Rida på häst med lätt skada?

Pulsen lär gå upp så fort hästen vaknar, när den går ut i hagen eller om den blir kvarlämnad i sin box också.

TS
Jag behandlar en förkyld häst lika som förkyld människa. Bara för att man råkar vara lite förkyld så stannar man inte hemma i sängen, utan man fortsätter sitt normala liv, men ingen hårdträning. Vid feber är det däremot vila som gäller.

Vad är en normal dag? Är det att sitta på ett kontor i 8 timmar eller att sko 5 hästar där inne alla är dom lättaste.

@Jojo
Jag har jättesvårt att se att det skulle vara som du mestadels verkar tendera att tolka det - att människan sätter sina egna behov och sugenhet på att rida framför hästens välmående. Det lär inte vara vanligt ngnstans på ngn nivå att man gör det, och händer det handlar det isåfall om extremt okunniga märkliga hästägare.

som många i tråden svarat redan: en svullnad eller värme osv i ngn ben, så känner man förhoppningsvis sin häst bra och utöver det har kompetens att bedöma att kanske i ett sånt läge, med enbart ngn liten svullnad och ingen hälta, så rör man på hästen för att se att det förhoppningsvis hjälper med cirkulation utifrån rörelse, och gör det det så bedömer man vidare utifrån det sen ridmässigt.

sår osv så ska det ju vara stora såna som allmänpåverkar hästen för att det inte ska fungera att röra på den under motion osv. Nu är din rubrik "lättare skada utan hälta". så jag svarar utifrån det.
Jag känner nog ingen vare sig tävlingsryttare på högre nivå, eller hobbyryttare, som tycker det är värt att chansa i fråga om att rida träning på en mer skadad häst osv, med argument att man helst vill rida till varje pris, och att förlora pengar på träningen osv..... faktiskt inte.
Alla hästägare till 90+ procent är faktiskt väldigt måna om och försiktiga runt sina hästar och att inte riskera att hästen kommer till skada genom att chansa om den verkar minsta påverkad. Men som sagt - att kunna bedöma vad "minsta påverkad" innebär, kräver sunt förnuft självklart men frågar du mig har de allra flesta faktiskt det.

Angående lättare förkylning utan temp så har flera veterinärer sagt till mig att det är bra att röra på hästen så att hästen kan komma igång och hosta. Det är inte heller bra att hästen bara står utan rörelse. Men som sagt, det handlar om lättare motion och ingen träning och sålänge inte hästen är i ett otroligt otränat skick så bör inte lite joggande skada.

@Jojo
Jag har jättesvårt att se att det skulle vara som du mestadels verkar tendera att tolka det - att människan sätter sina egna behov och sugenhet på att rida framför hästens välmående. Det lär inte vara vanligt ngnstans på ngn nivå att man gör det, och händer det handlar det isåfall om extremt okunniga märkliga hästägare.

som många i tråden svarat redan: en svullnad eller värme osv i ngn ben, så känner man förhoppningsvis sin häst bra och utöver det har kompetens att bedöma att kanske i ett sånt läge, med enbart ngn liten svullnad och ingen hälta, så rör man på hästen för att se att det förhoppningsvis hjälper med cirkulation utifrån rörelse, och gör det det så bedömer man vidare utifrån det sen ridmässigt.

sår osv så ska det ju vara stora såna som allmänpåverkar hästen för att det inte ska fungera att röra på den under motion osv. Nu är din rubrik "lättare skada utan hälta". så jag svarar utifrån det.
Jag känner nog ingen vare sig tävlingsryttare på högre nivå, eller hobbyryttare, som tycker det är värt att chansa i fråga om att rida träning på en mer skadad häst osv, med argument att man helst vill rida till varje pris, och att förlora pengar på träningen osv..... faktiskt inte.
Alla hästägare till 90+ procent är faktiskt väldigt måna om och försiktiga runt sina hästar och att inte riskera att hästen kommer till skada genom att chansa om den verkar minsta påverkad. Men som sagt - att kunna bedöma vad "minsta påverkad" innebär, kräver sunt förnuft självklart men frågar du mig har de allra flesta faktiskt det.
Nej genom att läsa svaren i tråden så verkar det ju som att jag stött på väldigt många okunniga människor. Har inte varit i jättemånga olika stall så det kan ju vara en slump att de flesta hade en sån syn på hästhälsa.
Jag känner mig lättad att det är så många här som resonerar i de banorna att man ska vara uppmärksam på hästens dagsform och inte tvärtom. :)

Nej genom att läsa svaren i tråden så verkar det ju som att jag stött på väldigt många okunniga människor. Har inte varit i jättemånga olika stall så det kan ju vara en slump att de flesta hade en sån syn på hästhälsa.
Jag känner mig lättad att det är så många här som resonerar i de banorna att man ska vara uppmärksam på hästens dagsform och inte tvärtom. :)

Jag är runt i många stall iom jobb som tränare. Jag upplever inte att folk rider hästar de tycker är halta, skadade, sjuka etc som någon form av norm. Det finns ett fåtal. Men de är som tidigare nämts rätt märkliga och speciella.
Det finns dock en hel del som inte känner/ser att hästarna är ofräscha.

Som tränare både bör och kan man ju säga ifrån om man tycker att hästen inte gynnas av ridning i det skick den är i.
Är man osäker iom att hästen har någon rörelsestörning som är svårdefenierbar får man be ägaren kontakta vet.
Ibland får man en sån kontakt som man tycker ser lite, lite märklig ut vid första kontakt. Men som man iom viss rutin och känsla får en känsla av att det är muskulärt och att den inte är smärtpåverkad.
Då kan man testa träna och se hur det utvecklas under passet. Blir det bättre kanske man vågar ha is i magen och avvakta vet.

Själv kan jag bli orolig över plötslig svullnad om det inte är lymfatiskt pga sår eller foderbytessvullnad/medicinsvullnad.
Jag har en häst som är väldigt känslig för foderbyten, mediciner etc och lätt reagerar med att svullna. Men då är det ju jämntjockt, utan värme och i samband med just foderbyte eller medicinering. Hans mor var likadan.
Blir han tjock av ovan anledningar så rör jag på honom för att minska svullnad.

Min förra var dammallergiker. Honom rörde man på så länge det var möjligt, just för att han mådde bättre av att röra sig. Annars kunde man få rejäla problem med luftvägsinfektioner. Man fick vara noga med att avväga vad som var en normal krax och om det började låta för djupt och infekterat.

Feber ska vilas dock. Akuta trauman på leder, ligament, muskler, senor etc ska vilas och vetcheckas.
Sår beror på hur stora, djupa och var de sitter. Samt om de är infekterade eller inte.
Sitter små sår nära leder och jag känner "sådär" kring det så kontaktar jag hellre vet en gång extra.

Det finns dock en hel del som inte känner/ser att hästarna är ofräscha.

Det däremot är ganska vanligt, men jag tror inte att någon rider sin häst för eget nöjes skull medvetet precis om hästen är ofräsch.

Är man osäker lär man inte ha samvete att chansa helt enkelt.

Vad är en normal dag? Är det att sitta på ett kontor i 8 timmar eller att sko 5 hästar där inne alla är dom lättaste.

Det finns inte så jättemånga hovslagare i Sverige så, nej, jag har inte de som referens.
Däremot så finns det en stor skala mellan dina ytterligheter. Själv är jag anställd på 40 tim/vecka, jag blandar kontorsjobb med mer fysiskt krävande jobb ute i labbet. Det är inte svårt att sköta det jobbet även med en liten förkylning i kroppen.
Stannar du hemma så fort du är det minsta förkyld?

Funderar på hur många hobby ryttare som vet vad deras häst har för normal temp, skulle cilla ha samma temp som simba normalt har så har cilla feber.
Det finns inte så jättemånga hovslagare i Sverige så, nej, jag har inte de som referens.
Däremot så finns det en stor skala mellan dina ytterligheter. Själv är jag anställd på 40 tim/vecka, jag blandar kontorsjobb med mer fysiskt krävande jobb ute i labbet. Det är inte svårt att sköta det jobbet även med en liten förkylning i kroppen.
Stannar du hemma så fort du är det minsta förkyld?

Ja jag stannar hemma men så kan jag inte välja att ta det lugnare på jobbet utan det är mycket fysiskt jobb eller inte jobba alls.

Men som tur är åker jag inte på förkylning oftare än vad 3-4 år.

Jag gör en avvägning där jag står.
Vid ex snor/förkylning gör jag olika och avväger:, är det lite genomskinligt snor i näsborren eller grönt, tjockt snor?
Vid feber ska hästen absolut inte motioneras.
Svullna ben kan hästar få av olika orsaker, ex. min egna blir svullen om hon står inne länge. Jag vet varför och hon blir alltid bättre när hon får röra sig, när hon är igång och tränas blir hon dock inte svullen alls trots en natt på box. Kommer svullnaden däremot vid ex ett sår, eller om hästen har puls bör man kolla upp.
Vid sår gör jag också olika. Hade en häst som blev biten av en hagkompis i mungipan, red då med bettlöst istället, fanns ingen anledning att ställa av honom för det. Ett litet sår här och där är inte ovanligt, speciellt om man har en häst som leker mycket. Är hästen påverkad av såret bör man inte motionerna, men om det bara är ett "fint" sår på "bra" ställe så rider jag ändå.

Hästen ska aldrig behöva lida i onödan, men ser ingen anledning att ställa av hästen för "små saker" som den egentligen inte påverkas av. Jag har en hippologutbildning så tycker att jag har ganska bra koll på när hästen kan jobba på som vanligt och när man inte bör motionera.

@saraaandersson för mig är det så självklart basic att man som hästägare förstår skillnad på genomskinligt lite snor i nästan och tjockt gult/grönt snor och utöver det kan bedöma enligt sunt förnuft hälsostatus på sin häst......
ang feber så likadant där: självklart anstränger man ingen häst med feber öht om den har det? Däremot verkar kunskapen låg om att känna till sin hästs friska temperatur med morgontemp och kvällsemp generellt, så såna hästägare står där handfallna sen när hästen skulle råka vara sjuk på riktigt. +38 med ett par grader är helt normalt för många hästar i kvällstemp som exempel. så mycket kan det variera, och en del hästar har väldigt låg undertemp jmf med andra i morgontemp som exempel.

att tempa sin häst i sig gör ingen nytta öht om man inte vet varför man tempar och om det öht avviker utifrån ytterligare status på hästen i sig osv. För mig blir det ytterligare en problematisk faktor i sammanhaget osäker hästägare som försöker bedöma hälsostatus på en häst om man inte i sig har koll i grunden på andra variabler utöver om hästen har x grader bortsett från tidigare konstaterat "normaltemp".

@mackan
För alla hästägare är det tyvärr inte självklart vad som är "lite snor i näsan" och "riktigt snor".
Finns faktiskt många hästägare som inte har tillräckligt kunskap och kan bedöma hälsostatus på sin häst.

Ang temp så är det såklart en stor fördel om man vet vad hästen ligger på normalt ;)

@saraaandersson ja precis, därav inlägget. Dock behövs det ingen hippologutbildning i sig för att ha full koll på läget allmänt utifrån tråden. som passus i sammanhanget ;) Lite just poängen jag avsåg - det går inte att mäta sunt förnuft alternativt allmän kunskap utifrån ngt papper, eller öht gällande det tråden avser - men einstein behövs inte för att alla hästägare själva ska kunna känna trygghet i att kunna bedöma på grundnivå, det var min poäng.Oavsett vilket djur man har som sagt, så bör man se till att skaffa sig baskunskaper på allmän nivå skötselmässigt för det djuret i sig och ffa gällande skador/sjukdom, och sen som sagt råder sunt förnuft för resten om man saknar erfarenhet osv och inte känner sig trygg så går det bra att ringa rådgivning på telefon för de minst insatta om man undrar och är orolig osv. Det bör man göra allmänt om man är osäker.

Senast ändrad:
@saraaandersson för mig är det så självklart basic att man som hästägare förstår skillnad på genomskinligt lite snor i nästan och tjockt gult/grönt snor och utöver det kan bedöma enligt sunt förnuft hälsostatus på sin häst......
ang feber så likadant där: självklart anstränger man ingen häst med feber öht om den har det? Däremot verkar kunskapen låg om att känna till sin hästs friska temperatur med morgontemp och kvällsemp generellt, så såna hästägare står där handfallna sen när hästen skulle råka vara sjuk på riktigt. +38 med ett par grader är helt normalt för många hästar i kvällstemp som exempel. så mycket kan det variera, och en del hästar har väldigt låg undertemp jmf med andra i morgontemp som exempel.

att tempa sin häst i sig gör ingen nytta öht om man inte vet varför man tempar och om det öht avviker utifrån ytterligare status på hästen i sig osv. För mig blir det ytterligare en problematisk faktor i sammanhaget osäker hästägare som försöker bedöma hälsostatus på en häst om man inte i sig har koll i grunden på andra variabler utöver om hästen har x grader bortsett från tidigare konstaterat "normaltemp".

Håller med om det viktiga i att hålla koll på normaltemp.

Tempa dagligen är kanske inte alltid nödvändigt, men om man gör det en period morgon och kväll så lär man sig vad den har i normaltemp.
Jag brukar göra stickkontroller då och då.
Min ligger på 36,7-37 i normaltemp (brukar variera något morgon/kväll)..andra kan ligga på 38 som är inom värdet för normalt..men har min 38 så är det ju en indikation på feber/att nåt inte är helt riktigt.

Kan vara bra att veta, för veterinärerna frågar ju alltid vad tempen är..kan annars bli tokigt när vet då säger "äsch, det är ingen feber, ring om den går upp en grad"..men det är ju individuellt så hästen kanske visst har feber trots att det på pappret är normalt med upp till runt 38.

Jag vet hästar som inte är riktigt dåliga förns 40 grader..men smärtgränsen hos min tex skulle nog kunna vara 38,5-39 i jämförelse..Så visst blir det skillnad

@Dandylinn ja? förstår inte riktigt ditt svar? det är ju inga konstigheter?

Nej det är det inte. Men som du skrev så är det kanske inte fullt så vanligt förekommande att så många har koll på vad hästen har för normaltemp. Jag ville bara mest förtydliga det tokiga i att inte ha koll helt enkelt, ffa vid veterinärkontakt kan det ju bli jättekonstigt

Hej! Jag har funderat lite kring hur hästmänniskor resonerar kring att motionera och rida sina hästar trots att de har någon form av lättare skada eller sjukdom. Till exempel blev jag alltid tillsagd av en ridlärare att jag skulle fortsätta rida så länge hästen inte var tydligt halt. Hen sa "Så länge hästen inte haltar har den inte ont". Det kunde handla om ett svullet ben, ett öppet sår, snuva osv. Jag resonerar inte alls likadant som min gamla ridlärare, men hur långt är det okej att sträcka sig för sitt eget nöje?

Hur resonerar ni kring att rida på en häst som ni upptäcker har en ny svullnad i ett ben men hästen inte verkar halt? Eller om hästen verkar förkyld men hyfsat pigg? Har ett nytt sår? Rider ni som vanligt och kör på, eller rider ni fast tar det lite lugnare? Eller struntar ni i att motionera hästen helt? Tar den på promenad istället för att träna ett par dagar? :)

Beror helt på häst.
Ett ytligt sår hindrar inte ridning, beroende på var det sitter såklart.
När det gäller svullna ben beror det helt på häst och svullnad. Har en som emellanåt är svullen i bak. Den rider jag. De andra skulle jag aldrig rida vid svullna ben. Promenera möjligtvis. Allt beror på varför hästen är svullen

Hej! Jag har funderat lite kring hur hästmänniskor resonerar kring att motionera och rida sina hästar trots att de har någon form av lättare skada eller sjukdom. Till exempel blev jag alltid tillsagd av en ridlärare att jag skulle fortsätta rida så länge hästen inte var tydligt halt. Hen sa "Så länge hästen inte haltar har den inte ont". Det kunde handla om ett svullet ben, ett öppet sår, snuva osv. Jag resonerar inte alls likadant som min gamla ridlärare, men hur långt är det okej att sträcka sig för sitt eget nöje?

Hur resonerar ni kring att rida på en häst som ni upptäcker har en ny svullnad i ett ben men hästen inte verkar halt? Eller om hästen verkar förkyld men hyfsat pigg? Har ett nytt sår? Rider ni som vanligt och kör på, eller rider ni fast tar det lite lugnare? Eller struntar ni i att motionera hästen helt? Tar den på promenad istället för att träna ett par dagar? :)

Jag tar det lugnare, är hästen öm vid svullnaden men ej halt kan jag promenera lite med den för att se hur den verkar. Vet folk som rider tills hästen är grovt halt (ja även vid lite hälta) och det är inget som skulle kännas bra för mig. Är det ett litet sår tvättar och jag och rider vid ohalt häst. Förkylning, tar det lugnt, kollar om den har feber och vilken färg på snoret. Inget ansträngande även om den i övrigt verkar pigg.

Hej!

Om min är oförklarligt svullen i ett ben blir det promenad- för att se om det går ner. Ofta blir svullnader bara värre av att vila hela, men jag vill inte belasta. Nu är min en sån som svullnar till och från och jag har helt enkelt fått lära mig att det går att rida på hennes mer diffusa svullnader- men så känner jag igen dom också.

Förkylning med opåverkad häst blir också promenad i häst eget tempo, om hon vill. Där får hon bestämma själv om hon vill. Har häst feber är det stillastående vila, men gå i hage- själv, så hon inte blir jagad av någon annan häst.

Sårskador beror helt på var skadan sitter och hur stor den är. Skulle hon stå för minsta sår skulle hon aldrig bli riden.

Angående ofräsch så har min fröken en markering i ena fram och är lite stel i bak pga spatt. Order från behandlande veterinär och hästfysioterapeut (eller vad hen nu är) är att rida och förhoppningsvis blir stelheten bättre, hon vågar lägga mer vikt bak och avlastar därför fram. Jag hade inte ridit om inte de varit så bestämda med att ridning är ett måste och jag kollar såklart upp min fröken till och från (nu blir det nog i december nästa gång).

Så det är inte alltid helt svart eller vitt heller om en ofräsch häst ska ridas eller ej.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 648
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka