Rida utan hjälm, varför?

Sv: Rida utan hjälm, varför?

Dock var det ju så att min fråga som tråden startades på var varför annonsörer lägger ut filmer på och foton å när de rider hästen utan hjälm. Vad är deras mål med en sådan film och varför de gör så. Vad är det de vill få fram genom att göra så.
Ett hett tips är att du i så fall ringer eller mailar annonsörerna och frågar. Lite svårt för buke att sitta och gissa över deras skäl. Bättre att du går direkt till källan.

I övrigt håller jag med Mithalagos.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Det kan vara så att hästen annonseras ut utomlands och de använder samma video. Jag tycker personligen också att man ska använda hjälm, men det är inte lika vanligt utomlands, och det kan vara något av en prestigeförlust att ha hjälm - man antyder att ryttaren inte kan rida, att hästen inte är att lita på, att den inte är ordentigt inriden...

Nu vet jag inte vilka filmer du tänker på, det var bara en idé. Annars får väl folk chansa med sitt liv om de nu tycker det är värt det, jag kan ju inte tvinga någon att ha hjälm. Skulle aldrig sätta mig på en häst utan hjälm själv, ser ingen som helst orsak till det.

Däremot har jag ridit iväg med keps en gång, av ren glömska... "hade ju nåt på huvudet..." Men det kom jag på snabbt, och vände tillbaka. :D

Det är jag medveten om, vet en sida på nätet där de förmedlar hästar från Spanien. Där rids det utan hjälm på varje film.
Men de filmer jag sett och menar är från Sverige. Hästar som rids på ridbana/hage i Sverige. Och även dessa filmer är från ett försäljningsstall. De får alltså in hästar och lägger upp en film på när de rider bara efter ett fåtal turer på hästern rygg. Så de kan inte säga att de känner hästen så pass bra att de kan rida utan hjälm för den är så snäll.

Helt klart får de göra som de vill, om de känner sig så trygga om livet att de rider utan hjälm kan de väl fortsätta. Men vad får jag för vibbar utav filmen?

Som flera utav er har skrivit, folk har ramlat av och spräckt HJÄLMEN, vad hade då skett om de inte hade haft hjälm? Död? Förlamning? medvetslöshet och koma?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Ett hett tips är att du i så fall ringer eller mailar annonsörerna och frågar. Lite svårt för buke att sitta och gissa över deras skäl. Bättre att du går direkt till källan.

I övrigt håller jag med Mithalagos.

Håller med att det är det som jag måste göra. Är bara så nyfiken över vad andra tycker och hur andra reagerar över sådana annonser och om någon är en utav dem som gör så. Och vad då deras tanke bakom detta är.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är varken fåfäng eller lat. Struntar fullkomligt i min frisyr. Jag bryr mej inte om att vara modern eller vågad.
Jag rider utan anledning av en enda anledning. Jag har hittils inte testat en enda hjälm som inte ger mej huvudvärk. Spänningshuvudvärk kan jag få av en tajt mössa så jag undviker mössan oxå. Jag använder hjälm i offentliga sammanhang eller när unga riskerar att se mej. Men ska jag ut i skogen så blir jag ofa utan hjälm. Även i vissa fotosammanhang skippar jag hjälmen.


Är också väldigt känslig för tryck emot huvudet - har enbart mina hemmagjorda mössor som är vida och mjuka, eller mjukishatt med hattnål, som en 1800tals fröken... :D

Däremot har jag faktiskt hittat en hjälm som jag kan ha flera timmar utan att märka av, märket heter Kavalkade. Vet inte om den kan passa dig, eller om du redan provat. Men det är iaf ett tips - från en ömhuvad till en annan.

Kunde använda min gamla jofa flera timmar också, den var någon storlek för stor och tryckte inte. Men alla dessa kaskar som ska "sitta ordernligt" är gräsliga - får ont i huvudet innan jag kommit upp på hästen ens.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Håller med att det är det som jag måste göra. Är bara så nyfiken över vad andra tycker och hur andra reagerar över sådana annonser och om någon är en utav dem som gör så. Och vad då deras tanke bakom detta är.


Jag tänker Gud vilken korkad människa - sedan tittar jag på hästen. Det är inte ryttaren jag ska köpa. :D
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag tänker Gud vilken korkad människa - sedan tittar jag på hästen. Det är inte ryttaren jag ska köpa. :D

Så tänker jag med! Men skulle jag åka och provrida hos dessa personerna vet jag inte vad jag skulle säga. Men funderar på att mejla och fråga varför de rider utan hjälm helatiden.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag frågade en kille en gång varför han inte red med hjälm. Svaret blev:
"Har inte råd"....????????

Men han hade råd att ha flera hästar!

Ok. folk får göra som dom vill men jag tycker det ser dumt ut att rida utan hjälm. Det är liksom en del av utrusningen.

Och huvudet ska man vara rädd om, man har bara ett...
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Fast du kan ju inte säga så mycket. Du kan rekommendera - men kommer du dit som spekulant på hästen så är det inte din uppgift att säga åt säljaren var hon får/inte får rida i.

Tittar jag på en häst och någon hoppar upp för att visa den utan hjälm hade jag nog frågat, artigt, om de inte glömt hjälmen? Mer hade jag inte gjort. Som sagt - jag är ju där för att titta på Hästen, inte ryttaren.

Jag reagerar starkare på hästens utrustning isf, hästar som visas för försäljning så rids de med graman, eller stång, eller andra speciallösningar. Då funderar jag ett varv extra över varför man har dessa grejer på... Jag vill se att den är någorlunda skolad, dvs går att rida i balans, i alla gångarter, på tränsbett. Det är viktigare för mig än hur självmordsbenägen ryttaren är.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är det inte lite konstigt att man aldrig skulle kunna tänka sig att hoppa upp på hästen och rida iväg utan hjälm, men däremot slänger man sig gladeligen upp på cykeln och far iväg - UTAN HJÄLM!!!! Kanske det beror på att man bor på landet med lite trafik, men det är ingen orsak egentligen att INTE använda hjälm vid cykling, en olycka kan hända ändå.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Känner du inte att det är rätt mycket dubbelmoral? Unga lär ju kunna se dina foton och vad är då skillnaden på att inte rida utan hjälm mitt framför näsan på dom?

NEJ!

Jag sminkar mej. Men jag anser att unga ska låta bli upp tills en viss ålder...... Jag äter godis. Men låter inte min son äta varje gång jag äter. (Dock mumsar jag inte framför honom utan när han i så fall sover).
Att vara vuxen ger vissa privilegier. Man är som vuxen mogen att ta vissa ansvar. Som att rida utan hjälm om man vill ta fina bilder. Som min profilbild..

Dock har jag hjälm på allmänna bilder..
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Har provat många olika hjämar. Någon som skulle vara bra för att slippa tryck. Men den hjälpte inte heller. Men ska kolla upp det märket när jag börjar rida igen :)
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Ja - du kan iaf testa, alla är ju olika. Jag råkade bara springa på min nuvarande hjälm på en mässa, det var rena turen att jag köpte den. ;)
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är det inte lite konstigt att man aldrig skulle kunna tänka sig att hoppa upp på hästen och rida iväg utan hjälm, men däremot slänger man sig gladeligen upp på cykeln och far iväg - UTAN HJÄLM!!!! Kanske det beror på att man bor på landet med lite trafik, men det är ingen orsak egentligen att INTE använda hjälm vid cykling, en olycka kan hända ändå.

Mig veterligen väger inte en cykel 600kg och är ett flyktdjur av naturen. När du cyklar är det allra största riskmomentet andra trafikanter, ett riskmoment du även har när man rider ut. Där har vi än igen det sociala ansvaret som då de andra trafikanterna har att hålla ryttare och cyklister säkra i trafiken genom att följa trafikreglerna som finns.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

NEJ!

Jag sminkar mej. Men jag anser att unga ska låta bli upp tills en viss ålder...... Jag äter godis. Men låter inte min son äta varje gång jag äter. (Dock mumsar jag inte framför honom utan när han i så fall sover).
Att vara vuxen ger vissa privilegier. Man är som vuxen mogen att ta vissa ansvar. Som att rida utan hjälm om man vill ta fina bilder. Som min profilbild..

Dock har jag hjälm på allmänna bilder..

Smink och godis riskerar väl inte att spräcka din skalle och ge dig permanenta hjärnskador?

Dubbelmoralen i ditt resonemnag är att du rider med hjälm framför barnen-för att du vill vara en förebild men inte på foton-som barnen ändå kan se. Då är det inte längre ett hållbart resonemang att du använder hjälmen för att du vill vara en förebild. Då skulle jag vilja säga att du använder hjälmen framför barnen för att du trots allt känner den sociala pressen att göra det för att du innerst inne vet hur vansinnigt det är att rida utan hjälm. Däremot på fotosessioner är det lättare för dig att rationalisera bort det korkade i att vara utan hjälm "för att det ska vara snygga bilder".

Svaret på att du inte använder hjälm alltid är mao "därför", och det känns ju inte så genomtänkt.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Håller helt med dig, att inte använda hjälm är bara idiotisk, särskilt när det gäller hoppning och unga hästar. Men även i skritt så kan det ske olyckor, hästen kan bli skrämd eller snubbla. Tycker det är glädjande att se hur allt fler elitryttare använder hjälm, tex så har ju Anky numera alltid hjälm på framridningen.

Jag använde tidigare inte hjälm vid extrem värme eftersom jag fick så fruktansvärt ont i huvudet, men med de nya ventilationshjälmarna som båda är luftiga och lätta så är det bara strunt att skylla på huvudvärk.

Ni som inte använder hjälm, tänker ni inte på vad som kan hända?? Kul att gå omkull med hästen och slå i huvudet och antigen dö eller bli grönsak. Hejdå ryttarkarriär, karriär, familjeliv. Många av er är vuxna och har barn, kul för barnen när mamma dör bara för att hon inte hade hjälm. Kul kul.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

kl

Sen detta med att man skall vara ett föredöme för barn och ungdom. Jag köper inte det i alla lägen.
Bara för att jag tar mig ett glas vin till lördagssteken betyder inte dte att min dotter tillåts göra det innan hon är 18. Och oavsett om jag gör det lr inte, så kommer hon (antagligen) ändå testa på det innan sin 18 årsdag, oavsett om hon sett mig göra det eller inte.

Samma med att svära, snusa, röka,hjälmbärande vid ridning å cykling etc.
Det är skillnad på att vara vuxen och göra medvetna fel/dumma saker som man själv tar ansvar för än att som vuxen tillåta barn göra dumma saker.


Hur andra gör struntar jag faktiskt i, jag uppfostrar inte andra vuxna.

Citerar mig själv då jag håller fast vid detta. Det ÄR skillnad på att vara vuxen och göra saker som man sen ändå förbjuder barnen att göra. Oavsett vad det gäller, kan man inte jämföra vuxna med barn.
Ska man skydda barnen genom att inte visa dom andra som rider utan hjälm? Hur är det då med andra som cyklar utan hjälm,fyllisar på torget, extremsporter på tv etc.
Det bästa sättet att skydda sina barn är ju att prata och förklara.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Självklart är det skillnad på hjälm och smink. Försökte bara vara övertydlig..

Rider barbacka 95% av gångerna jag rider. Det är oxå farligt. Rider utan träns 95% av gångerna jag rider. Der är oxå farligt. Jag tycker inte att en oerfaren ska rida utan den utrustningen. Jag rider helst i repgrimma.
Du får tycka att det är galet resonemang hur mycket du vill. Om en ung person läser av så mycket av en bild så dom promt ska vara som mej så kan nog inte jag göra så mkt åt det. Jag måste få lägga upp snygga bilder på mej och min häst som är arrangerade utan att det blir överanalyserat.
Jag har som ung aldrig trott att Jennifer lopes är lika snygg IRL som på alla bilder/filmer (därav sminkjämförelesen).

Kan inte du och unga se skillnaden så är det inte jag som har problem.......
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Ja, och elitryttare som rider utan hjälm på shower, clinics, tv-program etc. när de vet att de är förebilder för oerhört många barn och ungdomar. Helt oförsvarbart.

Det ska bli intressant att se hur många av dressyrryttarna som rider med hjälm på den öppna träningen på SIHS. Förra året var det ovanligt många som faktiskt hade hjälm!
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Citerar mig själv då jag håller fast vid detta. Det ÄR skillnad på att vara vuxen och göra saker som man sen ändå förbjuder barnen att göra. Oavsett vad det gäller, kan man inte jämföra vuxna med barn.
Ska man skydda barnen genom att inte visa dom andra som rider utan hjälm? Hur är det då med andra som cyklar utan hjälm,fyllisar på torget, extremsporter på tv etc.
Det bästa sättet att skydda sina barn är ju att prata och förklara.

Det jag efterlyser är någon form av resonemang annat än "jag är vuxen därför gör jag som jag vill". Det resonemanget håller ju inte öht. Ge mig en riktig anledning så kanske det bli en vettigare diskussion än "Varför gör du så?"- "Jo därför". Varken vuxet, moget eller genomtänkt.

Det funkar inte att dra likhetstecken med bilkörning, rökning och verkligen inte med extremsporter. Vid bilkörning har vi stränga trafikregler för allas säkerhet som straffas med böter el fängelse om vi bryter mot dom. Bilarna är utrustade med bälte och airbags för vår säkerhet. Rökning är också ett jätteproblem där det görs kampanjer, trycks varningstexter osv för att man ska låta bli att röka. Extremsportare kan vara de människor som är allra mest måna om och medvetna om hur viktigt det är att tänka säkert. De bär hjälm-de har säkerhetslinor osv osv.

Det bästa sättet att lära barn är att göra samma sak som man vill att de ska göra. För barn gör inte det vi säger åt dom dom göra det dom ser att vi gör. Är väldigt basic pedagogik.

Undrar också hur ni skulle känna om ett barn i er närhet dog/skadade sig för att den tyckte att den skulle rida utan hjälm "för att så gör ju dom duktiga tjejerna". Hur skulle ni känna mot föräldrarna till det barnet när ni vet att det är ni som är "de duktiga tjejerna"? Skulle ni avfärda vad som hände barnet med att det är föräldrarnas ansvar och att de inte uppfostrat ungen tillräckligt bra?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Självklart är det skillnad på hjälm och smink. Försökte bara vara övertydlig..

Rider barbacka 95% av gångerna jag rider. Det är oxå farligt. Rider utan träns 95% av gångerna jag rider. Der är oxå farligt. Jag tycker inte att en oerfaren ska rida utan den utrustningen. Jag rider helst i repgrimma.
Du får tycka att det är galet resonemang hur mycket du vill. Om en ung person läser av så mycket av en bild så dom promt ska vara som mej så kan nog inte jag göra så mkt åt det. Jag måste få lägga upp snygga bilder på mej och min häst som är arrangerade utan att det blir överanalyserat.
Jag har som ung aldrig trott att Jennifer lopes är lika snygg IRL som på alla bilder/filmer (därav sminkjämförelesen).

Kan inte du och unga se skillnaden så är det inte jag som har problem.......

Visst är det en extra risk att som du rida barback/i grimma/utan utrustning men det köper jag helt att du gör. Det är din nisch i ridningen och det du tränar på med din häst. Det hjälmen handlar om är att skydda OM det skulle hända något. I synnerhet när du då kanske gör lite farligare saker än basic ridning känns det ju inte helt dumt att ha en kruka på huvet.

Det handlar inte om vad JAG kan se skillnad på. Det handlar om vad barnen växer upp med och deras verklighetsuppfattning-det skiljer sig mycket mot en vuxen persons verklighet pga var i utvecklingen man är mot ett barn. Intressant att du tar upp retuscherade bilder på ex Jennifer Lopez som exempel. För det ÄR ett problem. Kroppsidealen för unga idag är så galet skeva för att de vuxit upp med bilder på dessa perfekta filmstjärnor och verkligen trott att det är så människor ser ut. Men det gör dom ju inte, allt är retuscherat. Men när de inte kan se ut som stjärnorna på fotona ja då är det hej ätstörningar/plastikoperationer/depressioner och diverse andra problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 178
Senast: Ramona
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp