Rider med barnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Eufemia

Jag har en tjej på två år och rider ca en gång i veckan med henne i bärsjal på magen eller i min ergo-sele. Hur gör ni med era barn? Får de följa med att rida? Ska väl tillägga att jag har en d-ponny på 19 år som jag haft sedan hon var 8 månader. Hon är mycket lugn och lydig. Min man är (nästan) alltid med med sin nordsvensk. Dottern har cykelhjälm på sig men jag har inte hittat någon säkerhetsväst som är tillräckligt liten.
 
Sv: Rider med barnet!

Aldrig för min del, min dotter (drygt två år) kommer få börja följa med och köra när hon blir lite äldre (ett par år till skulle jag tro), avramlingsrisken är lite annorlunda där. Sen kommer hon få börja rida på shettisen med ledare, men jag skulle aldrig våga ta upp henne på ryggen och rida med i nuläget. Känns som skaderisken är för stor ifall något går snett. Hur lugna djuren ändå är så finns alltid risken att något händer. Än så länge är hon fullkomligt nöjd med att klappa, mata, mocka och hänga med i stallet.
 
Sv: Rider med barnet!

tanken har ju slagit en men sen försvinner den ju lika fort för jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hästen skulle göra något så man ramlar av och barnet skadar sig det skulle nog inte spela någon roll hur snäll hästen än är och att din sambo rider med på sin häst spelar ju ingen roll för han hinner ju knappast fånga dig i fallet om oturen är framme och du ramlar av, han kan ju kalla på hjälp om ni kanske skulle skada er men då är det ju redan försent.

Nej tack vill ha mina barn kvar ett tag till !!!! även fast det då inte blir så mycket ridning ibland som man önskar fast det är det ju värt!!
 
Sv: Rider med barnet!

Oj då.... Jag vill oxå ha mitt barn kvar :mad: och skulle inte riskera att rida med henne om jag inte kände mig säker på situationen. Jag rider lugnt och i skogen på en säker häst. Visst det finns aldrig några garantier men det är oxå isf en risk att köra bil med barn, många olyckor sker varje år för att de inte sitter fast i bilen, gå med barnvagn på trafikerad väg, (det var ett fall för ett tag sen när både mormor och barnbarn blev dödat, hundar som dödar barn utanför dagis läste jag om i går, barn som dör när de trillar av en gunga på dagis var det rubriker om härom månaden, barn som drunknar i simhallen fast det finns vuxna i närheten osv, osv.
Man får ju väga upplevelsen för barnet att vara med sina föräldrar på hästryggen ett par timmar ute i skogen en strålande vinterdag med vad man tar sig för med barnet annars. Min dotter älskar det lika mycket som jag och min man gör. Min man är förresten inte med för att ta emot oss om vi skulle trilla av. Han är med för att två hästar trivs bättre ute än en häst. Det är flockdjur som ni vet.
Jag UPPMANAR INGEN att rida med sitt barn, det är någon man känner själv precis som allt annat.
 
Sv: Rider med barnet!

Jag har varit väldigt lockad, men avstått då jag inte känner någo häst som är så säker att jag tar risken...

Däremot har jag gått ifrån den rädslan när det gäller cykel och cyklar glatt med 11 kg barn på ryggen i Ergo.
 
Sv: Rider med barnet!

folk runt mej rider med sina barn
en har en westernsadel och en extrasadel där bak.
ungen är fem år gammal. de har jättekul ihop. iofs lungt tempo

Min andra kompis har en rem runt sej och sonen, de är ute på långa skrittrundor. Han är 4 snart.

Klart man skall vara försiktig, hästarna de använder är stadiga djur och barnen tycker det är kul.
 
Sv: Rider med barnet!

Jag tycker det är lite skillnad på en tvååring och en femåring. En femåring är mycket större på alla sätt och vis. Finns ju tex en anledning till att barn bör åka bakåtvänt i bilen tills de är en fyra år i alla fall. Har ju att göra med huvudets tyngd relativt kroppens storlek. Ju äldre barnen blir desto bättre motorik har dom ju också hunnit utveckla, balans bl a. Nej, min tvååring kommer inte komma upp på ryggen än på ett tag.
 
Sv: Rider med barnet!

xbella skrev:
folk runt mej rider med sina barn
en har en westernsadel och en extrasadel där bak.
ungen är fem år gammal. de har jättekul ihop. iofs lungt tempo

Min andra kompis har en rem runt sej och sonen, de är ute på långa skrittrundor. Han är 4 snart.

Dock ska de inte sitta på hästryggen för länge i den åldern för det är deras ryggmuskler inte utvecklade att tåla enligt min dotters f.d. dagisfröken som även var ridlärare.
 
Sv: Rider med barnet!

:eek: Never ever att jag skulle komma på tanken att ta med mig Amanda när jag rider. det spelar ingen roll hur säker min häst är jag kan aldrig garantera att omgivningen inte spelar häsen ett spratt.. Och resonemanget att allt annat är också farligt köper jag inte eftersom ridningen är för dit egna höga nöjes skull barnet är för litet än att välja och ta koncekvenser av det... jag lovar barnet uppskattar säkerligen en promenad i skogen lika mycket och ja den är säkrare... det är bara att ringa till akuten och fråga om ridning är en säker sport..

Du frågade hur vi gör och detta är mitt svar.
 
Sv: Rider med barnet!

Min har varit med sen hon kunde hålla nacken , först i bärsele(baby björn som stöttar ryggen och inte belastar höfterna) med tyghjälm, därefter i tandemsadel(hemgjord) med cykelhjälm. när hon var 2½ fick hon första riktiga ridhjälmen eftersom Jofas vägr 500g och jag tyckte det var för tungt innan. Fick även tag på en Easyrider säkerhetsväst. Från hon var 3 red hon själv på travaren och jag hade lina emellan. Nu har hon egen ponny hon är 5½. Linan har vi kvar för säkerhets skull. Hjälm och väst använder hon alltid även vid hantering av hästarna vilket har varit bra eftersom det är då det mesta händer.
Hon har aldrig ramlat av när vi ridit tillsammans eftersom vi alltid haft något som knutit ihop oss, stigläder/ grimskaft. Hon har däremot ramlat av ponny ca 10ggr och travaren 1 gång. Inga skador någon av gångerna(inte ens blåmärken).
Sen kan jag väl håla med att man får anpassa turerna till barnets fysiska utveckling men det märker man som lyhörd mamma.

Tycker inte att man ska behöva vara livrädd för att ta med ungarna ut på en trevlig skogspromenad om man har en lämplig häst/ponny till det.

Min unge är iallafall ingen bomullsunge även om jag är medveten om risker med att låta små barn rida. Man behöver inte vara vårdslös mamma för att man tar med sitt barn vilket endel tycks tro här på buke att döma av andra trådar.

Hoppas att inte de andra avskräcker dig från fina skogsturer:mad: .
Mycket nöje, själv har jag lovat dottern månskenstur ikväll och hon längtar till snön kommer för då får hon galloppera utan linan på ängen.:banana:

Här är Emma i sin första hemsydda riddress 2½år gammal.
021006-Emmariddress-2.jpg
 
Sv: Rider med barnet!

Tips, jag satte fast en cykelsadel i sitsen på rockarden när jag körde med tösa när hon var liten så satt hon säkert:D
 
Sv: Rider med barnet!

om du menar att man som föräler är överbeskyddande och får bomullsbarn för att man inte hänger fast sitt barn i en bärsele och rider ut i skogen med en cykelhjälm på barnet.. så ja då är väl mitt barn ett bomullsbarn. Mitt barn kommer själv att få välja om hon vill rida när hon blir äldre och det är inget hon förlorar på att vänta med.. (hon är 2 1/2)
 
Sv: Rider med barnet!

Nejdå, det är helt och hållet upp till var och en och man ska som sagt ha häst till det innan man ger sig ut med barnet. Det jag reagerar på är att folk är så fördömmande nuförtiden. Låt folk göra det de vill och klanka inte ned på andra för att man själv aldrig skulle kunna tänka sig att göra det.
Promenader i skogen behöver man inte utesluta för det och vad gäller skadestatistiken så är det till majoriteten barn som rider själv med ledare som råkar illa ut.
Emmas första shettis som ska vara såååååååå trevlig barnhäst är den som skickat av henne flest gånger trots ledare:crazy:
Det jag menar med bommullsbarn är att folk är så överbeskyddande överhuvudtaget nuförtiden, jag menar inte att man är överbeskyddande för att man inte rider med sitt barn, det kan nog många gånger bero på sunt förnuft:smirk: men man ser runt sig hur barnen mer eller mindre lindas in i bommull innan de får gå utomhus/äta/ sova/leka vad som helst, missförstå mig rätt.........
 
Sv: Rider med barnet!

Trossnästösa skrev:
Låt folk göra det de vill och klanka inte ned på andra för att man själv aldrig skulle kunna tänka sig att göra det.
Promenader i skogen behöver man inte utesluta för det och vad gäller skadestatistiken så är det till majoriteten barn som rider själv med ledare som råkar illa ut.
Kanske för att det är så typ 90% av barnen rider....
 
Sv: Rider med barnet!

Eufemia skrev:
Jag har en tjej på två år och rider ca en gång i veckan med henne i bärsjal på magen eller i min ergo-sele. Hur gör ni med era barn? Får de följa med att rida? Ska väl tillägga att jag har en d-ponny på 19 år som jag haft sedan hon var 8 månader. Hon är mycket lugn och lydig. Min man är (nästan) alltid med med sin nordsvensk. Dottern har cykelhjälm på sig men jag har inte hittat någon säkerhetsväst som är tillräckligt liten.
Om hon har tillräckligt stort huvud för vanlig ridhjälm så skaffa det åt henne.
Själv är jag uppvuxen praktiskt taget i en box, och har älskat hästar sedan hela livet. Finns inget bättre. De finns de som säger att de som startar tidigt med hästintresset, (liksom sakta involverad i det utan direkt val) håller ofta kvar det och älskar hästarna fullkomligt. Andra tappar ofta intresset så snart tonåren visar sig. Det är enbart de med ordentligt intresse som håller sig kvar med hästarna efter tonåren, men hurvida detta stämmer är en helt annan diskussion på ett helt annat forum.
Hur som helst vad jag vill säga är utan att själv har barn men utifrån min egen uppväxt och vad jag har sett, låt dottern vara med så mycket som möjligt i stallet, men skaffa hjälm och ordentliga stövlar åt henne. Låt henne sitta försiktigt själv i sadel medan du leder. Du blir förvånad hur många hästar och ponnyer förstår så väl att det är en liten tjej och tar hand om dem. Visst finns de som inte gör detta, detta märker du ganska snart. Våga ta chansen att ge din dotter en fin upplevelse.
Om du förklarar all säkerhet för barnet och även kollar henne när du är istallet så lär sig barnet ganska snabbt. Visst finns det risk för att den ska bli sparkad eller ramla av, men har du ordentligt med skydd på barnet, så kommer den inte skada sig.
Jag satt på min pappas axlar när jag var 3-4½ år i galopp med händerna helt åt sidan och nöjt av fulla drag.
Sommaren jag var 4½ började jag sitta själv på ponnyer, men jag trivdes till en början helst på hästar. Det fanns en mycket speciell som hade god hand om nybörjare på min pappas dåvarande ridcentrum utanför Värnamo. Jag ramlade av ett par gånger på ponnyerna och när jag kom upp på snälla hästen så tog den hand om mig så oerhört väl.
Tipset är att hitta just den där speciella som har en speciell hand om barn och tar hand om dem så länge de är små. Lotsar runt med dem. Min första ponny hos mamma var sådan. Hon var underbar och tog hand om mig på bästa sätt. När jag sedan blev lite äldre och började kräva av henne, så utbildade hon mig fortfarande. Då i att verkligen stå fast vid mitt beslut och hur pass envis man måste vara i ridningen.

Om din D-ponny är van vid dottern, låt barnet med en ordentlig hjälm och stövlar, samt mjukbyxor på sig, få sitta en stund på ponnyn. Led runt den, visa hur den ska hålla tyglar och sitta rak i sadel. Ge den oerhört mycket uppmuntran. Då får ett barn som lyser som en sol och vill bara rida mer. Låt den få rida i lagoma doser och låt den sedan även få borsta m.m. innan, så att den förstår att först måste man sköta innan ridningen.

Jag tror att du kommer att klara detta galant.
Sköt om dig och lycka till!
 
Sv: Rider med barnet!

min morsa blev anmäld till soc och polisen då hon hade med min lillebror i bärsele 1989 då han var dryga ett år.... :smirk:

Nä jag skulle nog aldrig våga...
 
Sv: Rider med barnet!

Det jag tycker låter farligt är det att hon sitter fast på dig. Just scenariot som kan inträffa, att du ramlar av och hon således kan hamna under dig... Usch! Du är inte orolig över något sådant eller?

Men å andra sidan är hon för liten för att sitta själv.

Därför skulle jag vänta tills hon kunde sitta själv på hästen med ridhjälm o hela kittet, o du ledde henne...

För mig är det otänkbart, men du gör som du vill antar jag.
 
Sv: Rider med barnet!

Kortare stund kan säkert barnet sitta redan nu.
Men visst är det säkert säkrare att ha ungen framför sig i sadeln på sadelknoppen och sedan även när de blir tillräckligt stora och kan klamra sig fast, ha dem på axlarna.
Om man rider med ett barn så måste man ju vara extra noga med sina hjälper och att man sitter rätt i sadeln.
 
Sv: Rider med barnet!

horsedream skrev:
Du blir förvånad hur många hästar och ponnyer förstår så väl att det är en liten tjej och tar hand om dem.

Det där är märkligt tycker jag! Att de kan känna att de måste vara försiktiga! Som kapplöpningsaraben jag var medryttare på förut, hon var het och hoppig och tittig, men när ägaren satte upp sin femårige son på ryggen på henne och lät dem rida runt stallplanen i skritt så gick hon så fint, så fint... Alldeles lugn var hon. :love:

Och likaså en annan tjej berättade att hon hade ridit ensam på sin lite krångliga häst och åkt av i skogen och gjort sig illa... Han stannade och lät henne kravla upp igen och gick hem jätteförsiktigt som om han kände på sig att hon hade ont och inte klarade sig själv.
 
Sv: Rider med barnet!

Jag tror att de förstår vilket enormt förtroende man ger dem när det gäller de små barnen och de behandlar dem med samma ömhet och försiktighet som med föl. Det är märkligt att se och helt otroligt.
Jag tror de förstår mycket mer än vad vi ger dem kredit för.
Man säger ju att en häst har lika mycket förstånd som ett barn mellan 3-6 år och barn i den här åldern förstår ju rätt mycket.
Speciellt som den nya forskningen visar också att barn redan när de är fyra dömer folk efter dess utseende.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 442
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 232
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 226
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp