Rider med barnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rider med barnet!

Vad är det för fel med det?
Hjälm på barnet och det går galant.
Jag gjorde det till att jag var 4½ år från det jag var mellan 2-3 år.
Satt på pappas axlar ut i skogen med händerna åt sidan.
 
Sv: Rider med barnet!

Ja du :crazy: ... om du inte själv vet varför det är fel eller snarare livsfarligt att göra så.. så hjälper det knappast att jag skriver det här..

Vanligt sunt förnuft brukar det kallas...
 
Sv: Rider med barnet!

Hej!
När jag jobbade som handikappridinstruktör i Danmark var det yngsta barnet som kom till oss 16 månader gammal- och handikappad!
De red med bakryttare, alltså vi satt tillsammans på hästen och hade en ledare till hästen.
I Danmark får man remiss från läkare till ridning och det sker i samarbete med en specialutbildad sjykgymnast. Vi hade ca 100 barn som kom till oss för ridterapi varje vecka, en del av del svårt handikappade.
Vi red både i ridhus och utomhus, men vi hade alltid ledare på hästen. För många barn var detta den bästa stund på hela veckan och man kunde se otroliga framsteg hos många av dem!
:)
Men jag vet inte om jag skulle våga rida ut själv med något av mina egan barn, utan ledare på hästen.....
 
Sv: Rider med barnet!

Tack Trossnästösa!
Jag visste väl att det skulle finnas någon mer än jag som tycker att det är ok att rida med sina barn. Vilken fin bild på din tjej! Hon ser så nöjd och glad ut!

Jag håller med dig om att många är väldigt fördömande här.:mad:

Jag ska leta efter en ridväst till henne, den kan hon ju ha både i stallet och under ridningen. Tips på var det finns till små barn??
Jag kan berätta att i går så var vi ute i skogen i nästan två timmar på hästryggen och min lilla tjej satt i bärsjalen på min mage och höll i tyglarna. (ja, jag höll oxå i dem..) Efteråt hjälpte hon till att borsta, ge lite havre och sedan sopa stallgången. Jätteglad!
Jag tror att min kära ponny har full koll på att jag har ett litet barn med mig, hon är lugn och trygg.

Ha det gott alla hästmänniskor med härliga barn!!
 
Sv: Rider med barnet!

Tack även till Horsedream förståss!!!
Bra tips som jag tar till mig. Jag vill ju att dottern ska bli lika hästtokig som jag är. Utan tvång och förmaningar ändå uppmuntra ett sunt intresse. Eftersom min tid med hästarna är ganska stor del av min fritid så vore det synd om inte tjejen kan vara med.
 
Sv: Rider med barnet!

Min dotter har ridit med mig sedan hon var drygt ett år. Jag rider bakom med ridgjord, oftast sitter hon barbacka framför mig (med hjälm), men ibland med egna barnstigbyglar som vi satt fast i ridgjorden via "dubbelmontage". Hon har även haft en rem att hålla i som suttit fast runt pållens hals. Nuförtiden tycker hon stigbyglar och handtag är trams. Barbacka skall det va! Hon är fyra nu. Jag har aldrig tvingat henne och alltid lyssnat till vad hon vill, och mest behållning av ridningen verkade hon få först runt treårssnåret, då hennes motorik blev bättre. Sedan hon blivit större både töltar och galopperar vi ihop!

Hästen vi ridit är mitt älskade sto med en hel del nerv och skuttfasoner, men då jag känner henne så väl blev det så att jag inte kunde låta bli att prova att rida med dottern, och hästen är helt förändrad när flickan sitter på! Det är som att rida en gammal ko! Sedan när flickan inte är med, är hon lika skuttig igen.

De älskar varann och jag ser fram emot den dagen när mina barn kan rida henne själv. Barn nummer två, en pojke, har fn bara fått följa med i rockarden (fastsatt cykelbarnstol) då det blir ett himla liv på dottern om bara brorsan får följa med. Tre stycken ryms inte på hennes rygg, men hade det funnits fysiska möjligheter till en sådan konstellation hade jag glatt prövat. Tänker du förnuftigt, känner hästen väl, lyssnar till ditt barn och hästen, avbryter om minsta tecken på att någon inte vill vara med längre så tycker jag absolut att du skall rida!!!:)

Hälsningar Jenny
 
Sv: Rider med barnet!

Jag har aldrig suttit på hästen och haft dottern med mig, men hon har suttit/ridit själv sedan hon var i din dotters ålder. Jag har inte riktigt känt mig säker på att det skulle funka med oss båda på hästryggen, mest därför att hästen har en tendens att testa mig, men vara mycket snäll när dottern sitter på honom själv.

När dottern rider har hon ingen sadel, bara en gjord med handtag på, för hon sitter mycket bättre då. I min stora sadel glider hon ju bara runt.... Självklart har hon hjälm och väst, och kläder som hon inte kan fastna med. Skorna är ju inte så viktiga när man rider utan stigbyglar, så det blir de skor som är mest lämpade för årstiden.

I början var det bara fråga om skritt med mig som ledare, men nu (när hon är fem) longerar jag i alla gångarter med henne på ryggen. Det fungerar mycket bra, och man riktigt ser hur hästen anstränger sig att vara försiktig! Och jo, det har hänt att hon ramlat av, men det har inte blivit några allvarliga skador, och hon har heller inte blivit skrämd, utan är lika intresserad fortfarande.

Hästen är islandshäst, ca 140 cm hög, och som sagt mycket snäll och försiktig när dottern rider. Energin sparar han tills jag sätter mig på honom....;-)
 
Sv: Rider med barnet!

Scilla skrev:
Ja du :crazy: ... om du inte själv vet varför det är fel eller snarare livsfarligt att göra så.. så hjälper det knappast att jag skriver det här..

Vanligt sunt förnuft brukar det kallas...
Att ha ett barn på axlarna, som jag fick göra när jag var barn på min pappa, som också är utbildad instruktör via Strömsholm och oerhört duktig på att läsa av hästar och ponnyer.
Att göra något sådant, krävs att som min far kunde, att läsa av hästen / ponnyn som man rider och innan något händer förebygga detta. På detta vis kunde han ha nybörjare med sig ut i skogen samtidigt som han hade mig på axlarna.
För den som har barnet på axlarna krävs också att den har oerhört bra balans.
Alltså jag säger inte att vem som helst kan göra detta. Man måste ha oerhört bra balans, känna hästarna, barnet och kunna läsa av dem båda.
Jag kilade fast benen mellan hans armar och det gick fin fint.
Visst för någon som inte kan läsa av, ovan, eller dålig balans är detta livsfarligt. Men för den som vet allt detta är det ingen fara.
Många hästar är så kloka också att de dämpar sig när ett litet barn är med. Visst fanns det även lite sprattliga hästar, men dessa jobbade min pappa extra med.
Bara en otroligt duktig ryttare, instruktör och som kan läsa av hästarna/ ponnyerna kan ta med sig ut ca 15 nybörjare, eller som idag på CH J även större grupper.
En bra avläsare kan hjälpa ryttaren med vissa små finesser innan olyckor händer och på det sättet ramlar inte många av om man gör det på rätt sätt, om sedan inte ryttaren gör som den fått instruktioner att göra, då naturligtvis händer det saker.

Kan man läsa av en häst( dvs förebygga olyckor), har oerhört bra balans och känner sin häst, då är det inte farligt att rida med ett barn på axlarna om det är tillräckligt stort. När barnet sedan blir runt 4-5 år, då är det lagomt stort att själva sitta upp på en häst. Oftast är hästarna mycket snällare mot barnen än ponnyerna. Många hästar vill verkligen hjälpa till och vill så väl med nybörjarna. Sedan är det naturligtvis så att vissa hästar/ ponnyer tröttnar efter ett slag och då är man tvungen att se till att de inte hela tiden går med nybörjare.
 
Sv: Rider med barnet!

Jag har aldrig hört talas om att man kan ha sitt barn på axlarna men jag antar att din far var/är en ryttare som är duktigare än många andra. Underbart för dig att få lära dig så mycket i tidig ålder. Och vilka upplevelser du har fått! Barnen som får rida tidigt tror jag utvecklar både balans och mototrik på ett bra sätt.
Jag tror oxå att om man kan läsa hästen så förebygger man olyckor. Man känner sin häst och skulle den vara på ett humör en dag så att den inte är uppmärksam på ryttaren (tex vid brunst) så rider man utan barn den dagen. När det blåser mycket så hästen blir lite orolig så rider man oxå själv etc.
 
Sv: Rider med barnet!

horsedream skrev:
Kan man läsa av en häst( dvs förebygga olyckor), har oerhört bra balans och känner sin häst, då är det inte farligt att rida med ett barn på axlarna om det är tillräckligt stort. .


Jo, det skulle jag säga att det är.

Jag hoppas innerligt att alla som läser här kan se att allt inte är sant utan en del skrivs för att imponera eller av andra anledningar.

På axlarna får barnet EXTRA fallhöjd och kan slå sig rejält.

Själv red jag med ettan framför mig i sadeln (först i bärsele sedan bara mellan mina armar på en gammal ursäker islänning men skulle inte komma på tanken med tvåan.

Ettan var sjövild och ville hela tiden att allt skulle skumpa och gå fort, annars skrek han hål i huvudet på folk :eek: Tvåan skulle bli rädd :crazy:

Jag upplevde nog skogsritterna med barnet på en lugn trygg häst jag känt i 15 år säkrare än att gå med barnvagn på smala rallyvägar eller vara ute i halt väglag i tät trafik med bil.
 
Sv: Rider med barnet!

Det spelar ingen roll hur mycket du känner din häst för hästar är och förblir ett flockdjur som har flykten som sin överlevnadsinstinkt och du kan aldrig förutse hur hästen kommer att reagera om den ställs inför en ny situtation tex det dånar ut en älg mitt framför lugna bettan.. eller den blir anfallen av en lösspringande hund. En tvååring har fortfarande inte alls samma motorik som en vuxen och kan inte själv hålla balansen om hästen skulle rycka till.
 
Sv: Rider med barnet!

Vilka nya situationer skulle en 25-årig trygg häst ställas inför på sin vanliga promenadrunda menar du ? Älgar, fallande träd, skott och arga hundar är vardagsmat.
 
Sv: Rider med barnet!

Min 19 åriga ponny har blivit utsatt för det mesta vid det här laget. Älgar som dyker upp framför näsan, crosscyklar som dånar fram på stigarna, jägare, bilar utan avgasrör, hundar som har hoppat upp och bitit henne i svansen mm, mm. Hon har aldrig försökt att sticka iväg med mig på ryggen eller i giggen. Hon kan på sin höjd stampa ner alla fyra hovarna i backen och höja upp huvudet för att se vad det är för något. Men visst, skulle det ramla ner ett flygplan mitt framför näsan på henne eller någon fäller en stor gran i häcken på henne så KANSKE hon skulle reagera med att springa iväg en bit. Men den risken får jag ta i så fall för den är lika stor som att det ska ramla in ett flygplan i vårt hus när vi ligger och sover och vad gör vi DÅ?????:confused:
Jag förstår inte riktigt hur ni gör med era hästar som inte kan lita på dem överhuvudtaget. De är väl inte vildhästar???
 
Sv: Rider med barnet!

dessutom sitter ju jag bakom:D Jag ser mig som ett slags "säkerhetsbälte" Min dotter har somnat ibland när vi rider och hur hade det gått om jag inte suttit bakom? Dessutom har jag inte för vana att trilla av åt höger och vänster och jag tror faktiskt att om det omtalade planet störtade bredvid oss och mitt barn satt framför mig så skulle jag nog kunna se till att vi inte trillade av, om inte av någon slags självbevarelsedrift.

Inte för att jag vill negligera risken med att rida, men jag vill betona att jag tror att ha med barnet på en välkänd häst om man själv är trygg i sadeln kan absolut jämställas med att släppa upp våra små barn som lite äldre nybörjare ensamma på hästryggen. Dessutom har de lite mer känsla i rumpan när det börjar bli dax att rida själva som jag säkert tror att de kan ha nytta av.
 
Sv: Rider med barnet!

Om du inte tro på mig att hästar kan bli skrämda oavsett ålder och visdom så är det väl bara att knata in på akuten och kolla skade statistiken på ridning och det är inte bara "vilda" hästar som står för olycksfallen utan det finns också olyckor med lugna bettan som ingen trodde skulle göra en fluga förnär...
Själv skulle jag aldrig våga utsätta mina döttrar för det, för hur skulle jag kunna svara dem ifall de skulle bli skadade för livet om de nu skulle trilla av och jag landa på dem... hur skulle jag kunna säga
att
-jo du var bara två år och kunde inte själv avgöra om du var mogen att rida så jag beslöt att du skulle rida för JAG ville det (om barnet vill rida så finns det säkrare sätt att göra det tex i inhägnad paddock eller ridhus med en ledare och en som gå jämte barnet)

Till Eufernia vill jag bara säga att jo jag litar på min häst men jag VET att hon fortfarande är en häst och det är inget jag kan ta ur henne det är något som alla hästar föds med och inget man kan tämja bort hur mycket man än försöker. Att ett flygplan trillar ner är inget du kan välja bort men att sätta ungen på dina axlar och rida ut är något du själv väljer att utsätta barnet för...
//Scilla
 
Sv: Rider med barnet!

Jag JOBBAR med sådant. (har jobbat många år på akuten, även med hästolyckor)

Och anser fortfarande att jag är i en säkrare situation på min gamla trygga häst i skogen än ute med bebin i trafiken.

Dessutom läser du inte mina inlägg. Jag rider INTE med min tvåa för han tjatar inte om det. Jag red med ettan för att det var ett av de få sätt det gick att få honom nöjd (och tyst :p ) på.
 
Sv: Rider med barnet!

Och du läser inte mina inlägg :smirk:
I trafiken måste man någon gång vara om man överhuvudtaget ska var social eller kunna ta sig från A till Ö men att rida med sitt barn fastspänt är inget måste i dagens samhälle och det är ett val som man själv väljer.. och nog måste det finnas något annat som kunde få ditt barn nöjt men hittar man ett sätt så slutar man leta efter något annat skulle jag tro.
 
Sv: Rider med barnet!

Man måste inte åka kors och tvärs med sin bebis.

Det är FARLIGT.

Man kan faktiskt välja att prioritera barnets säkerhet och inte ge sig ut i den farliga trafiken med det. För att inte tala om alla farliga lekplatser. På båda de ställena DÖR faktiskt barn. Och på dagis! Där blir barn knivmördade :eek: eller slår ihjäl sig på gungor eller kommer bort och drunknar.

Det är bara en prioriteringsfråga. Man får hålla sig hemma med sin bebis och bjuda hem folk istället om man vill vara social. Bara de inte är förkylda, för bebisar DÖR faktiskt av RS-virus.

Och det ALLRA farligaste stället är sängen om man inte hela tiden kollar att de andas. Där dör flest barn, i PSD. Ansvarslösa föräldrar som utsätter sina barn för så stora risker som faktiskt går att undvika :eek:
 
Sv: Rider med barnet!

Om du jobbar på akuten så har du väl bra inblick i vilka olyckor som är vanligast = farligast för våra älskade barn. Om man inte tror på att ta med barnet ut i skogen på sin häst så ska man naturligtvis inte göra det. Jag har nojja för jultrafiken då jag vet att många dödas varje år så jag skulle aldrig sätta mitt älskade barn i bilstolen och åka långt under julhelgen. Det är alldeles för riskabelt i min värld... Jag tror dock att det kan bli en och annan ridtur om barnet vill (och det vill hon garanterat, hon skriker i högan sky om hon inte vill, tro mig) om vädret tillåter och om min kära gamla ponny är på gott humör (och det brukar hon vara) :banana:

God jul på er alla!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 442
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 232
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 226
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp