Rida under jakt???

Sv: Rida under jakt???

Alltså det bästa man kan göra är att prata med jägarna och fråga när de tänkt jaga och berätta när man tänkt rida ut och var man ska rida.
Det är inte så vanligt att en jägare skjuter på en häst, jägaren ska nämligen enligt de regler som finns vara säker på vad det är för djur han skjuter och så måste han se var han ska skjuta nånstans! det är liksom inte bara att sikta "på rumpan typ eller huvudet eller nåt" ;)

/ Xenox som bara har uppskjutningen kvar på sin jägarexamen (sen dör alla goda fästingbärande rådjur :devil: (obs ironi men några hoppas jag det blir))

Brukar ha reflexer på både häst och mig själv. Undviker att rida på små skogsstigar utan håller mig till grusvägar och öppna fält.

Känner att jag har noll koll på detta med jakt och är rädd för att rida ut typ hela höstarna. :confused: Så jag skulle bli mycket tacksam om någon kan upplysa mig om vilka perioder det jagas? Och när det jagas vad? För det är väl olika perioder för älg, rådjur, vildsvin och fåglar? om man nu jagar fåglar.... Får man jaga andra djur? Förresten, hur långt hörs skott?

Hej Tilly Tam och alla andra,
Kolla in denna länk nedan så kan ni kolla när det är jakt i olika områden och vad som jagas vilka tider.
En häst har ju lätt att förväxlas med exv. ren, älg, (björn) och liknande djur som har samma färg och storlek. Jakt på fågel är nog den minsta risken. Jag kollar alltid med jaktledaren för älgjaktlaget vart dom jagar innan jag ger mig ut (älgjaktsperioden). Annars är det ju bara småvilt som jagas och då har vi reflexvästar så att vi syns.
Skott kan höras 5-6 km om det t.ex. är vatten emellan. Är det däremot ett berg emellan så hörs det knappast alls.

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/

Jag kollar med jägarna när och var de ska jaga. SEdan har jag reflexväst på mig så jag syns ordentligt.Sedan brukar jag sjunga ganska friskt när vi är i skogen och babbla så alla vilda djur rymmer ändå. :)

Tweety1985A skrev:
Hur gör ni egentligen under älg å rådjursjakten? rider ni i skogen endå, å isf har ni på er nåt så att ni syns extra bra??? :confused:

Hej, vi rider under älgjakten här. Vi får ha alla sortes reflexer som man hittar, och måste ha reflexländtäcke för att synas bättre.

bli gärna medlem på ridsport.ifokus.se (utan www)

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 167
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar