Rider ni alltid träningstiden ut?

Billy

Trådstartare
Jag rider 30 minuter ensam för tränare. Vi brukar diskutera lite innan vi börjar hur det har gått sedan sist och vad vi ska träna på denna gång. Ibland går det ju sjuuukt bra från början och efter typ 20 minuter har vi gjort vad vi tänkt.
Då brukar jag säga att jag vill avsluta för jag är nöjd med hästen och mig.

Hur gör ni? Avslutar trots att ni inte ridit tiden ut eller fortsätter med något annat?

Nej.
Ibland drar vi över lite, ibland avslutar vi i förtid. Jag behöver oftast inte säga till utan vår suveräna instruktör ser när jag känner mig nöjd. Tömkör visserligen bara just nu men principen är densamma.

Jag rider tiden ut - men inte med samma intensitet. Har en äldre häst som får en hel del minipauser, eller skritt på lång tygel en liten stund här och där, så det finns alltid utrymme för sånt - eller så gör vi lite hästyoga, ex med stretching på serpentiner, eller liknande.

Man ska inte tjata och återupprepa övningar, men det finns ju alltid annat att ta till isf. Tycker att min tränare är duktig på att pressa Mig samtidigt som hon låter Hästen ta det lite cool. ;)

Nej,
Jag har samma erfarenhet som @lil-sis . Ibland drar man över -för att vi behöver liiite mer tid och ibland så bryter vi tidigare -oftast för att det gått så bra att man är "klar" och vi vill sluta innan hästen inte orkar mer utan man slutar när det är bra flyt och hästen ska känna att den slutar i positiv anda och liksom inte är helt slutkörd utan hade kunnat gå lite till.

När det gäller hoppträning slutar jag oftast när det gått bra och innan han kört slut på sig. I dressyren brukar jag rida tiden ut då jag oftast behöver det för att komma till arbete.

Jag rider 30 minuter ensam för tränare. Vi brukar diskutera lite innan vi börjar hur det har gått sedan sist och vad vi ska träna på denna gång. Ibland går det ju sjuuukt bra från början och efter typ 20 minuter har vi gjort vad vi tänkt.

Hur gör ni? Avslutar trots att ni inte ridit tiden ut eller fortsätter med något annat?

Vi kan absolut avsluta tidigare om hästen varit riktigt bra.
Vi kan också dra över tiden om det behövs.

Är det så att man tränar sällan för någon och verkligen vill fylla tiden trots att hästen faktiskt gjort det man tycker den ska kan man ju ha lite teori-snack.
Jag rider hyfsat ofta och känner att mina tränare väldigt ofta ger mig extratid. Jag har också rena teorilektioner och tillgång till att fråga dem whenever. Alltså har jag inga prob med att bara avsluta och gå hem med hästen även i förtid.

Min gamla hopptränare var fenomenal på att ha "lagom långa" pass. Ibland hoppade vi 30 minuter, ibland en och en halv timme. Allt beroende på ekipagens dagsform.
Hoppträningarna i grupp nu har jag själv valt att avsluta i förtid ibland och sen stått och kikat på de andra. Dressyrträningarna vet jag faktiskt inte, vi har alltid tränat "lagom länge" men jag har aldrig kollat på klockan.. :)

Jag antar att vi ibland drar över tiden lite och ibland slutar tidigare så att det liksom jämnar ut sig i slutändan.

Jag rider inte heller tiden ut, utan slutar när det går bra. Jag tror att ordinarie lektionstid är 45 minuter, men ibland rider jag bara 25 och ibland en timme :) Slutar helt enkelt när vi är nöjda.

Min träning slutar när häst och ryttare gör det dem ska, hoppträning!
Ibland lite tidigare än beräknat, ibland lite senare :)

Hoppträning om man är få ekipage så blir man ofta klar tidigare- å andra sidan drar de alltid över annars så...
Dressyrträningar tycker jag brukar hålla tiden ganska precis- det tar den tid man har liksom. 30 min hade jag nog inte velat avsluta tidigare.
Men nu tränar jag dressyr Max en gång månad och tycker det är dyyyyrt... Jag vill ha valuta för pengarna och verkligen få en nuläges analys och diskutera planen framåt. Jag vill få verktyg för en månad framåt- det är viktigast för mig :-)

När jag rider ensam hemma så avslutar jag på det viset om det gått över förväntan och hästen känns nöjd. Men på dressyrträning så gör jag det inte. Det händer ofta att vi om det gått riktigt bra stannar upp ger långa tyglar och klappar om ordentligt medan vi diskuterar något. Sen tar vi upp ridningen igen och gör något helt annat. I dressyren finns så mycket att ta fram, alltid finns någonting att byta till som passar för oss.
Hoppningen är annorlunda. Där vill jag verkligen avsluta när det gått riktigt bra, då står jag hellre och kikar på de andra sista tiden. Men där rider jag i grupp och ingen efter oss så där går det ofta över tiden med då någon behöver ta om och få det rätt osv. Dressyrträningarna rider jag alltid själv med tränare och det är ofta ekipage före och efter vilket gör att tiden behöver hållas någorlunda i alla fall.

Rider så länge tränaren tycker att det behövs, ibland blir det kortare och ibland längre. Gäller både hopp- och dressyrträningar.

Jag betalar vesäntliga kronor för att träna 30 min för min tränare. Det innebär att man värmer samt värmer av utanför den tiden . Skulle aldrig komma på tanken att inte nyttja de 30 minutrarna, och inte tränaren heller . Finns hur mycket möjligheter som helst att nyttja tiden på ett sätt som belönar hästarna även om man inte slutar rida när ngt gått bra .

Jag betalar vesäntliga kronor för att träna 30 min för min tränare. Det innebär att man värmer samt värmer av utanför den tiden . Skulle aldrig komma på tanken att inte nyttja de 30 minutrarna, och inte tränaren heller . Finns hur mycket möjligheter som helst att nyttja tiden på ett sätt som belönar hästarna även om man inte slutar rida när ngt gått bra .

Min träningstid är 60 minuter. Jag tror att det spelar stor roll för hur noga man är med att använda varje minut.

För mig handlar det inte om belöning utan när det är nog. Det är ingen idé att kräva mer när hästen skött sig, det gått som man tänkt sig och pålle börjar bli trött.

Men inte ens min ungponny blir just trött på 30min :)

Jag rider i princip alltid tiden ut, 45 minuters träning. Min ponny är av äldre sort men även de yngre hästarna får micropauser och skritt titt som tätt under träningen. Senast som vi blev klara tidigare med det som var planerat så gjorde vi lågintensiva övningar på slutet och diskuterade lite extra kring träningsupplägget till nästa träning.

På 30 min dressyrträning så rider jag tiden ut. Det trots att jag har unghäst. Hon brukar kräva en del för att komma till jobb och så hinner hon inte bli trött under den korta tiden heller. Vi brukar dock lägga in små pauser i träningen så hon hinner hämta andan mellan. :) Är det längre träningar så rider jag så länge hästen känns bra. Känns det att hon börjar bli trött på slutet så avbryter jag alternativt ändrar till en övning som inte är lika krävande, men som ändå ger något.

Jag rider också ensam 30 minuter för mina tränare.
Det händer ganska ofta att vi avslutar lite tidigare när hästen jobbat bra, innan den är slutkörd. Ingen nytta med att börja med något nytt med fåtalet minuter kvar och halvtrött häst.

Jag rider tiden ut jag har ju faktiskt betalat dyra pengar och har jag då betalat för 60 minuter vill jag inte avsluta efter 45 min.

Som ägare måste man ju kolla vad sin häst klarar av.. boka inte 60 minuter om hästen inte har kondis för detta.
Jag bokat tex bara 30 minuter just nu för både jag och hästen är alldeles lagom trötta efter denna tid =)
Sedan kan man avsluta själva ridningen 25 min in i passet för att de sista 5 minuterna få lite feedback och tips och råd fram tills nästa träningstillfälle samt ställa lite frågor om man har några.
Det är ju viktigt att få sånt med=)

• Gilla
Reactions: Ray
Jag rider tiden ut jag har ju faktiskt betalat dyra pengar och har jag då betalat för 60 minuter vill jag inte avsluta efter 45 min.

Som ägare måste man ju kolla vad sin häst klarar av.. boka inte 60 minuter om hästen inte har kondis för detta.
Jag bokat tex bara 30 minuter just nu för både jag och hästen är alldeles lagom trötta efter denna tid =)
Sedan kan man avsluta själva ridningen 25 min in i passet för att de sista 5 minuterna få lite feedback och tips och råd fram tills nästa träningstillfälle samt ställa lite frågor om man har några.
Det är ju viktigt att få sånt med=)

Den jag tränar för erbjuder 60min punkt.

Och rent krasst är det lika prisvärt om det blir 40min ena gången och 75 nästa. Eller 40 då också. Huvudsaken är att vi utvecklas.

Mina dressyrträningar är 30 min privat och hoppträningarna är 60 min i grupp. Jag slutar rida när jag är nöjd och det har gått bra. Ibland blir det kortare och ibland längre. Det känns onödigt att harva på alt. börja på något nytt när jag egentligen känner mig färdig.

Det ger mig mest om jag avslutar med en riktigt bra känsla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar