Rider ni alltid träningstiden ut?

Tur ni är överens !
Jag har ju en viss tid jag kan vara i stallet så om någon drar över får jag ju dels vara ute med hästen och skritta fram onödigt länge och dels kommer jag hem senare än avtalat... Det gör ju att jag tycker det är jobbigt om träningar drar över mer än enstaka minuter.
Men det är såklart skillnad om man inte är lite framtiden när träningen börjar. Alla dressyrträningar jag deltagit i bygger ju på att hästen är framjoggad när träningen börjar och då är det ju störigt att inte börja på utsatt tid. Har man annat upplägg funkar det klart bättre.

De flesta av oss som tränar för den här har en bit att åka men har man köpt upplägget så har man ju :) Jag tycker det är skönt att vi är på ungefär samma våglängd alla fastän vi har så olika hästar och mål.

Man bokar väl massage för att få hjälp med spända muskler? men även om massören lyckas få upp muskelknutorna efter 5 minuter så vill jag faktiskt ha massage för det är så skönt tiden ut om jag har bokat 30 minuters massage
Så funkar jag.

Om jag ska boka tränare så måste jag först som ägare kolla av min häst var den klarar av..
Sedan handlar det om principen.. har jag betalat nått vill jag också ha det jag betalat för.:)
Alla hobbyridna hästar klara av 30 minuter träning så ser verkligen ingen anledning att man ska skritta sista 10 minuterna.. faktiskt.
Och är man så dum att man bokar 60 minuter när ens häst inte har kondis och muskler för de så tränaren måste avsluta efter 35 så får man skylla sig själv helt enkelt.;)

Så helt enkelt tycker jag inte att det är okej att rida 10 minuter och sedan avsluta för tränaren tycker hästen varit så duktig att vi avslutar om jag bokar 30.
Då kan man träna på andra saker man kan ju inte sitta och nöta samma sak en hel lektion.

Men som sagt vissa kanske är så rika att de har svårt att hitta hål för alla pengar och då är det ju ett perfekt tillfälle att skänka lite pengar till en tränare.. Tränaren gillar nog dig som får dubbelt betalt..
Du betalar för 60 min men rider 30.. då kan den andra efter dig börja rida på din betalda tid som också betalat för 60 men får rida 30.. På så sätt jobbar tränaren hälften av sin tid men får dubbelt betalt.
Smart drag:sneaky:
Inget mina tränare får sätta i system i alla fall för här skall de vara med tränaren in i sista minutern.. sedan kan jag som i går stanna till sista 5 och få tips och råd och jag kunde ställa frågor= jag fick hjälp in i det sista minuten.
Så man behöver inte rida skiten av hästen in i det sista inte så jag menar.. men inte en chans att jag betalar för 45 och tränaren anser att jag är klar efter 20 och ska lämna ridhuset för en ny elev.

Men alla är vi olika=)
Som nån skrev, det är det mentala det handlar om. Och i mitt fall är det i 99 fall av hundra varit jag som sagt att nu är vi klara. Nån enstaka gång har tränaren sagt det - och jag har varit av samma åsikt.

Förstår verkligen inte att tiden ska vara så viktig. Det är ju att komma fram till något som är grejen.

Man bokar väl massage för att få hjälp med spända muskler? men även om massören lyckas få upp muskelknutorna efter 5 minuter så vill jag faktiskt ha massage för det är så skönt tiden ut om jag har bokat 30 minuters massage
Så funkar jag.
Med tanke på att varken jag eller hästen behöver prestera när det gäller massage utan massören så förutsätter jag att denne orkar med tiden ut. Jag har gott om muskler att ge sig på och massage är inte bara för muskelknutor.

Om jag ska boka tränare så måste jag först som ägare kolla av min häst var den klarar av..
Sedan handlar det om principen.. har jag betalat nått vill jag också ha det jag betalat för.:)
Alla hobbyridna hästar klara av 30 minuter träning så ser verkligen ingen anledning att man ska skritta sista 10 minuterna.. faktiskt.
Och är man så dum att man bokar 60 minuter när ens häst inte har kondis och muskler för de så tränaren måste avsluta efter 35 så får man skylla sig själv helt enkelt.;)
Vi har lika långa pass alla som rider för tränaren. Min hobbyridna häst som med lätthet klarar av att ridas 2-3 timmar i skogen i tufft tempo kan mycket väl vara tröttare efter 30-45 minuters dressyr pass och när jag började rida för tränaren så hade vi lägre krav, tog det lugnare men hon blev ändå trött fortare (samma generelal kondition)

Så helt enkelt tycker jag inte att det är okej att rida 10 minuter och sedan avsluta för tränaren tycker hästen varit så duktig att vi avslutar om jag bokar 30.
Då kan man träna på andra saker man kan ju inte sitta och nöta samma sak en hel lektion.

Jag slutar när hästen markerar att hon fått nog alternativt att jag anser att det är lämpligt inte för att ridläraren tycker det. Nu är vi för all del alltid eniga , eller har varit det hittills.

Men som sagt vissa kanske är så rika att de har svårt att hitta hål för alla pengar och då är det ju ett perfekt tillfälle att skänka lite pengar till en tränare.. Tränaren gillar nog dig som får dubbelt betalt..
Du betalar för 60 min men rider 30.. då kan den andra efter dig börja rida på din betalda tid som också betalat för 60 men får rida 30.. På så sätt jobbar tränaren hälften av sin tid men får dubbelt betalt.
Smart drag:sneaky:
Jag nästa skäms å dina vägnar när jag tänker på alla gulliga, trevliga, skickliga tränare jag stött på. Skulle jag stött på en tränare som medvetet kör slut på hästen för att slippa fullfölja lektionen så skulle jag tackat för mig direkt. Nu har jag inte stött på en enda sådan och bara en som av lättja velat avsluta lektionen i förtid (henne kommer jag aldrig rida för igen, men mest av andra skäl).

Inget mina tränare får sätta i system i alla fall för här skall de vara med tränaren in i sista minutern.. sedan kan jag som i går stanna till sista 5 och få tips och råd och jag kunde ställa frågor= jag fick hjälp in i det sista minuten.
Så man behöver inte rida skiten av hästen in i det sista inte så jag menar.. men inte en chans att jag betalar för 45 och tränaren anser att jag är klar efter 20 och ska lämna ridhuset för en ny elev.
Vadå sätta i system? Du har missat att det är hästen/ryttaren som bör ta beslutet här, inte trännaren även om det är rimligt att påtala om hästen blir för trött.

PS Jag jobbar i IT-sektorn, det lägsta i debiterar är en halvtimme, det gäller även små skitsaker som lösenord som tar mindre än 5 minuter.

Nu när jag tänker på det för övrigt så har jag faktiskt aldrig haft en tränare som jag bokat som ens har tider faktiskt när den kommer ut så till en ryttare. När jag ringt en tränare som jag vill rida för så har vi bestämt en tid denne kommer ut och sen har jag ridit på till det känns rätt. Jag har faktiskt aldrig bokat 30 min träning, eller 60min träning. Tror det är så olika när det gäller olika ekipage och ekipagens dagsform att det ofta är väldigt svårt att ha en specifik tid att gå efter exakt. Alla tränare är ju inte sådana det vet jag men jag har sökt mig till dom då jag gillar det upplägget mer än denna tidshysterin. Jag uppskattar ju inte tränare som slutar innan det känns bra för oss som ekipage, då om något hade jag känt mig snuvad på pengarna.

Nu när jag tänker på det för övrigt så har jag faktiskt aldrig haft en tränare som jag bokat som ens har tider faktiskt när den kommer ut så till en ryttare. När jag ringt en tränare som jag vill rida för så har vi bestämt en tid denne kommer ut och sen har jag ridit på till det känns rätt. Jag har faktiskt aldrig bokat 30 min träning, eller 60min träning. Tror det är så olika när det gäller olika ekipage och ekipagens dagsform att det ofta är väldigt svårt att ha en specifik tid att gå efter exakt. Alla tränare är ju inte sådana det vet jag men jag har sökt mig till dom då jag gillar det upplägget mer än denna tidshysterin. Jag uppskattar ju inte tränare som slutar innan det känns bra för oss som ekipage, då om något hade jag känt mig snuvad på pengarna.

Jag har så gott som alltid haft en bestämd ridtid, både kurser och lektioner hemmavid. Gissningsvis är det få tränare i Stockholmsområdet. åtminstone inte de etablerade, som bara håller ett pass i stöten oavsett om man kommer hem till dem eller de åker ut. Följden när det finns flera inbokade är att man får se ridtiden som ett ungefärligt max även om man eventuellt drar över tiden ibland.

Jag har så gott som alltid haft en bestämd ridtid, både kurser och lektioner hemmavid. Gissningsvis är det få tränare i Stockholmsområdet. åtminstone inte de etablerade, som bara håller ett pass i stöten oavsett om man kommer hem till dem eller de åker ut. Följden när det finns flera inbokade är att man får se ridtiden som ett ungefärligt max även om man eventuellt drar över tiden ibland.
Ibland tränar jag dagtid hos min tränare på veckodagar. (I sthlmsområdet) Då brukar det inte vara någon som rider före eller efter. Men hon är duktig på att lägga upp det så att det blir 40 min (men så har hon varit tränare i 30 år...). Hon brukar ganska ofta hjälpa mig lite när jag värmer upp också, även om det inte ingår, för då brukar hon jogga av sina egna hästar... (Och passar in mig mellan dem). Det händer att jag rider kortare pass, för att hästen har vänt ut och in på sig själv för att göra rätt, eller för att vi tränat något extremt nytt och ansträngande. Men ofta övergår vi bara till något annat (ökad skritt eller så).

Jag kan ju träna dagtid som enda inbokad för mina tränare antingen om de kommit bara för mig eller jag är där som enda bokade. Då kan vi jobba i timmar om det så behövs.
Det är etablerade namn som annars jobbar med x antal elever som minst per plats/dag. Men en del gamla elever kan de ställa upp extra på. Speciellt vi som arbetat/bott där och ställt upp lika på dem.

När vi är fler är det mer regel än undantag att vi drar över tiden något. Så vi har alltså satt i system att man kollar av hur pass förskjutet det är. Alla är också ok med att det är så.
Är det så att någon behöver dra över tiden mer än man tycker känns lämpligt att andra ska förskjutas så får de fortsätta under tiden man startar upp med nästa ekipage. Ibland får de kanske rida fortsatt under tiden nästa ryttare rider med.
Då ligger fokus på den elev som har betalt för tiden. Men den tränaren har koll nog att lyckas stötta första ekipaget nog med. Det är mer frågan om att nöta in en känsla och upprepa samma sak då. Så det tar inte så mycket fokus eller kräver mycket instruktioner etc.

Jag har under 15 år inte tyckt det stört. Däremot har det några gånger, då jag varit den som fått sitta kvar, hjälp mycket.

Jag vet dock att det är ovanligt förhållningssätt för att vara av så pass stora namn och i Stockholm. De flesta är betydligt mer nogranna med att tiderna är max.
Men de har också ofta elever som är betydligt petigare med att de ska få exakt antal minutrar.
Hos oss kan det vara ok att driva åt vardera håll. Även om det i stort sett alltid driver till elevernas fördel.

Jag kan ju träna dagtid som enda inbokad för mina tränare antingen om de kommit bara för mig eller jag är där som enda bokade. Då kan vi jobba i timmar om det så behövs.
Det är etablerade namn som annars jobbar med x antal elever som minst per plats/dag. Men en del gamla elever kan de ställa upp extra på. Speciellt vi som arbetat/bott där och ställt upp lika på dem.

När vi är fler är det mer regel än undantag att vi drar över tiden något. Så vi har alltså satt i system att man kollar av hur pass förskjutet det är. Alla är också ok med att det är så.
Är det så att någon behöver dra över tiden mer än man tycker känns lämpligt att andra ska förskjutas så får de fortsätta under tiden man startar upp med nästa ekipage. Ibland får de kanske rida fortsatt under tiden nästa ryttare rider med.
Då ligger fokus på den elev som har betalt för tiden. Men den tränaren har koll nog att lyckas stötta första ekipaget nog med. Det är mer frågan om att nöta in en känsla och upprepa samma sak då. Så det tar inte så mycket fokus eller kräver mycket instruktioner etc.

Jag har under 15 år inte tyckt det stört. Däremot har det några gånger, då jag varit den som fått sitta kvar, hjälp mycket.

Jag vet dock att det är ovanligt förhållningssätt för att vara av så pass stora namn och i Stockholm. De flesta är betydligt mer nogranna med att tiderna är max.
Men de har också ofta elever som är betydligt petigare med att de ska få exakt antal minutrar.
Hos oss kan det vara ok att driva åt vardera håll. Även om det i stort sett alltid driver till elevernas fördel.

Jag kan sällan rida dagtid vardagar, kan tänka mig att det gör stor skillnad, tänkte inte på det.

Jag kan sällan rida dagtid vardagar, kan tänka mig att det gör stor skillnad, tänkte inte på det.

Ja, så är det väl för de flesta. :)

Kan dock lägga till att de alltid frågar om man tycker det känns ok att sluta om det nu inte är prick 40 eller 45 min utan lite för tidigt sas.
Så det är inte så att om det slutas tidigt så görs det mot elevens vilja. Utan det beslutet är alltid upp till eleven att fatta om det ens kommer på tal.

Ja, så är det väl för de flesta. :)

Kan dock lägga till att de alltid frågar om man tycker det känns ok att sluta om det nu inte är prick 40 eller 45 min utan lite för tidigt sas.
Så det är inte så att om det slutas tidigt så görs det mot elevens vilja. Utan det beslutet är alltid upp till eleven att fatta om det ens kommer på tal.
Min häst avgör om det är dags att sluta :)

Oftast brukar det bli en timme vi kör som sagt men då och då slutar vi efter 40-45 minuter, beroende på arbetet vi gör :) dra över har vi aldrig behövt!

de flesta tränarna jag ridit för tar 45 min på träningarna, det kan bli mindre och det kan bli mer, vi tränar tills vi är nöjda helt enkelt :).

hade aldrig stått ut med att ha ett pass från t ex 10-10:30 prick, att behöva stressa framridningen om man är sen och behöva avsluta tvärt när det går som bäst eller precis då man tappat bort sig igen.

en 45 min lektion kan bli 30min eller 60 beroende på hur det går för dagen,
men det känns som att en 30min lektion bara kan gå på övertid, och en 60 min lektion som slutar efter 30 känns som slöseri med pengar ;) om ni förstår hur jag menar :rofl:.

Jag förstår hur du menar men hade ju själv hellre sett att man efter fyra bra öppnor gör något annat. Tempiväxlingar, grundridningen; formen etc. På en dressyrträning fokuserar jag ju i första hand på ridridbarhet- lösgjordhet - saker som man tränar i alla rörelser. Eftet några öppnor hade min tränare typ lagt in lite ökningar och hittat mer bjudning och schwung och sen gjort öppna igen. Eller kanske upptäckt att hästen inte är liksidig och då hade vi jobbat på det. Ett träningspass byggs ju upp- det är därför jag har svårt att förstå att man slutar iförtid.
Hoppning är skillnad eftersom det är gruppträning och svårare att förutsäga för tränaren hur lång tid saker tar.

Men är ni nöjda så är det ju ok! Jag hade inte varit nöjd med att betala för tretti minuter och rida i 20. Det viktiga är ju att man är överrens med tränaren!

Sluta före utsatt tid är alltid på mitt initiativ - inte tränarens.

Vi försöker för det mesta nå det vi tänkt med träningen och avslutar när jag och hästen känner sig nöjda. Det kan både vara tidigare och dra ut på tiden för lektionen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar