Rida på stång

Mirre

Trådstartare
När övergår ni från tränsbett till stång?

Hur ofta rider ni på stång i början?

Hur mycket kräver ni av hästen när ni börjar rida med stång?

Vad för stång har ni?

Sv: Rida på stång

Hej, när allting fungerar klockrent på tränsbett, så övergår jag till stångbett,. Jag rider hästen på precis samma sätt och kräver samma sak av hästen, dock måste ju ryttaren anpassa händerna efter vad dom har i munnen på hästen.
Men jag anser att man ska ha så pass lite häst i händerna när man övergår till stånbett så att det inte blir någon större skillnad..
Börja med ett mjukt stång med korta skänklar i början och sen kan du övergå till ett skarpare om det behövs sen..
När jag rider på stångbett försöker jag rida så mycket som möjligt på en hand.! Lycka till!

I början smyger jag in stången några gånger i månaden så hästen får känna på den. Jag har alltid dubbla tyglar en period för det är stor skillnad för hästen om man går direkt till enbart stångtygel. Tänk på att hästen ska kunna ställas och böjas med enbart sitsen innan du kan rida på bara stångtygel för du kan inte hjälpa till med handen med bara stång. Hur länge man får rida med dubbla tyglar varierar stort mellan hästar. Ta det i hästens takt.

E nybörjare inom western..
Vad menar du med dubbla tyglar?
Att man rider med två händer eller med två par delade tyglar i betet?
I den övre och undre ringen?
Blir det inte väldigt mycket tygel att hålla reda på?

Jag menar att du sätter ett par tyglar i ringarna vid själva bettdelen. De tyglarna får samma inverkan som om du red på tränsbett. Sen ett par tyglar i stången. Om du rider med delade tyglar blir det kanske mycket att hålla reda på. Det kan vara enklare att åtminstone den ena tygeln är av engelsk modell.
Jag har inte delade tyglar själv och det blir som att rida på kandar med tyglarna. Man blir van snabbt att ha dubbla tyglar och du kan reglera och använda den verkan du vill och behöver för stunden.

Då fattar jag.
Rider med ledat stångbett, med "skänklar" på 6 cm, tror du det behövs då?
Hur långa "skänklar" har du på ditt bett?
Har du märkt tydlig skillnad på hästen när ridit med dubbla?
Låter du då den ena hänga/vara lös när den inte behövs?

Som typ i galoppen, sticker han iväg som ett skott, för att sedan gå i perfekt jogg på lös tygel. Dvs i allt annat än i galoppen kan vi ha det vanliga bettet, men sen behövs stången.
Givetvis tränar vi på detta "problem" men det tar tid..

Som typ i galoppen, sticker han iväg som ett skott, för att sedan gå i perfekt jogg på lös tygel. Dvs i allt annat än i galoppen kan vi ha det vanliga bettet, men sen behövs stången.
Givetvis tränar vi på detta "problem" men det tar tid..

Tänk på att stångbett inte ska användas som en förstärkning av ett tränsbett. Tränsbett och stångbett har helt olika funktioner genom sin konstruktion.

Tränsbettet (om det används på rätt sätt) lösgör underkäken, böjer och lyfter. Stången däremot för fram pannan och länger överlinjen, sänker huvudet och halsen och lösgör nacken. De ska användas på det sätt som de är konstruerade för.

Oki:idea:
Konstigt att inte min tränare har berättat om de olika bettens verkan. Hon tyckte jag skulle lära mig att rida med stångbettet, iochmed att hästen är 16 år.

Något annat som man bör tänka på när man rider med stång?

Jag har ett myler bett som har 6 cm skänklar och är ledat på två ställen, så när man tar i ena tyglen påverkas inte hästen/bettet på andra sidan. Icke rostfritt..
Vad tycker ni om ett sånt bett?

Jag har ett myler bett som har 6 cm skänklar och är ledat på två ställen, så när man tar i ena tyglen påverkas inte hästen/bettet på andra sidan. Icke rostfritt..
Vad tycker ni om ett sånt bett?

Eftersom man alltid ska rida på stång med en hand (det är konstruerat för det) så har man inte så stor nytta av den funktionen.

Ska och ska... Kan det inte under en övergångsperiod vara bra att ha ett bett som du faktiskt kan ta ledande tygeltag med? Alternativet är ju annars att gå via bosal med tränsbett -> enbart bosal -> oledad stång?

Om hästen sticker i galoppfattningen behöver ni nog träna mer på det med tränbettet som betsling.
Det är hästens utbildningsnivå som avgör när det är dags att gå över till att rida på stång - inte hästens ålder.

Ska och ska... Kan det inte under en övergångsperiod vara bra att ha ett bett som du faktiskt kan ta ledande tygeltag med? Alternativet är ju annars att gå via bosal med tränsbett -> enbart bosal -> oledad stång?

Tar man ett ledande tygeltag med ett stång bett så är risken att hästen lägger huvudet på sned eftersom tyglarna sitte fast längst ner på skänklarna. Underskänklarna (och mulen) pekar inåt och överskänklarna (och nacken) utåt.

Ett alternativ är som bigganl beskrev tidigare, man kan rida med två tyglar, en i stången och en mitt för mundelen (som ett pelhambett). Den senare kan användas till ledande tygeltag.

Harry-Barry:
Min häst är inte så utbildad att jag kan rida på enbart stångtygel än. Böjningen fungerar inte i båda varven för enbart sittben. Jag får allt rida med dubbla tyglar ett tag till. (Det fungerar jättebra.)
Min stång är också ledad men för att skänklarna ska följas åt så har jag satt en läderrem i stångskänklarna så de håller ihop. (så att skänklarna inte går åt olika håll vid ett tygeltag)

Senast ändrad:

När övergår ni från tränsbett till stång?

Hur ofta rider ni på stång i början?

Hur mycket kräver ni av hästen när ni börjar rida med stång?

Vad för stång har ni?

Hästen ska vara mjuk i munnen och halsen.

Lyssna klokt när man ber den att gå i form.

Kunna neckreining är en fördel då det är obekvämt för hästen om man styr som med engelskt med stång.

När man går över från ett vanligt till stång ska man (inget tvång men det bästa) gå över till ett rakt bett som inte är två-delat men som går att snurra på. Bild finns på länken nedan (hoppas ni kan se)

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/4474.jpg

När hästen går bra med det här tränings(stång)bettet kan man gå över till korrigeringsbett som hjälper en att få in hästen på rätt form om inte träningsbettet fungerar. Men man ska väl inte ha allt för str båge på mundelen på en ovan häst.

Men vad säger ni om de tredelade stångbetten som typ Billy Allen har med olika typer av längd på skänklarna? De kräver ju tvåhandsfattning ochkan väl vara bra för vidareutbildning av hästen? Rider själv på tränsbett och funderar på att snart gå över till stång...

Jag använder en 3delad BA stång, men jag har ett läderband mellan stångskänklarna så att de ska följa varandra. (annars om man tar ett tygeltag på vänster tygel så åker höger stångskänkel fram, lätt förvirrande för hästen, funkar väldigt bra med den remmen där)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 439
Senast: BornAgain
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka