Ridbilder!

Sv: Ridbilder!

Fortsätt och träna dressyr men vänta med att försökapå tramp. Jämför din bild med en bra piaff-bild så kommer du se vad vi menar. Att hästen mekaniskt rör benen upp och ner och trampar på stället är inget som har med piaff att göra överhuvudtaget. Piaff är ju som sagt samling vilket leder till vinklat bäcken där benen träder in under magen.
Och nu kanske du tänker att vi är för hårda med tanke på att du bara påbörjat det hela men inte ens när man börjar med tramp så får det bli det resultat som du har fått. Men ett sådant resultat blir det när hästen inte ens på lååånga vägar är mogen för tramp.

En häst som däremot är mogen för det vinklar sitt bäcken, vilket är första steget mot piaffen. Och det är alltså det som man är ute efter när man trampar dem. Att benen "står still" och trampar är lixom en bi-effekt för det är inte själva trampandet i sig som man är ute efter utan det är vinklingen;samlingen. Hästen ska sätta sig på baken. Så tyvärr är denna ögonblicksbild väldigt avslöjande på att han faktiskt inte är mogen för det. Skulle han ha varit det så skulle man sett en tendens till vinkling men det är precis tvärtom. Han anv. benen som styltor för att försvara sig. Om du ngn gång får sitta på en häst som kan trampa så kommer du känna skillnad direkt för tramp är en väldigt mjuk, böljande rörelse. I ditt fall så känns det garanterat hårt, stumt och stötit.

Men fortsätt och kämpa på och rid grundridning så kommer du att komma närmare det du eftersträvar! Du behöver inte ha så bråttom. Det finns så mkt roligt att uppleva på vägen mot det svåra! Att skynda på leder bara till hältor och lidande...

Muninn skrev:
Jag har helt enkelt lärt mig att det är bra att testa vad man kan ibland, blir det inte bra så kämpar inte vidare från noll utan från punkten man var innan man introducerade det "nya".
Alla är ju barn i början också :)

Det håller jag iof med om MEN det viktiga är att inte hoppa 10 trappsteg upp på en gång utan att bara ta 1 steg i taget! Annars trillar man bara ner och gör sig illa dvs man riskerar att förstöra det man hittills byggt upp.

Men man ska däremot alltid sikta mot stjärnorna så att man åteminstone når trädtopparna! Men det finns inga genvägar dit. Man får ta en sak i taget.

Hej SnigelEffekt!
Eftersom vi var på samma kurs hösten -03, så har jag ju kollat de bilder du lagt ut med lite extra intresse! Jag måste bara säga att jag tycker både du och hästen har utvecklats enormt mycket, din sits har blivit både mer avslappnad och mer effektiv, och hästen tydligt mer musklad och nöjdare i arbetet. Man ser att han trycker bort sin bröstrygg ibland, och även stoppar in nosen lite väl mycket när det blir jobbigt (på en del travbilder) och också att han ibland viker halsen vid bogen då du ber om böjning. Jag tror att bägge de här sakerna kan förbättras genom att jobba med framåt-nedåtsökningen. Han har satt jättefina muskler över korset! Jag tror du ska varva mellan det arbete du gör på bilderna och böjning / framåt-nedåt i träns (och busa i skogen och skutta hinder och jobba från marken förstås :p ). Det hade varit kul att se er IRL någon gång, kanske ge varandra lite feedback på ridningen. Var står du med din häst? Jag har precis flyttat mina till lösdrift ca en mil vä om stan. Skicka ett PM om du är intresserad. Jag skulle tycka det var jättekul med lite feedback på min ridning!

Rätta mig om jag har fel, men är inte bettet på bilden upp och ner? Har för mig att jag läst om detta bett och att man defintivt INTE ska sätta tygeln de små ringarna.

Har PM:at dig ;)

Så kul med all positiv o konstruktiv kritik om mina bilder som jag fått av så många användare :bow:

Du har helt rätt! :) Bettet på bilden som jag länkade till är upp och ner. Har inte hört någon säga att man absolut inte ska vända på det (dvs. sätta tyglarna i de små ringarna) , men jag kan mycket väl tänka mig att det inte skulle vara någon speciellt bra idé att göra så. På mitt baucher-bett har jag åtminstone inte tyglarna i de små ringarna utan i de stora. ;)

Bra förklarat, någon som har bilder så att man får det ännu mer klart för sig?

tycker det ser fint ut :)

Men är inte du Evelina, som gick i hoby innan? eller e jag helt ute i det blå :p

SnigelEffekt skrev:
Va ett tag sen jag skrev här nu..... Hoppas att de e okej o lägga in bilder i denna diskusen fortfarande.... Annars e de bara o ta bort tråden!

Jaja, här kommer iallafall bilder från gårdagens ridpass! Vill mer än gärna ha kommentarer o kritik om hur det ser ut! Både positivt o negativt ;) Kan ju säg att sadlen e typ ny, ridit med den 3 ggr tror jag...... Men jag älskar den o underbar e oxå nöjd :D

Så kom igen nu! Kommentera på :angel:

http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=2
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=3
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=4
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=5
http://groups.msn.com/paddyboy/ridning.msnw?Page=6

Inga kvalificerade kommentarer men det som slog mej när jag tittade på bilderna:
Hästen verkar som sagt fuska med böjningen vilket kan vara anledningen till att du har lättare att samla på rakt spår t ex i trav än i skritten. För jag tyckte ett par av travbilderna såg riktigt trevliga ut, men ingen av skrittbilderna. Tanken som slog mej är att hästen fuskar med höfterna/rumpan när du försöker göra öppna, den tar för "breda" steg istället för att samla ihop sej och sätta dom under/nära tyngdpunkten.
Avslappningen behöver nog också mer jobb, tänk på att det inte nödvändigtvis är att hästen går med lågt huvud som räknas. När hästen har en ärlig avslappning och söker sej lagom framåt/nedåt (om de går FÖR mycket framåt/nedåt blir det inte heller bra effekt) så kommer man känna det. Testa dej fram till den känslan och när du väl hittat den så försöker du behålla den.

Jag skulle nog jobbat en hel del för hand också för att se hur hästen sätter bakbenen för att lättare kunna korrigera och vet vad den fuskar med när man rider. Det är ju öppnorna i skritt som är grunden för resten av det samlade arbetet så det vill man självklart göra så bra som möjligt :)

Sammanfattning: ungefär som tidigare har sagt, jobba på böjningen och undvik helst samlande arbete på rakt spår. Förbättra avslappningen så kommer grunden förbättras avsevärt och ni kan komma vidare ännu längre :banana:
Jättefin häst!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Nu startar jag en ny tråd :) och hoppas på många fina bilder! Jag har ju inte ridit på 2,5 vecka nu pga skada när jag trillade av...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
24 045
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Som så många andra har gjort tidigare så vill jag också gärna starta en uppföljningstråd om min vovve. Även om det känns som flera har...
Svar
19
· Visningar
1 664
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark