Rider med barnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rider med barnet!

Du väljer själv vad du vill göra med ditt barn.. Visst barn dör överallt men det var fortfarande det att du rider med barnet för ditt egna höga nöje inget som barnet väljer själv... för hur kan man välja något som man aldrig har gjort? men samtidigt undrar jag varför du då protesterar mot Horsdreamer när hon tycker att det är väl ingen risk att slänga upp ungen på axlarna? fattar liksom inte vart du vill komma... fallet blir ju bara marginellt om ni trillar av dessutom kan du ju landa på ungen.
Jag protesterade på att så många tar det så lättvinligt att spänna fast barnet och rida ut, många glorifierar det och tycker det är så gulligt när lilla stina springer mellan benen på hästarna med ryktborstar.. Har man varit med om ett dödsfall där en liten flicka blev ihjäl sparlkad så lovar jag att man inte tar det så lätt..
 
Sv: Rider med barnet!

För mig är det inte någon glorifiering av verkligheten utan för mig och min familj är hästarna en del av vårt liv. Vi sköter dem morgon, middag, kväll. Vi mockar och rider och kör och för oss är det naturligt att låta barnen vara med i våra vardagssysslor. Att utestänga barnen från vår verklighet vore att låta dem vara hos barnvakt eller sitta inne ensamma flera timmar varje dag.
Jag är oxå abslolut medveten om att hästar är stora starka djur och jag försöker att lära mina barn att inte ta saker för givet när det gäller hästarna och att alltid vara uppmärksam på signaler som hästarna sänder ut. Min tvååring får inte vara med hästrna utan att jag står bredvid henne och visar och undervisar. Hon är bara två år men hon förstår väldigt mycket av det man säger till henne!

Har du varit med om en dödsolycka så förstår jag att du reagerar!! Jag är mycket rädd om min lilla tjej! Hon är ju det bästa jag har!
 
Sv: Rider med barnet!

Tro mig min dotter är med mig med hästarna också men då står hästarna i boxarna och hon utanför eller så står jag brevid henne när hästen står uppbunden, jag skulle aldrig komma på tanken att släppa ut henne i hagen bland hästarna utan hon får stå utanför och klappa dem. Och när jag behöver rida så får hennes pappa ta över och passa henne och det är inget hon mår dåligt av ;)
Det är viktigt att tänka på att en tvååring inte alls kan förutspå eller inse riskerna. Och det jag menar med glorifiering är som tex de som tycker det är sååå gulligt när tvååringen leder den 1,70 stora hästen i grimskaft alldeles själv.. såg för bara någon månad sedan detta på en tävlingsplats.. hästen ryckte upp huvudet och ungen for som en vante, ren tur att det inte var någon annan häst där hon landade. Dödsolyckan som skedde på min klubb fick mig iaf att inse hur stora riskerna är och alltid försöka tänka steget längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 442
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 232
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 226
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp