Men på 30 min ska ju hästen rimligen bjud på den bra känslan lektionen ut? Tänker att för både hästens och ryttarens skull vill man ju ha den bra känslan längre än den mindre bra. Man vill ju nöta in den rätta känslan.Mina dressyrträningar är 30 min privat och hoppträningarna är 60 min i grupp. Jag slutar rida när jag är nöjd och det har gått bra. Ibland blir det kortare och ibland längre. Det känns onödigt att harva på alt. börja på något nytt när jag egentligen känner mig färdig.
Det ger mig mest om jag avslutar med en riktigt bra känsla.
Red för en A tränare en gång som när jag fick en superhärlig känsla i traven sa att nu får du rida och njuta och pränta in hur det känns- denna känsla ska du ha i kroppen när du vaknar imorgon oxå! I ridning tränar vi ju förhållandevis sällan och nöter in fel mer än vi nöter rätt för när det är rätt är vi så rädda att hästen ska bli trött så då slutar vi.
När det gäller unghästar som tar slut efter 10 minuter så är det ju rätt tänk men en vuxen häst i ett 30 min pass ?
Man älter ju som flera sagt inte samma sak hela tiden utan bygger ju upp passet för att sedan trappa ner det?