Ridbildstråd

Sv: Ridbildstråd

ang med att jag tänkte byta till bosal (såg i en annan tråd om detta ämnet)
förra fodervärden hade ridit henne med det och hon hade gått bäst på det.
så jag håller tummarna !
Ska dock börja prova lite i grimman först och se hur det känns.. :)

Har du sett bilderna i Stallmagasinet?
Jag har sett en del quarterhästar som gått i ganska opåverkad form (långritter), de går inte som HuShästarna, de går med nacken i samma höjd som manken ungefär, det gjorde även cuttinghästen som fanns här i min by.

Bilden tog jag på en AR-kurs förra helgen. Hästen är en korsning engelskt fullblod/kallblodstravare och var den häst jag tyckte bäst om, han var taktmässig, välbalanserad och stadig i formen.
Där var flera frieserhästar och de går i en betydligt högre form både under ryttare och i hagen.

Jag kanske gör en tråd om westernhästens form och gångarter, detta ska ju vara en ridbildstråd.

Jag har sett en del quarterhästar som gått i ganska opåverkad form (långritter), de går inte som HuShästarna, de går med nacken i samma höjd som manken ungefär, det gjorde även cuttinghästen som fanns här i min by.

Bilden tog jag på en AR-kurs förra helgen. Hästen är en korsning engelskt fullblod/kallblodstravare och var den häst jag tyckte bäst om, han var taktmässig, välbalanserad och stadig i formen.
Där var flera frieserhästar och de går i en betydligt högre form både under ryttare och i hagen.

Jag kanske gör en tråd om westernhästens form och gångarter, detta ska ju vara en ridbildstråd.

Du kan definitivt inte jämföra en Frieser med en quarter..
Om du tittar på den bilden du la ut, tycker du att den hästen går i naturlig form? Nej just det.. Precis som någon annan sa, vad skulle hända om du släppte tyglarna, jo hästen skulle dra ut huvudet för att få en naturlig form... så som western hästarna går och speciellt då quartrarna som är avlade för det är en natulig form... vi strävar efter att kunna ha hur långa tyglar som helst, bara för att inte störa våra hästar i deras arbete...

//Carro

*kl*
Har ju lagt in bilder på foderhästen redan, så nu tänkte jag att min egna häst borde få vara med också! ;)
Han borde egentligen haft westernutrustning såklart, men dagen till ära hade vi bytt ut westernsadeln mot kompisens engelska sadel (vi bytte grejer med varandra helt enkelt :p).
Och nä, jag sitter fortfarande inte ordentligt på rumpan :o

(Och för dem som undrar varför jag rider utan hjälm så är det för att det var outhärdligt varmt, och jag är gärna utan hjälmen om jag slipper den)

I vanliga fall ser min pojke ut såhär:

Jag tycker det syns tydligare här varför du inte sitter på rumpan.

En sak vill jag fråga först; passade sadel honom? Den engelska ser ut att vara för liten för din häst. Undrar bara om jag ser rätt.

Du tittar neråt, vinklar handlederna så att linjen bryts kraftigt och du tippar framåt av att du inte bär upp dig själv uppåt. Det ser ut som att du är på väg upp i lätt sits.
Och sen engelska sadel ser kanske lite liten ut i sätet för dig. Eller så sitter du helt enkelt aaaaaldeles för långt bak i den.

För det första, du kan absolut INTE jämnföra en frieser med en quarter, gör du det är du inte särskilt hästkunnig.
Och rätta mig om jag har fel, men HuS hästarna går också med huvet i jämnhöjd med manken. Allra lägst med öronen i jämnhöjd med manken.
Och hästar som går på långritter arbetas ju inte på samma sätt som när du sitter på en ridbana, där du kräver lite mer.
Men om jag inte missförstår dig så tycker du att AR formen är mer naturlig än HuS formen?

Jag vet inte hur pass bra den sadeln passade på min häst, han hade den på sig kanske 20 min bara för att jag och min kompis tyckte det var kul att testa varandras utrustning (den engelska sadeln används till ett kallblod som är grövre än min häst). Annars använder jag bara westernsadeln på honom.

Ja, att jag tittar neråt och vinklar handlederna vet jag, men jag vinklar inte händerna så hela tiden, utan jag tror det är när jag "plockar" med tyglarna. Jag vet inte varför jag gör så, det har blivit en dålig vana. (Och jag sitter nog för långt bak i sadeln, både den och min westernsadel gör att man lätt hamnar i stolsits). Men hur gör man för att som du säger "bära upp sig själv uppåt"?

Jag har haft mycket bättre sits förut, men den har försämrats kraftigt eftersom jag sällan rider för instruktör eller liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Genom att vara din egna tjatmoster.
Tanken att det går ett snöre från bäckenbotten, hela vägen genom kroppen, ut genom mitten på huvudet och sen rakt upp är ett rätt bra sätt. Eller tänka att man är en lååååååååååååång person som balanserar en bok på huvudet.

Ok, tack för tipset! Jag ska jobba ännu hårdare på min sits nu.
Skulle nog behöva någon som stod vid sidan av och kunde påpeka hela tiden... :angel:

En friesers naturliga form är högre än quarterhästens. Jag tänkte visa bilder på frieserhästarna men photobucket fungerade inte.
Hästar går i naturlig form i frihet, inte under ryttare. Ryttaren påverkar hästens form mer eller mindre.
Det finns hästar som går i hög samlad form utan något på huvudet, titta på K F Hempfling.
Jag har inte skrivit att hästen på min bild går i naturlig form utan att jag tycker den går i roligare form än hästarna i Stallmagasinet (HuS och unghästskolan). På de flesta bilder i de delar av unghästskolan jag har är hästarna (kraftigt) bakom lod, så går inte hästar i frihet.

Nej, HuShästarna i Stallmagasinet går med öronen en bra bit under mankhöjd.

Inte mer naturlig men roligare. :)

Din häst ser ut att ha "islandshästgalopp", vore intressant att se den i alla galoppmoment.

Här är en annan bild när vi galopperar (och där ser man ju tydligt att jag sitter alldeles för långt bak i sadeln). Det kanske inte är så lätt att avgöra på två bilder hur hans galopp är? Får se om jag kan slänga in nån film.
Kan bara passa på att säga att vänstergaloppen är hans svåra galopp.

En friesers naturliga form är högre än quarterhästens. Jag tänkte visa bilder på frieserhästarna men photobucket fungerade inte.
Hästar går i naturlig form i frihet, inte under ryttare. Ryttaren påverkar hästens form mer eller mindre.
Det finns hästar som går i hög samlad form utan något på huvudet, titta på K F Hempfling.
Jag har inte skrivit att hästen på min bild går i naturlig form utan att jag tycker den går i roligare form än hästarna i Stallmagasinet (HuS och unghästskolan). På de flesta bilder i de delar av unghästskolan jag har är hästarna (kraftigt) bakom lod, så går inte hästar i frihet.

För min del behöver du inte lägga ut några bilder på en frieser häst.. Har en hemma!!!
Ja det är klart att ryttaren påverkar hästens form, beroende på vad för slags ridning man rider...
Ja och det finns hästar som går i en låg och samlad form utan något på huvud.. ex min ena arab gör det.. och det gör han även när jag lös longerar honom... men han kan oxå dock ta upp huvudet.. men han trivs i att ha en log form.. och det är nacken i samma höjd som manken.. och även lägre ibland...
Nej men hästar som är nästan "klara" går på lösa tyglar, och då går däremot inte hästar kraftigt bakom lod...

//Carro

Jag vet mycket väl hur en frieser ser ut och jag gillar det INTE.
Resten av dina påståenden och undringar lämnar jag till andra, har ingen ork att förklara om och om igen.
Och i en unghäst rids ju annorlunda än en vuxen. Och dessutom ska inte grenen dömas helt pga av en artikelserie i en tidning.

Måste fråga, rider du western? Eller tror du bara att du kan det för att du läser i en nördig tidning.

Man ska inte påpeka saker man inte förstår, så om jag vore du skulle jag pallra mig till dressyr forumet!

Jag är trött på sådana som tror dom kan allt om westetern och hästens form genom att läsa tidningar.

Du skriver ju hela tiden, "har sett i stallmagasinet", "har ni sett i stallmagasinet"," i stallmagasinet står det".

Dom skriver referat inte hela historien om jag får säga min sak!

Måste fråga, rider du western? Eller tror du bara att du kan det för att du läser i en nördig tidning.

Man ska inte påpeka saker man inte förstår, så om jag vore du skulle jag pallra mig till dressyr forumet!

Jag är trött på sådana som tror dom kan allt om westetern och hästens form genom att läsa tidningar.

Du skriver ju hela tiden, "har sett i stallmagasinet", "har ni sett i stallmagasinet"," i stallmagasinet står det".

Dom skriver referat inte hela historien om jag får säga min sak!

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård