@Jojo
Jag har jättesvårt att se att det skulle vara som du mestadels verkar tendera att tolka det - att människan sätter sina egna behov och sugenhet på att rida framför hästens välmående. Det lär inte vara vanligt ngnstans på ngn nivå att man gör det, och händer det handlar det isåfall om extremt okunniga märkliga hästägare.
som många i tråden svarat redan: en svullnad eller värme osv i ngn ben, så känner man förhoppningsvis sin häst bra och utöver det har kompetens att bedöma att kanske i ett sånt läge, med enbart ngn liten svullnad och ingen hälta, så rör man på hästen för att se att det förhoppningsvis hjälper med cirkulation utifrån rörelse, och gör det det så bedömer man vidare utifrån det sen ridmässigt.
sår osv så ska det ju vara stora såna som allmänpåverkar hästen för att det inte ska fungera att röra på den under motion osv. Nu är din rubrik "lättare skada utan hälta". så jag svarar utifrån det.
Jag känner nog ingen vare sig tävlingsryttare på högre nivå, eller hobbyryttare, som tycker det är värt att chansa i fråga om att rida träning på en mer skadad häst osv, med argument att man helst vill rida till varje pris, och att förlora pengar på träningen osv..... faktiskt inte.
Alla hästägare till 90+ procent är faktiskt väldigt måna om och försiktiga runt sina hästar och att inte riskera att hästen kommer till skada genom att chansa om den verkar minsta påverkad. Men som sagt - att kunna bedöma vad "minsta påverkad" innebär, kräver sunt förnuft självklart men frågar du mig har de allra flesta faktiskt det.