rida till tävling

vinkelina

Trådstartare
funderar lite på hur jag skall göra.... det ordnas en större dressytävling ca 5 km från mitt stall. kommer att delta i den (och göra bort mig)

frågan är hur jag skall ta mig dit. på ett sätt känns de lite onödigt att ta transporten dit då det är så nära. man kan rida, men då går färden 200m va efter 80 väg och 2 km efter asfalterad 40 väg, finns dock gångbana där, dock kommer ju alla transporter att köra om oss.

hästen är 100% trafiksäker.

Sv: rida till tävling

allt :P är min första tävling så jag lagar bekymmer för allt. hur länge skulle ni beräkna att de tar att rida en sådan sträcka i skritt & trav?

dessutom är min häst lite knepig att lasta för tillfället och man skulle då få en färdigt uppvärmd häst

Jag red ofta till ridklubben när jag var yngre. Dit är det ca 6,5 km och det tog ca 1 timme att skritta, 45 min om jag travade och galopperade en del av vägen. Det var tider det, red ut till ridhuset, hopptränade, red hem. Totalt 3 timmars ridning :p

äh, det kommer säker gå superbra :laugh:

du kan ju provrida sträckan nån gång innan så du vet precis hur lång tid det tar, men tänk på att vara på plats lite tidigare än du ska starta så hästen får vänja sig lite vid miljön :)

Om han är lite knepig att last så skulle jag rida dit (men fortsätta att öva på att lasta så att ni kan ta er till fler tävlingar).

Och det är väl en bra idé att provrida sträckan innan så att du vet hur lång tid det tar? Själv gör jag alltid en nogrann tidsplanering inför en tävlingsdag då ont om tid är det värsta jag vet då stress leder till nervositet. Och att då inte veta hur lång tid ett visst moment kan tänkas ta skulle jag tycka var väldigt stressande... Så jag tycker att du ska (om du hinner) provrida sträckan ett par gånger så att du även kan göra en check på om det är bäst att bara skritta hela vägen eller om han kanske fungerar bättre av att även trava och galoppera lite på vägen dit.

Ska du vara ensam på tävlingen? För då måste du ju i så fall hitta någon som är villig att hålla din häst när du går in och anmäler dig om du inte kommer dit i transport. Om det skulle vara så att du placerar dig så kan det också vara skönt med att kunna ställa in hästen i transporten medan du väntar. Så det finns ju både fördelar och nackdelar med att rida dit.

HEJ
Trots att jag har ridhus på gården skrittar jag fram ute varje dag. en sträcka på ca 3km. den tar ca 30-35 min. för ett stort halvblod som skrittar på bra framår.
Så räkna minst 1 timme för att skritta 5km.

I sverige får man inte rida på gångvägar, såg att du bor i Finland...

I sverige måste man visa vacinationsintyg innan utlastning på tävlingsplats. det innebär i praktiken att man skulle få ta bilen dit och visa sina papper först och sen rida dit.

Jag skulle räkna 1 timme och ca 40 min. Då räknar jag in med att skritta dit, kisspaus för ryttaren och rida fram.

Om du ska rida dit så kanske det är bäst att ha en kompis som kör dit med bil. Då har du dels någon som kan hjälpa dig att hålla hästen vid behov samt att du slipper rida i kavajen osv på vägen dit.

vet ej om man FÅR rida på gångbanan här, men har sett folk göra det på de aktuella stället, känns nog tryggare de än att man rider längs vägkanten i alla all.

kommer att ha hästskötare med mig, ev får hon ta cykel och följa med oss dit. (jag är mycket snäll)
fördelen med transport är ju att man kan ladda den full med saker. eller så låter ja min skötare rida dit *pling*

hinner ej rida sträckan innan tror jag

Jag skulle ändå ta transporten. Risken är för stor för att det händer något under ridturen dit, att hästen blir för trött eller något liknande. Så jag skulle tagit transporten allafall.

Rid du, ordentligt uppvärmd häst! Och skulle den bli trött så vet du att du har en fruktansvärt dålig tränad häst :angel:

Stod tidigare i ett stall där vi hade 25 minuters skrittväg till ridhuset på asfalterad väg, först en liten bit längst riks 90 (70 km/h men alla kör 90 km/h) och därefter 50 väg som är ganska trafikerad med vanliga personbilar och någon enstaka lastbil/traktor, har aldrig varit några problem så länge man har trafiksäkra hästar. Man behövde aldrig oroa sig för dålig fram/avskrittning.

Fast om hästen blir SÅ trött av den skrittbiten, hur ska den orka tävla då?
Inget menat personligen ;) men om den inte kan skritta en timme utan att bli trött, hur orkar den en framridning då? (om man kör dit den med släp) Vi tävlar ju på hästar i tävlingmässigt skick, och såna borde väl inte vara i dålig kondis kan tyckas.

Senast ändrad:

nu ser de ut som mom vi kommer att åka i alla fall, vägen som jag tänkt rida är i allt för dåligt skick, rena lervällingen ( och man vill ju ha en ren häst när man kommer fram)

så de blir att efterlysa lasthjälpare då bara

Fast om hästen blir SÅ trött av den skrittbiten, hur ska den orka tävla då?
Inget menat personligen ;) men om den inte kan skritta en timme utan att bli trött, hur orkar den en framridning då? (om man kör dit den med släp) Vi tävlar ju på hästar i tävlingmässigt skick, och såna borde väl inte vara i dålig kondis kan tyckas.

Nej, det jag menar är att min polle skulle bli trött av skritt dit, framridning, tävling och hem. Om man bortser från skritturen skulle pollen garanterat klara det. Han skulle alltså ha svårt att vara på topp om man skrittade dit.

Tappa motivationen kanske är ett bättre ord :)

Nej, det jag menar är att min polle skulle bli trött av skritt dit, framridning, tävling och hem. Om man bortser från skritturen skulle pollen garanterat klara det. Han skulle alltså ha svårt att vara på topp om man skrittade dit.

Tappa motivationen kanske är ett bättre ord :)

Ja då förstår jag!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka