vinkelina

Trådstartare
min kompis har nyligen börjat rida en häst i stallet där jag står.

nu hade vi tänkt oss långa sköna terrrängturer, men får nu se

visade sig att båda den som hon rider och min är "första hästar" dvs skall gå i först. på premiärturen gick de delvis att rida i brädd. men sen kom vi in på en smalare väg. samt att de kom en annan tjej från stallet som kom upp oss, och sedan red förbi *morr* i trav. jösses sådana studdshästar vi fick. tvingade min att gå bakom, känner ju henne bättre, samt att ja hade sadel på :) men hon var helt genomsvetting när vi kom tillbaka, o ja hade rätt ordentligt träningsverk dagen därpå. detta av 20 min skritt.

planen är väl att vi nu först skall rida på plan o sen fa ut en sväng, när de är lite mer trötta. funka igår, eller hon longerade sin o ja red min på plan, sen for vi o skritta till vägen ca 200 m. då gick de bra att vara bakom för mig

har ni andra tips på hur man lär en häst att gå bakom

Sv: rida ut

Det är bara envishet som gäller. träna,träna,träna.

Synd att inte folk kunde lära hästarna lite hyffs som unga så skulle många liknande problem undvikas. (vet att du inte haft din sedan unghäst)

Vissa hästar kommer aldrig gilla att gå bakom, men grejen är ju att om du vill det så ska den göra det ändå. Var konsekvent med att den bara får passera andra hästar när du tydligt säger till den, annars ska den ligga bakom. Om ni över på detta regelbundet kommer det att fungera efter ett tag.

min har en jäkla stark tävlingsmentalitet. är avlad för trav, men aldrig startad, men instinkterna finns där.

de som jag tidigare ridit ut med så har varit sådana som trivs bakom, alternativ har vi haft möjlighet att rida i bredd.

men nu tusan skall de övas.

skulle ni rekomendera tex gramantyglar, för att ha nått extra att hålla i, eller annan typ av hjälp. vet att de bara är en form av tillfällig hjälp, men skulle vara skönt med en extra nödbroms så att säga

Det är bara att träna, rid ut och växla vem som får rida först.

Har åxå vbl som alltid var tvunget att vara först, efter träning och envishet från min sida lyssnade han såpass bra så jag kunde rida vart jag ville i ledet och även rida ut med andra i bara repgrimma, i skritt och trav, både först och sist.

Skulle inte sätta på någon hjälptygel, ja möjligtvis martingal om hästen bara kastar upp med huvudet.

hon kastar inte upp huvudet, utan blir snarare tung i handen. gör man halter mm så ställer hon sig på tvären, steppar och har sig. travar i skrittempo mm

Sysselsätt hästarna med en massa dressyrrörelser, (tempoväxlingar, skänkelvikningar, skolor etc) så får de mindre tid att tramsa sig. Var bara väldigt konsekvent, så bör de lära sig ganska snart.

Då skulle jag inte sätta på någon hjälptygel heller.

Bra tips är att öva på att rida ut rid gärna ut en sväng efter ni ridit på banan tex, samt att göra precis som Vildros skriver, sysselsätt hästen. Är man bara konsekvent så brukar det gå fort.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar