Ridelever ramlar av - vad göra?

Sv: Ridelever ramlar av - vad göra?

Men då Fille, ärligt. Skulle du om det åker av en eller två "snorungar" och piper att det ömmar här och där, säga åt dem att "hoppa upp och rid för fan". Och sen åka hem och ställa frågan på buke. "Vad ska man göra när 'ungar'... 'BARN'... 'åker'... 'RAMLAR' av... Hur ser man om de gjort sig illa, vad gör man. Det tror jag inte om dig Fille. Jag känner dig bättre än så, så det ska du inte inbilla mig ;).

Antar att du syftar på mig med den beskrivningen. Hoppas att det inte är en sån bild jag gett av mig själv till alla här. För det första har INGEN ännu åkt av på min lektion, den här frågan ställer jag i förebyggande, inte efterkorrigerande syfte.

Har aldrig själv haft ett problem med att bli kallad "unge" som liten, men det är tydligen inte PK för den äldre generationen? Självklart kallar jag alla barnen vid namn när jag är i stallet, något jag dock inte gör på internetforum. Snorunge, skitunge o dylikt har jag aldrig sagt eller ens tänkt om några av mina lektionsbarn. Inte heller svär jag åt dem.
Ber om ursäkt om jag uttryckt mig i taktlösa termer men anser inte att min förmåga att lära ut ridning beror huruvida jag säger att man "åker av en häst" eller "ramlar av en häst".

Och jag vill inte ha min nacke undersökt av en outbildad tonåring, som inte vet vad denne ska göra när någon kommer in med rörelsemönster som Frankensteins monster - går långsamt, ryckigt med stela ben, armarna raka, fingrarna som morötter och kan inte ta eller hålla i saker och ting utan att tappa.. när jag kommer ner på akuten efter att ha blivit nockad av en häst i stallet.

Det räcker att jag blev "undersökt" av en ointresserad akutläkare, som inte rörde mig, stod fem meter ifrån mig, gjorde sin diagnos utifrån vad han såg... skrev ut en ask diklofenak och skickade hem mig. Du har sträckt dig hem och vila.

En månad senare åkte jag till vårdcentralen, fick en akutremiss och sjukbil, till akuten för att träffa neurolog och inom fyra timmar, låg jag på neurologen i 2.5 månad, med stödkrage, hade en rollator vid sängen och fick veta att sjätte halskotan skjutits ur läge och låg mot ryggmärgen ett par millimeter till och jag hade varit död eller förlamad från nacken och neråt.

Det är därför jag vill att arbetsgivarna ska ta sitt ansvar och se till att personalen, har adekvat utbildning som jag skrev i början. :) Jag svarade TS, och hon har sedan dess haft alla möjligheter att svara i tråden. Men inte gjort det, så jag känner det att hon blivit erbjuden att hoppa in på något hon egentligen inte är vuxen nog att axla eftersom hon ändå uttryckte sig som hon gjorde i sitt inlägg.

Jag dömer som sagt inte TS. Utan jag gav henne konkreta råd och tips på, hur hon skulle göra för att få hjälp att klara av sina lektioner.

Mvh

IngelaH

Men hallåå...att du råkade hamna hos en inkompetent läkare har väl inget med en ridlärare eller dess arbetsgivare att göra.

Sen är det som många skriver svårt att gå efter en manual när det händer olyckor. Som du skrev att man först ska titta till barnet innan man fångar hästen kan bli livsfarligt om hästen skenar runt tex. Jag har tyvärr bevittnat olyckor där ryttaren ligger på marken och blir översprungen av hästen. Eller där hästen skrämt upp andra hästar och man har fler avramlingar än man klarar av och allt blir kaos.

För att fylla ut bilden lite. Jag är ca 20 år, har endast gått Ungdomsledarkursen hos SVRF som "utbildning", har dock ridit själv på en mycket seriös ridskola i ca 10 år och försöker ta med så mycket kunskaper därifrån som möjligt.

Har jobbat på ridläger som lägerledare och jobbat på ridskola som stallpersonal, samt hjälpt elever göra iordning och sadla av sina hästar m.m. i över 4 år. Har även suttit i en viss klubbs ungdomssektions styrelse i x antal år.

Har haft lektioner för nybörjare med ledare, samt hållit i ponnyridning med ledare i över ett år. Har även fått hoppa in som vikarie till andra grupper då de rider mer självständigt.

Har nu även grupper där DE MEST AVANCERADE skrittar och rider lätt i trav självständigt. Från början nekade jag jobberbjudandet bl.a. pga. att jag tyckte en utbildad ridlärare borde hålla de grupperna. När jag såg alternativen insåg jag dock att det inte skulle bli bättre. De som provjobbade hade antingen aldrig hållit i lektion innan eller saknade engagemang.

Jag kan alla barnens och hästarnas namn och vet vilka de är. Jag har varit med organisationen från start och har hållit en del lektioner tidigare, samt varit vikarie till de grupperna innan. Har tillräckliga kunskaper för att kunna LÄRA dem rida, har fått mycket positiv feedback från både föräldrar och barn.

Luckan ligger dock i handlande vid olycka. Har gått igenom grunderna i skolan såklart, men ville ha mer tips just när det gäller ridning. Tack för alla de seriösa svaren, en del var användbara också.

De som gav som tips att jag ska skaffa annat jobb, ja faktum är att jag redan har tre andra jobb, dock hjälper det inte mina elever om jag slutar och någon annan outbildad tar över.
Jobbar med detta en dag i veckan och tänker inte bli ridlärare på heltid och tänker således inte gå en utbildning på x antal år.

En fråga till som kan skapa diskussion. Ta ställning till följande två påståenden.

*Vid avramling ska eleven, om denne inte har ont, sitta upp så fort som möjligt för att motverka ridrädsla.

*Vid avramling ska eleven aldrig sitta upp direkt, denne kan ha skadat sig utan att känna det pga. chock, vänta minst 10 min.

PS. Tar alla internet-tyckares åsikter med en nypa salt. Bukefalos är inte min "enda källa till kunskap" som vissa verkar tro, ska prata med andra samt letar efter HLR-kurs att gå.

Ja, jag fattar poängen.
Du arbetar som ridlärare utan den mest elementära kunskapen om hästar, dina kunskaper vad gäller barn o pedagogik är ännu mer bristfälliga.
:devil:

Hoppas du har bra försäkringar o betalar skatt för dina inkomster.

Vanligtvis så lär man sig ett yrke innan man blir lärare.
kräks

Har mycket goda kunskaper om hästar, ser inte vad det har med min exakta frågeställning att göra. När det gäller barn och pedagogik är de sämre, men är betydligt bättre än medelsvenssons och har gått ULK samt jobbat flera år runt barn och har yngre syskon.
Vad jag saknar kunskaper om är hur man handlar i händelse av olycka (något som i sig inte berättar hur mycket man kan om hästar/pedagogik).

Japp, alla ridelever samt jag själv är försäkrade. Är stolt skattebetalare också!

Du är uppenbarligen en person som älskar att trycka ner på internet istället för att komma med konkreta tips eller ens logiska motargument. Har dock ett tips till dig: Bättre vara tyst och tas för en idiot än att tala och undanröja alla tvivel.

Det får bli en sån här :bow: istället för "gilla knappen".
Jag tror du är en bra ridlärare och du verkar tänka längre än näsan räcker. Se till att hitta information och ett tips från mig är att se till att du andas och få inte panik när det händer en olycka:D

Dahliaer, bra tips, ska kolla upp Riders Rescue!

Jag är inte själv på anläggningen, men i fall av olycka gäller det att handla snabbt! Jag fattar att om personen är medvetslös eller har gjort illa ryggen/nacken/huvudet ringer man direkt ambulans.

Sen undrade jag mer vad "regelboken" säger när elever inte gör sig allvarligt illa. Finns kanske ingen sådan, jag vet ej, har inte utbildat mig som sagt. Men bästa tipsen hittills är att ta kontakt, fråga om det gör ont, är yr osv. och låta eleven själv avgöra (erbjuda byte av häst om denne är tveksam) något som egentligen är allmänt folkvett.

Men om det räcker med allmänt folkvett, varför är då alla så chockerade att jag inte har utbildning!? Måste finnas något mellan folkvett och ambulanspersonal liksom?

Hej!

Jag är utbildad ridledare. Vi har inte haft någon som helst diskussion om vad man gör när barn/vuxna trillar av. Inte alls. Men så var det några år sen jag gick utbildningen.

jag har gått ett par kurser vilket gör mig till utbildad, dock travskoleledare och inte ridledare.

jag har fått gå igenom HRL och ABC kurser, samt många disskussioner inom gruppen om hur man bör agera vid eventuella olyckor, avramlingar etc. vidare har även personer med mycket erfarenhet i ryggsäcken varit med och dels berättat om sina erfarenheter, gett tips, råd och diskussioner kring ämnet. Läkare har kommit och pratat om ridolyckor i stort, lite statistik och tips på hur man bäst agerar och hur man ser om en människa är påväg in i chock osv.

Inget utav detta gö mig till fulllärd eller till en läkare men det gör så jag känner mig förberedd när jag står ute och håller lektion. det finns inget facit för hur man ska göra steg för steg men jag är så pass trygg att jag kan utgå ifrån den situation som finns och försöka lösa den på bästa sätt.

Antar att du syftar på mig med den beskrivningen. Hoppas att det inte är en sån bild jag gett av mig själv till alla här. För det första har INGEN ännu åkt av på min lektion, den här frågan ställer jag i förebyggande, inte efterkorrigerande syfte.

Har aldrig själv haft ett problem med att bli kallad "unge" som liten, men det är tydligen inte PK för den äldre generationen? Självklart kallar jag alla barnen vid namn när jag är i stallet, något jag dock inte gör på internetforum. Snorunge, skitunge o dylikt har jag aldrig sagt eller ens tänkt om några av mina lektionsbarn. Inte heller svär jag åt dem.
Ber om ursäkt om jag uttryckt mig i taktlösa termer men anser inte att min förmåga att lära ut ridning beror huruvida jag säger att man "åker av en häst" eller "ramlar av en häst".

Tack för att du svarade i alla fall på ETT av mina inlägg, menar du att du inte har någon hjälp av de tidigare inläggen jag har skrivit eftersom du inte svarat på dem?

En arbetsgivares skyldighet, är att informera den anställde om uppgifter, uppdrag och vad som gäller i fråga om de arbetsuppgifter som den anställde är ålagd att göra.

Så om du är anställd vid en ridskola, ska du ta kontakt med verksamhetschefen eller styrelsen där och ta upp dessa frågor, INNAN du hamnar i en sådan här situation.

Eftersom arbetsgivaren har skyldigheter att tillse att du har den utbildning som krävs för att klara av dina arbetsuppgifter på ett tryggt och föredömligt sätt. Försäkringsfrågor och sådant måste redas ut, INNAN en allvarlig olycka sker.

Om du har privatlektioner utifrån egen verksamhet, tar jag för givet, att du har F-skatt och företag registrerat med försäkringar och annat.

I annat fall, kan DU som enskild person, snart hamna i en tråkig situation.

Lycka till med ditt arbete och hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig.

Mvh

IngelaH
Lokalt arbetsplats- och arbetsmiljöombud på min arbetsplats, för Unionen

Men då Fille, ärligt. Skulle du om det åker av en eller två "snorungar" och piper att det ömmar här och där, säga åt dem att "hoppa upp och rid för fan". Och sen åka hem och ställa frågan på buke. "Vad ska man göra när 'ungar'... 'BARN'... 'åker'... 'RAMLAR' av... Hur ser man om de gjort sig illa, vad gör man. Det tror jag inte om dig Fille. Jag känner dig bättre än så, så det ska du inte inbilla mig ;).

Nog farao har du fått så pass kunskaper, instruktioner och lite mer på fötterna från din och min ridklubbs styrelse, instruktörer och ridskolechef, hur man ska agera? Annas får vi nog ta tag i det, du och jag. :)

Mvh

IngelaH

fritidspolitiker i fritid och turistnämnden och medansvarig i att se till att det fungerar i våra kommunala verksamheter, för att främja tryggheten för barn och vuxnas fritidsverksamheter

Och jag står fortfarande för inlägget, jag skrev i början som arbetsplatsombud och arbetsmiljöombud.[
/QUOTE]

Jag hänvisar till mitt första svar i tråden utifrån mitt uppdrag som arbetsmiljöombud och arbetsplatsombud på min arbetsplats. Enligt lagar och regler råder strikt arbetsgivaransvar. Att det åligger arbetsgivaren att tillse att den anställde, vare sig det är barn eller vuxen... att den har erforderlig utbildning/kunskap om sitt uppdrag och de risker och annat som kan dyka upp där i.

Och jag håller med dig. HLR är väl inte det första alternativet för kunskaper att bedöma om skada är allvarlig eller inte. Men jag kan däremot rekommendera Röda Korsets ABC-kurser och givetvis även deras HLR-kurser. Jag har gått flertalet kurser i Röda korsets regi och var under flertalet år ledare i "Tummen och tån", ungdomsgruppen där jag växte upp.

Efter alla mina trauman när det gäller hästrelaterade grejer, så har akuten alltid sagt att hästolyckor går först ALLTID, även om det så kan vara att man bara tappat luften. Det kan vara revben, mjälte eller vad som helst. Så en enkel avtrillning, ska inte föraktas. Det är bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite, vid minsta minsta tveksamhet.

Mvh

IngelaH

Och jag vill inte ha min nacke undersökt av en outbildad tonåring, som inte vet vad denne ska göra när någon kommer in med rörelsemönster som Frankensteins monster - går långsamt, ryckigt med stela ben, armarna raka, fingrarna som morötter och kan inte ta eller hålla i saker och ting utan att tappa.. när jag kommer ner på akuten efter att ha blivit nockad av en häst i stallet.

Det räcker att jag blev "undersökt" av en ointresserad akutläkare, som inte rörde mig, stod fem meter ifrån mig, gjorde sin diagnos utifrån vad han såg... skrev ut en ask diklofenak och skickade hem mig. Du har sträckt dig hem och vila.

En månad senare åkte jag till vårdcentralen, fick en akutremiss och sjukbil, till akuten för att träffa neurolog och inom fyra timmar, låg jag på neurologen i 2.5 månad, med stödkrage, hade en rollator vid sängen och fick veta att sjätte halskotan skjutits ur läge och låg mot ryggmärgen ett par millimeter till och jag hade varit död eller förlamad från nacken och neråt.

Det är därför jag vill att arbetsgivarna ska ta sitt ansvar och se till att personalen, har adekvat utbildning som jag skrev i början. :) Jag svarade TS, och hon har sedan dess haft alla möjligheter att svara i tråden. Men inte gjort det, så jag känner det att hon blivit erbjuden att hoppa in på något hon egentligen inte är vuxen nog att axla eftersom hon ändå uttryckte sig som hon gjorde i sitt inlägg.

Jag dömer som sagt inte TS. Utan jag gav henne konkreta råd och tips på, hur hon skulle göra för att få hjälp att klara av sina lektioner.

Mvh

IngelaH

Men jag hoppas som sagt, att du hur som helst FÅR den hjälp du behöver, för att komma vidare i instruktörsverksamheten. För jag skäller inte på dig, utan snarare den ridskola/förening du jobbar åt.

Jag rider emellanåt på ridskola med utbildad personal och utbildade hästar och då ifrågasätts inte min ridning på något vänster. Men så fort jag nämner ordet AR, där jag rider för utbildad instruktör, som har Strömsholmsutbildning med pedagogik i grund och botten som sedan övergått till sin egen ridstil, är det ett himla hallå om att - Men hallå, så får det ju inte gå till!

Då känns det lite underligt att ingen ifrågasätter, hur det går till på landets ridskolor om icke auktoriserad personal, som heller inte vet hur de ska agera i olika situationer, ensamma ska ha lektioner. Men återigen, det är INTE DIG jag skäller på, utan din arbetsgivare.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

KL: Varför ska en ridledare gå kurs i HLR? Risken att ett barn får hjärtstopp av att trilla av måste vara så gott som obefintlig.

Kurser i första hjälpen både för människa och häst borde däremot alla ridledare/instruktörer gå. Inte bara en gång, utan varje år.

KL: Varför ska en ridledare gå kurs i HLR? Risken att ett barn får hjärtstopp av att trilla av måste vara så gott som obefintlig.

Kurser i första hjälpen både för människa och häst borde däremot alla ridledare/instruktörer gå. Inte bara en gång, utan varje år.

Som jag skrev i mitt inlägg, så anser jag heller inte att HLR är det första man ska lära sig, utan mera olycksfall... DVS A- Andning, B- Blödniing och C-.Chock, i den utbildningen hos Röda Korset ingår visserligen även Hjärt och lungräddning. För det kan mkt väl, hända så allvarliga olyckor att det blir hjärtstopp, även inom hästgebiten.

Mvh

IngelaH

Det finns alltid en risk för att någon behöver hlr. Hjärtat behöver inte ens ha stannat btw. Nån kan ramla av, slå i huvudet och ryggen riktigt ordentligt (eller bli sparkad, ramla på ett hinder), vilket i sin tur kan orsaka skador med symtom som oregelbunden andning (vilket kräver hlr enligt de nya anvisningarna). Inte det vanligaste förstås, men möjligt.

Men är det ett skämt??
Hela inlägget känns knepigt...

Och vem i hela friden skulle anställa en outbildad ridlärare?

Om det nu inte är ett skämt så är det ju FARLIGT!!! Hoppas föräldrarna blir lite mer välinformerade och bryr sig om vad dom betalar för och vilka situationer som kan uppstå när en oerfaren outbildad person har ansvar för deras barn

Hej!

Du behöver komma ut och se verkligheten på flertalet ridskolor. Det är billigare med ridlärare utan utbildning, alltså får de jobb.

Jag vet ridskolor som är godkända av "vilka det nu är som godkänner" (*hjärnsläpp*) som har godkända ridlärare på max 50 % av lektionerna, resten drygas ut med outbildad personal, ofta utan så mycket som en ungdomsledarkurs i bagaget. Eleverna vet inte skillnaden och bryr sej oftast mer om att rida än om ridläraren är godkänd.

/Lavinia, uppvuxen på ridskola, sett många avarter (har både ridit och jobbat på flera ridskolor, hade bla min utbildade kompis som lärare ibland, hon var väl runt 15 då).

Tack IngelaH för att du skrivit så mycket! Vet ej om det är fel på min dator lr om jag bara är ovan Bukefalos-användare men hade inte sett ens hälften av det du skrivit här innan i tråden. Jättebra sammanfattning!

Har aldrig varit med om att någon i min närhet fått hjärtstopp, men antar att det kan hända även i hästvärlden och även om HLR inte är prio 1 för hästvärlden så är det något som är bra att kunna i alla vardagssituationer. Likaså ABC (som någon poängterade troligen är viktigare när vi kommer till det som tråden handlar om). Är olyckan framme så är den.

Personligen så är det värsta jag "upplevt" i ridolycksväg var en tjej i samma ridgrupp som mig när jag var yngre som blev avbockad och gjorde illa nacken. Då fick hon ligga kvar och de ringde ambulans och hon fick köras till sjukhuset. Dock var det inte så allvarligt som det kunnat vara, tror hon var ute dagen efter, dock med nackkrage.

Däremot har jag på nära håll bevittnat en skidolycka då jag ringde ambulans och dyl. dock slutade det med dödlig utgång. Bland det värsta jag varit med om i mitt liv och kan inte ens föreställa mig hur det hade känts att vara nära anhörig till den personen. Bl.a. därför jag vill gå HLR.

jag har gått ett par kurser vilket gör mig till utbildad, dock travskoleledare och inte ridledare.

jag har fått gå igenom HRL och ABC kurser, samt många disskussioner inom gruppen om hur man bör agera vid eventuella olyckor, avramlingar etc. vidare har även personer med mycket erfarenhet i ryggsäcken varit med och dels berättat om sina erfarenheter, gett tips, råd och diskussioner kring ämnet. Läkare har kommit och pratat om ridolyckor i stort, lite statistik och tips på hur man bäst agerar och hur man ser om en människa är påväg in i chock osv.

Inget utav detta gö mig till fulllärd eller till en läkare men det gör så jag känner mig förberedd när jag står ute och håller lektion. det finns inget facit för hur man ska göra steg för steg men jag är så pass trygg att jag kan utgå ifrån den situation som finns och försöka lösa den på bästa sätt.

Det låter jättebra, något sådant man skulle behöva! Skulle kunna ge som förslag till min chef att ha en sådan dag för all personal, då vi får kurs i ABC & HLR och utbyter erfarenheter. :idea: Har jag tur kan hon tänka sig investera i något sådant.

Det finns alltid en risk för att någon behöver hlr. Hjärtat behöver inte ens ha stannat btw. Nån kan ramla av, slå i huvudet och ryggen riktigt ordentligt (eller bli sparkad, ramla på ett hinder), vilket i sin tur kan orsaka skador med symtom som oregelbunden andning (vilket kräver hlr enligt de nya anvisningarna). Inte det vanligaste förstås, men möjligt.

:confused:

Har jag aldrig hört talas om, och då var jag ändå på årets HLR-uppdatering i somras. Vad är det för nya anvisningar, och vem står bakom dem?

Om någon har skadat rygg eller huvud ska de ligga stilla och du ska ringa ambulans. Det sista man ska göra är att vräka den skadade på rygg och lägga hela sin tyngd på bröstkorgen omväxlande med att man böjer bak deras nacke så mycket man kan. Om någon har andningssvårigheter ska man se till att de har fria luftvägar, inte knäcka deras revben, vilket är ofrånkomligt när man gör "hjärtmassage".

Jag håller med IngelaH att det är ABC och första hjälpen som behövs i TS fall. HLR är bra att kunna, men jag har aldrig hört att man ska använda "H-et" annat än vid just hjärtstopp. "L-et är en annan sak", man kan behöva göra inblåsningar i många fall där hjärtat forfarande slår.

Nyaste finska anvisningarna, gick kurs för ett par veckor sedan. Med andningssvårigheter menar jag mycket oregelbunden andning (storknande, grymtar, kippar efter luft). Att känna efter puls har också gått bort. Vi skolas till att genast börja med hlr om andningen inte är normal (som beskrivet ovan). Det betyder att det inte alltid ska vara så att hjärtat har stannat. Då hjärtat eller andningen inte är normala ska hlr påbörjas. Better safe than sorry. HLR "i onödan" är inget farligt. Hellre brutna revben än syrebrist i hjärnan.

Lite OT, sorry

Nu börjar jag undra om vi pratar om samma sak? :confused: Börja med hjärtkompressioner direkt, utan att kolla puls, vid andningsproblem?

Jag är frågande eftersom jag är sjuksköterska, och det här är praktiskt taget tvärtemot det vi lär oss. Min man som är HLR-instruktör är också frågande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka