Rida utan voljlock/schabrak?

Ewelina

Trådstartare
Jag satt och läste på stübbens hemsida och såg att det stod så här längst ner på sidan:

Så här rider Du in Din nya Stübben:

Alla Stübbensadlar ska under de första 20 timmarna ridas utan vojlock.

(På så vis kan värme och fukt tränga upp och forma ullstoppningen perfekt efter hästens rygg).

Skaver inte det? :confused: Har aldrig provat att rida utan schabrak men har alltid trott att det kan skava så.. :angel:

Sv: Rida utan voljlock/schabrak?

schabraket/vojlocken är till för att skydda sadeln inte för att minska skav..Skaver det utan vojlock passar inte sadeln.

Låter helt rimligt.

Vojlocken eller schabraket är bara till för att skydda sadeln mot svett och smuts, samt lata hästägare från alltför hårt arbete med att hålla sadeln ren...:angel:
Och så är det ju kanske lite snyggt också...

Skaver sadeln av någon anledning lär inte ett tunnt schabrak göra någon skillnad i vilket fall man, måste isf skaffa en annan sadel.

Håller med de andra. När jag köpte min nya sadel sa de iofs att jag skulle rida med en tunn vojlock/shabrak för att värmen och fukten skulle tränga igenom bra. Men det var å andra sidan inte en stubben.. :D (hur gör man prickar över u?)

Tycker man ser det på bilder på engelska ekipage ibland, eller så har de minimala vojlockar som följer sadelns kontur precis.

det låter rimmligt.
sadelunderlägg av alla dess slag är bara där för syns skull.

Okeej, då har jag lärt mig ngt nytt idag :D Har inte brytt mig om vrf man ska ha det, jag bara har det ;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 407
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka