Ridelever ramlar av - vad göra?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

en sak kan jag säga, det finns en jäkla massa outbildade ridlärare som är 500ggr bättre än många utbildade ridlärare!

må så vara, jag tycker ändå, att ridledare/lärare samt trav/kör instruktörer bör ha utbildning när de arbetar inom en verksamhet.

det är ju ingenting som säger att en toppenbra outbildad ridlärare skulle bli sämre med en utbildning? tvärt om! tycker att det är synd att ekonomi och lathet står ivägen för att utbilda sina anställda.

må så vara, jag tycker ändå, att ridledare/lärare samt trav/kör instruktörer bör ha utbildning när de arbetar inom en verksamhet.

det är ju ingenting som säger att en toppenbra outbildad ridlärare skulle bli sämre med en utbildning? tvärt om! tycker att det är synd att ekonomi och lathet står ivägen för att utbilda sina anställda.

Absolut! Håller med dig! Men jag har haft så sjukt dåliga ridlärare som varit utbildade! Dom har seriöst varit... så jäkla dåliga x) Inte ens värda att få kalla sig ridlärare. Och dom har ju gått riktiga utbildningar.

Jag fick jobb i ett stall i London och ska börja ge lektioner nu. Tror inte dom skulle tillåta mig att göra det om inte jag var bra nog för att kunna ge lektioner. Och jag har ingen utbildning för det.

Jag både håller med och håller inte med. (ang wake-up call).
Först och främst ang att TS skulle avra ett troll, oavsett så är det ju en debatt som väckts så jag hänger på...

I tråden (så långt som jag nu kommit) så kan jag inte se att TS skrivit något om sin ålder, inget om vad denna är utbildad inom eller något alls om sig själv förutom att denna inte är utbildad ridlärare. :laugh:

Verkar vara många som missat, men finns en mer uttömmande beskrivning av min situation (ålder osv.) på sidan 4 i denna tråd ^^ Jag vet inte riktigt hur Buke funkar, men kunde inte få upp det på första sidan i efterhand :S

Jag har aldrig hållit lektioner under verksamhet, men hållit lektioner för barn på lånad ponny.

Det är en del av hela grejen med att lära sig rida att man trillar av. Går inte komma ifrån.

Jag utgår alltid från att barnet är skadat tills motsatsen bevisas. Ger barnet tid att återhämta sig (gråta färdigt, och verkligen känna efter om man är skadad).

Finns inga fysiska skador koncentrerar jag mig på de psykiska. Rädslan som ofta kommer som ett brev på posten. Jag vill ha upp dem hästryggen. Vill att dem skall känna att det är OK igen. Ofta innebär det att man måste backa utbildningen lite. Vänta med galoppen ett tag exempelvis. Ibland till och med leda dem som ridit självständigt. En del behöver längre tid andra går det fortare för. Jag ger dem uppgifter som jag ser att dem garanterat klarar av. För att stärka självförtroendet och få dem att våga ta stegen vidare.

Det andra som pratats om i tråden, att man bör ha utbildning för att undervisa i verksamhet. Håller jag helt och fullt med om. Men har samtidigt stor förståelse för att man som enskild tackar ja till att undervisa om man får chansen då det är ett väldigt roligt jobb. Det är roligt att lära ut sitt brinnande intresse. Slutliga ansvaret ligger hos arbetsgivaren såklart. Det handlar ju slutligen om att säkerställa kvalitén på landets ridskolor. Både gällande säkerhetsfrågor och utbildningsmässigt.

KL.
Jag tror att en viktig del i hur att handskas med barn som faller av hästen är att förbereda dem på att det kan hända och trycka på att det är bra att komma upp på hästryggen så fort som möjligt, informera om vikten av säkerhetsutrustning samt hur man bäst ramlar av så man inte skadar sig- jag vet en ridskola i Stockholm där man t.o.m kan gå på "ramla av"-lektion som hålls av en judoledare :-)

Men sen apropå barns reaktion på smärta så kan barn vara totalt "opålitliga". Jag hade själv en kompis när jag gick på låg- och mellanstadiet som grät för "minsta lilla" men så en gång ramlade hon av cykeln(krockade med min syster) och till vår förvåning så reste hon sig bara och borstade av sig och fortsatte cykla(men med facit i hand höll hon sig bara med en hand) och på kvällen hade hennes mamma tyckt att hennes arm såg konstig ut och efter en sväng till barnakuten så visade den sig vara av....:eek:

Jag vet även en bekants son som förvisso hade ont i magen men låg som "misstänkt ap?"(läs: Blindtarmsinflammation?) på barnsjukhuset men han var ett tveksamt fall då han ändå var uppe och gick men han blev sedan en långliggare då blindtarmen brast och det blev abscess(varbildning) i magen.

Så därför kan jag tycka att det är extraviktigt att veta vad man skall gå på om man skall ridundervisa barn och absolut inte ha inställningen att de är "tjutande ungar".

Men trådskrivaren kanske kan ha på sig mobiltelefon och ringa efter någon bättre lämpad som rimligtvis finns i närheten i stallet som kan komma och bedöma.

Människors reaktion på smärta är ibland opålitliga. Det kan vara trixigt även som sjukvårdsutbildad att lokalisera skador. Att den kompetensen fås genom ridlärarutbildning anser jag otroligt.

TS hade förmodligen inte kommit med frågeställningen om hon inte ansåg allvaret och risken för skador och endast såg det som "tjutande ungar".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka