Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Sv: Rider ni med hjälptyglar på unghäst?

Visst finns det de som gör det också, men många av dem gör det INTE!

Klart att det har alla unghästar som rids in rätt från början jobbas det med bärighet direkt.

Men för fan nu blir jag förbannad kan du inte få din häst att gå ordentligt och bära sig utan hjälptyglar så får du väl ta hjälp av någon som är kunnig. Det behövs inte hjälptyglar för att få hästen att jobba du bara ljuger för dig själv.

Min tränare är en av Sveriges duktigaste och mest erfarana unghästutbildare inom dressyr så jo jag har rätt så bra koll på hur eliten utbildar sina unghästar och där används inga gramaner lr dyligt för att få dem dit. Ridning!

Blir bara väldigt upprörd....

Visst finns det de som gör det också, men många av dem gör det INTE!

Klart att det har alla unghästar som rids in rätt från början jobbas det med bärighet direkt.

Men för fan nu blir jag förbannad kan du inte få din häst att gå ordentligt och bära sig utan hjälptyglar så får du väl ta hjälp av någon som är kunnig. Det behövs inte hjälptyglar för att få hästen att jobba du bara ljuger för dig själv.

Min tränare är en av Sveriges duktigaste och mest erfarana unghästutbildare inom dressyr så jo jag har rätt så bra koll på hur eliten utbildar sina unghästar och där används inga gramaner lr dyligt för att få dem dit. Ridning!

Blir bara väldigt upprörd....

hmm okej jag är utbildad på sveriges tredje största lantbruksinstitut av några av sveriges bästa unghäst ryttare och har riddit för tex lisen bratt peder fredriksson och på en av dessa lektioner red lisen med graman på sin femåring för att den just hade lite svårt för att bära sig..

men hur bra tränare man än har behöver man inte vara en duktig unghäst vetare, ryttare själv..

så jag kan väl säga att jag har mycket bra koll och jag går inte bara efter hur andra gör utan även efter forskningsresultat som tydligt visar hur bra hjälptyglar KAN vara.

och man jobbar för att få bärighet, vilket 99% inte har när de rids in. Vilket många hittar utan hjälp men det finns de som behöver extra stöd och hjälp mot bärighet.........

och kära du jag rider inte med hjälptyglar jag är bara såpass vidsynt att jag förstår vilken bra hjälp de kan vara att man inte är korkad för att man ser den som vad den är en hjälptygel som kan göra mycket nytta..

Gaah blir helt upprörd över att läsa vad du skriver. Håller med Lancet till 100%i allt hon skriver! Jag vet inte vad du har ridit för unghästar, men de brukar inte ha några som helst problem att hitta rätt form bara man gör rätt. Det är ju "oförstörda" så att säga. De kanske inte orkar så länge, men bärigheten som du talar om kommer ju just när hästen orkar. Att dra ihop nacken med en graman ger knappast bärighet:devil: Och folk undrar varför deras 5-åringar måste sprutas i framkotorna? Det är ju så skrattretande att det inte är sant.

Jag förstår verkligen inte hur man kan tro att genom att dra ihop halsen så jobbar hästen rätt?! Det är ju verkligen att börja från fel ände. Formen och bärigheten ska komma BAKIFRÅN. När hästen jobbar väl med bakbenen så kommer ryggen upp och simsalabim så får man en häst som bär sig korrekt även fram. Som sagt en unghäst kanske inte orkar så mycket från början, men med rätt ridning så kommer också muskelstyrkan och orken snabbt.

För övrigt tycker jag just Lancets ridning, vad jag har sett på bilder och filmer, utan hjälptyglar och annat tjaffs verkligen är rätt väg att gå:bow:

Ska vi börja dra upp tränare vi har ridit för så kan jag ju börja dra upp bla två att tysklands mest kända tränare... Men det känns som lite sandlåda...

citerar mitt eget inlägg eftersom du nog inte riktigt förstod det riktigt..

på en av lektionerna red hon på det ja, men just den hästen kanske hon kunde avgöra att det kunde hjälpa? Men sen har hon ju också ridit ett antal hundratal hästar. Och bara för att man har gått på ett lantbruksinstitut så betyder inte det att man kan rida..

Men att gå ut med att hjälptyglar hjälper bärighet osv osv, sänder fel singnaler, visst i rätt hand så kan en ryttare säkert få nån sorts användning av gramman men oftast så är då ryttaren tillräckligt duktig för att rida utan då.

Tex så var här en gång en tjej som la ut bilder på buke när hon enbart red på gramman.. Hon trodde väl kanske att hennes häst då helt plötsligt gick på tyglen och började bära sig...

Men att gå ut med att hjälptyglar hjälper bärighet osv osv, sänder fel singnaler, visst i rätt hand så kan en ryttare säkert få nån sorts användning av gramman men oftast så är då ryttaren tillräckligt duktig för att rida utan då.

Så sant som det var sagt :bow:

suck jag blir bara sååå trött vi pratar inte om att dra ihop hästen genom att kasta på endast graman och mata på tills nosen slår i bogen....

och för att upprepa mig själv med viss ändring för att man en gång i veckan rider för en unghästtränare gör inte att man har kol på hur eliten rider sina unghästar..

och precis!! det var ju bara det jag menade att hjälptygeln som var gramanen i lisens fall kunde hjälpa hästen i rätt riktning och du säger ju bara det jag sagt hela tiden
av en erfaren ryttare kan det vara en bra hjälp!

sätter in länken ännu en gång ifall någon missuppfattat mig som du och tror att hjälptyglar ska funka som något att dra ihop hästen som en spiral med..
http://www.horseconnexion.org/Swedish/About_Us/Frames/Index.htm
här kan man läsa om forskning hur hjälptygeln kan hjälpa på rätt sätt..
och denna sida är tillverkad och underhållen av en ridlärare och unghäst vetare på strömsholm och resultaten är framtagna av högst pålitliga källor vilket man också kan läsa om..

och att gå ut med att hjälptygeln är en hjälp till bärighet är inte alls fel.. vilket du kan läsa om här.

blir lite fundersam vad menar du med:

"Men att gå ut med att hjälptyglar hjälper bärighet osv osv, sänder fel singnaler, visst i rätt hand så kan en ryttare säkert få nån sorts användning av gramman men oftast så är då ryttaren tillräckligt duktig för att rida utan då."

du menar alltså att endast dåliga ryttare behöver rida med hjälptyglar?
Kan bara återkomma till Lisen Bratt.

men jag vill absolut inte att någon ska tro att man kan rida sin häst i form med graman, tillsammans med tygel kan den ha viss inverkan på bärighet men det finns inte forskning om vilka nackdelar den har som tex "bakom bettet"

den hjälptygel som är mest skonfull och anpassningsbar är chambon som mest av alla hjälper hästen att jobba med bakdelen och håller huvudet i en bra position.

men inga hjälptyglar ska utforskas av oerfarna ryttare endast med hjälp av erfarna eller av erfarna...

ett annat citat av annan användare...OKEJ???
"Jag förstår verkligen inte hur man kan tro att genom att dra ihop halsen så jobbar hästen rätt?! Det är ju verkligen att börja från fel ände. Formen och bärigheten ska komma BAKIFRÅN. "

vem har pratat om att dra ihop halsen??
diskutionen har endast varit den att få bärighet alltså att få hästen att jobba under sig vet inte vilka hjälptyglar du har använt setts använda för de ska absolut inte användas till det syftet utan att hästen ska få en liten ledtråd till att hitta bärigheten vilket sitter i bakdelen.

Det är så tråkigt att inte en seriös diskussion kan hållas om hjälptyglar för just det skulle kunna klargöra för felaktiga användare..

alla ska ha så klara uppfattningar om vad som är bra och dåligt...

egentligen kan man väl säga då att hjälptyglar ger ryttaren en genväg istället för flera månaders kämpa svettas blöda kanske det kan räcka med en tids kort anvisning, vägledning med hjälptygel för att häst och ryttare ska samverka och jobba tillsammans och borde inte det vara skonsammare för både häst och ryttare, med reservation för att ryttaren vet vad den sysslar med..

kan inte någon koma med lite seriösa inlägg om varför hjälptygeln stjälpte dem / motsvarande hjälpte dem..

Att dumförklara folk för att de har en annan uppfattning ä du tycker jag är väldigt onödigt, för hur ogärna ni än vill säga det så har hjälptyglar kunnat ge goda effekter i mångfald!

Låt höra några användare som blivit hjälpta om ni nu snappat upp tråden!
eler om någon annan ville väga för och nackdelar, jag ser gärna nackdelarna men är inte blind för fördelarna..

Därför att det som sker! Jag vet inte hur många hästar du har ridit men jag vet inte hur många hästar jag har ridit som varit grammanridna som det är rätt ut sagt ett helvete att få rätt på.

Och vad vet du om hur mycket koll jag har på eliten? Eller hur mkt kontakt jag har med min tränare eller hur insatt jag är i deras träning?
inget alls.....

Men snälla för de första så har de gjort det enbart på hopphästar + att de bara travade över en platta? Hur pålitligt är det. Plus att det står i studien att man inte vet hur det påverkar hästar om det är okunniga, orutinerade ryttare som använder det.

Ja sa också att om ryttaren är så pass duktig att kunna rida med gramman så kan de också oftast rida utan..

Sen finns det en duktig hoppryttare i Sverige som faktiskt själv gått ut och berättat att h*n har förstört en mkt lovande häst genom att rida den mycket med gramman. För han trodde att det var rätt och han trodde att hästen jobbade. Men hästen blev istället bara väldigt låst och kunde när hinderna blev högre inte komma igenom ryggen längre.

De har fortfarande inte gjorts några omfattande studier på det och efter all grammanridning jag har sätt och känt på sen så ska jag lova att jag aldrig kommer kunna rekommendera gramman.

men jag vill absolut inte att någon ska tro att man kan rida sin häst i form med graman, tillsammans med tygel kan den ha viss inverkan på bärighet men det finns inte forskning om vilka nackdelar den har som tex "bakom bettet"

Det behövs ingen forskning för det.......

jag förstår inte riktigt vad det finns att tjafsa om? varför strida om gramanens vara och icke vara? När det är så sant som det är sagt att formen kommer BAKIFRÅN och utav riktig ridning.

en töm från sadelgjord - bett- hand kan aldrig hjälpa hästen till bärighet.
förstår inte vad det är som inte går in?

ett annat citat av annan användare...OKEJ???
"Jag förstår verkligen inte hur man kan tro att genom att dra ihop halsen så jobbar hästen rätt?! Det är ju verkligen att börja från fel ände. Formen och bärigheten ska komma BAKIFRÅN. "

vem har pratat om att dra ihop halsen??
diskutionen har endast varit den att få bärighet alltså att få hästen att jobba under sig vet inte vilka hjälptyglar du har använt setts använda för de ska absolut inte användas till det syftet utan att hästen ska få en liten ledtråd till att hitta bärigheten vilket sitter i bakdelen.

så hjälptygeln som sitter fram ska ge hästen en ledtråd om bärigheten som kommer bakifrån?
varför inte rida grundligt och ordentligt istället...

helt seriöst har jag aldrig ridit en häst som blivit riden med någon hjälptygel vad jag vet och samma som dig har jag absolut ingen aning om hur många de varit,,
men jag har sett effekten alltså att man helt enkelt lite snabbare kan få hästen att trampa under sig och förstå vad man vill..

vilket för mig känns som ett skonsamt sätt istället för som jag tidigare sa blod svett och tårar, det måste ju vara lättare för både häst och ryttare när hästen kan tänka i rätt banor mer omgående.

och jag vet inte varför vi kom in så på graman för jag har inte ens haft en tanke på graman det är chambon som jag tycker verkar suverän...

jag såg att det verkade tidigare i tråden som om jag tyckte en tjej gjorde rätt i att rida sin nyinridna häst med graman men det var diskussionen om chambon jag syftade på...

jo och angående det om forskningen av graman bakom bettet,,
Jag ville bara poängtera att studien inte tog upp det negativa vilket man ska tänka på så man inte bara tror att allt är guld och gröna skogar.

och jo forskningen behövs verkligen om man svart på vitt kunde få fram avvikelserna så finns ju ett verkligt god anledning att INTE använda graman. eller?

och samtidigt finns det ju alla möjliga och omöjliga sätt som en oerfaren ryttare kan paja en häst på det kan ju räcka med ett aldeles för skarpt bett piska osv..
så allt handlar ju egentligen om att alla redskap skall användas i rätt händer?

och angående den framstående ryttaren..
alla är barn i början och gör misstag varesig en hjälptygel är inblandad eller en dålig foderstat..

*kl*

Bara för att man är ett namn..betyder det inte att man är något speciellt. Allt man ser oavsett vilket namn människan bär skall man vara kritisk emot o inte köpa rakt av.

Vem har sagt något om blod svett och tårar? Har en 4 åring som jag precis köpt som är riden kanske 15 gånger i sitt liv och han har redan börjat bära sig mer och mer. Utan varken blod svett eller tårar..

Jag lovar om du hade fått rida på grammanridna hästar så hade du förståt varför jag är nitisk mot hjälptyglar.

De enda hjälptyglar jag använder är när jag longerar + när jag har sitsträning med mina elever..

När jag rider vill jag kunna reglera hästens position i huvud och hals, i sidled osv osv. Detta fungerar inte med grammanen på för den hindrar i många lägen ( även andra hjälptyglar också)

Oftast är det så att när elitryttarna tar till gramman så är det på hästar som de ändå inte tror på. Hästar som de bara vill ska kröka på nacken och springa runder fint så de är lätta att sälja osv, för många som är o provrider märker det ändå inte.

Jag hade gärna sett att man hade forskat på gramman i icke elitryttares händer.. Ridskolebarn osv, osv..

Visst är det så, men ju fler sätt man kan hjälpa folk som är okunniga ju kunnigare blir dem. Som att sprida över nätet är bra. Men jag tycker att man i alla lägen ska uppmana till ridning i harmoni utan hjälptyglar skapa bett osv.. Om man börjar där så kan man med tiden och med kunskapen öka sitt medvetande och då bedöma med tränare osv, om hjälpmedel skall tas till. Så som tex skarpare bett..

Jag har inte klankat ner på den framstående ryttaren, inte alls. Jag tycker det är jättebra när folk kan gå ut med sina erfarenheter, särskillt när det kan vara en väckarklocka för andra.

Lancet- som själv har gjort massor med fel och kommer säkert göra massor till.

jag förespråkar ingen hjälptygel. chambon = dåligt som graman.

ochvad menas med blod svett och tårar? att man pga dett atar till hjälptygel?
om en häst driver en till blod svett och tårar vid ridning och till ridning i rätt form, tror du det blir enklare med något som drar ihop hästen fram då?

naturlig viktfördelning.

om hästens normala viktfördelning skulle vara 50/50 så kan jag hålla med om att det kan verka underligt att en hjälp ska komma framifrån,
men det är ju inte så du har 60% på framdel och 40% bak vilket gör att skaderisken- belastningsskador är väldigt vanligt. speciellt med ryttare på det är ju därför vi rider hästen med "bärighet för att flytta tyngdpunkten. och självklart måste det vara ett sammanhang mellan hand - skänkel och finkänslighet i alla de fall för att hästen skall gå rätt.

det handlar ju inte om att gasa in hästen under sig för så funkar det ju helt enkelt inte utan handen visar alltid väg med eller utan hjälptygel även om det endast behöver handla om att bromsa upp.

blod svett och tårar var väl egentligen att ta i om man inte har ett varmblod under omskolning.

men det är ju just det alla har inte hög avlade dressyr hästar som helt enkelt har bärigheten i sig utan att ryttaren behöver anstränga sig och för tex
travaren som är van att mata i handen och gå med endast påskjut kan det vara mycket svårare än för oss andra med våra oförstörda hästar som ska läras in.

samtidigt kan det ju vara lättare för även andra att minska obehaget till en kortare period alltså att hästen får vägledning så den inte kämpar emot en längre tid alltså får mer obehag.

denna länken är ju helt enkelt lite felplacerad då det kanske inte är rätt väg att välja på en gång utan att försöka på vanligt sätt.

men jag vil poäntera att bara en dålig sadel kan ge hästen men för livet så det är helt enkelt viktigt att vi hästfolk blir mer medvetna om hur vi påverkar våra hästar i alla dess former det finns ju till exempel fortfarande en hel hästvärld som är helt vilsna i hur farligt vitlök är för hästar även i små doser nu talar vi dödlighet..

så helt enkelt gör ingenting innan du vet vad du gör och har undersökt all fakta och tagit råd från tränare och andra specialinriktade.

det sämsta man kan göra är att bara följa utan att kolla upp därför har jag väntat med mitt svar på denna frågan tills jag hade säkra källor att gå på för det var ingen dum fråga alls hur något fram skapar något bak men det fanns otroligt mycket forskning om detta om någon är intresserad av att läsa.

:)

Skulle aldrig falla mig in att använda hjälptyglar på unghäst , gör det helst inte på vuxen heller om inte vid longering då men då är nog den ända gången.

kl

Ni som använder graman eller snodd för att hjälpa hästen att hitta formen, hur tänker ni då? Hur ska hästen kunna få en bra form genom huvudet? vad ar huvudet med saken at göra.? Formen kommer ju bakifrån?!!!:crazy:

Sv: naturlig viktfördelning.

om hästens normala viktfördelning skulle vara 50/50 så kan jag hålla med om att det kan verka underligt att en hjälp ska komma framifrån,
men det är ju inte så du har 60% på framdel och 40% bak vilket gör att skaderisken- belastningsskador är väldigt vanligt. speciellt med ryttare på det är ju därför vi rider hästen med "bärighet för att flytta tyngdpunkten. och självklart måste det vara ett sammanhang mellan hand - skänkel och finkänslighet i alla de fall för att hästen skall gå rätt.

det handlar ju inte om att gasa in hästen under sig för så funkar det ju helt enkelt inte utan handen visar alltid väg med eller utan hjälptygel även om det endast behöver handla om att bromsa upp.

svaret på fias fråga här ovan

men det är ju absolut en bedömningsfråga i alla lägen är du tillräckligt kvalicerad att bedömma om du behöver hjälptygel eller inte kanske gör du bara fel?

jag förespråkar ingen hjälptygel. chambon = dåligt som graman.

ochvad menas med blod svett och tårar? att man pga dett atar till hjälptygel?
om en häst driver en till blod svett och tårar vid ridning och till ridning i rätt form, tror du det blir enklare med något som drar ihop hästen fram då?

delvis kl.

förvånandsvärt många lyckas "knäcka/dra ihop" sina hästar utan hjälptyglar oxå, förvånandsvärt många tror att "formen" är att hästen kröker nacken snyggt (ofta under hand).

gramanen och thidemannatyglen tycker jag personligen kan vara väldigt bra hjälpmedel för att korrigera en hel del av ryttare skapade olater, på hästar som kommit in för tillridning. förövrigt dom ända 2 hjälptyglarna som ryttaren själv kan reglera eftergiften på. "drar" man ihop hästen så är man fel ute och bör nog se över sin kunskap.

en ofördärvad unghäst bör inte behöva hjälptyglar, jag har aldrig stött på det problemet iaf.

hjälptyglar är just en hjälptygel om den används av ryttare som vet att använda den på korrekt sätt vid rätt anledning, av den ovana är det oftast en stjälptygel för hästen.

hjälptyglar där jag som ryttare inte själv kan reglera eftergiften använder jag inte alls, därför att även en vältränad häst behöver lägga ner formen stundtals under ett pass. får den inte det är risken väldigt stor att den knäcker av och blir en "damcykel" för att "komma undan"(så är det iofs. även utan hjälptyglar om ryttaren håller hästen med för hård hand)

har lite svårt för att allt måste vara svart eller vitt, mycket i livet är i gråskala.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur