Ridelever ramlar av - vad göra?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

Nu börjar jag undra om vi pratar om samma sak? :confused: Börja med hjärtkompressioner direkt, utan att kolla puls, vid andningsproblem?

Jag är frågande eftersom jag är sjuksköterska, och det här är praktiskt taget tvärtemot det vi lär oss. Min man som är HLR-instruktör är också frågande.

Vad jag har fått lära mig via Svenska Röda Korset, så får man ABSOLUT INTE starta hjärtkompressioner, innan man kollat om det verkligen inte finns puls... För man kan då snarare STOPPA hjärtat eller ändra hjärtats rytm, än rädda livet på personen i fråga.

Men så är det några år sen också, som jag gick repetitionskurs... så det kan ju ha kommit nya idéer...

Mvh

IngelaH

Jag tänker lite på andra skador, har personen exempelvis skall- eller nackskador kan dessa förvärras. Andas personen inte så måste man ju försöka få igång andningen men hur gör man egentligen bedömningen att det är relativt riskfritt att börja med HLR?

Jag tänker lite på andra skador, har personen exempelvis skall- eller nackskador kan dessa förvärras. Andas personen inte så måste man ju försöka få igång andningen men hur gör man egentligen bedömningen att det är relativt riskfritt att börja med HLR?

Den bedömningen att bedöma att det är riskfritt, det är nog en omöjlighet faktiskt.. Men som du själv också säger, andning och puls, är ju det primära för att rädda ett liv...

Andas personen inte, så är det ju kört ändå liksom, om man ändå inte försöker göra något, så det är lite svårt att säga att man förvärrar något om grunden till liv inte finns.

Andning
Blödning
Chock

:)

Vem som helst kan göra en preliminär bedömning, åtminstone om man sett vad som skett, faller en person bara ihop har den troligen inga/nack/rygg/huvud trauma, men faller någon av hästen med huvudet före så är risken stor. Det mesta ligger nog mittemellan och är svårbedömt.

Vem som helst kan göra en preliminär bedömning, åtminstone om man sett vad som skett, faller en person bara ihop har den troligen inga/nack/rygg/huvud trauma, men faller någon av hästen med huvudet före så är risken stor. Det mesta ligger nog mittemellan och är svårbedömt.

Okey, så en person som faller ihop på gatan och har andningsstillestånd går bra att börja HLR på...

Men om någon blir avkastad och hamnar på huvudet och har andningsstillestånd, ska man vänta till ambulansen kommer och kan dödförklara eller? För att risken är för stor att förvärra skadan.

Eller hur menar du?

Jag skulle i alla fall försöka starta HLR, för att över huvud taget ge personen chansen till ett fortsatt liv.

Senast ändrad:

Hur kan du tolka det jag skrivit som jag inte tänkt ge hjärt- och lungräddning (efter bästa förmåga) åt en person som har andningsstillestånd?

Hur kan du tolka det jag skrivit som jag inte tänkt ge hjärt- och lungräddning (efter bästa förmåga) åt en person som har andningsstillestånd?

Nej, jag försöker att inte misstolka och det var därför jag tilläggsfrågade - hur menar du?

Men då tror jag att jag förstår. Klockan är mkt och jag försöker peppa inför morgondagen. - Förlåt.

Mvh

IngelaH

kl

Har inte läst hela tråden men hoppar in med ett litet inlägg ändå.

När jag var 14 år blev jag avkastad i skogen när vi var ute och red med ridgruppen. Hade haft en hjärnblödning för bara ett år sedan och fick naturligtvis världens j*vla hjärnskakning igen. Men jag var tydligen bara lite yr när jag reste mig upp och så bytte jag häst med ridläraren. När vi ridit en bit så frågade jag varför jag satt på fel häst :eek:

Och ridläraren svarar och frågar om jag inte kommer ihåg vad som hade hänt, nä sa jag då. Hade ont i huvudet och var yr. Vad gör hon då? Jo hon vänder tillbaka hela gruppen och låter mig rida tillbaka till stallet, tar väl kanske 20 minuter. Istället för att ringa stallägare/ambulans som kunde komma och hämta mig och skjutsa mig till sjukhuset.

Stallchefen skjutsar hem (!) mig och ringer till mina föräldrar och säger att jag åkt av och är ledsen. När mamma kommer hem sitter jag vid köksbordet och grinar och grinar för jag kommer inte ihåg vad som hänt och vad stallägaren gör hemma hos mig och varför gör det så ont i huvudet? Frågade samma frågor om och om och om igen. Mamma skjutsade mig givetvis till akuten.

Nå, nu var det ingen fara med mig förutom den ordentliga hjärnskakningen. MEN det hade kunnat vara något allvarligare och speciellt känslig är man då man haft tidigare huvudskador. Att jag varit skadad tidigare visste både ridläraren och stallchefen om.

Tillför väl inte diskussionen så mycket egentligen utan visar mest bara hur dålig kunskap det kan finnas hos hästfolk. Ridlärare, stallchefer och andra personer med ansvar inom stall SKA känna till tecken på allvarliga skador och vad man ska göra vid olycksfall.

(Vad som hände den kvällen har jag fått berättat för mig, kommer inte ihåg ett smack.)

Annars f*n vad många dumma svar hon fick, mörkrädd, skäms etc. Verkar som ni har lite vett i er ibland, hon frågade en fråga och således är det ingen idé att göra situationen värre och trycka ner personen utan att svara på frågan. Jag utgår från att många av er inte vet ett dugg om sjukvård själva ens.

Spy galla behöver man väl inte göra men även jag blir faktiskt lite orolig när ridledare över mindre barn frågar vad man ska göra om barnen ramlar av och skadar sig. (Och jag har inga egna barn, jag är nästan barn själv :angel: )

Det finns faktiskt föräldrar som litar på ridskolan och de har ett enormt ansvar över barnen även om de inte inser det själva. Att veta hur man ska gå tillväga vid en olycka kan vara livsavgörande för den som ramlat av.

svarar pa dina tva sista fragor

a) skall eleven sitta upp pa en gang: nja. Det dar med att hastradslan/ridradslan kommer som ett brev pa posten om man inte sitter upp inom x antal minuter anser jag personligen ar bullcrap. Ge eleven den tid det kravs for att aterfa "baringarna".

b) jag tycker man skall avvakta, hjalpa eleven ga igenom vad som gor ont/inte gor ont, vad som ar chock/radsla efter fallet och vad som ar smartindikationer. "Kan du vicka pa det?" "Gor det ont om du gor det har?" (se fotnot for rygg/nack/skallskador dock!)

Det ar ju skillnad fran gang till gang, vad som hant, hur eleven foll, var hasten ar osv och allt ar ju bedomningsfragor.

Har sjalv en historia fran en skada under en ridlektion. Min larare var hogt utbildad - men gron. Hon skulle ALDRIG ha slappt upp mig pa hasten igen, hon skulle inte ha latit mig resa mig. Jag landade pa nacken och det var bara tur som gjorde att min nacke "vred" sig och inget varre. Tuff ung tonaring, jag reste mig upp, gick till stallet, spolade gruset ur munnen och ansiktet, aterhamtade mig under 5 minuter, kravlade upp pa hastskrallet igen och galopperade ivag i jockeylader i en allroundsadel :rofl: det blev en resa till akuten dagen efter med nackrontgen o hela konkarongen.

*Personligen ser jag det som sa att om fallet ar sa pass hart/illa att nack/ryggskada/hjarnskakning kan misstankas bor man ringa ambulansen och halla personen i stillhet. Det ar battre att ringa en gang for mycket an en gang for lite!

Den här tråden är faktiskt väldigt intressant även för oss som inte är ridlärare eller håller lektioner. Är väldigt bra att få information om hur man ska göra om någon ramlar av och får en chock, ont eller blir medvetslös. Händer ju titt som tätt att sällskapet man rider med åker av och då är det bra att veta hur man ska agera vid svårare avramlingar.

Själv har jag fått coaching att inte vara rädd för att ramla av, man får mer ont om man spänner sig. Detta är dock lättare att säga än att göra, men är bättre att tänka ''Jaha, nu ramlar jag av.'' Än att sitta livrädd och hålla fast sig för glatta livet och sen när det väl händer ''Oh shit! Aaaah''.

Är väldigt trött, så ursäktar ifall jag har skrivit lite konstigt, men hoppas ni förstår vad jag menar ändå.

Tycker också att alla ridskolor faktiskt borde ha små enkla möten tillsammans med sina anställda, praktikanter och ''stallmedhjälpare'' lite då och då och informera om olyckor och prata med varandra. Stötta varandra och ge tips och råd. Olyckor kan ju faktiskt hända i stallgången också och det är inte alltid ridlärare finns till hands. Kan vara ganska traumatiskt för en fjortonåring, som mockar för gratis ridlektioner, att bevittna någon som blir nersparkad inne i stallet. Även denna fjortonåring behöver då agera och då kan det vara bra med lite enkel kunskap i ryggen. Bara en tanke jag har.

Det är inte ett ovanligt fenomen precis att outbildade tjejer får hålla lektioner på ridskolan... !

Min son har precis börjat på stans ridskola, där man precis anställt ny ridlärare, lustigt nog valde man att anställa en outbildad dito, trots flera sökande med utbildning :confused: Det har varit lite kaosartat under dessa lektioner, inte pga av läraren men pga att man köpt in olämpliga hästar som dessutom direkt vid ankomst satts in på nybörjargrupper :crazy: Då det varit flera olyckstillbud av varierande art (inkluderande ambulansfärd....)fann jag mig nödd att påtala för styrelsen att dessa djur var direkt olämpliga, samt att man borde vänta med att sätta in nya hästar på nybörjarlektioner. Den s.k "ridlärarens" svar på detta var ngt i stil med att "jag bara var en bitch". Man blir ju mörkrädd, vad det är för personer som som anförtros med att hålla på med detta yrket!

Det heter inte ungar. Det heter BARN

Säger vilken skriv/talregel då!? :confused:

Detta har varit på tapeten tidigare, och jag säger då som jag säger nu,
Vad NI vill sätta in i ett ord är inte regelsättande för andra...
Jag har en elev som är utbildad psykolog, jobbar med krisdrabbadebarn (flyktingbarn med trauma) för röda korset och som själv säger Ungar om sina egna... ungar! Vet inte vad hon säger om de barn hon är psykolog åt.

Själv säger jag ungar åt mina elever som är yngre. Och de älskar det.
Borde vara en rätt tydlig mätsticka på vad som är ok att säga om man ska lyssna på dom som man säger det åt...

Hade TS skrivit ungjävlar så ja... då är det ett negativt ord men ordet ungar... Att det skulle vara negativt!? Tja... det är väll er tolkning av ordet, men tro inte att er tolkning och association av ett ord per automatik ska vara alla andras.

Skulle vara som att jag säger att Yttik är ett fult svärord och därför så anser jag att ditt användarnamn är stötande... Du måste byta... :crazy:
Skulle du anse att jag har tolkningsrätt bara för att jag och några andra anser att Yttik är ett skälls/svärord?

Jovisst men ibland behöver man ett wake-up call istället. Särskilt om man har ansvar för en massa barn på hästar!

Jag både håller med och håller inte med. (ang wake-up call).
Först och främst ang att TS skulle avra ett troll, oavsett så är det ju en debatt som väckts så jag hänger på...

I tråden (så långt som jag nu kommit) så kan jag inte se att TS skrivit något om sin ålder, inget om vad denna är utbildad inom eller något alls om sig själv förutom att denna inte är utbildad ridlärare.

Nu lät det för min del som att TS var ung, och jag tror många andra tolkade det så också av att läsa på era reaktioner men...

Det säger inget egentligen om hur bra ridlärare TS är.
Utifrån faktumet att h*n har hand om barn så utgår jag ifrån att denna inte är så himla avancerad i att rida själv.

Men det betyder inte att TS inte är duktig på att ha lektioner för barnen, att lära ett barn att rida är inte så avancerat när det kommer till vad barnen ska lära sig... De ska lära sig start, stopp, styra, rida lätt, ridvägarna osv. Inte så avancerat egentligen.

Så kommer vi till säkerheten.
Bara för att TS inte är utbildad ridlärare så kanske det ändå finns en insikt i ett säkerhetstänk. Eller så finns det inte där, det kan vi inte avgöra.

En utbildad ridlärare kan inte göra så mycket mer än en outbildad om det händer en olycka (dvs i den stund som olyckan sker, hästen skenar, INGEN kan stoppa den oavsett vad man har för utbildning), och har bara den outbildade ridläraren/instruktören ett säkerhetstänk så är det ingen skillnad i vad de kan göra för att förebygga olyckorna.

Så vi vet alltså inget om TS ålder, hon/han kan vara 30+ och ha ett bra säkerhetstänk för att h*n har ett bra analyserande och reflekterande tänk.

Eller så är TS 15 år, ger lektioner mot ridlektioner och saknar allt vad säkerhetstänk heter...

Eller så är det något mitt emellan där.

Svårt för oss att veta, så varför döma, bättre att komma med konstruktiv kritik, det är även med konstruktiv kritik man når ut till andra bäst.
Man kan ge konstruktiv kritik på fel också. Med bättre resultat. :laugh:

Senast ändrad:

Men inte kan det väl vara vanligt heller?

Alldeles för vanligt, tyvärr!
Jag har själv varit i situationen att måsta hålla lektioner som praktikant för att ordinarie ridlärare "skulle få ledigt". :crazy:
Dock var jag iofs praktikant via arbetsförmedlingen och jag tror det fanns en ansvarsförsäkran på mig. Tycker ändå inte det var ok för min del (jag var strax över 20 år, många år sedan nu) men hade inget val eftersom jag var i en beroendesitts!

Jovisst men ibland behöver man ett wake-up call istället. Särskilt om man har ansvar för en massa barn på hästar!

en sak kan jag säga, det finns en jäkla massa outbildade ridlärare som är 500ggr bättre än många utbildade ridlärare!

Tycker också att alla ridskolor faktiskt borde ha små enkla möten tillsammans med sina anställda, praktikanter och ''stallmedhjälpare'' lite då och då och informera om olyckor och prata med varandra. Stötta varandra och ge tips och råd. Olyckor kan ju faktiskt hända i stallgången också och det är inte alltid ridlärare finns till hands. Kan vara ganska traumatiskt för en fjortonåring, som mockar för gratis ridlektioner, att bevittna någon som blir nersparkad inne i stallet. Även denna fjortonåring behöver då agera och då kan det vara bra med lite enkel kunskap i ryggen. Bara en tanke jag har.

nu vet jag inte vad du medar med "stallmedhjälpare" men drar alla över en kam dvs: elever, skötare, praktikanter = outbildade, oavlönade, icke anställda.

Jag anser att jo det ska alltid finnas ansvarig till hands i verksamhets stallar, ska finnas till hands på ett vettig sätt och inom rimligt avstånd, menar då inte att ansvarig ska stå och titta på när någon mockar men elever ska inte vara helt själv i verksamhetsstallarna. finns det ingen ansvarig på plats ska stallarna vara stängda. har man bara en ridlärare som ochså är de enda ansvariga och denne håller lektion ska stallet vara stängt för elever just då och enbart öppet när det finns en ansvarig på plats.

Och nej en fjortonåring ska ALDRIG behöva agera i en sådan situation. Det enda ett barn ska behöva göra är att ropa på/hämta hjälp.

sen kan jag tycka att det är bra att ha möten som du säger men då om säkerhets rutiner: ex vad gör alla andra ekipage om en häst kommer lös i ridhuset/banan? vad gör man om en häst kommer lös i stallet/utomhus, rutiner vid eventuell brand. men det handlar då om hur eleverna själv sätter sig i säkerhet, inte om hur de ska lösa situationen/problemet, för situationen/problemet ska hanteras och lösas utav en ansvarig.

praktikanter ska ven ha en handledare vilket betyder att dom inte ska sköta några sysslor utav handledares närvaro på något vis.. samma sak där handledaren behöver inte titta på när praktikanten mockar men ska finnas till hands hela tiden.

mina åsikter...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka