att du avstod tycker jag. Undrar vad den tränaren hade lärt sig rida någonstans? Känner flera svårklassryttare i dressyr och de skulle aldrig få för sig att använda graman av princip. Och även om man nu skulle få en effekt med hjälptyglar, så vad lär man sig på det? Felet avhjälps väldigt sällan i hästens huvudhållning och av styrkan i handen...

Jag har alltid martingal på unghästar men inga andra hjälptyglar.

aldrig. Red en häst förut som blivit riden med snodd som 4-åring och alltid knäppte av i nacken och hade jättesvårt att hitta den naturliga formen pga. det.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?