jag tycker att diskussioner som dessa har varit uppe lite väl många gånger nu. Varför kan man bara inte acceptera att den vuxna människan har ett fritt val?
Visst kan man tycka att man bör ha på sig så mycket säkerhetsutrustning som möjligt. Men då kan man ju undra varför inte alla ryttare som rider med hjälm även använder säkerhetsväst?
Det finns även en viss kulturskillnad mellan westernridningen och dressyr/hopp-ridning, både gällande utrustning och tänkande i tex hästhanteringen.
Generellt kan man väl säga att westernryttare använder en betydligt säkrare sadel, medan dressyr-ryttare använder hjälm. Givetvis finns det westernryttare som använder hjälm också, och även ryttare från andra ridstilar som valt westernsadeln.
Så, om man nu prompt måste försöka få alla att använda hjälm, varför är man inte lika ihärdig med att knöla ner varenda ryttare i en westernsadel också?
Som fotnot vill jag tillägga att den största säkerheten ligger i en välhanterad häst, där hanteringen är baserad på kommunikation. Det finns ofantligt många hästar "där ute" som jag aldrig skulle sitta upp på oavsett hur mycket säkerhetsutrustning jag hade till hands. (dvs om jag inte fick träna dem ett tag först)
Så fram för bättre tänkande i hanteringen. Om man sedan vill ha extra skydd i form av utrustning är upp till en själv. Men säkerhetsutrsutning på en felhanterad häst är likväl inte säkert.