Sv: Rida utan hjälm??
En shettis eller typ storlek welsh mountain har jag ridit utan hjälm, framför allt shettisen, men det var ju inte så långt att trilla. Men man skall aldrig säga aldrig för även han slängde av mig en gång. Han passade på vid ett hinder. Bommen låg över avskurna oljefat, så det kunde faktiskt gått illa om jag slagit huvudet, nu hamnade jag dock bara med vänster sida, revbenen, rakt på ett av de avskurna oljefaten så jag fick ett 10 cm långt och djupt skärsår som skars upp av kanten. Det gick rakt in i revbenen m a o. Rost och skit också som kom in i hela skärsåret.
Tänk om det var huvudet :-)
Annars har jag säkerhetshjälm för det mesta, men faktiskt också ... huja mig ... kask :-)
Nu är ju inte ens säkerhetshjälmar en garanti för att inte få blödningar inne i hjärnan, och inte heller är de en garanti för att kraniet inte spricker.
Jag vet det, för efter jag frontalkrockade med bil (utan hjälm) var jag patient på Neuroavdelningarna för de med olika former av hjärnskador.
På en avdelning var mc -olyckorna, man skall inte ta av hjälmen på om man hittar dem vid en olycka, eftersom kraniet kan vara sprucket och då håller hjälmen ihop det tills vidare. Det var även en kille som hade varit i Kanada och cyklat fort nerför ett berg på vanlig bilväg, med hjälm, men som stött i något hål på vägen så han fick en luftfärd. Trots hjälmen då, fick han tre stora blödningar i hjärnan när han slog i asfalten med huvudet.
Vi hade en annan cyklist också, som cyklat över en bro inne i Göteborg på fyllan och villan antagligen - utan hjälm. Han fick också blödningar inne i hjärnan när han slog asfalten med skallen.
Å andra sidan har jag även haft kontakt med en som fick en hov rakt i huvudet, utan hjälm, och där blev resultatet också hjärnskador.
Jag har sett mycket mer på dessa avdelningar jag varit patient på, och har kommit fram till den slutsatsen att jag vet vad jag gör om jag gör något/inte gör något, och jag tar också ansvaret för följderna själv.
Å andra sidan är jag faktiskt så van att ha säkerhetshjälm på mig att jag skulle känna mig väldigt naken utan. Ni vet, när man sitter där och känner att något fattas, men man kan inte sätta fingret på vad, och till sist kommer man på att man inte har några byxor på sig
Den säkerhetshjälmen jag har utan estetiska sammet på, den skall ni se, den är full av repor, målarfärgsränder och annat. Det är från hopphinder det mest
Den med sammet på, åker på när jag skall *finrida* typ i sakta fart med vadderade väggar runt så den inte blir repig . :-)
Kasken är mer estetiskt affektionsvärde än annat, mest för fåfängan. Men den saknar knopp, efter en våldsam luftfärd ute och skallen slog i ett träd. Då slogs knoppen av.
Det är ju bara så att när 300-500 kg muskler ungefär drar ihop sig under en i varenda fiber och laddar upp för katapultavskjutning, så kommer man upp i stridsflygshastighet ibland när man far av.
Värre blir det om man även är bland en grupp hästar, för de andra hästarna kanske inte alltid hinner hoppa över en om man hamnar bland deras fötter, och hovar de kan slå hårt.
Men som sagt, en shettis utan hjälm på kan jag tänka mig beroende på hur det ser ut runt omkring i övrigt :-)