Gångartsbilder konstruktiv kritik 5

Sv: Gångartsbilder konstruktiv kritik 5

Nej men tack! Vad glad jag blir :)

KL. Är det någon mer som har något att säga om mina bilder? Nu är de ju inte riktigt "up to date", men det kan ju ändå vara roligt att höra. Jag ska försöka fixa lite nya snart!

Vilken söt! Hur kommer det sig att hästen har boots både fram och bak?

Haha denna dagen skulle vi rida ut (har alltid fyra boots när jag rider ut i skogen pga av tidigare olycka med en häst) och här gör vi av med lite energi innan. Så det fick bli fyra boots i paddocken med. :d

Som Fragile nämnde - det är en Rocky Mountain häst.(Därför vore det jättekul att höra vad ni säger om hans gångarter). Intressant med Equibandet.

Här kommer lite dagsfärska bilder på mig och min lilla svarta. En underbar ridupplevelse med solsken och doft av vår!

Bild128_zps9f3e603e.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild118_zpsea80df3f.jpg

Bild087_zps8f1f60db.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild085_zpsd65f7d6e.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild084_zps3d1ea870.jpg

Bild079_zpse93a1d75.jpg

Forts. i nästa inlägg

/A

*Puttar upp tråden*

Påbörjade töltsättning IDAG utav min kille. Som tur är vart kamera mannen med och kunde fota oss.
Vad tror ni? :)

img_4497_53398d1e9606ee6485c702ec.jpg

Ps. Han är fortfarande lite "viktdöv" därav min bakåtlutade sits. :D
Det gäller att vara övertydlig för att både få fram och i rätt gångart, haha.

Vad menar du med viktdöd? Utveckla gärna!
Ser lovande ut! Han har helt klart lätt för tölt. 5 gångare?

Hmm, ja här kommer man till min starka sida - Utveckla. ;)
Men han är inte så jätte känslig för hjälperna. Det är något vi har fått träna på extremt mycket under in och tillridningen vilket blir att allt blir så fruktansvärt övertydligt.

Är det vikt bakåt - Då ÄR det vikt BAKÅT.
Ska han åt sidan - Då SKA han åt SIDAN.

Hästen har starka gångarter men svår att kordinera men det kommer att komma med mer träning naturligtvis. Han är ju väldigt mycket bäbis i både kropp och huvud fortfarande. :)

Alltså, JAG VET INTE! Jag tror att han är fyrgångare då han ALDRIG visat anlag för pass. Aldrig i hage eller riden. Han har kompakt fin kropp (syns dock inte på bilden, haha) och väldigt stark trav och galopp. Däremot är hans pappa 5 gångare (Garri) och mamman är 4 gångare. Så han har säkert pass i sig bara det att den kanske inte tittat ut ur boet ännu. :)

Tänk på att vikt bakåt betyder att HAN ska lägga vikten bakåt, INTE du! Med den sitsen du har på bilden, blir ditt bäcken felvinklat och du inverkar inte korrekt.
Vikten ska han lägga bakåt tack vare samling, rakriktning och lydnad. Inte genom att du slänger bak din kropp, det skapar spänningar.

För att förtydliga - För att hästen ska kunna gå i rätt balans krävs en ryttare i rätt balans.

Michis: Jag vet! :)
Det är neutral sits som gäller och tro mig, det är jag VÄLDIGT noga med eftersom att jag har en soppas ung och grön häst. Det är viktigt att han förstår skillnaderna och att jag själv gör rätt. Men det blir automatiskt att jag "hjälper" till precis när man ger honom "kommandot tölt" och när han tar tölten försöker jag vara så neutral som möjligt. Det hela har fungerat jätte bra. Jag hade aldrig gett mig in på att töltsätta honom om jag visste att mitt tankesätt inte är bra och detta har min tränare också förklarat för mig. :)

Du ska nog inte ta mig för mycket på orden eftersom att jag är väldigt dålig på att förtydliga och utveckla. Det låter fel många gånger jag skrivit något och så tänker jag efteråt "Vad skrev jag nu?" haha ;)

Jag förstår hur du menar men jag håller inte med ;)
Men så kan det vara! Sen är jag lite av ett "sits-freak" (fråga mina elever :angel:) så jag är nog extrem
Också. Haha

På en del bilder från idag så ser det ut som om frambenen inte når ner till marken... Lite häftigt!

Oerhört fina travbilder! Snacka om att komma upp ur manken, liksom! :) Snyggt!

Nu har jag fått upp.några töltbilder oxå. Inte lika bra men åt rätt håll iaf. Här ser man hur rump-bandet mest hänger löst, så rompen har hon.numera Med sig o inte hängande efter :-)

wpid-dsc_4055_20140405042216395.jpg

wpid-dsc_4040_20140405042312301.jpg

wpid-dsc_4049_20140405042255699.jpg

Fin! Vem är han efter? Ser rätt stor ut över 140 cm? Påminner om min egen nämligen :-).

Edit:

Kvandi: jättefint tycker ni utvecklas åt rätt håll :)!

Vad är det för rem på schabraket? Vad har den för funktion?

Senast ändrad:

Tack! Han är e: Kormákur frá Flugumyri och ue: Glampi. Han är inte mätt, men jag skulle gissa att han är ca 136 - 137 i manken, så han är inte så stor ;) Men jag är bara 160 lång och han är ganska rest, så han ser nog lite större ut än så, åtminstone när jag sitter på. Det var ju roligt att du fick det intrycket! :)

Kvandi: kan bara hålla med de andra om att ni har utvecklats! Kul!

/A

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar