Rida utan hjälm, varför?

Sv: Rida utan hjälm, varför?

Nu är det inte så länge sen jag va ung och lättpåverkad. Jag började ju röka, söp på tjejtoan på skoltid, skolkade och allt annat ovett. Jag red hela tonåren utan min mors vetskap utan hjälm i hysteriska galopper genom skogen. Hade på den tiden ingen vuxen som red utan hjälm omkring mej utan det va jag själv som ville leva galet. Jag försöker använda hjälm när jag syns efter vägarna. Jag får dock oftast lida av det efteråt så jag gör faktiskt en uppoffring för att försöka vara en bra förebild.
Att visa bilder när jag tränar allmänt/rider lektion utan hjälm vore lite mer dumt. Men att visa snygga bilder utan hjälm är en helt annan sak.
Så ska jag erkänna att det finns en och annan spontan bild när jag hoppat upp när jag varit ute och gått och inte planerat att rida. Sambo har varit snabb med kameran när jag ridit hemma på gården. Dock har jag inte visat dem så ofta.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Det finns inga snygga bilder utan hjälm. Varifrån har du fått att de är snygga?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag erkänner...nog kan jag tycka att arrangerade bilder på hjälmlösa ryttare kan vara oerhört vackra. Beror ju helt på temat på bilden...en hjälm på en ryttare som ska spegla medeltid skär sig rejält...t.ex.:cool:

...i övrigt tycker jag debatten är oerhört uttjatad och leder inte någonstans. Lätt fascinerad över dessa trådars uppkomst och tonen i dom. Ibland får jag för mig att hjälmförespråkarna får ur sig sitt eget dåliga mående över andras val. Drevet går och man får kalla hjälmlösa vad som helst o.s.v.

...och för sakens skull...jo jag använder hjälm och jag är westernryttare :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Undrar också hur ni skulle känna om ett barn i er närhet dog/skadade sig för att den tyckte att den skulle rida utan hjälm "för att så gör ju dom duktiga tjejerna". Hur skulle ni känna mot föräldrarna till det barnet när ni vet att det är ni som är "de duktiga tjejerna"? Skulle ni avfärda vad som hände barnet med att det är föräldrarnas ansvar och att de inte uppfostrat ungen tillräckligt bra?

Nu ska jag ju börja med att påpeka att jag inte rider utan hjälm till vardags, utan enbart på tävling och ,dock ytterst sällan, efter ett riktigt svettigt pass vid avskrittning.

Och ditt ex. här ovan, nej, jag skulle inte ta åt mig, skulle heller inte anklaga föräldern till barnet.

Jag har alltid stått i stall där det rids utan hjälmar. Men min dotter rider ALLTID med både väst,skor m klack och hjälm.
Skulle jag dock få reda på att hon av ngn anledning struntat i hjälm etc skulle jag inte skylla detta på hur andra beter sig! Jag skulle dock ta det med dottern,ordentligt.
Det är regel hos oss att alla under 18 år skall ha hjälm vid likväl hantering som ridning av hästar, samt väst.
Har under alla år aldrig stött på att ngt barn struntat i detta faktiskt.

Kan ju jämföras med massa andra situationer som jag anser "farligare", ex. ser jag högvis med barn/ungdomar som har ruskigt ouppfostrade hästar som de hanterar utan hjälm och väst. Jag tycker då isåfall det är viktigare att man föregår med gått exempel till en bra och säker hästhantering. Rent livsfarligt hur vissa leder och hanterar sina hästar. MYCKET större skaderisk!

Det jag tycker är störande är när vuxna försöker uppfostra vuxna.
Samma med rökning,låt folk som vill röka göra det.vill andra köra utan bilbälte,fine, men inte i min familj.

Du vill ha ett vettigt argument att rida utan hjälm? Tjaa, på tävling är det snyggare utan, vid avskrittning är det skönt att vädra sig och de få gånger jag ridit utan i paddocken är för att det känts skönt när det är varmt ute.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är varken fåfäng eller lat. Struntar fullkomligt i min frisyr. Jag bryr mej inte om att vara modern eller vågad.
Jag rider utan anledning av en enda anledning. Jag har hittils inte testat en enda hjälm som inte ger mej huvudvärk. Spänningshuvudvärk kan jag få av en tajt mössa så jag undviker mössan oxå.
Jag använder hjälm i offentliga sammanhang eller när unga riskerar att se mej.

Min tur att sticka ut näsan i blåsvädret då...

Samma för mig faktiskt, notera dock att jag tagit bort fotosammanhang ur citatet. De enda foton som tas är för min egen skull och så struntar jag i om jag har hjälpen på eller inte så att säga...

Jag har åkt av både med och utan hjälm och skadat mig en gång bara (ren tur antar jag) - då hade jag hjälm på mig och landade med huvudet på sidan, nacken tog största smällen pga hjälmens kant. Jag använder inte säkerhetsväst heller för den delen... och inga stålhättor i skorna (hade det som yngre, det slutade med att en häst trampade precis på kanten av hättan och skon fick klippas upp på sjukhuset då mina tår var totalt fastnypna. Tur de inte klipptes av) Vad som hade hänt om man inte haft hjälm går förstås inte att säga så jag tycker det är ganska irrelevant - det kan vara så att hjälmen spricker även om skallen inte gjort det. Jag tycker faktiskt det är lite som att säga "tänk om det hade varit ett barn" när en hund attackerat en annan hund. Nu var det inte ett barn, och ingen vet om hunden alls attackerat om det varit det.

Nu har jag precis skaffat mig en ny, justerbar hjälm som förhoppningsvis sitter bättre än alla jag har provat innan. Tyvärr är hästen sjuk just nu så jag har inte provat rida med den än. Dock kommer jag nog använda den oftare nu då jag bytt sadel och jag inte känner mig lika säker i en dressyrsadel som i westernsadeln. Det har inget med sadelhornet att göra dock, utan pga att jag dras med kronisk värk och är överrörlig så passar sätet och utformningen av en westernsadel bättre för min kropp än vad en dressyrsadel med mindre stöd runt om så att säga gör...
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag anser att var och en gör som den vill, dock att man ska uppmuntra barn och unga att använda hjälm. Dock tycker jag det verkar ganska korkat att inte akta huvudet, ingen borde vara omedveten vad konsekvenserna av att slå i huvudet kan bli, död, förlamning och livslånga handikapp.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Helt ärligt tycker jag att alla som rider utan hjälm är smått dumma i skallen. Det är var JAG tycker. Det finns inget "för" att rida utan. Bara ren dumhet.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

*KL

Vi har hjälmtvång på vår anläggning. Som medlem i klubben och/eller uppstallad hos oss ska hjälmen vara på oavsett häst/ryttare. Punkt.
Passar inte det får man söka annan stallplats och klubb.

De mindre barnen har ofta hjälmen på under hela stallvistelsen och det uppmuntras såklart. Barnen har ofta bättre koll på att de ska ha hjälmen på än föräldrarna....Bäst var en av mina tränares 5åring som mamma försökte skicka in i stallet för att hämta de kvarglömda handskarna.
-Men mamma, min hjälm är ju i bilen! sa ungen med förfärad min vid tanken på att hon skulle behöva gå in i stallet utan hjälm.:D
Mamma fick vackert gå in i stallet själv och släpa med hästen om hon skulle rida med handskar!:devil:

Själv har jag alltid hjälm, men så har jag åkt av ett par gånger och tack vare hjälmen "bara" fått lättare hjärnskakningar. Sist sprack hjälmen i två bitar (endast sammeten var hel).

I övrigt lägger jag mig inte i om vuxna har hjälm eller inte, jag har redan min åsikt klar om de som rider utan. Är man korkad så är man. (Möjligen har man ju inte så mycket att skydda då heller?).
Ingen får sitta upp på /tömköra /longera min häst utan hjälm i alla fall.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

man blir lätt förklarad som hjärnlös när man är en av dem som inte alltid bär hjälm.

Det är väl en idiotisk handling att avstå från hjälm, men bara för det är man inte per faktum en idiot.

Så alla som inte gör som "en själv" är dum i huvvet. :cool:
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag är inte alls hjärnlös. Jag kan inte använda hjälm längre stunder. Så mitt val är att låta bli eller sluta rida.. Sistnämnda kommer det inte att bli.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

kl*

Jag personligen skulle aldrig rida unghästar/busiga hästar, rida ut eller hoppa utan hjälm. Sitter jag däremot och rider dressyr/joggar i ridhus eller på ridbana på en häst som jag känner mig säker på kan jag ibland rida utan hjälm om det är extremt varmt, eller kallt (då har jag mössa istället som inte får plats under hjälmen).

Vet dock själv att jag egentligen gör fel, förespråkar att man alltid ska ha hjälm, men ändå händer det att jag rider utan.

Precis likadan är jag vad gäller säkerhetsväst, jag förespråkar det men använder det aldrig själv då jag känner mig för klumpig, 9 av 10 ggr en häst bockar och jag använder väst så ramlar jag av, får helt enkelt inte samma känsla och följsamhet vid ev. krumsprång. Jag rider dock alltid med väst om jag ska hoppa utomhus på fasta hinder.

Vet många stall som har som policy att rider man dressyr på den nivån där hjälm inte längre är tvång utan ett val, då är det fritt fram att rida utan hjälm, för övriga är det dock hjälmtvång. Tycker dock det är en rätt dum policy, ska man ha hjälmtvång i ett stall ska denna gälla alla inte bara dom som tävlar högre klasser i dressyr.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag är inte alls hjärnlös. Jag kan inte använda hjälm längre stunder. Så mitt val är att låta bli eller sluta rida.. Sistnämnda kommer det inte att bli.

hoppas du inte tog det som ett påhopp på dig!!! Tvärtom, jag tycker det är dumt att skriva att ngn är dum i huvudet
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Okej:). Jag va väl lite på hugget....
Saken är att jag som yngre red utan hjälm av andra orsaker. Men som vuxen har jag blivit fessig och vill ta hand om mej. Och det gör jag på alla sätt och vis. Men tyvärr inte med hjälmen.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

kl

själv rider jag alltid med hjälm, oftast alltid med väst också, den har jag skippat nångång men oftast är den på.
Är på Irland nu och rider lektion, känner mig rätt obekväm utan min väst som är hemma i Sverige speciellt som det delvis är hopplektioner jag rider. Hjälm och skor kan jag låna på anläggningen så. Kommer konka med mig västen coh hjälmen hit sedan eftersom åker hem en vända över jul och sen åker jag tillbaka hit.

När jag kör kan jag ibland skippa hjälmen, speciellt när vi vart ute med fyrhjulsvagnen men visst ibland har jag hjälm även då, det är lite olika, ofta beroende på väder faktiskt. men det är klart hjälmen borde vara på även där, men det är ett var JAG gör, även nån gång i speedcarten skippade jag hjälmen - inte ofta dock och beroende på häst.

vad man har för utrustning som vuxen bryr jag mig inte så mycket i, Jag väljer att ha hjälm och väst pga mina anledningar andra väljer att inte ha det av sina anledningar även om JAG anser att det är dumt att inte ha hjälm och väst när man rider. Men när det gäller vuxna människor får man ta ansvar för sig själv, är dock glad att alla mina vänner i hästvärlden rider med hjälm och många av dem med väst.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag tycker det är upp till var och en.

Den anläggningen jag står på nu är hjälm ett måste. Så nu använder jag det ju jämt för jag inte har något val:P

Men när jag jobbade med hästar så hade jag sällan hjälm på mig, när jag satt på 3-åringarna men aldrig annars om det inte var en häst som var lite för hoppig osv men annars mössa eller keps för att det var skönare. Thats it.

Det är en billig livförsäkring - absolut men väljer folk att rida utan hjälp så är det väl upp till dom. Och det är inget fel med det:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 178
Senast: Ramona
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp