Ridelever ramlar av - vad göra?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

Jovisst men ibland behöver man ett wake-up call istället. Särskilt om man har ansvar för en massa barn på hästar!

Något som jag reagerar på är att alla skäller på den som faktisk frågar, istället för att bli arg på den som sagt till denna att den ska ha lektioner? Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !

Precis. Visst är det fel, men det är likväl någon annans fel!
Har själv som omyndig stalltjej haft lektioner på en ridskola, både äldre och yngre elever som allihop var nöjda med undervisningen och gjorde framsteg. Visst var det fel, men vad gör man? Som praktikant är man rädd om "jobbet" och då gör man vad chefen säger, punkt. Iallafall innan man hunnit få lite mer skinn på näsan.

Som svar på ts fråga även om jag är "från samma sida" så var det en av mina elever som ramlade av under min lektion. Då fick alla andra göra halt, hästen fångades in av mig (ensam "vuxen" i närheten) på vägen fram till eleven. Efter lite koll av skador och vart hon landat, hur det gick till och vad som gick fel enligt henne (diskussion, vad hände? kunde jag/ryttaren gjort annorlunda? tänka på tills nästa gång, om samma situation händer igen?) när detta var gjort kände sig tjejen okej igen och fick sitta upp och skritta en stund innan hon fortsatte lektionen som vanligt.

Överlag så tycker jag att sålänge ryttaren inte landat på huvud/rygg/nacke eller har ont på dessa ställen, kan andas ordentligt, ser klart, inte är yr eller illamående och har hel utrustning så är det upp på hästen som gäller och skritta runt lite innan lektionen fortskrider. Ofta tycker jag man mår bättre när man är uppe på hästen igen, och nästab likväl som man sitter på backen kan man sitta på hästen.

Fråga styrelsen på ridskolan om dom kan skicka dig på Ungdomsledarkursen som ridsportförbundet ordnar. Alternativt en Första hjälpen kurs för typ röda korset.
Gå alltid fram till barnet först innan du fångar hästen om du inte ser att ryttaren reser sig upp direkt. alla andra måste göra halt direkt.
va lugn själv och fråga var det gör ont. ta deras smärta/rädsla på allvar. de kan va skönt att sätta sig en liten stund innan man tar sig upp på hästen igen. det är helt okej att gråta och bli rädd. snarare konstigt om dom inte reagerar. om ryttaren verkar ha fått en skada (misstänker att nåt är brutet, yrsel, smärta i ryggen osv) ring den som är ansvarig för anläggningen när du jobbar.
Det måste finnas en vuxen på anläggningen - ring den (alternativt säg till föräldrarna att dom alltid måste stå på läktaren under lektionen ifall nåt händer. det är ju för barnens skull. framförallt eftersom du inte är utbildad) i samråd med annan vuxen kan ni sedan bestämma om ni behöver ringa ambulans, och då behöver man få tag på föräldern till barnet också. men framförallt, deras smärta är verklig. de kan göra lika om med en stukad fot som en bruten arm. om dom inte vågar fortsätta på samma häst, låt dom byta och rida på en annan. det ska va kul att rida!

*KL*

En fråga som dyker upp i min skalle när jag läser ursprungsinlägget: Är föräldrarna medveten om att den person som de lägger över ansvaret för sina barn hos har så pass bristfällig utbildning att denne inte har en aning om hur man skall agera vid ett ev trauma?

Till TS:

Nu kommer jag att vara rätt brutal med dig: Har du inte införskaffat dig en grundläggande utbildning inom ABC & HLR ännu så är det absolut dags att göra det genast, en sådan kunskap kan vara avgörande för en skadad persons liv och framtid. Hästsport är ingalunda en ofarlig sport så kunskap om säkerhet och agerande vid ett ev olyckstillbud är absolut nödvändig, särskilt om man som du bedriver en verksamhet. Att bedriva en verksamhet utan att ta ansvar för sin egen utbildning inom området tycker jag är bedrövligt.

Bedriver TS en egen verksamhet? Jag har fått intrycket av att hon är anställd av en ridskola och då kan jag tycka att ansvaret bör läggas på den ansvarige som har anställt en ung tjej utan utbildning.

Var någonstans framkommer det att TS är anställd? Det enda jag läser är att "Jag är en outbildad ridlärare som håller lektioner för yngre barn..", det står ingenting någonstans om en ridskola, enbart en cafeteria. Men givetvis kan man tolka det som att TS är anställd, bara det att jag inte gjort det :)

De flesta som håller lektioner, och dessutom tagit över lektioner från någon annan jobbar på någon form av ridskola. Det är knappast en vid gissning.

Om det sedan är en regelrätt anställning eller någon from av utnyttjande/svartjobb är inte lätt att säga.

Fråga styrelsen på ridskolan om dom kan skicka dig på Ungdomsledarkursen som ridsportförbundet ordnar. Alternativt en Första hjälpen kurs för typ röda korset.
Gå alltid fram till barnet först innan du fångar hästen om du inte ser att ryttaren reser sig upp direkt. alla andra måste göra halt direkt.
va lugn själv och fråga var det gör ont. ta deras smärta/rädsla på allvar. de kan va skönt att sätta sig en liten stund innan man tar sig upp på hästen igen. det är helt okej att gråta och bli rädd. snarare konstigt om dom inte reagerar. om ryttaren verkar ha fått en skada (misstänker att nåt är brutet, yrsel, smärta i ryggen osv) ring den som är ansvarig för anläggningen när du jobbar.
Det måste finnas en vuxen på anläggningen - ring den (alternativt säg till föräldrarna att dom alltid måste stå på läktaren under lektionen ifall nåt händer. det är ju för barnens skull. framförallt eftersom du inte är utbildad) i samråd med annan vuxen kan ni sedan bestämma om ni behöver ringa ambulans, och då behöver man få tag på föräldern till barnet också. men framförallt, deras smärta är verklig. de kan göra lika om med en stukad fot som en bruten arm. om dom inte vågar fortsätta på samma häst, låt dom byta och rida på en annan. det ska va kul att rida!

Hade endast praktik där, inget mer. Första hjälpen har jag redan gått. Ryttaren reste sig upp direkt, hästen stod i min väg när jag gick fram- ingen omväg eller något som tog längre tid.
Det är okej att reagera och är bara bra om dom får det ur sig direkt snarare än tre år senare, självklart! Vilket också är anledningen att vi pratar om det som hänt- ofta verkar händelsen mindre skrämmande när man gått igenom den steg för steg och inser att det inte var så farligt, iallafall är min erfarenhet sådan när det gäller framförallt mindre barn.

Och att smärtan är verklig tycker jag många (utbildade!) ridlärare/instruktörer har svårt att förstå, sett åtminstone två olika nu som inte ens frågar om/var det gör ont när det är mindre barn utan lever efter regeln (barn gråter hur lite skada det egentligen är". Lite skrämmande, för visst blir det ofta mycket gråt "i onödan" (inget är i onödan självklart, men ett jack i fingret eller ett blåmärke på armen är ju ingen fara menar jag) men den dagen det verkligen är nåt, hur går det då?? :crazy:

Det hade helt klart varit intressant med lite mer information tycker jag.

Hela situationen känns helt fel, oavsett anställning eller egen verksamhet. En annan sak som oroar är att det förmodligen inte är en särskilt ovanlig situation inom hästsporten.

Jag håller med till viss del, men är barnet svårt skadat finns ingen tid att tveka, man sätter igång med livräddning direkt och får någon att ringa efter ambulans om du inte själv har tid.

För det första så ska man som outbildad inte hantera sådana saker på egen hand, vidare tycker jag inte att det är lämpligt att ge tips om detta över internet, varje situation ser olika ut när barn ramlar av hästar, alla barn reagerar olika och slår sig olika mycket från situation till situation.

tycker inte att det är ok att en ridskola (som jag uppfattar det som) låter outbildade, ofta omyndiga (vet inte om det är fallet här) ha ansvar för både hästar och barn på egen hand.

jag har varit travskole instruktör i många år och har gått otaliga utblidningar där man gått igenom både skador, barn med olika diagnoser, barn som får utbrott, hur man hanterar olika situationer, pedagogik, säker häst hantering etc etc, utan dessa utbildningar skulle jag som ledare inte känna mig trygg i min roll. ska man hålla på att leda en verksamhet på detta vis sak man vara utbildad, punkt!

det ligger främst på ridskolan att se till att erbjuda dessa utbildningar och få kompetent personal, jag tycker inte att det ligger hos dessa omyndiga tjejer som är överlyckliga över chansen att får jobba lite.

Om någon ramlar av så ska du söka kontakt med denna och fråga hur hon eller han mår eller om det gör ont någon stans(och låta de andra hästarna stå still). Ev. vila lite beroende på fallet. Om personen inte kan eller vill resa sig upp pga smärta i rygg eller nacke eller brutet ben eller liknande så får du/ni ringa ambulans. Eller om nån bryter en arm så behövs inte blåljustaxin utan då får ni åka till sjukhus. Ochsåvidare, gå en utbildning så lär du dig mycket mera.

Annars f*n vad många dumma svar hon fick, mörkrädd, skäms etc. Verkar som ni har lite vett i er ibland, hon frågade en fråga och således är det ingen idé att göra situationen värre och trycka ner personen utan att svara på frågan. Jag utgår från att många av er inte vet ett dugg om sjukvård själva ens.

Visst att jobba som outbildad(vem vet vilken kunskap hon har endå?) ridlärare kanske inte är optimalt men istället för att spy galla så kan ni ge tips och råd.

Ibland blir jag mörkrädd över bukefalisters lite väl kantiga attityd :crazy: :grin: :cool:.

Senast ändrad:

:bow:

Håller med dig. Jag tycker inte det finns någon anledning att halshugga TS bara sådär. Hon/han frågar ju för att bilda sig en bättre uppfattning om vad som är lämpligt. Däremot kan jag hålla med om att hans/hennes arbetsgivare (vilket jag tycker att det låter som att det finns en) bör ha någon åsikt om hur avfallningar skall hanteras, men för den skull behöver man inte vara så fasligt otrevlig!

Något som jag reagerar på är att alla skäller på den som faktisk frågar, istället för att bli arg på den som sagt till denna att den ska ha lektioner? Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !

Men inte kan det väl vara vanligt heller? När jag var ung hade jag ett antal lektioner innan jag gick RIK0. Men då satt ridskolechefen på läktaren med block och penna och antecknade hej vilt, samt kontrollerade att allt gick rätt till. Innan jag fick ha dessa lektioner hade jag gått 4 ungdomsledarkurser och ridskolechefen hade ett flertal noggranna genomgångar med oss två (som skulle gå kursen) där vi gick igenom lektionsplanering, instruktörens placering, genomgång av dagens övning, hur man ställer frågor, hur man ställer upp eleverna, disponering av lektionstid osv.
En ridklubb som ställer en ung människa som instruktör utan någon förberedelse eller kontroll är inte en seriös klubb.

KL till alla.

Sen finns det ju sådana som jag, som inte är utbildad mer än hästgymnasium men där lärde jag mig inget om ridlärarkonsten, som är 22 och ibland hoppar in som vikarie. Ungarna, dom i vuxengrupperna eller föräldrarna har många gånger aldrig varit så nöjda som på mina lektioner TROTS att jag är outbildad. Dock så jobbar jag ju inte heltid med ridlärare. Jag jobbade vitt, eleverna var försäkrade genom medlemskapet osv.

Håller med du..

Det finns då ingen anledning att vara otrevlig mot en enskild undrande person :crazy: jag tillhör inte ridskolevärlden och har nästan aldrig gjort, men jag vet att det absolut inte är ovanligt med tjejer i åldrarna 14-19 nånting som håller lektioner, en del gånger bara ibland, en del gånger på regelbunden basis.
Det finns tjejer som är med i US och liknande som får hålla i de avancerade gruppernas framridning inför en hopplektion, de finns de som får hålla i knatteridning...
Knappast ett ovanligt fenomen, om man som förälder vill betala för något dylikt så varsågod (jag skulle aldrig göra det).
Men ansvarsfrågan och de man ska gå på och eventuellt (!) om man har det behovet, hacka på är ridskolornas styrelser/ansvariga för verksamheten.

KL till alla.

Sen finns det ju sådana som jag, som inte är utbildad mer än hästgymnasium men där lärde jag mig inget om ridlärarkonsten, som är 22 och ibland hoppar in som vikarie. Ungarna, dom i vuxengrupperna eller föräldrarna har många gånger aldrig varit så nöjda som på mina lektioner TROTS att jag är outbildad. Dock så jobbar jag ju inte heltid med ridlärare. Jag jobbade vitt, eleverna var försäkrade genom medlemskapet osv.

Men då Fille, ärligt. Skulle du om det åker av en eller två "snorungar" och piper att det ömmar här och där, säga åt dem att "hoppa upp och rid för fan". Och sen åka hem och ställa frågan på buke. "Vad ska man göra när 'ungar'... 'BARN'... 'åker'... 'RAMLAR' av... Hur ser man om de gjort sig illa, vad gör man. Det tror jag inte om dig Fille. Jag känner dig bättre än så, så det ska du inte inbilla mig ;).

Nog farao har du fått så pass kunskaper, instruktioner och lite mer på fötterna från din och min ridklubbs styrelse, instruktörer och ridskolechef, hur man ska agera? Annas får vi nog ta tag i det, du och jag. :)

Mvh

IngelaH

fritidspolitiker i fritid och turistnämnden och medansvarig i att se till att det fungerar i våra kommunala verksamheter, för att främja tryggheten för barn och vuxnas fritidsverksamheter

Och jag står fortfarande för inlägget, jag skrev i början som arbetsplatsombud och arbetsmiljöombud.

Senast ändrad:

men framförallt, deras smärta är verklig. de kan göra lika om med en stukad fot som en bruten arm. om dom inte vågar fortsätta på samma häst, låt dom byta och rida på en annan. det ska va kul att rida!

Bra inlägg!

Måste bara påpeka att även ett enklare fall KAN ge skador i rygg och nacke. Man bör vara mycket försiktig vid avramlingar. Om jag inte förstått fel har man ändrat ganska mycket i när man ska ringa ambulans vid avramling. Det verkar som om hellre en gång för mycket än en för lite är det nya.

/Lavinia, vars gruppkompis åkte av in i väggen, inte hade såå ont och ändå hade en fraktur på en ryggkota- tack gode gud att vi ringde ambulansen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka