Ridas varje dag?

M

Matilda_o_Bonita

Har bara lite funderingar. Hur ofta bör man igentligen rida en unghäst? (4 år och nyinriden) Mamma påstår att dom ska ridas varje dag, annars glömmer dom detdär med ridning. :eek: Tycker att det låter helt sjukt att hästen skulle glömma ridningen om den inte rids på några dagar.
Funderar nämligen på att låta henne stå över ridningen ikväll eftersom paddocken är genomblöt och helt sank och inte alls kul, vinterhagen jag rider i också, är ju helt grästäckt vilket betyder att den är hal som tvål nu när det regnat, dessutom är gräset av den sorten att om hästen halkar lite så rivs hela grässvålen av, jorden under är alltså närmare som lera än jord. Vet inte riktigt om man vågar rida där nu när det är så halt och lerigt. Paddocken rider jag inte i förän det torkat. Den är mer som ett träsk än som en paddock.
Vad tycker ni? Min mamma tjatar om att hon måste ut och ridas annars "glömmer hon". Är det verkligen så illa? Ska tillägga att om jag inte rider idag så har hon inte blivit riden på två dagar, igår ösregnade det hela dagen, så det var omöjligt att rida då.

Sv: Ridas varje dag?

Har du eller din mamma några som helst hästkunskaper?

Nej du behöver inte rida en 4 åring som är så nyinriden som din varje dag.

snarare tvärt om. Ju grönare häst, desto lugnare takt. Det innebär att pauser i arbetet gör att hästen får tid att smälta det nya och det ni tränar på. Du kan förstöra mer än åstadkomma genom att älta älta älta arbete.

rider du bara i paddock? Isåfall än mer anledning att inte rida varje dag.

Glömma, det var det dummaste jag hört! En nyinriden häst behöver kanske ridas max 3 ggr i veckan i början och sedan öka succesivt och vila 2 dagar i veckan är bara positivt för unga hästar och många andra också för den delen. 3-åringar brukar man rida in under våren och sedan får de ha semester en stund under sommaren och sedan börjas de ridas lite smått igen, kan inte tänka mig att det skulle vara så stor skillnad mot en nyinriden 4-åring. Det jag underar över är varför du har en unghäst utan att du ens vet HUR den ska ridas?

BJÖRKIS skrev:
Har du eller din mamma några som helst hästkunskaper?
Man kan säga att jag vet 10 gånger mer än mamma...däremot så tror hon att hon vet allt...

Jag brukar rida två-tre dagar sen en-två dagars vila på min häst, hon har precis fyllt fem. du får absolut inte börja hårdträna en sån ung häst, en äldre häst behöver naturligtvis också vila, men då din häst antagligen är under inridning bör man ta det i lugnare takt.

Hårdtränar inte, skulle aldrig få för mig att hårdträna henne nu. Allt jag gör är att skritta, travar utan större krav än att hon går fram utan att lata sig (travar högst några minuter) i skritten tränar vi ridvägar, volter, halt och igångsättning mm så att hon lär sig hjälper och tygeltag. Som det ser ut nu så varierar jag tömkörning/ridning och promenader ut i ömgivningarna.

Men om hon är nyinriden så är det hårdträning du håller på med. Mentalt är det jättemycket för hästen att bearbeta. Rid 3 ggr i veckan bara.

Jag skulle rida en sån ung häst två eller tre gånger i veckan.

Har din mamma aldrig hört talas om hästminne? ;)

Håller inte din mamma på och tränar lite hästar också skrev du väl i nån tråd? Men har ingen som helst kunskap men insisterar ändå på att du ska rida din nyinridna 4 åring varje dag? Låter väldigt vanskligt måste jag tyvärr säga.... :eek:

Med en så grön häst som din som enligt dina andra trådar inte heller förstår tygeltag och hjälper till fullo så måste man vara oerhört kunnig och planerad i sina tränings rutiner för att det ska bli bra. Har du ingen som kan hjälpa dig som KAN?! Som andra sagt 3-4 dagar MAX i KORTA pass räcker!

kan lova att ´hästen inte glömmer, red min 4 åring 3 dagar i vecklan, blandade med tömkörning, skogspromenader, löshoppning och vila. Han kom ihåg allting, däremot tror jag att de behöver tid att ta in och smälta all information.

Man kan rida varje dag, korta pass tar ingen häst skada av. Men man behöver absolut inte rida varje dag, hästen kommer ihåg vad den lärt sig ändå.

Hej!!

Rid max varannan dag och du kanske ska varva paddockridningen med lite skogsturer i sällskap av någon annan häst!!!!

Andledningen till att jag inte tillbringar så mycket tid ute i skogen eller rider i skogen är att jag inte har någon som kan följa med. Inte ens till fots. Mamma har inget som hälst intresse att göra lite omväxling för hästen, när mamma vill att jag ska rida så är det bara att argumentera emot och tömmköra eller promenera istellet.

Innan alla börjar angripa en med att man "jobbar för mycket" så ska jag säga att när hon var på inridning så reds hon 1 h varje dag och hade 1 vilodag i veckan.

Matilda_o_Bonita skrev:
Innan alla börjar angripa en med att man "jobbar för mycket" så ska jag säga att när hon var på inridning så reds hon 1 h varje dag och hade 1 vilodag i veckan.

Innan alla börjar angripa?! Hur kan man lämna bort en häst till inridning hos någon som uppenbarligen sakar de mest basala kunskaper om inlärning och unghästar?! En timme om dagen? 5 dagar i veckan?

Det är ett oerhört effektivt sätt att ta död på en unghästs entusiasm över ryttare och människor öht.

Om du upplever att hon "går och latar sig" tror jag att hon antingen är övertränad eller har ont. En häst som rids i balans utifrån sin kondition och utbildningsnivå tycker det är roligt att bli riden. Annars har ryttaren gjort något fel.

Jag är hemskt ledsen och förstår att du känner dig angripen. Men helt ärligt, du har ju problem med att hästen går och drar ner huvudet mot handen extremt mycket, hästen förstår inte hjälper och bettet dras genom munnen osv osv enligt dina tidigare trådar. vad har ni egentligen betalat för stället ni lämnat hästen på "inridning" till? :eek: En timma om dagen 6 dagar i veckan.... Låter som värsta sorten av tillridnings plats, en där man bara är ute efter temporära snabb resultat!?!

en unghäst är inget man experimenterar sig fram med så gott det går mer eller mindre i blindo... jag blir arg när jag hör om en vuxen som din mamma som propsar och pressar runt saker men inte kan något om dem.... :cry:

Känner min inte speciellt angripen, jag förstår ju att det jag gjort är fel, så hennes träningschema kommer få en änding omgående!
Lät henne vara ledig idag, trots höga protester från mammas sida.

Vet inte exakt vad vi betalade, men runt 5.000 kr, vilket inte är speciellt mycket. För att försvaras lite så ska jag tillägga att det var det ända alternativet vi hade, det fanns en westerntjej som också sysslade med inridning, men när vi ringde henne så sa hon bestämmt att hon inte rider in något annat än Quaterhästar, så på den punkten fick vi ge upp, sen hittade vi inga andra inridare på lämpligt avstånd (eftersom vi ville komma och hälsa på under inridningens gång fick det inte vara allt för långt borta.) så därför fick det bli detta stället, även om jag själv inte var så förtjust.

Börjar bli så trött på min mamma alltså, helt ärligt, även om jag nu kan låta väldigt gnällig. Hon beter sig som om hon var värsta NH proffset, tror att all inlärning handlar om hur mycket godis hästen får, och inte om hur man lär in mm, vi har två nsv valackar, båda är 6 år och ingen av dom är inriden, den ena är bara inkörd, men pågrund av "tidsbrist" så var det flera månader sedan hästen blev körd för vagn, han har endast blivit tömkörd, men har nästan glömmt allt om det. Tvååringen vi har går nästan inte att leda ordentligt, hon har inte ens börjat vänja vid tränset och ingen av hästarna (utom mina och gammelmärren på 22 år) kan ha täcke på sig. Tjatar och tjatar om att hon måste ta tag i utbildningen med dom på allvar nu, men lyssanr hon på lilla mig? Nej, självklart inte eftersom jag är yngre och hon "vet allt om hästar och utbildning" :mad: *suck*
Pappa är helt novis när det gäller hästar, han håller sig till korna :smirk: men kan iof hjälpa till lite då och då, men inte mer, fast å andra sidan kräver vi inte något från hans håll.
Jag har inget emot att visa mamma hur hon ska göra i vissa lägen, grejjen är den att hon vägrar låta mig visa eftersom hon minsann inte tänker lära sig något av en 15 åring! När jag ändå försöker visa henne blir hon a*förbannad och skriker åt mig att jag är en liten kaxig snorunge som tror att jag kan allt... :cry: Asså, snart orkar jag inte hjälpa henne längre...

Nåja, slutklagat, efter era inlägg tänker jag nu dra ned på Bonitas träning till ridning 2-3 ggr i veckan, däremellan tömmkörning (skritt), promenader och vila.

//MoB

Jag håller med Lovisaellionora i allt hon skriver och vill bara tillägga att om hon reds en timme om dagen under utbildningen så tycker jag att du ska ställa av henne helt två - tre veckor nu. Låta henne smälta allt nytt och vila upp sig lite.

Matilda_o_Bonita skrev:
Nåja, slutklagat, efter era inlägg tänker jag nu dra ned på Bonitas träning till ridning 2-3 ggr i veckan, däremellan tömmkörning (skritt), promenader och vila.

//MoB

Förstår inte ditt problem ang mamman "tyvärr", min mamma är som tur är en underbar hästmänniska som präglat hela min hästsyn. Men det är bra att du drar ned på träningen och dessutom så får du GÄRNA lägga in en veckas HELvila (inga prmenader, ingen tömkörning osv, bara få gå och vara häst) då och då. Spec om ni lärt er ngt nytt. Jag lovar, hästen kommer känns mkt bättre efter de veckorna! (iaf om inlärningen fungerar som den ska och hästen inte är väldigt ovanlig)

lånar knapp
Många gånger är det så att hästen smälter in nya saker just under viloperioder, något som kan ha krånglat lite innan kan fungera perfekt efter en veckas vila eller två.
Finns inget att tjäna på att ta en unghäst så hårt som i detta fallet, det blir snarare blockeringar o trassel i framtiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 079
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka