rida unghäst

Ï

ïcatanten

jag har precis sålt min häst och börjat rida en 3åring hos en tjej här där jag bor.
grejjen är den att jag är inte så unghästvan.
jag är inte rädd och jag tycker det är jättekul att hjälpa till o rida in hästen, men jag är så himla rädd för att göra fel.
jag har ridit sedan jag va 8 år (nu 20) har haft egna hästar i olika åldrar, dock alltid inridna, som jag bara ridit till som jag vill ha dom:)
dom senaste åren har jag bara ridit ut, och har då tappat mycket i ridningen. så det va längesedan jag red på "riktigt"

jag rider inte på honom ännu om inte ägaren är med, eftersom jag är rädd att jag då ska göra något fel. tex har jag en tendens att sitta o trycke med benen hela tiden.:)
men jag är ute och går med honom och longerar.

kanske svårt att svara på när man inte känner just denna underbara snälla häst. men vad ska man tänka på gällande unghästar??

Sv: rida unghäst

I mina ögon ska man tänka på följande när man rider unghäst;
* att ge "en hjälp i taget" , skänkel betyder framåt - förhållning=bromsa/stanna
* att vara mjuk och följsam och tänka på att hästen kanske ej ännu lärt sig att fullt balansera även ryttarens vikt
* att vara lyhörd för dagsformen - kan komma växtperioder när de behöver vila helt från ridning
* rida korta pass, inlärningen på en 3-åring kan jämföras med mänsklig lekskola - när huvudet inte orkar med mer intryck så sitt av och sluta för dagen (helst lite innan)
* ha ej för bråttom att hitta "form", den kommer när bjudningen finns.
Några av mina hållpunkter-finns många fler !!

När jag ridit unghäst så är det som posten över mig. Även rida lätt mycket och fältsits i galoppen. Mycket ledande tyglar osv.

Jag tror att det ligger någon slags helvetes skimmer över att rida unghäst. När jag var yngre och gick ridskola var det "det svåraste man kan göra". Men nej, det är inte så "svårt". Gäller bara att ta det lite lugnare, inte försöka göra saker svårare än vad de är, vara tydligare och lyssna på hästen.

Senast ändrad:

Instämmer med resterade talare. och ibland falla tillbaka till ruta ett för att gå igenom allt igen med hästen. lite börjar om från början fast man har kommit en bit. Märkt på min att det har varit bra ibland. Då får de upp självförtroende lite.

Gå inte för fort fram. Ta det lugnt. En sak i taget. Jag lär mina vissa röstkommandon från marken, vilket jag tycker underlättar i ridningen sen, tex. sakta av, gör halt. Rid ut mycket på rakt spår, mycket miljöträning. Lyssna på hästen. Inte så "svårt", bara att du måste vara lyhörd för vad hästen orkar med.

Lycka till!

jag kanske inte behöver va så rädd då.
jag kan ju rida och jag kan hästar. jag har ridit in en shettis
och ridit till mitt varmblod som kom direkt från travet, men det känns inte som samma sak:)

det är nog bara så att jag tycker om o mysa med hästarna, och inte alltid tänka på vad jag gör.
men med unghästar måste man alltid vara på sin vakt, vara snabb med att visa att något är fel osv och det har jag nog lite svårt för.

annars går det väldigt bra och det är kul. har suttit på honom 3 gånger nu, skrittat och travta ute i skogen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Ajda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 020
Senast: QueenLilith
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 221
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka