Rida på häst med lätt skada?

Jojo

Trådstartare
Hej! Jag har funderat lite kring hur hästmänniskor resonerar kring att motionera och rida sina hästar trots att de har någon form av lättare skada eller sjukdom. Till exempel blev jag alltid tillsagd av en ridlärare att jag skulle fortsätta rida så länge hästen inte var tydligt halt. Hen sa "Så länge hästen inte haltar har den inte ont". Det kunde handla om ett svullet ben, ett öppet sår, snuva osv. Jag resonerar inte alls likadant som min gamla ridlärare, men hur långt är det okej att sträcka sig för sitt eget nöje?

Hur resonerar ni kring att rida på en häst som ni upptäcker har en ny svullnad i ett ben men hästen inte verkar halt? Eller om hästen verkar förkyld men hyfsat pigg? Har ett nytt sår? Rider ni som vanligt och kör på, eller rider ni fast tar det lite lugnare? Eller struntar ni i att motionera hästen helt? Tar den på promenad istället för att träna ett par dagar? :)

Hej! Jag har funderat lite kring hur hästmänniskor resonerar kring att motionera och rida sina hästar trots att de har någon form av lättare skada eller sjukdom. Till exempel blev jag alltid tillsagd av en ridlärare att jag skulle fortsätta rida så länge hästen inte var tydligt halt. Hen sa "Så länge hästen inte haltar har den inte ont". Det kunde handla om ett svullet ben, ett öppet sår, snuva osv. Jag resonerar inte alls likadant som min gamla ridlärare, men hur långt är det okej att sträcka sig för sitt eget nöje?

Hur resonerar ni kring att rida på en häst som ni upptäcker har en ny svullnad i ett ben men hästen inte verkar halt? Eller om hästen verkar förkyld men hyfsat pigg? Har ett nytt sår? Rider ni som vanligt och kör på, eller rider ni fast tar det lite lugnare? Eller struntar ni i att motionera hästen helt? Tar den på promenad istället för att träna ett par dagar? :)

För mig beror det på vad det är.

Ett svullet ben kan hjälpas genom att man tar ut hästen och skrittar, ev småjoggar lite men det kan också göra det värre om det är en skada ju..Där får man gå på känsla utefter individen sas och isf lugn motion, det kan räcka med en handpromenad á 20-30 min också.
Är det tex bara en vätskeansamling utan värme, hälta eller dyl ska hästen verkligen ut och röra på sig i många fall..försvinner till majoriteten av gångerna.
Ringer man vet i det läget kommer denne ordinera en promenad såvida hästen inte är halt för att se om det går ner.
Är däremot hästen öm, varm och man känner puls ska man inte röra hästen mer än till/från hage.

Ett litet sår behöver inte heller hindra. Mycket beror på vart det sitter.

Däremot infektioner som förkylning där drar jag verkligen en tydlig gräns då motion vid sjukdom kan påverka hjärtat negativt även vid lättsam motion.

I överlag om hästen är ofräsch ska man göra en övervägning. Aldrig, aldrig tränar man på som vanligt i alla fall utan man drar ner tempot rejält..Banridning för mig är helt uteslutet.
Om man ska röra hästen ska det vara för syftet att det ska avhjälpa.

Senast ändrad:
Förstår inte heller det där, sett så många rida sina hästar med svullna ben med åsikten att det inte behöver vara någon fara sålänge inte hästen är halt. Dock så krävs det ofta ganska rejält med smärta för att hästar ska visa hälta ibland.

Sålänge saker och ting är uppkollade, så man vet varför hästen är svullen eller liknande och man vet att det är ingenting som förvärras av ridningen, då är det okej att rida tycker jag. Svullnader kan trots allt sitta i i flera veckor utan att det är någon fara.

För mig beror det på vad det är.

Ett svullet ben kan hjälpas genom att man tar ut hästen och skrittar, ev småjoggar lite men det kan också göra det värre om det är en skada ju..Där får man gå på känsla utefter individen sas och isf lugn motion, det kan räcka med en handpromenad á 20-30 min också.
Är det tex bara en vätskeansamling utan värme, hälta eller dyl ska hästen verkligen ut och röra på sig i många fall..försvinner till majoriteten av gångerna.
Ringer man vet i det läget kommer denne ordinera en promenad såvida hästen inte är halt för att se om det går ner.
Är däremot hästen öm, varm och man känner puls ska man inte röra hästen mer än till/från hage.

Ett litet sår behöver inte heller hindra. Mycket beror på vart det sitter.

Däremot infektioner som förkylning där drar jag verkligen en tydlig gräns då motion vid sjukdom kan påverka hjärtat negativt även vid lättsam motion.

I överlag om hästen är ofräsch ska man göra en övervägning. Aldrig, aldrig tränar man på som vanligt i alla fall utan man drar ner tempot rejält..Banridning för mig är helt uteslutet.
Om man ska röra hästen ska det vara för syftet att det ska avhjälpa.

Så här skulle jag nog också resonera.
Jag tar hellre det säkra före det osäkra och ställer hellre in en träning och förlorar lite pengar än att riskera att hästen blir sämre av att man prompt måste träna för att man har bokat in en tränare.
En skritt-tur ute i naturen eller promenad vid hand känns som ett bättre alternativ.

Angående sår så tog jag upp det som en sak då jag vid några tillfällen stött på en ryttare som envisats med att rida trots att hästen har ordentliga sår i sidan vid skänkelläget. Det längsta hen sträckte sig var att inte använda sporrar men fortsatte att rida på som vanligt trots såren. Samma häst fick ett köttigt sår på manken pga illapassade utrustning, men man fortsatte ändå att rida och träna med sadel. Det här var i ett stort stall så det var knappast så att ingen såg det, men det var ingen mer än jag som reagerade och ifrågasatte ryttaren.

Jag skulle aldrig sätta mitt eget nöje före hästens välbefinnande. Och jag kan känna att jag blivit ifrågasatt fler gånger än jag fått medhåll i att jag låter hästen ta det lugnt några dagar tills man ser vart det barkar.

Svullnad:
Nej, men visar den inget som helst tecken på smärta kanske jag promenerar med den för att ev få ner svullnaden.

Förkyld:
Vetefan.. hade kanske kört något lättare, typ promenad eller tömkörning.

Sår:
Sitter det bra och hästen inte uppvisar smärta ser jag ingen anledning till varför man inte skulle rida. Jag hade förmodligen (definitivt) kört ett lättare pass. Den ska ju liksom inte ha ont efter passet heller..

Man får ju se till hur hästen mår, hur omständigheterna är, hur länge problemet funnits etc etc.
Jag skulle oavsett ringa mamma läkare för råd och bekräftelse innan jag gjorde något ;)

Angående sår så tog jag upp det som en sak då jag vid några tillfällen stött på en ryttare som envisats med att rida trots att hästen har ordentliga sår i sidan vid skänkelläget. Det längsta hen sträckte sig var att inte använda sporrar men fortsatte att rida på som vanligt trots såren. Samma häst fick ett köttigt sår på manken pga illapassade utrustning, men man fortsatte ändå att rida och träna med sadel. Det här var i ett stort stall så det var knappast så att ingen såg det, men det var ingen mer än jag som reagerade och ifrågasatte ryttaren.
Det där är ju misshandel och inte "ett sår" :crazy:
Usch!

Man måste ju alltid känna av hur mår hästen?
Om den är svullen så får man kolla efter om hästen är halt? Ömmar den någonstans när man känner igenom den? Finns det något sår? Vet man att det hänt någonting (har hästen kanske snubblat och sträckt sig tex)? eller har den puls?
Visar den tecken på smärta är halt eller öm så får den vila alt ta en kort avsutten promenad om den bara är lite öm. Man behöver inte gå långt för att se om svullnaden lägger sig lite. Blir den däremot mer halt eller får mer ont är det vila som gäller.
Är hästen svullen pga ett ytligt sår är nästan alltid det bästa att röra på hästen för att hålla igång blodcirkulationen. Djupare sår så pratar jag alltid med veterinär för att veta hur jag ska göra. Ibland kan dock såren sitta så dumt till att de går upp väldigt enkelt när hästen rör sig, där är det klurigare och man får göra bedömningen hur såret enklast läker.
Rör jag på en häst som är svullen eller sårig så är det bara i skritt och kortare turer.

Vid förkylning skulle jag aldrig rida av samma anledning som jag själv inte tränar när jag är förkyld.

Beror lite på varför. Tex om hästen är svullen i ben pga mugg eller så så är motion bara bra! I lätt form.

Men är jag osäker på varför den är svullen så kanske jag skritt promenerar. Aldrig ridning vid snorig näsa, hosta osv.

Det där med om hästen är förkyld, säg en lättare förkylning med lite snor och något enstaka hostande, kan det verkligen vara skadligt med skritt och ev lite trav då? Får erkänna mig själv skyldig till det alldeles nyligen - och då med tanke på att jag tyckte att hästen borde röra på sig, inte "mitt eget nöje".

Tänker att när människor är förkylda så är det ju bara hårdare träning som kan skada, lätt motion med promenader är ju ingen fara.

I övriga fall är det alltid en avvägning, ofta en ruskigt svår sådan.

Det där med om hästen är förkyld, säg en lättare förkylning med lite snor och något enstaka hostande, kan det verkligen vara skadligt med skritt och ev lite trav då? Får erkänna mig själv skyldig till det alldeles nyligen - och då med tanke på att jag tyckte att hästen borde röra på sig, inte "mitt eget nöje".

Tänker att när människor är förkylda så är det ju bara hårdare träning som kan skada, lätt motion med promenader är ju ingen fara.

I övriga fall är det alltid en avvägning, ofta en ruskigt svår sådan.

Jag anser att det kan vara skadligt iom att jag bara ser ytligt att hästen eventuellt är förkyld men jag kan ju inte garantera hästens mående för dagen eftersom att den inte pratar.
Jag vet inte heller hur aktiv den varit i hagen/hur den "ansträngt" sig där.

Förkylning och motion kan innebära problem med hjärtat bla hjärtmuskelinflammation..Pga risken finns avstår jag därför mycket för att jag sällan vet hur aktiv hästen varit i hagen tex.

Vi själva när vi är förkylda kan liksom lätt avgöra läget om vi har orken, hästar säger ofta inte så mycket

Senast ändrad:
@Dandylinn Min tanke är att en skrittur knappast kan göra någon skada oavsett, så länge hästen är feberfri och lika pigg som vanligt till humöret. Jag är väl medveten om att man inte ska belasta hjärtat, men pulsen lär ju knappast stiga nämnvärt vid lugnare motion? Dock så är jag inte särskilt påläst i ämnet och var rätt rejält velig när hästen var förkyld, så är det någon som har forskning om det eller historier i stil med "jag skrittade min förkylda häst och den fick hjärtproblem" så kommer jag förstås att ändra mig :).

Tillägg: Min tanke är alltså också att jag känner hästen tillräckligt väl för att märka om hon är hängig eller känner sig som vanligt.

@Dandylinn Min tanke är att en skrittur knappast kan göra någon skada oavsett, så länge hästen är feberfri och lika pigg som vanligt till humöret. Jag är väl medveten om att man inte ska belasta hjärtat, men pulsen lär ju knappast stiga nämnvärt vid lugnare motion? Dock så är jag inte särskilt påläst i ämnet och var rätt rejält velig när hästen var förkyld, så är det någon som har forskning om det eller historier i stil med "jag skrittade min förkylda häst och den fick hjärtproblem" så kommer jag förstås att ändra mig :).

Det är en övervägning som allt annat som man ju får ta ställning till.

Det jag menar är att risken är för hög för mig iom att jag inte känner mig tillräckligt säker på att det inte förvärrar tillståndet, hästen har ju oavsett en infektion i kroppen.
Om det är så oavsett vad det än är, dvs jag är osäker så låter jag hästen vara helt enkelt.

För mig är för övrigt förkylning hos häst så pass ovanligt att jag tar det med ganska stort allvar och vill se hur det utvecklar sig, med vilande häst för att vara på den säkra sidan.

Alltså det här kan man vända och vrida på in absurdum. Jag har ridit min häst med ett blödande sår efter en broddspark. När hon fått sparken satt jag av och kollade, såg att hon blödde från skanken men inte verkade allvarligt skadad. Jag satt upp och vi fortsatte hemåt. De första stegen var hon halt men sen tog hon saken i egna hovar och travade iväg i god fart utan hälta. Hon var rätt röd när vi kom hem men såret var rent och gav aldrig några problem. En annan gång blåste det in ett kutterspån under sadeln vid samlingen vilket gav ett fult sår och då fick hon vila/gå utan sadel tills det var läkt. Tanten ifråga är hosthäst och jag har fått lära mig att det är farligt att ställa av dem pga hostan. Där har jag låtit henne lulla i egen takt tills hon hostat ur sig och sen kört som vanligt. När hon varit förkyld har vi ibland tagit en mycket kort skrittur för hostans skull.
Enligt mig kan man inte säga något generellt utan måste utgå från situationen. Stundtals får man välja mellan pest och kolera.
Att som beskrevs förut sadla en häst med mankskav där sadeln retar skalet är givetvis förkastligt men i övrigt är inte livet svart eller vitt.

Tillägg: Min tanke är alltså också att jag känner hästen tillräckligt väl för att märka om hon är hängig eller känner sig som vanligt.
Jo pulsen går upp bara du sitter på hästen.

@Korven Klart att pulsen går upp men frågan är om det är farligt mycket om nu inte hästen har feber/är uppenbart allmänpåverkad. Som min avatar antyder så har jag ridit mycket med pulsmätare och pulsökningen vid lugn skritt på plan mark är inte jättekraftig. Pulsen går ju upp även av att gå i hagen och äta.
Det finns grader i helvetet och man måste fundera på varför man gör något. Om syftet är att 'jag vill faktiskt rida' då har man missat något viktigt men som jag beskrivit ovan så kan det finnas andra grunder för beslut. Återigen hästhållning är inte svart/vit utan kräver eftertanke och ibland okonventionella beslut.

Jo pulsen går upp bara du sitter på hästen.

Pulsen lär gå upp så fort hästen vaknar, när den går ut i hagen eller om den blir kvarlämnad i sin box också.

TS
Jag behandlar en förkyld häst lika som förkyld människa. Bara för att man råkar vara lite förkyld så stannar man inte hemma i sängen, utan man fortsätter sitt normala liv, men ingen hårdträning. Vid feber är det däremot vila som gäller.

Öppet sår - beror på var det sitter. Vi fick ett par veckors ofrivillig vila i somras pga ett otäckt sår som satt så illa att hästen inte kunde ha något huvudlag alls. Om såret inte sitter i vägen för utrustning, skänklar osv, eller hästen är allmänpåverkad, så rider jag som vanligt.

Svullnad - beror på vad svullnaden beror på. Svullnad pga sår? Har hästen sparkat i någonstans? Min grundfilosofi är rörelse, men inte tuffare träning, för att hålla svullnaden nere. Men det är som sagt en avvägning från fall till fall.

Beror på som andra har skrivit.
Min ena blir ordentligt halt vid väldigt lite mugg men när han trampade på sig själv med brodden på framsidan av ena bak benet vid kronranden märktes ingen ting och kunde rida som vanligt.

Om hästen är tjock i benen/benet så beror motionen på varför, har hästn varit på box längre än vanligt, sår eller vet jag inte, första rider som vanligt men längre fram skrittning om andra bror på såret och hästen om sista rider inte alls innan jag vet vad det beror på.

Hosta vet jag inte har ingen erfarenhet av det annat än på trav hästar och då åkte vi in till klinik och kollade luftvägarna.
Förkylning, jag rider inte eller på annat sätt motionera hästen.

Jag tempar alltid mina hästar innan lite hårdare arbete.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 648
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka