Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Och även med ridhjälm kan du knäcka nacken i ett fall...:smirk:

Jag har också sett hjälmen rädda liv (fall med huvudet rakt in i elskåp-hjälmen sprack som ett ägg och ryttaren fick hjärnskakning). men det hjälper inte ett dugg- jag vill fortfarande rida utan migrän.

Nej det förstår jag, jag bara besvarade följande;

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet
Vilket jag tycker är helt felaktigt!

Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:

Jag rider ALLTID med Hjälm! Flög av och fick hjärnskakning Hade Hjälm på. så tänk vilka skador man får utan hjälm.

*KL

Hm, vet inte riktigt var jag står i denna frågan. Själv red jag alltid med hjälm ända till juni-06 då jag flyttade ner till Schweiz. Här nere rider bara ridskolebarnen med hjälm och en del amatörryttare. Proffsen har det inte. Aldrig.

Blev smittad och tycker numera att det är grymt skönt att rida utan och har tom hoppat upp till 130 med unghästar utan, men nu ska jag börja ha min kära JW igen, först och främst för att jag får lite olycklig känsla i hoppning utan hjälm (risken är ju större vid hoppning) och min hjälm kostade faktiskt såpåss mkt att jag måste använda upp de pengarna:p
Hur mkt skulle man inte ångra sig om nåt faktiskt hände utan hjälm??

Rider man dessutom som jag 3-7 hästar per dag, blir trycket rätt stort på huvudet. Men jag SKA bli bättre!:bump:

Samtidigt borde alla bara sköta sitt eget;)

Tycker faktiskt också det börjar bli lite tjatigt. Vi som inte rider utan hjälm bryr oss uppenbarligen inte om vad ni tycker även om vi förstår ert resonemang. Självklart är vi medvetna om riskerna, men väljer ett annat beslut ändå, oftast av bekvämlighetsskäl. Som t.ex många väljer att cykla utan hjälm för att det är bekvämare även om det är livsfarligt. Låt människor ta sina egna beslut. Det finns ingen som inte vet riskerna med att rida utan hjälm. Ta dig också ett titt på andra kulturer. Man ser på saken på olika sätt.

Tycker faktiskt också det börjar bli lite tjatigt. Vi som inte rider utan hjälm bryr oss uppenbarligen inte om vad ni tycker även om vi förstår ert resonemang. Självklart är vi medvetna om riskerna, men väljer ett annat beslut ändå, oftast av bekvämlighetsskäl. Som t.ex många väljer att cykla utan hjälm för att det är bekvämare även om det är livsfarligt. Låt människor ta sina egna beslut. Det finns ingen som inte vet riskerna med att rida utan hjälm. Ta dig också ett titt på andra kulturer. Man ser på saken på olika sätt.

Talar du för alla som inte rider med hjälm eller??
Kanske är det omtanke som ligger till stor del bakom inläggen ang. hjälm användandet och att människor vill dela med sig av erfarenheter och det räcker kanske med att en av alla de som läser denna tråden tänker efter en gång till och inser att bekvämlighet inte är ett bra argument för att inte använda hjälm och får sig en tankeställare??

Alla får ta sina beslut o det är nog ingen som tvingar på någon en hjälm, med diskutionen för och emot måste få finnas och sen kommer det alltid finnas korkade och oansvariga människor med dålig hästkunskap och särkerhets tänkande!

jag rideralltid med hjälp ibalnd när man ska skritta från hagen i skogen å hem (igenom en annan hage9 brukar jag skippa de. borde igentligen inte göra de men de blir så av ren lathet =( vet många som rider in unghästar tan hjälp.. HALLÅ!!! vad har dom innanför pannbenet.

Hjälm eller inte hjälm, de är olika med majoritet till att ha hjälm. Jag tror de är för jag är så tankspridd, kan komma på efter ett tag att de fattas nått....inte bra, men konstigt nog glömmer jag bara hjälm när jag rider min "andra halva" kanske är för avslappnad?

Hjälm borde vara en självklarhet när man rider. Ni som klagar på att det är varmt, rider ni barfota för att ni är varma om fötterna också?;)

Kortfattat är det så här det ligger till:
Rida MED hjälm = klokt
Rida UTAN hjälm = korkat

Hjälm borde vara en självklarhet när man rider. Ni som klagar på att det är varmt, rider ni barfota för att ni är varma om fötterna också?;)

Kortfattat är det så här det ligger till:
Rida MED hjälm = klokt
Rida UTAN hjälm = korkat

Snälla... Då menar du att alla proffs i vår värld är korkade? för det är få proffs som jag sett i vardaglig träning MED hjälm. Både kända hopp/dressyrstall...

Detta ämne diskuteras jämt och ständigt ihop med travare och halsförlängare... *suck*

*kl*

Varför kan inte alla få välja själva?

Finns det inte allvarligare saker här i världen man kan klaga på...?

Gnäll på såna som faktiskt bryter mot lagen istället.

För att man behöver inte säga att alla är dumma i huvudet som inte använder hjälm, det visar ju bara att man har brist på förståelse för andra.

Jag hoppar inte på folk om dom gör nått som jag tycker är fel, jag frågar dom varför, jag säger inte j*vla idiot du och dom som använder hjälm är fullkomligt dumma i huvudet.

Detta ämnet är väldigt uttjötat och dom som inte använder hjälm börjar inte för att nån gnäller på en tråd på Bukefalos.

Det är fruktansvärt tröttsamt att höra "fin bild, fast det hade vart finare om du använt hjälm" till varannan bild man lägger ut.
Varför kan inte alla acceptera att varje människa har ett eget val? Vare sig dom tycker likadant eller inte.

Är det ok att hoppa på folk för att dom inte tycker likdant?

För att man behöver inte säga att alla är dumma i huvudet som inte använder hjälm, det visar ju bara att man har brist på förståelse för andra.

Jag hoppar inte på folk om dom gör nått som jag tycker är fel, jag frågar dom varför, jag säger inte j*vla idiot du och dom som använder hjälm är fullkomligt dumma i huvudet.

Detta ämnet är väldigt uttjötat och dom som inte använder hjälm börjar inte för att nån gnäller på en tråd på Bukefalos.

Det är fruktansvärt tröttsamt att höra "fin bild, fast det hade vart finare om du använt hjälm" till varannan bild man lägger ut.
Varför kan inte alla acceptera att varje människa har ett eget val? Vare sig dom tycker likadant eller inte.

Är det ok att hoppa på folk för att dom inte tycker likdant?
Jag har precis lika stor rätt till en åsikt som alla andra och jag tycker det är korkar, oansvarigt o dumt att rida utan hjälm, så länge man är begåvad nog att förstå riskerna...
Och hela tråden är full av motiveringar tll varför folk inte använder hjälm, de flesta av dem är i mina ögon inte godtagbara...

Självklart har alla en egen åsikt.

Men man kan säga det på olika sätt eller inte säga nått alls.

Du gör alltså ingen som är en risk för ditt eget liv?

Självklart har alla en egen åsikt.

Men man kan säga det på olika sätt eller inte säga nått alls.

Du gör alltså ingen som är en risk för ditt eget liv?

Jag säger precis vad jag tycker om folk som rider utan hjälm, min åsikt är baserad på erfarenhet... Det är alltså inget jag bara tycker, utan jag har erfarenhet av hur snabbt det sker, att det kan ske med vilken halvdöd gammal snäll häst som helst...

Eh? Jo, det är ju det jag gör... Jag t ex rider och det finns massa sätt göra sig illa på när man rider eller håller på med hästar i allmänhet o jag tycker ändå jag har ett ansvar o skyldighet att skydda mig på de sätt jag kan, därför använder jag bla. hjälm... och skulel det vara så att jag ramlar av o bryter nacken men ändå överlever, så kanske jag slipper skallskadan oxå?

*Kl*

Jag har väl ridit utan hjälm ett par gånger ( ca. 10, eller nåt sånt. )
Men det är ju mkt bättre med hjälm en utan,
även om det är varmt - det är ju självklart!
Några av dom ggr jag ridit utan hjälm är det väl för att jag tränade lite NH utan sadel och tyglar och sånt..

Men en sån rädd människa som du ska väl inte sätta dig på en häst?
Varför rida när man kan slå sig?
Det är jäkligt korkat att ha en sån inställning till andra och sen utsätta sig för sånna risker när man lugnt och stilla kan sitta i sitt hem istället för att göra farliga saker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat