Gångartsbilder konstruktiv kritik 5

Sv: Gångartsbilder konstruktiv kritik 5

SoNo: Vilken fin häst, älskar färgen och hon har väldigt fina gångarter.

Jag och Spá har tränat trav väldigt mycket senaste året. Jag tycker att traven har utvecklats en hel del jämfört med tidigare bilder, och hur hon känns nu. Det har även gjort skillnad att jag har börjat träna på gym, jag orkar rida bättre. :)

Provridning vinter 2011
lisaspa3.jpg

Maj 2011
spatravboots29maj11.jpg

Augusti 2011
spa_trav3aug_11.jpg

Maj 2012
spatrav3maj12web.jpg

spatrav2_bana_maj12.jpg

Juli 2013
spa_trav5_knoppe2013_zps89d82eb0.jpg

spa_trav1_knoppe2013_zpsfed41be3.jpg

Tack =)

Ni har fått till traven bra tycker jag på sista bilden =)
Ser jättebra ut =)

I helgen gjorde vi vår första tävling!

Vi deltog i t8 och v5.
I t8 kom vi till b final och hamnade på en 3:dje plats och i v5 kom vi till a-final men tyvärr blev det en 5:e plats pga jag lyckades tappa stigbygeln i galoppen i finalen och lilla damen drog iväg, skönt nog lyckades jag sitta kvar men fick minuspoäng när jag var tvungen att ta tag i henne för att överhuvudtaget få stopp.

Men utöver det så är jag jäkligt nöjd med min polle :)

Mitt sällskap var tvungen att dra på jobb så jag har bara ett filmklipp från uttagningen i t8.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=baXMWL0DI_M

Mer info om tävlingen ligger i min blogg: http://fialei.bloggplatsen.se/2013/08/04/10071333-nu-ar-forsta-tavlingen-gjord/
Det blir för mkt text för att få in det här :)

*KL*

Jag lägger upp lite bilder från gårdagens fotografering i den här tråden också.

Bild127_zps6748a932.jpg

Bild099_zps06f7e656.jpg

Bild117_zps3f4d729f.jpg

Bild109_zpsd3552a24.jpg

Forts. i nästa inlägg

Senast ändrad:

*Kl*

Vore jättekul att få höra vad ni har att säga om dessa gångarter. Vet att det inte är så många bilder, men valde dem för att de kommer från samma tillfälle och alla gångarter finns med.
Skritt:
IMG_4006fix.jpg

Tölt:
IMG_4007fix.jpg

IMG_4002fix.jpg

IMG_3969fix.jpg

Galopp:
IMG_3955fix.jpg

IMG_3992fix.jpg

Trav:
IMG_3942bw.jpg

IMG_3933.jpg

IMG_3893fix.jpg

Den här tråden har visst legat i träda länge nu! Nu när våren kommer kanske det är lite dags att väcka den till liv?

Häftig häst Niki! Är det en Paso?

Kl

Lite bilder på oss...

Häromdagen...
dsc_3282.jpg

dsc_3278.jpg

dsc_3201.jpg

För någon månad sedan
dsc_3084.jpg

dsc_3090.jpg

Den här tråden har visst legat i träda länge nu! Nu när våren kommer kanske det är lite dags att väcka den till liv?

Häftig häst Niki! Är det en Paso?

Kl

Lite bilder på oss...

Häromdagen...
dsc_3282.jpg

dsc_3278.jpg

dsc_3201.jpg

För någon månad sedan
dsc_3084.jpg

dsc_3090.jpg

Får man fråga vad det är du har fast bakom rumpan på hästen?????:crazy:

Det är något som heter Equiband. Elastiska latex-band.
"
Equicore Concepts™ är ett unikt bålträningssystem utvecklat i ett samarbete mellan veterinärer, terapeuter, ryttare och tränare för att överföra human idrottsmedicin, fysioterapi, rehabilitering och prestationsförbättrande principer till hästen.

Systemet hjälper hästen att aktivera och stärka sin bålmuskulatur vilket gör att hästen kan bära sig själv och ryttaren på ett hållbart sätt. Aktiveringen sker genom stimulering av receptorer i hästens hud som i sin tur stimulerar nerver, muskler och leder som rundar hästens överlinje.

NÄR ANVÄNDER MAN Equiband™?
UNGA HÄSTAR - vid träning för hand eller på volt för att stärka bålen inför uppsutten träning.
ÄLDRE HÄSTAR - för att öka och behålla rörlighet och styrka i ryggraden.
UPPTRÄNING - efter en längre period av vila, inför uppsutten träning.
REHABILITERING - efter skada, sjukdom, ledbehandling eller operation (till exempel buköppning).
SPORTSLIG PRESTATION - förbättring genom optimal aktivering av bålmusklerna.
"

Jag köpte det för att Kveikja nu i alla år gått o haft bakkärran hängande efter sig och tagit i ojämnt med bakbenen tack vare låsningen/inflammationen i låret. Jag ville helt enkelt att hon får lära sig ta i jämnt. De är inget som tvingar in benen, de är elastiska och skall sitta såpass att de inte hindrar rörelse. Men de skall ligga an och ge hästen en ram, en känsla. Vet inte om du hört talas om TTEAM och deras koncept? De har en liknande övning där man ramar in hästen med hjälp av en benlinda. Man vill helt enkelt medvetandegöra hästen om sin kropp.

För oss fungerar det kanon! Kveikja blir automatiskt rundare och hon väljer ofta tölten väldigt lätt, hon kan med dom tölta på lös tygel -vilket hon har haft jättesvårt för! Hon rollar inte längre i högervarvet, vilket ju innebär att hon numera använder sitt högra bakben bättre!

Jag rider bara med banden under 10-15min under den aktiva delen av ridpasset. Aldrig under uppvärmning eller nedvarvning. Planen är oxå att vi skall ha dom när vi cyklar och longerar. Man använder dom under en tidsperiod för att träna in kroppen till bättre arbete med bålen sen behöver man bara ha dom nån gång ibland. Jag köpte dom för ca en månad sedan så jag tänkte köra aktivt nu under våren o se vart det tar oss.

Det är väl ett Equiband?

Kvandi: hur tycker du det fungerar? Har själv varit sugen att prova :) vad har du för storlek på det?

Du var snabb att Svara, missade det :)

Senast ändrad:

Bra jobbat! Hon ser mycket bättre ut i tölten med formen än vad jag minns er tidigare.

Antagligen i en bra ide, men den som gjort konstruktionen har verkligen tagit i ordentligt när man satte priset, det är min enda invändning. Där har vi ett typexempel på hur en fördyring sker när det kommer till hästsaker, hade det varit till en människa hade den förmodligen kostat halva priset eller to m lite mindre.

Antagligen i en bra ide, men den som gjort konstruktionen har verkligen tagit i ordentligt när man satte priset, det är min enda invändning. Där har vi ett typexempel på hur en fördyring sker när det kommer till hästsaker, hade det varit till en människa hade den förmodligen kostat halva priset eller to m lite mindre.

Det skall gudarna veta att det sved i plånboken... Men vad gör vi inte för våra hästar? Lättlurade hästägare :banghead: Nu när jag väl köpt dom så känns det värt det, men visst är de knappast värda så varken utvecklingsmässigt eller materialmässigt. Jag tror man lätt kan konstruera ett själv. Elastiska latex-band finns i välsorterade gymbutiker och några spännen att sy fast på ett schabrak lär ju inte vara så svårt att få fatt i. Sen hävdar de ju att de här banden är så unika men jag tycker de känns likadana som några band jag fick med min pilatesboll...

Den här konstruktionen finns inom TTEAM och där använder man sej av elastiskt bandage.... Billigt och fungerar bra. Har använt det.

Vilken otroligt vacker häst!!
Ser välriden ut. Otroligt fina bilder!

*KL*

Under ser ni min 4 åring. Under inridning. (På bilden exakt 2 veckor in i ridningen) :)
img_4068_532725262a6b229c5bfa0687.jpg

Vilken söt! Hur kommer det sig att hästen har boots både fram och bak?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar