Ridbildstråd

Sv: Ridbildstråd

Jag skulle vilja se dig mer på rumpan. Inte som en säck potatis, utan behåll din hållning, men sitt mer. Ha kvar hela triangeln i sadeln.
(Triangeln = sittbenen och spetsen "där fram", typ, svårt att förklara.)

Jag vet, det är nog mitt största problem när jag rider, att jag inte sitter ner på rumpan ordentligt. Men jag jobbar på det! ;)

Jag är nog tyvärr sådan att jag sitter mer på rumpan än "triangeln" :o

Handen är jättesvår att höja och flytta fram men nu jobbar jag mycket med förberedelser för stång, så "handarbetet" har blivit bättre...hoppas jag ;)

Här går hästen på längre tygel, min hand är högre MEN..jag måste få lov att försvara mig lite angående min fruktansvärda sits...jag rider här i en lånad trailsadel..önskvärt att jag skulle länga ett hål till men då blev stiglädren (fendrarna) för långa i stället.
Här sitter jag inte heller på sittbenen..antar jag.
Usch..jag skäms för att visa bilderna :crazy: men ville visa handen och hästen på lång tygel i alla fall

IM000500.jpg
[/IMG]
IM000499.jpg
[/IMG]

Jag tycker du är för hård på dig själv.

Du sitter precis bakom sittbenen. Och i western ska man ju inte sitta riktigt likadant på triangeln som i engelsk ridning, men man ska ju fortfarande ha jämn kontakt och en bra balans.

Om du sträcker lite på dig, tittar upp, vinklar skuldrorna och öppnar höften, kan du lättare få bak axlarna i rätt position > få fram underarmarna utan att överarmarna förlorar sin plats > händerna åker fram och med rätt vinkel så blir de precis som de ska i mjukhet och stabilitet. Att du sträcker på dig ger dig även liiiiiiiite svank, som gör att du lättare kan vinkla höften/bäckenet, om du öppnar höften (är avslappnad), vilket gör att dina ben blir längre och du därmed kan länga ett hål och behålla samma fina sits. Som det är nu översträcker du vaderna, vilket ger spänningar.
Att öppna höften gör också att man kramar om med insidan av skänklarna, vilket är lättare, mjukare och starkare än att göra det med utsidan.

Jag är helt med dig..
Jag rider i vanliga fall i en reiningsadel och i den sitter jag mycket bättre i än i den här. Det är den jag rider i på första bilden jag visade.

Vad tycker du annars om hand och tygel?

På översta bilden håller jag bara lite, lite i tygel (lillfingret petar ut :rofl: ), hon är enormt mjuk i mun och lyhörd.

Jag kan ju bara skriva det jag ser, men jag uppfattar det som att du på första bilden har lite för höga händer, nästan bakåtsökande, och på den andra har du ok höjd, men för nära kroppen.
Förstår du vad jag menar?

Jag förstår hur du menar.
Handen bör komma fram mera.
Ska se om jag kan ta lite nya bilder snart igen..och i den vanliga sadeln..så får vi se hur det ser ut då ;)

Det är nyttigt med foton...även om det känns bra..så kan det ju egentligen se ut som hej kom och hjälp mig...hihi.

Det kan vara precis tvärtom också! :D

Speglar är suveräna för korrigering på plats, men bilder kan du spara och analysera efteråt. Och med film får man fram riktningarna på energierna bättre. (Sen tycker jag det är kul att dokumentera framsteg!) :D

Visst är det.......jag fotar ofta för att få en bild av hur det ser ut....sen är det ju alltid bra till sådana här trådar tex. :p :D

Hunter tänker jag mig en engelsk jakthäst med energi och vägvinnande steg, i ganska hög och fri form.
Ska HuS se ut som western pleasure med engelsk utrustning?

Nej, det är inte som pleasure med engelskutrustning. I Hunter ska hästen ta ut kliven men fortfarande inte 'springa på' Den ska ha vägvinnande men ganska markbundna kliv.
Här är en video från World Show Junior HuS (Hästar mellan 3-6 år)
http://www.youtube.com/watch?v=S4VcDMO98a0

Jag ska titta på filmen nästa gång jag har tillgång till snabb uppkoppling.
Jag hittade några bilder på HuS i Stallmagasinet. Jag tycker inte formen ser rolig ut men föredrar den framför hästarnas form i Unghästskolan.

vad är det som du inte tycker är "roligt" i fromen i HuS? *nyfiken bara* och vill höra lite olika synvinklar i det hela ;)

Jag tycker formen är för låg, så låg form är inte naturlig ens för quarterhästar.

Är det quarterhästen som är idealet i HuS och pleasure? Eller kan en häst med annan exteriör och rörelsemönster t ex P.R.E. eller frieser få höga poäng?

Långsam trav lös tygel, i mitt tycke roligare form
ARfux.jpg

okej, HuS är bara för Quartrar! men pleasure kan alla hästraser tävlas i. då ska formen trävas efter en avslappnad och fri form (där domaren tar hänsyn till vilken ras det är...)
måste då också komentera din bild, där hästen INTE går på lös tygel... MEN bara för att en häst kommer in på en pleasureklass och rids på lös tygel och de andra i klassen inte gör de betyder inte detta att den häst som rids på lös tygel vinner, utan hästen måste fortfarande jobba, bära upp sig själv och gå avslappnat (inte den stegtyp med mycket energi som det är i dressyr)

Och appropå att du inte tycker att det är naturligt för en quarter att gå så "lågt" med huvudet så ÄR det naturligt för dom! dom är inte avlad för att gå i samma "krokiga" from som ett dressyravlat halvblod!
jag som är en westernmänniska tycker precis som du! jag tycker inte att ett halvblod på en dressyrtävling går i en naturlig form... för vad händer om ryttaren släpper ut tyglarna HELT på sitt halvblod där den travar? stannar den kvar i samma huvud/hals/nacke possition?

Det där ser ju helt annorlunda ut än de klasserna som jag har sett i Sverige och Tyskland.

Du stirrar nog för mycket på var hästen har sitt huvud? Westernhästen är annorlunda byggd.

Jag tycker formen är för låg, så låg form är inte naturlig ens för quarterhästar.

Är det quarterhästen som är idealet i HuS och pleasure? Eller kan en häst med annan exteriör och rörelsemönster t ex P.R.E. eller frieser få höga poäng?

Långsam trav lös tygel, i mitt tycke roligare form
ARfux.jpg

Inte naturlig? Haha, snälla nån, har du någonsin sett en häst som går runt som din gör på bilden, i hagen? Plus att hästar är byggda för att kunna ha huvudet och hals lågt, för att kunna beta, så formen är så naturlig den kan bli.
Långsam trav, kanske det, lös tygel, nja, mer glappande. Hästen är spänd i nacken och din hand är alldeles för hög. Hade du lagt ner den på manken hade förmodligen inte hästen gått kvar i samma form utan sträckt ut huvudet.

Senast ändrad:

knappnål

jag är ganska ny på den här sidan.. har nyligen börjat rida en liten travar-tant.. Hon är mest riden på engelskt vis. (ägaren rider dock western på sitt korsningssto) men har en väldigt låg form och små rörelser.. så vi har börjat testa oss fram och ska snart försöka byta från vanligt tredelat tränsbett till bosal.
några råd och tips att ge till en nykomling?
(bild som är klippt från en film. dock rider jag "upp" henne lite mer här
10785190.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård