Ridbildstråd

Sv: Ridbildstråd

Nej, jag rider inte western. Inte dressyr heller. Eller det beror på vad man menar med rida dressyr.

Att jag hänvisar till Stallmagasinet beror på att det är de bilderna jag uttalar mig om och de kan andra ta del av. Jag har sett ganska många timmar westernridning i verkligheten men har få bilder och vill inte hänga ut folk för mycket. Därför visar jag bara bilderna på mig i denna tråd, där jag sitter i en westernsadel, att säga att jag rider western där är nog att säga för mycket.

Fyrtaktig, y b, y f, i b, i f, närmar sig tölten.

Riktigt så dålig galopp har han inte, men han har ju ingen "rund" galopp, han har väl mer en typisk "travargalopp". Högergaloppen är nog tretaktig, men vänstergaloppen fortfarande stundvis fyrtaktig.

Överböjd i galopp
2007-06-1623_28_0002.jpg

Trav
2007-06-1623_28_0005.jpg

2007-06-1623_28_0006.jpg

2007-06-1623_28_0007.jpg

ryggning
2007-06-1623_28_0008.jpg

2007-06-1623_28_0011.jpg

*kl*

Skritt
73438_1181746929.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTYwMzY0ODM4JnQ9MTE4MTUxMjgwMSZjdXJyaW1nPTU=

Galopp (Jag vet redan att hon hamnade bakom lodplan, men förutom det... tex min sists osv? Alltså vet jag att tyglarna är för korta med ;))
75854_1179681641.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTUyMTA3OTYzJnQ9MTE3OTQzOTIwMSZjdXJyaW1nPTQ=

Skritt över bommar
88649_1178569379.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTQ4NTgxODQxJnQ9MTE3ODQ4ODgwMSZjdXJyaW1nPTQ=

Trav
32480_1178569812.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTQ4NTg1MTMyJnQ9MTE3ODQ4ODgwMSZjdXJyaW1nPTY=

Va snälla i eran kritik! Jag tolererar inga påhopp.... :D Tack!

Jag ska försöka kommentera så gott det går..

Du har hamnat i stolsits på alla bilderna. Slappna av i axlarna och få bak dina skänklar mera. Jag ser att du rider på tränsbett, men tycker ändå att dina händer borde få komma fram mera och släpp efter på tyglarna.

Föresten. Din häst ser väldigt stor ut. hur hög är han/hon? :)

Sidekick: Kan du vara snäll och förklara en sak för mig.

I HuS, varför ska man rida i engelsk utrustnign? Jag har aldrig sett dena grenen på en tävling och vet absolut ingenting om den. Så berätta snälla om denna klassen! :D

//Elanor

sadeln är påtok förliten, sitter på bakvalvet! kan inte rida lätt ("knölframvalvet tar emot på låren!) jag längtar tills jag får en riktig sadel! )

Hon ligger på bettet väldigt mkt, läger jag tyglarna går hon med mulen nere vid knäna (*gaaah* ) hon var tidigare bara dressyr/skogsriden. någon vet hur jag kan träna bort det?

hon är lite över 170cm.. jättehärligt när hon har egen vilja ibland ;)

Okej då förstår jag :) jag vet inte riktigt hur man kan träna bort att hästen lägger sig i handen... om Liona gör det med mig så "bankar" jag löst till henne 2 gånger med skänklarna (läs LÖST!! inte sparka) Det blir ltie som att checka av henne, fast i kroppen istället för bettet. Som att säga "Hallå där!" (Citat från min tränare.. hehe)

jag rider för tränare med min andra häst och där har jag motsatt problem, att han ska söka sig nedåt på "rätt sätt" och att han är stel och inte svarar tillräckligt fort, medans hon går "fint jämt" men jag tycker hon har för mkt tyngd i handen (får ont i axlarna) medans andra säger att hon är sååå lätt i handen.. råkar jag peta på henne det minsta blir det ganska ofta "katapult" fart framååt. :S hon är extremkänslig ibland. ber jag om ett steg bakåt gör hon 10, försöker jag få henne att inte backa mer genom framåtdrivande hjälper etc så stegrar hon ibland i protest. dock är hon mkt bättre nu än tidigare då när jag först fick henne kunde jag inte skritta, halter omöjligt.

Jag tycker det ser ut som att du överböjer din egna nacke, vilket skapar spänningar i din kropp. Allt under ditt bäcken hamnar i stolsits och för att hamna rätt behöver du slappna av. Och du sitter inte på dina sittben.

Fram med händerna och höj dem bara en liiiiiiiiten aning, så att de blir "bärande". (Just nu blockeras de av dina lår och din spänning.)
Få bak axlarna/skulderbladen lite och öppna bröstkorgen lite till. Här kommer även spänningen som skapar din nackespänning fram.

Om du "öppnar upp kroppen", kommer ner i sätet (t ex genom sadelbyte eller barbackaridning) och driver fram din häst med sätet samtidigt som du är mjuk och stabil i handen, så borde hon släppa hänget. Och hänger hon mer - släpp stödet som en överraskning. Övergå sen, som om inget hänt, och fortsätt jobba vidare. (Det här är svårt att förklara i skrift.)
Men viktigt är ett stabilt stöd i skänklarna och stabila händer och ett driv i sätet. Och driva med sätet är svårt om du har en spänning + dålig sadel.

Nåt som kan hjälpa nacken är att blunda, titta upp i himlen eller vääääldigt långt bort. Du ser ut att försöka rida med "rakt" huvud samtidigt som du ändå tittar på hästen/ner på marken.

ja jag har också tänkt på detta. har längt lädrerna ett hål
(på de bilderna som är ifrån ridhuset hade jag alldeles för korta)
men jag kanske får länga ett till... ska undersöka saken imorn :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård