Rida på stång för min skull?

A

AnonymUndran

Jag har alltid haft väldigt mjuka händer i min ridning, nästan för mjuka ibland. Rider mycket med sätet, skänklarna och rösten och min häst lyssnar bra på det. Tyvärr har vi haft brist på ridvägar ganska länge så det har blivit mycket ridning på banan vilket min häst tycker är jättetråkigt, det har blivit mycket "bråk" oss emellan och sakta men säkert har jag insett att jag har blivit onödigt hård i handen :crazy: Det blir något av en dragkamp. Okej, inte riktigt så illa, men det känns verkligen att jag automatiskt tar till händerna i första hand istället för att rida igenom hästen när vi möter ett problem. Och hästen, hon blir såklart forcerad och tråkig.

Så för ett tag sedan så fick jag en idé och köpte ett stångbett. Grejen är att när jag rider på stång så blir jag så rädd att ta för hårt i tyglarna och göra min häst illa att jag använder händerna minimalt och bara har ett väldigt, väldigt mjukt stöd. Och det här gör underverk på min ridning! Istället för att ta till tyglarna när kommunikationen brister så börjar jag automatiskt fundera över mina andra hjälper istället och plötsligt flyter allt på, hästen går superbra och det känns harmoniskt eftersom jag inte börjar ha dragkamp med henne så fort det går dåligt.

Är det okej att använda stången ett tag för min egen skull, bara för att bryta mitt eget tankemönster? Självklart med baktanken att kunna gå tillbaka till ett vanligt bett så snart jag börjar få in rätt tänk igen. Hästen verkar inte ha ont av själva bettet, hon som annars är rätt kinkig med vad hon har i munnen och gapar när ett bett är för tjockt, för smalt, för brett, för obalanserat (även på helt lösa tyglar) gillar det och suger och smaskar mjukt på det när hon har det i munnen.

Sv: Rida på stång för min skull?

Det låter som om ni har hittat en trevlig kommunikationskanal er emellan! Hästen trivs och du rider som du tycker känns bra. Köp ett par delade, tyngre tyglar som du kan lägga mot halsen på hästen när du vill svänga och hux flux så rider du western! Mycket säte och ben och minsta möjliga tygelhjälp! Det är definitivt det bekvämaste sättet att rida, både för människa och häst! :banana:

Det låter som om ni har hittat en trevlig kommunikationskanal er emellan! Hästen trivs och du rider som du tycker känns bra. Köp ett par delade, tyngre tyglar som du kan lägga mot halsen på hästen när du vill svänga och hux flux så rider du western! Mycket säte och ben och minsta möjliga tygelhjälp! Det är definitivt det bekvämaste sättet att rida, både för människa och häst! :banana:

Jag behöver inte tyngre tyglar, utan det räcker med en enkel slät stångtygel, en vanlig vävribbtygel, två tunna grimskaft, eller whatever... för att lägga mot hästens hals, för att den ska svänga. Min häst är så känslig, att hon känner minsta fluga. Ungefär som Kyra brukar säga när hon instruerar i sitt ABC - att varför ska man behöva sitta och hacka med en sporre eller ta till grövre hjälper än som behövs, när hästen kan känna minsta fluga på kroppen och röra just den muskeldel som behövs för att få flugan att lyfta igen.

Och då rider jag varierad ridning och plockar av det, som funkar bäst för min häst, VR (vanlig ridning), VD (vanlig dressyr), TD (tävlingsdressyr), CR (centrerad ridning), AR (akademisk ridning i ett saligt hopplock av olika tränares läror), lite westerninspirerade idéer och så vidare. Det är det bekvämaste sättet att rida för både mig och min häst.

Sen om det inte funkar för ANDRA människor, det är ju en annan sak. Vad som passar för en person, funkar inte för en annan och det som funkar för både en och två personer, funkar inte för den tredjes häst och så vidare. Man kan inte ha ett tunnelseende, som många har att allt är svart och vitt att det finns en universalmetod som fungerar för ALLA jordens hästar (och ryttare för den delen)

mvh

IngelaH

Tycker du gör helt rätt i att använda denna betsling för er skull. Varför bråka om man inte behöver?!? Har man inte massa tävlingsregler man måste anpassa sig till eller träna för så anser jag att man skall använda det man klarar av och som man trivs mest med tillsammans.

Var bara noga med att hästens bakdel verkligen är ärligt aktiverad under tiden ni nu använder denna betsling för fuskar den och bara kröker vackert på nacken så kommer du få ännu mer problem när du sedan ska gå över till vanligt betsling igen. Har det då fuskats med rygg och bakdelsformen så kommer du att bli mycket frustrerad när du med vanligt bett igen känner att inte mycket fungerar återigen å då är risken att ni fastnar i stångbett och fuskvärlden fulla av frustration.

Oj, det var värst vad du gick i gång på detta då...

Det enda jag "gick igång på", är att du tror att det bara är westernryttare, som använder "trängande tygeltag" ;)

Bara för att man kan styra hästen med tygel mot halsen rider man inte western. Det tror jag att du håller med om. Jag tror att många westernryttare skulle bli ganska "putta" över att få sin ridstil så generaliserad, som du försöker få den till. Även om jag i det här fallet förstår att du skämtar till det lite och därför ville "skämta" lite tillbaka.

Det är ungefär som alla "anti"-NH'are som tror att all NH bara består av "repviftning"

Mvh

IngelaH

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama