Sv: Riddarnamn...
Oj. Det är en låååång historia men det börjar med att min hustru var väpnare åt vår dåvarande härold, Videgren i efternamn. Det blev ett naturligt namn Willow Branch. Vpenskölden var blå med "videkissar" på. Då hon fick delar av hans utrustning när han gick bort så ville hon hedra honom och rida med anknytning till honom. Så hon blev en Vide kvist, en sån som växer ut från grenar
Alltså kallade hon sig Willow Twig. Då skölden inte vara samma så blev den blå/röd delat med silver och "videkissar".
När jag blev ihop med henne så blev jag hennes väpnare och ganska snabbt ridande väpnare. Jag hade vid den tiden flera intresserade runt mig och vi skapade då en klan, klanen Twig. Ett Robin Hood insperarat gäng som var fiender med den grymma klanen Mc Dourgal. Vi hade riddare, väpnare, stuntmän osv.
Jag då? Tja jag kan inte kalla mig Willow... Å eftersom vi var en skogsklan så är alla medlemmar i klanen träd. Vi hade en druid (Sorbus), en knekt (Ulmus) en ovat (Betula) osv... Alla namn är oftast på latin, engelska eller ursprung från den keltiska namnen.
Grundtanken var att vi skulle försöka spegla trädens egenskaper. Så jag tog mig det krångliga namnet Lord Ilex Quercus af Twig. Det vill säga
Järn (järnek)
Ek av
Kvist. Alltså använder jag eken som mitt träd. Det "keltiska" trädet för kunskap, stabilitet och stryrka. Ett träd som kunde tolkas som "ledarträdet".
Sen har det kortats ner till Lord Ilex Twig. Min vapensköld är blå med en gludbalk över. Denna balken innehåller tre eklöv. Det blir två blåa fält där det "övre" står för ren luft. Det nedre för det viktiga vattnet och guldbalken står för solens strålar. Alla dessa tre behövs för att jag (eken) skall kunna leva och frodas.
Låter det rörigt? Det kan jag förstå... Men alla har en i Twigs skall ha en bakgrundshistoria som kan förklara deras namn. Mer om det finns på St Nicolai Riddares hemsida. Når det under mig (Ilex Twig).
Tja, det var det det... hoppas att du blev nöjd