Vi tränade på att bygga ridbana med traktorgrävare hos en vän... aldrig mer!

Det var riktigt svårt att få det bra, och det gör rätt stor skillnad på slutresultatet.
Vi beslutade att vi flörtar med grannen som har riktiga schaktmaskiner, det blir nog billigast i längden...

Nu är vi inne på facktermer och jag misstänker att ett flertal experter kommer att gå i taket men här är vad jag tror:
Schaktmaskin: Avlång ”traktor” med ett stort och bred schaktblad. Kan användas för att skrapa grusvägar eller schakta bort matjord från blivande ridbanor.
Grävmaskin: Med larvfötter eller hjul med skopa (stor) fram eller en grävarm med en mindre skopa.
Traktorgrävare: Traktor som gräver med en stor skopa på ena sidan och en liten på andra sidan (till diken och andra nyttiga saker).

Det beror lite hur stor traktor ni har, vår lilla skulle nog bara slira. Man måste nog ha en del tyngd och styrka för att kunna få jämna drag med bladet...

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Lars L
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar