Rida under jakt???

Tweety1985A

Trådstartare
Hur gör ni egentligen under älg å rådjursjakten? rider ni i skogen endå, å isf har ni på er nåt så att ni syns extra bra??? :confused:

Sv: Rida under jakt???

Vi brukar prata med jägarna och höra vilka tider de ska jaga och vilket område. Oftast jaggar de på mornar och förmiddagar och vi brukar rida på eftermiddagen/kvällen.
De blev jätte glada när vi pratade med de för det ökar säkerheten både för oss och för de.
Det är ju trots allt inte många veckor på året som de får jaga

Vi klär ut oss till rådjur och älgar, stiger upp ännu tidigare än jägarna och galopperar förbi juuust som djuren och jägarna fått syn på varann. :devil: :D Allt för att förvirra både jägare och djur!

Nä, men visst har det hänt att man ridit ut när det vatt jaktsäsong men har alltid haft en tjej i stallet vars pappa jagar på våra ridmarker och lite utanför så han har informerat oss om var de ungefär har hållit till.
De har inte bara jagat söta rådjur, utan vildsvin också, och de är väl inte jag så sugen på att träffa till häst (igen :angel: ) och den risken ökar ju ju närmre man kommer.

Annars så brukar väl jag rida ut med reflexer i stort sett hela hösten, inte bara för jägarnas skull :smirk: och då hoppas jag att de ser vad jag är för något om jag skulle råka rida förbi.

Man tar ju reda på vart dom jagar, när och hur. Vi har bra kontakt med jägarna och de vet att vi finns. Dock rider jag inte i skogarna ändå om jag inte måste. Och jag håller mig isf längs skogskanten eller grusvägarna. Aldrig längre sträckor på stigar etc.

De SKA veta vad dom skjuter på, men det betyder inte att inte alla kan göra ett misstag och jag tar inte den chansen.

Om jag rider nära skogen eller tar en kort genväg så sjunger jag. :D Högt och tydligt, gärna julsånger. :angel:

Om de finns jägare i skogen skall de upp skyltar på vägarna JAKT PÅGÅR!
Finns de inga sånna skyltar längs vägarna är de bara att rida på.

Jag rider i skogarna som vanligt har gult ländtäcke rider dock inte i den skog de jagar i utan då väljer jag en annan skog som de inte jagas i helt enkelt!

Annars är de bara att ringa till markägaren och höra med han när de skall skjutas!

Jag skulle inte våga (tur att det är jakt förbud där jag har hästen)
Inte när man läster om jägare som skjutit jaktkamrater och trott att det varit en älg, fast reflex väst!!! Pappa talade t.o.m. om någon som skjutit på ett tåg!!!
Nej, se då skulle inte min lilla svarta kille gå säker :crazy:

Reflexväst är bra att ha, den har vi alltid på, även i dagsljus. Eftersom att en mörk häst syns väldigt dåligt med granskog som bakgrund även mitt på dagen. Sen annonserar jaktlagen om kontaktpersoner för respektive jaktlag i närheten för att man ska kunna ringa och kolla vart dom jagar. Det finns även bärplockare som vill veta vart det jagas.

Jag håller mig borta från skogen så gott det går under älgjaktens första vecka, när amatörjägarna som tagit ledigt från jobbet är ute i skogarna. De är lite väl skjutglada för att jag ska våga mig ut i deras närhet, ävem om jag och pållen båda ser ut som vandrande julgranar under jaktsäsong. Dessutom irrar det omkring en massa älgar som skrämts på flykt av jägare, och eftersom pållen är livrädd för älgar är det säkrast att hålla sig kring gården.
Reflexer i mängder har jag alltid på hösten, oavsett om det jagas eller inte.

Jag håller mig till samhällen och "samhällsskogar". Jag brukar sjunga för hästen och ha en reflexväst. Ett ganska säkert kort är att rida efter kl 4 då de slutat jaga, om de inte måste få tag på något skadeskjutet djur vill säga.

Jag vet ungefär var de håller hus någonstans, men eftersom alla ridvägar runt stallet nästan bara är skog så är det svårt att undvika att rida i skogen. Jag brukar därför spöka ut oss i alla reflexer och grälla färger jag kan hitta och bara rida där jag vet att de inte är och jagar. Det har fungerat väldigt bra hittills och jag har fått många kommentarer om min goda smak :o :D

Jag undviker att rida i skogen på omarkerade stigar. Använder alltid massor av reflexer även dagtid, samt när jag är i områden jag vet det är jakt - sjunger jag!

Allt för att höras och synas... Men håller man sig till lite större traktorvägar och har reflexer så har man tagit ganska bra åtgärder!

95johsv skrev:
Jag undviker att rida i skogen på omarkerade stigar. Använder alltid massor av reflexer även dagtid, samt när jag är i områden jag vet det är jakt - sjunger jag!

Allt för att höras och synas... Men håller man sig till lite större traktorvägar och har reflexer så har man tagit ganska bra åtgärder!
Ja precis! :D

Sen rider jag ogärna på smala stigar inne i tät skog i höstmörker så jag håller mej til gamla körvägar. Har träffat på för mycket dur i skogen för att vilja rida upp på konstiga stigar när det är skymning...:crazy:

Här har vi ett antal fått bevis på att vårt jaktlag är gammalt och senilt. De har skjutit lite hur som helst, någon släppte ut sin hund som stack iväg och dödade grannens katt... En annan satt i vår hästhage för han visste att rådjuren brukade beta där :eek:
Och alla trevliga kommentarer om att hästar är bäst på mackan. "Kan inte vi få skjuta era hästar så de gör nån nytta?".....

Är glad att vi har fått en ny ledare! Han är runt 30 och rätt schysst, hopas han pratar med de andra (äldre) så de visar respekt.
Så jag brukar väl se ut som en julgran i skogen. Reflexer, röd jacka osv. Sjunger gärna också för säkerhets skull :D

Chili skrev:
Så jag brukar väl se ut som en julgran i skogen. Reflexer, röd jacka osv. Sjunger gärna också för säkerhets skull :D

Jag har alldeles precis fattat ett beslut! jag är trött på att vara julgran :bump: (och dessutom få det påpekat av alla som råkar gå förbi :angel: ) så nu ska jag vara tomtenisse! och hästen? Jo, han ska ligga i riskzonen som REN. :rofl:
Ske genast beställa detta och börja rida omkring med redan i oktober! :devil: :devil:
Har alltid suttit och gnolat på "Mössens julafton" eller "White X-mas", Nu ska det bli "Rudolf med röda mulen" :D :D

Så renhuva och tomteluva, fr.o.m. om ett par veckor! Lovar att plåta så ni har bevis!

Jag har nåt extrasynbart på mej och gärna en reflexbrösta på hästen, om vi kommer ifrån varandra;)

Håller mej UT UR skogen den första veckan men rider fortfarande på vägarna, såvida se inte jagar i just den skogen, vid den vägen just då.
Sen får man ju ha lite kontakt med jaktlaget också.
Hos oss känner de flesta varandra, så det brukar gå bra.

Kommer jag ridande på en skogsväg och ser att det står folk ur ett jaktlag längre fram så vänder jag ju naturligvis, inte rider jag förbi (för att sen kanske behöva rida tillbaka)bara för att de inte ställt ut nån "jakt pågår"-skylt.
Men man ska fortfarande respektera varandra!
Det är en vecka om året (ja, som det är "värst" dvs viktigast), den kan de få ha:)

Senast ändrad:

Under älgjakten, oftast är jag ju med själv i o f men är jag inte med så ser jag till att rida efter 16-17 då jakten är slut, ett och annat eftersök kanske men inget annat ju.
Och under rådjursjakten så är det ju oftast så att jägarna har hund, och hunden är ju troligtvis i närheten av rådjuret så... hör jag att det pågår ett drev så rider jag ju inte rakt in i drevet, både med respekt för hunden som arbetar och för jägaren (vill ju inte att han ska plumsa in och förstöra för mig) så...
är inte rädd för att bli skjuten, det händer extremt sällan och det är fler som dör i bilolyckor eller andra ridolyckor än som blir skjutna på hästryggen...

Har aldrig gjort det men om jag skulle göra det skulle jag ta reda på när och var jägarna jagar.
Och packat på reflexer på hästen och mig själv.

Det finns en skog där dom inte jagar, där rider jag året runt, fast där bygger dom E4:an istället. :smirk:
Resten av skogarna säger jägarna till vilka tider och dagar dom jagar (älg) så att vi vet. sen vet jag vart dom brukar sitta, undviker dom ställena. dom vet såklart att vi rider i skogen men jag har iaf en illgull reflexväst på mig och reflexer på hästen när jag rider i skogen även på dagen. jag brukar sjunga väldigt högt också. :D
minns en gång när jag kom galopperande på en skogsväg och ser nåt grönt vid sidan av vägen, hästen slänger sig åt sidan, jag stannar henne och ser att det är en gubbe med gevär som sitter och hukar sig bakom ett träd. :rofl:

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 167
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar