Ridbildstråd

Sv: Ridbildstråd

RIMG0032.JPG

Nu hoppas jag att alla kan vara konstruktiva i sin kritik. Och jag hoppas att många vågar visa bilder:bump:

Jag kämpar med att få fram händerna men jag är väl felskapt, det går ju bara inte...

Jag skulle vilja se mer slack i tygeln både på din och lakrits bild...;)

Ja, jag har ju ridit engelsk under nästan hela livet, det är svårt att lära om.

Jag slänger gärna in en till bild om jag får :angel:

Detta är våran första HuS klass.. Han går inte riktigt i rätt form ännu, och så inte heller på bilden. Men jag gillar den endå! :bump:

10299070.jpg

Jag kommenterar denna bilden för att jag känner igen hästens utrustning :) (jag är inte westernryttare). Jag skulle vilja se mer energi hos hästen, kontakt med hästens mun, sträckt tygel, händerna närmare varandra och omvridna, höjd blick.

Hur vill du ha formen?

Om du tittar upp, så får hästen bättre balans och kan bära sig bättre. Och, så som em76 skrev, så vrid om händerna, även i HuS-klass. :)

Som jag skrivit en gång tidigare till dig, så sitter du bra här!
Fram bara en liten bit med händerna och vinkla om skuldrorna lite, så att det blir lättare med armarna. (Typ tänk att du har vingar och ska hålla ihop dem.)
Hade du ridit i en engelsk sadel, så skulle jag säga till dig att skjuta fram bäckenet lite, men i westernsadeln sitter man bättre som du sitter.

Jag skulle vilja se dig mer på rumpan. Inte som en säck potatis, utan behåll din hållning, men sitt mer. Ha kvar hela triangeln i sadeln.
(Triangeln = sittbenen och spetsen "där fram", typ, svårt att förklara.)

Jag skulle vilja att du i det här läget sträcker på dig själv lite och tittar upp. Hästen sköter sitt jobb bra själv, så då kan du koncentrera dig på att leee och njuta av din ritt. :D
På just den här bilden är underarmarna bra mot hästens mun, men som sagt, om du sträcker på dig lite så blir de ännu bättre och överarmarna kommer i bra vinkel; längs med överkroppen. :)

Ja, du har händerna för högt. Inte ens med stång ska man hålla de där hela tiden, utan endast korta ögonblick och då en hand. Handen ska vara anpassad efter den önskade formen på hästen. Tänk att det ska gå en rak linje från axel till armbåge, som följer överkroppen. Sen går nästa linje från armbågen till hästen mun.
Du sitter bra. Vad händer om du länger stiglädrena ett hål eller två? Tänkte att du skulle slippa toksträcka vaden.

Här jobbar din häst på bra och som du skriver så sitter du med utvinklade ben och lååååga händer. Det känns också som att du inte sitter på sittbenen?

Du skulle behöva få lite mer resning, hållning, i kroppen, så att dina skuldror bär upp dina armar lite mer. Då är det lättare att få fram händerna.
Bilden ger en känsla av att sadelns bakdel ligger lägre än framdelen, men det kan vara en illusion. Det här gör dock att det ser ut som att du sitter obalanserat.
Vad händer om du har nåt hål längre stigläder? Får du bak skänklarna då till sadelgjorden? Kan du ha skänklarna i rätt läge om du rider utan stödet från sadelns fendrar?
Det ser ut som att du har en spänning i höfterna som får dig att trycka din tungd bakåt och dina fötter framåt.

Jag kommenterar denna bilden för att jag känner igen hästens utrustning :) (jag är inte westernryttare). Jag skulle vilja se mer energi hos hästen, kontakt med hästens mun, sträckt tygel, händerna närmare varandra och omvridna, höjd blick.

Hur vill du ha formen?

I Hunter under Saddle ska hästens form vara lång, halsen går rakt ut från kroppen och huvudet i lod. Tygeln ska vara lös, eller med lätt kontakt.
Energin finns, men på ett annat sätt än vad engelsk ryttare är vana vid. Det du ser är förmodligen slöa, långa hästar i "fel" form om du är vanlig engelsk ryttare och inte van vid hunter och quarterhästar. Hunter är en gångartsklass, men hos quartern ska gångarterna vara långa, svävande och markbundna, halsen som sagt framsträckt och nacken ungefär i höjd med manken.

På Sidekicks bild är formen något ihopkrullad, händerna lite låga och felvridna men det syns också att bilden är tagen under en korrigering. Blicken ska definitivt UPP och tygeln släppas ut något!

Men, för att vara en treåring och ekipagets första tävling (Sidekicks första HUS?) så är det överlag mycket bra och bilden ger sken av ett samspelt och snyggt ekipage som förmodligen kommer gå från klarhet till klarhet! :)

Har ju ingen som tar kort på mig, ju...:o ... Finns nog inte en enda bild på mig uppsuttet på den här sidan nyåret;)

Du har händerna framför hornet av vad jag kan se:D

Jag har massor med bilder där jag har händerna bakom hornet, men här hittade jag två till där jag har händerna längre fram.

RIMG0033.JPG

RIMG0060.JPG

I Hunter under Saddle ska hästens form vara lång, halsen går rakt ut från kroppen och huvudet i lod. Tygeln ska vara lös, eller med lätt kontakt.
Energin finns, men på ett annat sätt än vad engelsk ryttare är vana vid. Det du ser är förmodligen slöa, långa hästar i "fel" form om du är vanlig engelsk ryttare och inte van vid hunter och quarterhästar. Hunter är en gångartsklass, men hos quartern ska gångarterna vara långa, svävande och markbundna, halsen som sagt framsträckt och nacken ungefär i höjd med manken.

På Sidekicks bild är formen något ihopkrullad, händerna lite låga och felvridna men det syns också att bilden är tagen under en korrigering. Blicken ska definitivt UPP och tygeln släppas ut något!

Men, för att vara en treåring och ekipagets första tävling (Sidekicks första HUS?) så är det överlag mycket bra och bilden ger sken av ett samspelt och snyggt ekipage som förmodligen kommer gå från klarhet till klarhet! :)

Ni har alla rätt, mina händer ska upp, tyglarna ut, blicken upp och hästen min måste slappna av mer i nacken (Därav 'krullet') Men som Wrangler sa, detta var min första HuS klass någonsin, och hästens första HuS klass någonsin, faktiskt en av hans första ridklasser överhuvudtaget. Vi har mycket träning kvar och det blir lättare med er kritik! :banana:

Hunter tänker jag mig en engelsk jakthäst med energi och vägvinnande steg, i ganska hög och fri form.
Ska HuS se ut som western pleasure med engelsk utrustning?

Kan ju visa dessa bilder här också (har en egen tråd). Hästen är en 10-årig arabvalack som är tränad i western pleasure.

Jag är ovan vid westernsadel och stångbett, det kanske syns? :smirk:

EPrestigeskritt.jpg

EPtrav.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård