Rider ni alltid träningstiden ut?

Mina dressyrträningar är 30 min privat och hoppträningarna är 60 min i grupp. Jag slutar rida när jag är nöjd och det har gått bra. Ibland blir det kortare och ibland längre. Det känns onödigt att harva på alt. börja på något nytt när jag egentligen känner mig färdig.

Det ger mig mest om jag avslutar med en riktigt bra känsla.
Men på 30 min ska ju hästen rimligen bjud på den bra känslan lektionen ut? Tänker att för både hästens och ryttarens skull vill man ju ha den bra känslan längre än den mindre bra. Man vill ju nöta in den rätta känslan.
Red för en A tränare en gång som när jag fick en superhärlig känsla i traven sa att nu får du rida och njuta och pränta in hur det känns- denna känsla ska du ha i kroppen när du vaknar imorgon oxå! I ridning tränar vi ju förhållandevis sällan och nöter in fel mer än vi nöter rätt för när det är rätt är vi så rädda att hästen ska bli trött så då slutar vi.
När det gäller unghästar som tar slut efter 10 minuter så är det ju rätt tänk men en vuxen häst i ett 30 min pass ?
Man älter ju som flera sagt inte samma sak hela tiden utan bygger ju upp passet för att sedan trappa ner det?

Men på 30 min ska ju hästen rimligen bjud på den bra känslan lektionen ut? Tänker att för både hästens och ryttarens skull vill man ju ha den bra känslan längre än den mindre bra. Man vill ju nöta in den rätta känslan.
Red för en A tränare en gång som när jag fick en superhärlig känsla i traven sa att nu får du rida och njuta och pränta in hur det känns- denna känsla ska du ha i kroppen när du vaknar imorgon oxå! I ridning tränar vi ju förhållandevis sällan och nöter in fel mer än vi nöter rätt för när det är rätt är vi så rädda att hästen ska bli trött så då slutar vi.
När det gäller unghästar som tar slut efter 10 minuter så är det ju rätt tänk men en vuxen häst i ett 30 min pass ?
Man älter ju som flera sagt inte samma sak hela tiden utan bygger ju upp passet för att sedan trappa ner det?

Om jag rider några t ex öppnor som går jättebra så berömmer jag hästen och gör något annat i stället. Det funkar utmärkt för mig och min häst. Då vaknar jag med den känslan nästa morgon. Om jag är jättenöjd så avslutar jag träningen även om det är några minuter kvar. Samma när vi hoppar.
Vi hoppar till exempel en kombination i följd (alla ryttare). En ryttare hoppar den tre gånger, sen är den nöjd. Nästa ryttare är nöjd efter fyra gånger, och den tredje kommer fem gånger. Min träning går inte ut på att få hoppa så många hinder som möjligt på 60 min.

Nöter in fel? Självklart gör jag massa fel om om någonting inte fungerar måste jag ju ändra sätt, jag sitter ju inte och nöter på något som inte fungerar.

Både jag och min häst blir trötta efter 30 minuters intensivt tränande. En dressyrträning på 30 min är för oss jobbigare än 60 min hoppträning.

Har aldrig ridit för tränare som haft en direkt speciell tid då jag inte riktigt gillar det upplägget. Visst jag betalar en ganska hög summa och ibland så rider jag kortare och ibland så drar det ut på tiden beroende på hästen. Vi slutar när det känns som att det är dags att sluta helt enkelt. Ingen idé att rida för ridandets skull så att säga.

Senast ändrad:
Har aldrig ridit för tränare som haft en direkt speciell tid då jag inte riktigt gillar det upplägget. Visst jag betalar en ganska hög summa och ibland så rider jag kortare och ibland så drar det ut på tiden beroende på hästen. Vi slutar när det känns som att det är dags att sluta helt enkelt. Ingen idé att rida för ridandets skull så att säga.

Det är total omöjlighet att dra över pass om det är en tränare som jobbar etablerat i den aspekten att den har träningar "back to back" dvs inbokade träningar med massor med ryttare vilket väldigt många etablerade tränare har . Det som är dessa tränares styrka är att de både kan hålla koll på tiden och avsluta lämpligt utifrån det , dvs de avslutar oavsett på klockan ge och ta 5-10 min möjligen i övertid, med att häst och ryttare avslutar på ett mycket positivt sätt .
30 min effektiv ridning för tränare räcker väldigt långt om man själv värmer upp och av hästen utanför den tiden . Att rida för ridandets skull hoppas jag verkligen ingen sysslar med öht , tycker man att man gör det är det ngt seriöst fel . Det är inte ekvivalent med att man slutar en träning dock efter x minuter för att det "gick så bra" . Vet nog inga som tränar för etablerade tränare och betalar som helt skulle avsluta ett betalt pass i förtid för "det gick så bra" . Det finns ju massor att nyttja under passet som sagt utan att för den skull vare sig nöta eller inte belöna hästen .

Sen finns det ju många som tränar för tränare under andra former dvs tränaren har enstaka träningar som inte ligger back to back osv. Då blir det givetvis en annan sak ang att dra över tiden massor .

Senast ändrad:
Det är total omöjlighet att dra över pass om det är en tränare som jobbar etablerat i den aspekten att den har träningar "back to back" dvs inbokade träningar med massor med ryttare vilket väldigt många etablerade tränare har . Det som är dessa tränares styrka är att de både kan hålla koll på tiden och avsluta lämpligt utifrån det , dvs de avslutar oavsett på klockan ge och ta 5-10 min möjligen i övertid, med att häst och ryttare avslutar på ett mycket positivt sätt .
30 min effektiv ridning för tränare räcker väldigt långt om man själv värmer upp och av hästen utanför den tiden .
Min tränare är B tränare och jobbar även som domare i dressyr, har en hel del meriter. Hon vet nog vad hon gör. Du vet alla rider inte för tränare som har elever direkt efter ens pass eller som kanske ens har fler elever den dagen. Många duktiga tränare har dessutom även "normala" jobb vid sidan av ridningen och träningen. Alla lever inte på sina elever. Och ja, jag kan lugnt lova dig att min tränare är mer än etablerad, och trots det så kan vi ha detta upplägget.

Du vet, även jag förstår att tränare som har flera elever efter varandra inte kan dra över tiden på träningarna, då blir det lite irriterande för dom som kommer efter.

Förstår faktiskt inte ens vad du ville med ditt inlägg. Att alla tränare som inte har en speciell tid är oetablerade och dåliga eller vad?

Du måste förstå att hästar fungerar olika, människor fungerar olika, alla fungerar olika bra med olika upplägg och träningen bör anpassas till det. Det finns inget 'såhär ska det vara för alla upplägg'. Det tog ett par tränare innan jag hittade rätt och jag kom långt med min tränare, trots att vi inte slutade en speciell tid varje gång.

Senast ändrad:
@Grazing vad bra då finns det ju inga märkligheter eftersom du förtydligat vad du avser;) Dina drygheter får du stå för själv, de är totalt omotiverade i sammanhanget och blir otroligt tråkiga ! Läs vad som står istället för att hänga upp dig på vad du tycker om olika användare osv , så blir det trevligare allmänt på diskussionsforumet .

Om jag rider några t ex öppnor som går jättebra så berömmer jag hästen och gör något annat i stället. Det funkar utmärkt för mig och min häst. Då vaknar jag med den känslan nästa morgon. Om jag är jättenöjd så avslutar jag träningen även om det är några minuter kvar. Samma när vi hoppar.
Vi hoppar till exempel en kombination i följd (alla ryttare). En ryttare hoppar den tre gånger, sen är den nöjd. Nästa ryttare är nöjd efter fyra gånger, och den tredje kommer fem gånger. Min träning går inte ut på att få hoppa så många hinder som möjligt på 60 min.

Nöter in fel? Självklart gör jag massa fel om om någonting inte fungerar måste jag ju ändra sätt, jag sitter ju inte och nöter på något som inte fungerar.

Både jag och min häst blir trötta efter 30 minuters intensivt tränande. En dressyrträning på 30 min är för oss jobbigare än 60 min hoppträning.
Jag förstår hur du menar men hade ju själv hellre sett att man efter fyra bra öppnor gör något annat. Tempiväxlingar, grundridningen; formen etc. På en dressyrträning fokuserar jag ju i första hand på ridridbarhet- lösgjordhet - saker som man tränar i alla rörelser. Eftet några öppnor hade min tränare typ lagt in lite ökningar och hittat mer bjudning och schwung och sen gjort öppna igen. Eller kanske upptäckt att hästen inte är liksidig och då hade vi jobbat på det. Ett träningspass byggs ju upp- det är därför jag har svårt att förstå att man slutar iförtid.
Hoppning är skillnad eftersom det är gruppträning och svårare att förutsäga för tränaren hur lång tid saker tar.

Men är ni nöjda så är det ju ok! Jag hade inte varit nöjd med att betala för tretti minuter och rida i 20. Det viktiga är ju att man är överrens med tränaren!

Den jag tränar för erbjuder 60min punkt.

Och rent krasst är det lika prisvärt om det blir 40min ena gången och 75 nästa. Eller 40 då också. Huvudsaken är att vi utvecklas.

Konstig tränare som bara erbjuder 60 minuter.. då gäller de att som ägare bara boka hen om man vet att sin häst klarar av de så slipper man avsluta efter 40;)..
Alla tränare jag haft eller hört talas om har antingen att man rider/kör 30 minuter alt att man delar på en 60 minuters pass ..alltså man är 2.Men då får man ju mer vila för häst och en själv.
Fast just 60 min pass är ovanligt oftast är det 45 min.

Och jag som sagt tycker ju som så att jag köper ju en tjänst på 60 minuter.. då vill jag inte avsluta den efter 40..
Skulle du tycka de var okej om du betalar för en 60 min massage och får bara 30 minuter?

Tror de flesta skulle känna sig lite lurade på pengar och har nog inge större lust att betala då för 60 min.

För mig är de inge skillnad bara för att jag rider en lektion.. samma sak är att jag blir pissoff om ridläraren sitter och SMS ar under min betalda tid eller svarar i telefon.
Jag tänker inte betala dyra pengar där en tränare sitter och smsar ist för att hålla sin blick på mig och min häst.
Sånna tränare åker illa kvickt( har råkat ut för några dessvärre)

För närvarande rider jag för två olika tränare, 30 respektive 45 minuter. För den första har jag aldrig slutat för tidigt men det har hänt att vi dragit över tiden (och andra som rider tidigare också) för den andra tränaren så stoppar vi när hästen fått nog eller det går bra. Det är ofta vi inte håller på våra 45 minutrar men hästen orkar mer och mer så vi börjar närma oss, oftast så pratar vi överskjutande tid antar jag men jag kollar sällan klockan. Skulle det behövas lär jag få extra tid också. Nu rider jag sist så vi behöver inte tänka på nästa ekipage.

Jag ser ingen poäng att fortsätta rida när jag känner mig "färdig" bara för att, man kan utnyttja tiden på annat vis om man känner att man inte fått valuta för pengarna.

Konstig tränare som bara erbjuder 60 minuter.. då gäller de att som ägare bara boka hen om man vet att sin häst klarar av de så slipper man avsluta efter 40;)..
Alla tränare jag haft eller hört talas om har antingen att man rider/kör 30 minuter alt att man delar på en 60 minuters pass ..alltså man är 2.Men då får man ju mer vila för häst och en själv.
Fast just 60 min pass är ovanligt oftast är det 45 min.

Och jag som sagt tycker ju som så att jag köper ju en tjänst på 60 minuter.. då vill jag inte avsluta den efter 40..
Skulle du tycka de var okej om du betalar för en 60 min massage och får bara 30 minuter?

Tror de flesta skulle känna sig lite lurade på pengar och har nog inge större lust att betala då för 60 min.

För mig är de inge skillnad bara för att jag rider en lektion.. samma sak är att jag blir pissoff om ridläraren sitter och SMS ar under min betalda tid eller svarar i telefon.
Jag tänker inte betala dyra pengar där en tränare sitter och smsar ist för att hålla sin blick på mig och min häst.
Sånna tränare åker illa kvickt( har råkat ut för några dessvärre)

Inte så konstigt, har man ett koncept så har man.

Jag tycker fortfarande inte att det är viktigt att träna varenda minut, kvalitet för mig är mycket viktigare än kvantitet.

Vi är ett gäng som tar upp nästan en hel dag när vi tränar och ingen skulle få för sig att klaga för att den innan dragit över en stund.

Tränaren är synnerligen meriterad och jag är väldigt nöjd. Det är viktigast för mig :)

Att jämföra med massage blir väldigt konstigt, syftet eller innehållet liknar inte varandra alls.

Jag förstår hur du menar men hade ju själv hellre sett att man efter fyra bra öppnor gör något annat. Tempiväxlingar, grundridningen; formen etc. På en dressyrträning fokuserar jag ju i första hand på ridridbarhet- lösgjordhet - saker som man tränar i alla rörelser. Eftet några öppnor hade min tränare typ lagt in lite ökningar och hittat mer bjudning och schwung och sen gjort öppna igen. Eller kanske upptäckt att hästen inte är liksidig och då hade vi jobbat på det. Ett träningspass byggs ju upp- det är därför jag har svårt att förstå att man slutar iförtid.
Hoppning är skillnad eftersom det är gruppträning och svårare att förutsäga för tränaren hur lång tid saker tar.

Men är ni nöjda så är det ju ok! Jag hade inte varit nöjd med att betala för tretti minuter och rida i 20. Det viktiga är ju att man är överrens med tränaren!

Nu handlar det ju om några minuter innan som jag slutar. 10 minuter innan har jag aldrig slutat hittills på ett 30 minuters pass. Och som du säger, om alla är nöjda med upplägget så är det ju perfekt=)

Jag avslutar när jag är nöjd. Har en något svårmotiverad och lite osäker häst som behöver mycket beröm så har vi uppnått det vi ska med råge så får det räcka. Det har vi mer ut av i längden.

Jag avslutar när jag är nöjd. Har en något svårmotiverad och lite osäker häst som behöver mycket beröm så har vi uppnått det vi ska med råge så får det räcka. Det har vi mer ut av i längden.

Precis!
Mitt är ett sto ut i hovspetsarna och jag vill ha henne lika arbetsglad hela livet, att avsluta i rätt tid är jätteviktigt.

För det mesta ja, det har hänt nångång att vi avslutat tidigare för att vi inte orkat mer med min gamla häst och sista året drog vi ner på träningspasset från 45 till 30 min. Med min nya stjärna så har vi inte tränat så många gånger än att det är något vi funderat över.

Jag tycker att man betalar för träningen och hjälpen mer än vad man betalar för tiden. Känner jag att min häst och jag gjort framsteg vilket jag tyckte vi gjorde varje lektion så är ju tiden mindre viktig. Det är ju liksom utvecklingen jag betalar min tränare för.

Så jag tycker jämförelsen med massagen är lite knasig i sammanhanget.

Jag tycker att man betalar för träningen och hjälpen mer än vad man betalar för tiden. Känner jag att min häst och jag gjort framsteg vilket jag tyckte vi gjorde varje lektion så är ju tiden mindre viktig. Det är ju liksom utvecklingen jag betalar min tränare för.

Så jag tycker jämförelsen med massagen är lite knasig i sammanhanget.

Man bokar väl massage för att få hjälp med spända muskler? men även om massören lyckas få upp muskelknutorna efter 5 minuter så vill jag faktiskt ha massage för det är så skönt tiden ut om jag har bokat 30 minuters massage
Så funkar jag.

Om jag ska boka tränare så måste jag först som ägare kolla av min häst var den klarar av..
Sedan handlar det om principen.. har jag betalat nått vill jag också ha det jag betalat för.:)
Alla hobbyridna hästar klara av 30 minuter träning så ser verkligen ingen anledning att man ska skritta sista 10 minuterna.. faktiskt.
Och är man så dum att man bokar 60 minuter när ens häst inte har kondis och muskler för de så tränaren måste avsluta efter 35 så får man skylla sig själv helt enkelt.;)

Så helt enkelt tycker jag inte att det är okej att rida 10 minuter och sedan avsluta för tränaren tycker hästen varit så duktig att vi avslutar om jag bokar 30.
Då kan man träna på andra saker man kan ju inte sitta och nöta samma sak en hel lektion.

Men som sagt vissa kanske är så rika att de har svårt att hitta hål för alla pengar och då är det ju ett perfekt tillfälle att skänka lite pengar till en tränare.. Tränaren gillar nog dig som får dubbelt betalt..
Du betalar för 60 min men rider 30.. då kan den andra efter dig börja rida på din betalda tid som också betalat för 60 men får rida 30.. På så sätt jobbar tränaren hälften av sin tid men får dubbelt betalt.
Smart drag:sneaky:
Inget mina tränare får sätta i system i alla fall för här skall de vara med tränaren in i sista minutern.. sedan kan jag som i går stanna till sista 5 och få tips och råd och jag kunde ställa frågor= jag fick hjälp in i det sista minuten.
Så man behöver inte rida skiten av hästen in i det sista inte så jag menar.. men inte en chans att jag betalar för 45 och tränaren anser att jag är klar efter 20 och ska lämna ridhuset för en ny elev.

Men alla är vi olika=)

Man bokar väl massage för att få hjälp med spända muskler? men även om massören lyckas få upp muskelknutorna efter 5 minuter så vill jag faktiskt ha massage för det är så skönt tiden ut om jag har bokat 30 minuters massage
Så funkar jag.
Kan inte se att det är samma ändå, massage är även en skön stund för njutnings skull, inte enbart för att man har muskelknutor.
Om jag ska boka tränare så måste jag först som ägare kolla av min häst var den klarar av..
Sedan handlar det om principen.. har jag betalat nått vill jag också ha det jag betalat för.:)
Alla hobbyridna hästar klara av 30 minuter träning så ser verkligen ingen anledning att man ska skritta sista 10 minuterna.. faktiskt.
Och är man så dum att man bokar 60 minuter när ens häst inte har kondis och muskler för de så tränaren måste avsluta efter 35 så får man skylla sig själv helt enkelt.;)
Alltså, alla hästar klarar av att gå 60 minuter, eller vad man nu vill rida. Om hästen inte är i extremt dålig kondition. Ibland har jag tränat över 60 minuter ibland har vi bara tränat 20. Liksom allt handlar om vad det är som behövs den gången för att ta sig framåt. Jag räknar aldrig in uppvärmning i träningstiden för övrigt så jag förstår inte vad du menar med att skritta dom sista 10 minutrarna?
Så helt enkelt tycker jag inte att det är okej att rida 10 minuter och sedan avsluta för tränaren tycker hästen varit så duktig att vi avslutar om jag bokar 30.
Då kan man träna på andra saker man kan ju inte sitta och nöta samma sak en hel lektion.
Vi kanske tränar för olika anledningar kanske. Jag tränar för tränare för utvecklandets skull, inte för ridningen i sej självt skull. Skillnad om man rider på ridskola kanske, då hade jag velat utnyttja varenda minut.
Men som sagt vissa kanske är så rika att de har svårt att hitta hål för alla pengar och då är det ju ett perfekt tillfälle att skänka lite pengar till en tränare.. Tränaren gillar nog dig som får dubbelt betalt..
Du betalar för 60 min men rider 30.. då kan den andra efter dig börja rida på din betalda tid som också betalat för 60 men får rida 30.. På så sätt jobbar tränaren hälften av sin tid men får dubbelt betalt.
För det första så tränar aldrig jag för tränare som har elever efter pga att jag vill att det ska kunna dra ut på tiden ifall det är något speciellt och jag vill inte känna mig stressad på det sättet. Sen jämnar det ut sig, som sagt så har vi ibland tränat över 60min om det är något speciellt, ibland är vi nöjda med 20, och då menar jag vi, alltså tränaren och jag ihop, det är inte tränaren själv som säger att nu är det bra, nu slutar vi. Det är ett gemensamt beslut tränare och jag gör ihop när det känns bra och färdigt för dagen.

Som sagt så kör jag på kvalitet istället för kvantitet och bryr mig mera om utvecklingen av mig och min häst istället för att stirra mig blind på minutrarna. Pengarna är väl värda att lägga på den utvecklingen. Som sagt så visst förstår jag att man inte kan dra över på tiden och att det bli galet ifall man ska träna mycket kortare om det är elever på kö men jag har aldrig haft tränare som haft elever på kö pga att jag inte vill ha den stressen.

Så funkar jag.

Smart drag:sneaky:
Inget mina tränare får sätta i system i alla fall för här skall de vara med tränaren in i sista minutern.. sedan kan jag som i går stanna till sista 5 och få tips och råd och jag kunde ställa frågor= jag fick hjälp in i det sista minuten.
Så man behöver inte rida skiten av hästen in i det sista inte så jag menar.. men inte en chans att jag betalar för 45 och tränaren anser att jag är klar efter 20 och ska lämna ridhuset för en ny elev.

Men alla är vi olika=)

Det handlar betydligt mer om HUVUDET än om konditionen.

Och så handlar det inte om att hästen har gjort EN bra grej, då skulle våra träningspass bli väldigt korta eftersom vi alltid börjar med något vi redan kan.

Utan det passet där hästen har haft svårt för en sak, kanske t ex att fatta rätt galopp i höger, så vi har fått nöta det ett tag och så får jag två klockrena fattningar på raken och hästen har börjat visa att den är trött, då fortsätter inte jag bara för att det är 15 minuter kvar av tiden, utan vi avslutar där och då och sen brukar vi alltid prata lite och resonera tills nästa ekipage kommer in i manegen.

Hade jag haft en tränare som i det läget envisas med att vi MÅSTE göra mer bara för att det är tid kvar hade jag slutat träna för den.

Nästa gång så kanske det har varit lite småstruligt hela tiden och vi har svårt att hitta det där avslappnade självbäriga läget, då gnetar vi på tills vi hittar det och det kanske tog 75 minuter istället.

30 minuter är i dagsläget inte en lämplig tid för oss ens om tränaren erbjöd det. Jag tycker 60 är perfekt, ingen stress och ingen press. En ren dressyrträning uppsuttet där jag gör förarbetet själv är en annan sak, då är 30 lagom, inte minst för min hjärna!

Jag tränar för att komma vidare i mitt kunnande, inte för att just träna i just 60minuter. Kvalitet över kvantitet, som sagt :)

Senast ändrad:
30 min effektiv ridning för tränare räcker väldigt långt om man själv värmer upp och av hästen utanför den tiden . Att rida för ridandets skull hoppas jag verkligen ingen sysslar med öht , tycker man att man gör det är det ngt seriöst fel . Det är inte ekvivalent med att man slutar en träning dock efter x minuter för att det "gick så bra" . Vet nog inga som tränar för etablerade tränare och betalar som helt skulle avsluta ett betalt pass i förtid för "det gick så bra" . Det finns ju massor att nyttja under passet som sagt utan att för den skull vare sig nöta eller inte belöna hästen .

Sen finns det ju många som tränar för tränare under andra former dvs tränaren har enstaka träningar som inte ligger back to back osv. Då blir det givetvis en annan sak ang att dra över tiden massor .

Min tränare har tider i rad, just nu på fredagkvällar. Det går fint att dra över ändå, alla med på det, för nästa gång kanske det är en själv som behöver dra över.

Min tränare har tider i rad, just nu på fredagkvällar. Det går fint att dra över ändå, alla med på det, för nästa gång kanske det är en själv som behöver dra över.
Tur ni är överens !
Jag har ju en viss tid jag kan vara i stallet så om någon drar över får jag ju dels vara ute med hästen och skritta fram onödigt länge och dels kommer jag hem senare än avtalat... Det gör ju att jag tycker det är jobbigt om träningar drar över mer än enstaka minuter.
Men det är såklart skillnad om man inte är lite framtiden när träningen börjar. Alla dressyrträningar jag deltagit i bygger ju på att hästen är framjoggad när träningen börjar och då är det ju störigt att inte börja på utsatt tid. Har man annat upplägg funkar det klart bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar