Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något som jag reagerar på är att alla skäller på den som faktisk frågar, istället för att bli arg på den som sagt till denna att den ska ha lektioner? Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !
*kl*
Ett inlägg.... ingen mer som tycker det luktar troll???
Har varit en hel del av sådant det senaste menar jag......
Fråga styrelsen på ridskolan om dom kan skicka dig på Ungdomsledarkursen som ridsportförbundet ordnar. Alternativt en Första hjälpen kurs för typ röda korset.
Gå alltid fram till barnet först innan du fångar hästen om du inte ser att ryttaren reser sig upp direkt. alla andra måste göra halt direkt.
va lugn själv och fråga var det gör ont. ta deras smärta/rädsla på allvar. de kan va skönt att sätta sig en liten stund innan man tar sig upp på hästen igen. det är helt okej att gråta och bli rädd. snarare konstigt om dom inte reagerar. om ryttaren verkar ha fått en skada (misstänker att nåt är brutet, yrsel, smärta i ryggen osv) ring den som är ansvarig för anläggningen när du jobbar.
Det måste finnas en vuxen på anläggningen - ring den (alternativt säg till föräldrarna att dom alltid måste stå på läktaren under lektionen ifall nåt händer. det är ju för barnens skull. framförallt eftersom du inte är utbildad) i samråd med annan vuxen kan ni sedan bestämma om ni behöver ringa ambulans, och då behöver man få tag på föräldern till barnet också. men framförallt, deras smärta är verklig. de kan göra lika om med en stukad fot som en bruten arm. om dom inte vågar fortsätta på samma häst, låt dom byta och rida på en annan. det ska va kul att rida!
Något som jag reagerar på är att alla skäller på den som faktisk frågar, istället för att bli arg på den som sagt till denna att den ska ha lektioner? Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !
KL till alla.
Sen finns det ju sådana som jag, som inte är utbildad mer än hästgymnasium men där lärde jag mig inget om ridlärarkonsten, som är 22 och ibland hoppar in som vikarie. Ungarna, dom i vuxengrupperna eller föräldrarna har många gånger aldrig varit så nöjda som på mina lektioner TROTS att jag är outbildad. Dock så jobbar jag ju inte heltid med ridlärare. Jag jobbade vitt, eleverna var försäkrade genom medlemskapet osv.
men framförallt, deras smärta är verklig. de kan göra lika om med en stukad fot som en bruten arm. om dom inte vågar fortsätta på samma häst, låt dom byta och rida på en annan. det ska va kul att rida!