Ridelever ramlar av - vad göra?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

Om man känner att man behöver fråga Buke hur man ska bete sig i de situationer som TS nämnde tycker jag verkligen inte att man ska ta på sig det ansvaret heller!

Jag tycker inte att någon har "hoppat på" TS, utan gett mycket viktiga svar och kommentarer. Att ha ansvar för andra människor utan att veta hur är inte speciellt smart.

Ridskolan borde se till att lösa vikarieproblemet på andra sätt än att ta (första bästa?) outbildade icke vuxna person.

Hästsporten är långt ifrån ofarlig, och när det handlar om yngre personer vars föräldrar tydligen inte ens är på plats, borde man vara mycket säker i sin position som lärare/handledare/ansvarig person.

[QUOTE

Det finns då ingen anledning att vara otrevlig mot en enskild undrande person :crazy: jag tillhör inte ridskolevärlden och har nästan aldrig gjort, men jag vet att det absolut inte är ovanligt med tjejer i åldrarna 14-19 nånting som håller lektioner, en del gånger bara ibland, en del gånger på regelbunden basis.
Det finns tjejer som är med i US och liknande som får hålla i de avancerade gruppernas framridning inför en hopplektion, de finns de som får hålla i knatteridning...
Knappast ett ovanligt fenomen, om man som förälder vill betala för något dylikt så varsågod (jag skulle aldrig göra det).
Men ansvarsfrågan och de man ska gå på och eventuellt (!) om man har det behovet, hacka på är ridskolornas styrelser/ansvariga för verksamheten.[/QUOTE]

Men inte vanligt. Det skulle aldrig hänt på de klubbar där jag jobbat eller varit aktiv på annat sätt. Det är helt enkelt inte det minsta seriöst.

Det är vanligt. Tyvärr. Har hört om flera såna ställen. Tog en privat hopplektion med min kompis på ett godkänt stall. En ung flicka höll lektionen, och jag råkar veta att hon inte är utbildad alls.

Jag lärde (höh, lärde och lärde...) mig rida på en ridskola där småflickor (bla min kompis som då var 12) höll lektioner.

Men då Fille, ärligt. Skulle du om det åker av en eller två "snorungar" och piper att det ömmar här och där, säga åt dem att "hoppa upp och rid för fan". Och sen åka hem och ställa frågan på buke. "Vad ska man göra när 'ungar'... 'BARN'... 'åker'... 'RAMLAR' av... Hur ser man om de gjort sig illa, vad gör man. Det tror jag inte om dig Fille. Jag känner dig bättre än så, så det ska du inte inbilla mig ;).

Nog farao har du fått så pass kunskaper, instruktioner och lite mer på fötterna från din och min ridklubbs styrelse, instruktörer och ridskolechef, hur man ska agera? Annas får vi nog ta tag i det, du och jag. :)

Mvh

IngelaH

fritidspolitiker i fritid och turistnämnden och medansvarig i att se till att det fungerar i våra kommunala verksamheter, för att främja tryggheten för barn och vuxnas fritidsverksamheter

Och jag står fortfarande för inlägget, jag skrev i början som arbetsplatsombud och arbetsmiljöombud.

Nu är jag inte på den ridklubben som vikarie men i alla fall ;) Och nej jag skulle inte bara säga upp och hoppa utan att ha kollat läget först! :) Har ju i och för sig gått ULK 1-3 så jag har väl liiite utbildning men inte som ridlärare.

Nu är jag inte på den ridklubben som vikarie men i alla fall ;) Och nej jag skulle inte bara säga upp och hoppa utan att ha kollat läget först! :) Har ju i och för sig gått ULK 1-3 så jag har väl liiite utbildning men inte som ridlärare.

Nä, visst nej... du vänsterprasslar ju lite... :D

Mmm... jo, jag hade för mig det, så det är som sagt en milsvid skillnad på TS inlägg och på var du är.

/IngelaH

Kl - var tog det där vägen med "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"?

Jag tycker nog det är bättre att TS faktiskt frågar, och får bra svar, än att man kräks på henne. Oftast blir väl de här unga tjejerna som är duktiga ryttare tillfrågade om de kan ta nybörjarlektionerna, och TS har väl "stigit" i graderna. Jag undrar hur många hopp/dressyrtränare som har sjukvårdsutbildning (HLR och liknande).

Jag tycker naturligtvis att personal på en ridskola ska vara utbildad, det är ju inga gosedjur vi håller på med, men det här scenariot är nog ganska vanligt. Och det finns många ungdomar där ute som är fantastiskt duktiga, och som senare utbildar sig. Men TS har iaf reflekterat över saker som kan hända. Att sen TS använder "ungar" istället för barn är nog inte så ovanligt språkbruk bland yngre.

Och som sagt, till TS, ta med frågorna till styrelsen (förmodar att det är en ridklubb) och lyft fram vikten av utbildning i allra minst första hjälpen.

Kl - var tog det där vägen med "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"?

Jag tycker nog det är bättre att TS faktiskt frågar, och får bra svar, än att man kräks på henne. Oftast blir väl de här unga tjejerna som är duktiga ryttare tillfrågade om de kan ta nybörjarlektionerna, och TS har väl "stigit" i graderna. Jag undrar hur många hopp/dressyrtränare som har sjukvårdsutbildning (HLR och liknande).

Jag tycker naturligtvis att personal på en ridskola ska vara utbildad, det är ju inga gosedjur vi håller på med, men det här scenariot är nog ganska vanligt. Och det finns många ungdomar där ute som är fantastiskt duktiga, och som senare utbildar sig. Men TS har iaf reflekterat över saker som kan hända. Att sen TS använder "ungar" istället för barn är nog inte så ovanligt språkbruk bland yngre.

Och som sagt, till TS, ta med frågorna till styrelsen (förmodar att det är en ridklubb) och lyft fram vikten av utbildning i allra minst första hjälpen.

:bow::bow:

Håller helt med. I st f att bli ilsken på TS ska man bli ilsken på arbetsgivaren som låter henne hålla på utan minsta utbildning eller instruktioner i hur hon ska agera vid olycka.

Jättetråkigt med en del av svaren här, dom hjälper inte varken TS eller de berörda barnen ett enda dugg. :mad:

*kl*

Med tanke på svaren i tråden är det väl inte konstigt att TS bara har gjort 1 inlägg?

Fenomenet med unga outbildade tjejer som håller lektion är vanligt, jag har själv gjort det, häng mig! :devil:

Nu är jag dock legitimerad läkare som jobbar med bland annat att ta emot trauman på akuten och jag har till skillnad från många av er andra inga solklara svar på ts frågor. I fält är det svårt att avgöra allvarlighetsgraden av en skada. Dessutom är ju många (lite äldre) hästtjejer bra på att förtränga allvarliga skador. Hur många har inte ridit med diverse brutna kroppsdelar?

Jag är faktiskt tveksam till att en HLR-kurs skulle hjälpa för att bedöma om en skada är allvarlig, men inte livshotande, eller om det är en inte särskilt allvarlig skada (som ju ändå kan vara rejält smärtsam).

Men så har jag ju fortfarande inte gått någon ridlärarutbildning...?

*kl*

Med tanke på svaren i tråden är det väl inte konstigt att TS bara har gjort 1 inlägg?

Fenomenet med unga outbildade tjejer som håller lektion är vanligt, jag har själv gjort det, häng mig! :devil:

Nu är jag dock legitimerad läkare som jobbar med bland annat att ta emot trauman på akuten och jag har till skillnad från många av er andra inga solklara svar på ts frågor. I fält är det svårt att avgöra allvarlighetsgraden av en skada. Dessutom är ju många (lite äldre) hästtjejer bra på att förtränga allvarliga skador. Hur många har inte ridit med diverse brutna kroppsdelar?

Jag är faktiskt tveksam till att en HLR-kurs skulle hjälpa för att bedöma om en skada är allvarlig, men inte livshotande, eller om det är en inte särskilt allvarlig skada (som ju ändå kan vara rejält smärtsam).

Men så har jag ju fortfarande inte gått någon ridlärarutbildning...?

Jag hänvisar till mitt första svar i tråden utifrån mitt uppdrag som arbetsmiljöombud och arbetsplatsombud på min arbetsplats. Enligt lagar och regler råder strikt arbetsgivaransvar. Att det åligger arbetsgivaren att tillse att den anställde, vare sig det är barn eller vuxen... att den har erforderlig utbildning/kunskap om sitt uppdrag och de risker och annat som kan dyka upp där i.

Och jag håller med dig. HLR är väl inte det första alternativet för kunskaper att bedöma om skada är allvarlig eller inte. Men jag kan däremot rekommendera Röda Korsets ABC-kurser och givetvis även deras HLR-kurser. Jag har gått flertalet kurser i Röda korsets regi och var under flertalet år ledare i "Tummen och tån", ungdomsgruppen där jag växte upp.

Efter alla mina trauman när det gäller hästrelaterade grejer, så har akuten alltid sagt att hästolyckor går först ALLTID, även om det så kan vara att man bara tappat luften. Det kan vara revben, mjälte eller vad som helst. Så en enkel avtrillning, ska inte föraktas. Det är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite, vid minsta minsta tveksamhet.

Mvh

IngelaH

Det är vanligt. Tyvärr. Har hört om flera såna ställen. Tog en privat hopplektion med min kompis på ett godkänt stall. En ung flicka höll lektionen, och jag råkar veta att hon inte är utbildad alls.

Jag lärde (höh, lärde och lärde...) mig rida på en ridskola där småflickor (bla min kompis som då var 12) höll lektioner.

Ja hur vanligt det är vet jag ju inte, men det förekommer inte på de klubbar jag har jobbat på, varit aktiv i eller har kontakt med nu för tiden. Seriösa klubbar jobbar inte så.

:bow::bow:

Halvt kl

Jag har själv som ung ridit med bruten fot och sönderslagen nacke med ligamentskador, kotskador och nervskador. Jag kravlade mig upp helt på eget bevåg igen för att jag var så fruktansvärt envis, trots att tränare och mamman försökte protestera.

För mig tog det många år av undersökningar hos läkare av olika slag innan man fann nackskadan. Så att en ridlärare skulle kunna avgöra hur skadat ett barn är, utan röngen och andra maskiner är nog lite långsökt. HLR eller likn kvittar nog lika

Jag tycker dock att man borde ha mer koll på vilka som har lektioner för barnen, i form av erfarenhet av liknande situationer och hästar. Småtjejer kan inte ha erfarenheten av något dera. De är för unga.
Det är dock inte tjejernas fel, utan vuxna ansvariga. Som ung tjej är det klart man både anser sig kunnig nog(man vet inte bättre) och hemskt gärna vill.

Att påtala att det heter barn och inte ungar känns rätt onödigt. Det är väl lite olika hur folk talar. Och det känns lite som att bara följa drevet och få skriva någon på näsan. Trist när det troligen är en ung tjej man ska läsa lusen av dessutom.

Men då Fille, ärligt. Skulle du om det åker av en eller två "snorungar" och piper att det ömmar här och där, säga åt dem att "hoppa upp och rid för fan". Och sen åka hem och ställa frågan på buke.

Är det så du tolkar att hon beter sig? Jag tycker tvärt om att hon visar en mognad genom att reflektera över detta. Det är inte enkelt och självklart att avgöra om barn gråter för att det gör ont i kroppen eller i själen - på grund av att de blivit rädda. Hur stöttar man dom bäst om dom inte är fysiskt skadade men gråter för att de blivit rädda? Hur kommunicierar man med dem för att de ska känna sig trygga? Självklart har kurser i olycksfall och HLR ett stort värde, men räcker inte alltid. Det kan handla lika mycket om förhållningssättet - både när det gäller fysisk skada och rädsla/chock. Och i ett läge när någon ramlat av - barn eller vuxen - känner även instruktören oftast oro och osäkerhet.
Det förhållningssättet som TS i flera inlägg möter här, är precis det som vi INTE vill att barnen som ramlat av ska mötas av....

Tack! :bow::bow:

Sjukt att vuxna människor måste vara så otrevliga när de skriver, finns många andra sätt att formulera sig på.

Är det så du tolkar att hon beter sig? Jag tycker tvärt om att hon visar en mognad genom att reflektera över detta. Det är inte enkelt och självklart att avgöra om barn gråter för att det gör ont i kroppen eller i själen - på grund av att de blivit rädda. Hur stöttar man dom bäst om dom inte är fysiskt skadade men gråter för att de blivit rädda? Hur kommunicierar man med dem för att de ska känna sig trygga? Självklart har kurser i olycksfall och HLR ett stort värde, men räcker inte alltid. Det kan handla lika mycket om förhållningssättet - både när det gäller fysisk skada och rädsla/chock. Och i ett läge när någon ramlat av - barn eller vuxen - känner även instruktören oftast oro och osäkerhet.
Det förhållningssättet som TS i flera inlägg möter här, är precis det som vi INTE vill att barnen som ramlat av ska mötas av....

Och jag vill inte ha min nacke undersökt av en outbildad tonåring, som inte vet vad denne ska göra när någon kommer in med rörelsemönster som Frankensteins monster - går långsamt, ryckigt med stela ben, armarna raka, fingrarna som morötter och kan inte ta eller hålla i saker och ting utan att tappa.. när jag kommer ner på akuten efter att ha blivit nockad av en häst i stallet.

Det räcker att jag blev "undersökt" av en ointresserad akutläkare, som inte rörde mig, stod fem meter ifrån mig, gjorde sin diagnos utifrån vad han såg... skrev ut en ask diklofenak och skickade hem mig. Du har sträckt dig hem och vila.

En månad senare åkte jag till vårdcentralen, fick en akutremiss och sjukbil, till akuten för att träffa neurolog och inom fyra timmar, låg jag på neurologen i 2.5 månad, med stödkrage, hade en rollator vid sängen och fick veta att sjätte halskotan skjutits ur läge och låg mot ryggmärgen ett par millimeter till och jag hade varit död eller förlamad från nacken och neråt.

Det är därför jag vill att arbetsgivarna ska ta sitt ansvar och se till att personalen, har adekvat utbildning som jag skrev i början. :) Jag svarade TS, och hon har sedan dess haft alla möjligheter att svara i tråden. Men inte gjort det, så jag känner det att hon blivit erbjuden att hoppa in på något hon egentligen inte är vuxen nog att axla eftersom hon ändå uttryckte sig som hon gjorde i sitt inlägg.

Jag dömer som sagt inte TS. Utan jag gav henne konkreta råd och tips på, hur hon skulle göra för att få hjälp att klara av sina lektioner.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Alla ni ridlärare där ute, hade ni inte en lektionstimma innan ni gick utbildningen? Jag ser inget problem alls med att en person utan just ridlärare/ridledareutbildning håller lektion, alla har vi börjat någonstans!

Vad som däremot bekymrar mej mycket är HUR TS blir insatt att ha lektioner när h*n faktiskt är outbildad. Vem handleder, vem står som ansvarig för lektionerna OM något skulle hända? Vem ger stöd och hjälp?

Vi har just nu en tjej på 17år som går som elev och ja, hon har lektioner själv i ridhuset, men är aldrig någonsin ENSAM i verksamheten. Endera sitter nån av oss intill på kontoret beredda att rycka in om något skulle gå fel, eller så antecknas det från läktaren för att kunna tas upp till diskussion efteråt. Tjejen är uppvuxen på klubben och har under många år visat sej pålitlig. Hon har gått ULK 1-3 och Riders Rescue men inte är hon redo att klara av ridlektioner ensam för det. Lektionen hon har "ensam" planeras och gås igenom i förväg innan hon går in i manegen. Det är det här jag menar med att jag inte ser ett problem med att en outbildad har lektion, men det ska ske under överinseende och ansvar!

Vad du TS behöver är ordentligt på fötterna för när du väl står där med ett trauma i händerna så hänger allt på dej! Nu vet inte jag vad du har för kunskap i botten, eller hur gammal du är men det är ett STORT ANSVAR som vilar på dina axlar, ett ansvar som innebär att andra kommer lyssna och lyda dej vid en olycka eller annat trauma. Be om utbildning!

Riders Rescue är bra, vanliga första hjälpen kurser också, man behöver gå dom med jämna mellanrum så man inte glömmer.

Att du reflekterar över detta är sunt och bra, men det räcker inte att bara fundera. Du måste prata med ridskolechefen (eller vem som nu bestämmer) vilka rutinerna är, vilka försäkringar gäller, vad korrekt förfarande är just hos er. Hos oss har vi en kris-pärm med checklista för vad som gäller. (ex vad ska göras om en dödsolycka sker, vad gör vi vid olyckor osv) Kanske finns en sån hos er också?

Hej!

Jag är utbildad ridledare. Vi har inte haft någon som helst diskussion om vad man gör när barn/vuxna trillar av. Inte alls. Men så var det några år sen jag gick utbildningen.

Det jag är mest nyfiken på är- vad är det för utbildning ni anser att man ska ha om man ska hålla lektioner? Vilken typ av akutsjukvård duger? Borde man rent av vara läkare? Ha röntgensyn?

Olyckor händer lätt med oerfarna ryttare, det bästa receptet för att barnen/ungarna (whatever) inte ska skada sej är att se till att de inte åker av dvs. se till att hästarna är ordentligt avrastade innan lektionen, se till att lektionen går till på ett sånt sätt att risken att ramla av minimeras (ledare, lugnare tempo med mer kontroll på hästarna etc). Dvs anpassa lektionerna efter eleverna och hästarna.

Att unga outbildade håller lektioner är inte ovanligt, det har nog alltid förekommit och kommer definitivt hända igen. Det är inte TS fel, hacka inte på henne.

När eleverna ramlar av får man gå mycket på gehör: Är eleven chockad, rädd, har den ont, var, hur mycket? Det finns inget "standardsätt" att hantera avramlingar, eftersom alla är olika. Det viktigaste är väl fånga hästen, trösta eleven- inte nödvändigtvis i den ordningen dock (även om en lös häst gärna leder till flera lösa hästar).

Äsch..

/Lavinia

*KL*

Till TS:

Nu kommer jag att vara rätt brutal med dig: Har du inte införskaffat dig en grundläggande utbildning inom ABC & HLR ännu så är det absolut dags att göra det genast, en sådan kunskap kan vara avgörande för en skadad persons liv och framtid. Hästsport är ingalunda en ofarlig sport så kunskap om säkerhet och agerande vid ett ev olyckstillbud är absolut nödvändig, särskilt om man som du bedriver en verksamhet. Att bedriva en verksamhet utan att ta ansvar för sin egen utbildning inom området tycker jag är bedrövligt.

Jag tycker själv det är bedrövligt att jag inte gått HLR, anmälde mig till en kurs i våras som blev inställd och har därefter inte sökt tillräckligt aktivt för att hitta någon på tid/plats då jag kan.

Jag bedriver däremot ingen verksamhet, utan är anställd. Jag arbetar VITT vilket många på tråden inte tror samt är MYNDIG. Det finns fler vuxna på anläggningen och jag skulle självklart kontakta de också vid olycka, anledningen att jag startade tråden är dock för att få konkreta tips hur man bör handla. "Att sluta" är inget alternativ för mig då jag vet att jag då skulle ersättas av ännu en ridlärare utan utbildning.

Har gått Ungdomsledarkursen arrangerad av Svrf.

Tack Lavinia! Håller fullständigt med.:bow:

Det IDEALISKA är om alla människor gått HLR (vilket jag försökt, och SKA göra snarast i framtiden) samt går runt med hjärtstartare i fickorna, men så funkar det inte.

På ridskolan där jag jobbar har vi snälla (dock en del lata) hästar och jag påminner alltid om att de ska hålla avstånden till varandra för att undvika olycka etc. Risken för avramling är ganska liten på de lektioner jag håller, men alla vi som har erfarenhet av hästar vet att det händer förr eller senare. Det jag försöker göra här är att be om hjälp av någon som faktiskt kan. :)

Tack vinternoll för ett mycket vettigt svar! (De har varit skrämmande få!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka