Rida utan hjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rida utan hjälm

Jag red alltid med hjälm på den tiden jag red, hade det funnits västar då hade jag använt det oxå.
Jag var en galning som satte mig på vad som helst i hästväg, åkte av gång på gång. Jag red in mkt unghästar o var totalt orädd.
En eftermiddag skulle jag rida en unghäst, det hade gått lite så där gångerna innan så jag var beredd på att den kunde ha lite trevligt med mig på ryggen. Hade dessutom dagen till ära köpt ny hjälm. Klev upp på hästryggen o sen minns jag inget mer förrän jag vaknade på sjukhuset, hjälmen hade gått i 2 delar o ryggen hade tagit mkt stryk. Efter den olyckan rekommenderar min läkare mig till o inte rida mer, ramlar jag av igen är risken stor att jag blir förlamad.
Hade jag haft skyddsväst hade jag nog klarat mig bättre.
Jag saknar ridningen nått oerhört periodvis, tyvärr klarar jag inte av att sitta på hätrygen mer än nån minut innan jag får oerhörda smärtor i ryggen.

Eftersom jag själv har råkat ut för en olycka o klarat mig relativt bra tack vare hjälmen så är jag en hjälmförespråkare. Mina barn har aldrig fått rida utan hjälm o skyddsväst.

Jag har alltid hjälm när jag träningsrider galoppörerna, och jag föredrar jockyhjälmen när jag träningsrider galoppörerna pga av att man har full uppsikt och man ser framåt utan störrning.

Sen använder jag ridhjälm vid "vanlig ridning" stort sätt jämt.

Det är en dålig vana helt enkelt.
Har jobbat i stall i Tyskland och där väntar de inte på att man ska hämta hjälmen, utan det är bara att vara alert och hoppa upp på någon häst precis när som helst. Då jag kom hem igen försöker jag att ha hjälm, men glömmer ibland. Tyvärr.

*kl*

Jag rider alltid med hjälm. Vist har det hänt någon enstaka gång att jag ridit utan när jag skrittat hästen till hagen i grimma+grimskaft..:angel:

Men det känns jämt som att jag ska rammla av när jag inte har hjälm , och jag har ingen lust att riskera livet i onödan ifall att det skulle hända , så därför rider jag alltid med hjälm.:)

Min ena granne säger till sin dotter som är lika gammal som mig [16] att: "Kan man rida så behöver man inte ha hjälm heller!" villket är otroligt dumt sakt enligt mig.
Dottern lyssnar tur nog inte på henne och rider jämt med hjälm , ialf vad jag har sett. ^^

Det har hänt att jag har glömt (faktiskt) hjälmen inne i stallet.
De gångerna har jag bara dressyrat i lugnt tempo.
Men för mig är det som att rida utan hjälm ung. som att åka bil utan bälte. Det fattas nåt.

Jag är jätte slarvig med att använda hjälm:o

Använder hjälm när jag tävlar (inte alltid på framridningen), åker iväg och tränar för tränar och när jag rider ut i skogen.

Men sitter jag på stubbåkern, ridbanan eller ridhuset...har jag nästan aldrig hjälm på mig nu på höst/vintern har jag oftast mössa.

Igår hoppade jag alla 4 hästarna...hade inge hjälm och det är idiotiskt att inte ha hjälm på sig!

Så tror att jag får ta o skriva en lapp o sätta i sadelkammaren: HJÄLM!

Har alltid hjälm, även när jag tävlar (trots att jag rider western). Är rädd om mig, särskilt som jag inte vill att mina barn ska bli moderslösa (visserligen är de tonåringar, men i alla fall).

Har alltid bilbältet på när jag kör/åker bil.
Cyklar alltid med hjälm på knoppen.
Alltid flytväst i båten.

Något jag glömt?

Jag rider utan hjälm ibland när den är supervarmt eftersom att jag är välldigt känslig för värme och får lätt huvudvärk när de blir varmt.
Så min anledning är att det blir för varmt att rida med hjälm om det är hett ute. Annars använder jag hjälm !!!

msan bör inte rida utan hjälm men rider man utan hjälm så får man skylla sig självt.
jag menar man har ju hjälm för att skydda huvudet och man är dum och oansvarig om man rider utan!!!

"kl"
Använder så gott som aldrig hjälm. Varför? För att jag inte tycker om att ha hjälm på mig.

Min tränare rider jämt utan hjälm när vi rider ut, jag ba::eek:
Bra förebild...:crazy::smirk:

Jag rider alltid med hjälm!

Lite offtopic......jag har en kompis som är läkare.Hon är alldeles förtvivlad över att ridhjälmarna är så dåliga och skyddar så kasst!

Hon argumenterar ibland (helt seriöst) att vi borde använda integralhjälmar (MChjälm) när vi rider.

Jag brukar skratta gott och tänka på att tex rida mellantrav med integralhjälm (ja,du ser bilden åxå?:rofl::rofl:)

Men hon är gravallvarlig.Hon har sett vad en avfallning, även med hjälm, kan få för konsekvenser.

Det är ju upp till var och en om de vill använda hjälm eller inte. Eller, om det gäller barn, då är det snarast upp till föräldrarna.
Jag använder hjälm för att jag har tänkt efter hur sjukt mycket jag skulle ångra mig om jag inte hade gjort det och därför råkat ut för någon allvarlig skada som kunnat undvikas/underlättas med hjälm. Det krävs så lite för att något ska hända. Gäller vilken häst och ryttare som helst. Klart en van ryttare och en lugn häst inte är i samma riskzon som en nybörjare på en busponny, men det kan hända vem som helst.

Jag brukar skratta gott och tänka på att tex rida mellantrav med integralhjälm (ja,du ser bilden åxå?:rofl::rofl:)
HA! Kan precis se bilden framför mig. "djupt fokuserad dressyrryttare i snyggaste kavajen, svindyr jättefin häst och så JÄTTEhjälm som vippar med i travtakten" :D

Känner också till en neurolog som i princip är emot hästsport bara för att det är så mycket skador. Så den som vill vara rädd om sig borde göra vad den kan för att skydda sig.

Rider i stort sett aldrig med hjälm. Anledning, vill inte ha det. Jag är myndig och får då bestämma själv.

MVH Russin8

*kl*
Jag har alltid hjälm när ja rider, har den att tacka för att jag lever...

Jag har oxå ett ansvar och är en betydelsfull person för vissa andra, jag är mamma, flickvän, kompis, dotter osv...

Anser inte att det är hetsjakt att ta upp hjälmfrågan, anser inte att det är upp till person att avgöra utan det är ett ansvar mot anhöriga och samhället att skydda sig...

På travsidan gäller inte försäkringen om man inte har hjälm, det är hjälm tvång på travbanor och kör/rider man utan hjälm får man böter..

När jag ser någon rida utan hjälm så är jag tillräckligt fördomsfull för att anse att den personen är korkad o oansvarig!! :devil:

För att jag vill.
Jag får migrän av hjälmar. Föredrar att kunna rida och ha trevligt då, framför att spy i migränsmärta för att man KANSKE kan göra sig illa OM man ramlar av.

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet! (och genomarbetad fallteknik.;))

/Migo
hjälm- och västlös problemhästtränare

För att jag vill.
Jag får migrän av hjälmar. Föredrar att kunna rida och ha trevligt då, framför att spy i migränsmärta för att man KANSKE kan göra sig illa OM man ramlar av.

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet! (och genomarbetad fallteknik.;))

/Migo
hjälm- och västlös problemhästtränare

Även en välhanterad häst kan snubbla, halka och blir skrämd... :smirk:

Även en välhanterad häst kan snubbla, halka och blir skrämd... :smirk:

Och även med ridhjälm kan du knäcka nacken i ett fall...:smirk:

Jag har också sett hjälmen rädda liv (fall med huvudet rakt in i elskåp-hjälmen sprack som ett ägg och ryttaren fick hjärnskakning). men det hjälper inte ett dugg- jag vill fortfarande rida utan migrän.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat