Rida på hårt underlag

Sv: Rida på hårt underlag

Lederna måste givetvis vänjas, sakta!
Men i distansen är det oftast bara hårda underlag, så redan på låg nivå (5 mil) så travar och galopperar man på hårt underlag under lång tid.

Ang vilken gångart man ska välja så sliter galoppen mkt mindre än vad traven gör. i trav sätts hoven ner i en kraft av 2-2,5 ton och i galopp 1-1,5 ton, vilket ju säger en hel del om vilken gångart som slits mest.

Inom distansen brukar man säga att det tar 3 år pga benen innan en häst är färdig för de längre distanserna, konditionen tar bara ca 6 mån att få upp, men då får man ju en halt häst oxå.

asfalt är föresten inte så hårt, en grusväg en torr sommar är betydligt hårdare, asfalt sviktar. Största problemet med asfalt är att det är så halt och att man därmed kan gå omkull.

Ang vilken gångart man ska välja så sliter galoppen mkt mindre än vad traven gör. i trav sätts hoven ner i en kraft av 2-2,5 ton och i galopp 1-1,5 ton, vilket ju säger en hel del om vilken gångart som slits mest.

asfalt är föresten inte så hårt, en grusväg en torr sommar är betydligt hårdare, asfalt sviktar. Största problemet med asfalt är att det är så halt och att man därmed kan gå omkull.

Intressant att galoppen sliter mindre! Jag har alltid tyckt att galopp borde vara bättre än trav t ex vid igångsättning osv efter vila, när många först skrittar nån vecka och sedan fortsätter med trav och tar galoppen sist. Galopp är ju den naturligaste gångarten och borde väl därför slita minst och vara minst ansträngande? Lugn arbetsgalopp verkar ju bättre för igångsättning än trav. Nu blev det lite off-topic här...

Man luras förmodligen av ljudet när man rider på asfalt, eftersom det låter mycket mer än en hårdpackad grusväg. Visste inte att det sviktade :)

Prova att jogga själv på en hård grusväg och asfalt så känner du ju själv!

För mig är det ganska självklart att galoppen sliter mindre, galoppen är ju rullande och liksom självbärande på något sätt, traven är mer kantig, och visst känner man nerslagen mkt tydligare i traven? jag gör det iaf.

Men galopp på asfalt är ju fortfarande kanske inte att rekomendera för gemeneman, det krävs en väldigt välmusklad häst för att inte halka.

Lederna måste givetvis vänjas, sakta!
Men i distansen är det oftast bara hårda underlag, så redan på låg nivå (5 mil) så travar och galopperar man på hårt underlag under lång tid.

Inom distansen brukar man säga att det tar 3 år pga benen innan en häst är färdig för de längre distanserna, konditionen tar bara ca 6 mån att få upp, men då får man ju en halt häst oxå.

Var får du dessa tonsiffror från? Galopp består av olika moment och i ett av dem lägger hästen hela sin vikt på ett av frambenen.

Asfalt är till att börja med halt så galopp på asfalt verkar väl inte så vettigt:angel:

Jag kan inte uttala mej om distans, men dem jag känner häromkring som tävlar sånt sitter inte och galopperar på sommarhårda grusvägar. De travar men lugnt.

Sen har det med annat att göra, som hovkvalitet, vissa hästars hovar är för dåliga för distans och för ridning på hårda stumma underlag. Araber har väl en stor fördel som distanshästar, ofta bra ben och bra hovar. :bow:

Men det gäller inte alla raser.

Jag brukar ta det lite piano när jag rider på hårda underlag. Lederna mår inte så bra av hårda underlag medan senornagynnas. Samtidigt saaka man inte rida på för tunga undertag heller för det är inte bra för senorna, istället bättre för lederna. Variation i underlagen är alltså det bästa för hästen. Underlag med svikt är det bästa för hästen egentligten, men alla har inte tillgång till ett sådant.

ton siffrorna är jätte lätta att hitta, gå in på back on tracks hemsida och läs deras sidor om trav respektive galopp. För mig är det självklart att det är mindre belastning i galoppen eftersom att den rullar, det är ju tyngden i nedslaget som är det som sliter, hästen själv väger ju inte så mkt.

Om de inte galopperar på sommarhårda grusvägar, hur ska de då kunna göra det på tävling?

eller rider de bara på låg nivå för att bara komma runt?

Ang att araben skulle ha bra ben och hovar så motsätter jag mig bra ben rätt rejält, du får nästan kämpa för att hitta en arab med bra ben, tyvärr. En arab med en bra kropp och du får kämpa rejält :cool:

Senast ändrad:

ton siffrorna är jätte lätta att hitta, gå in på back on tracks hemsida och läs deras sidor om trav respektive galopp. För mig är det självklart att det är mindre belastning i galoppen eftersom att den rullar, det är ju tyngden i nedslaget som är det som sliter, hästen själv väger ju inte så mkt.

Om de inte galopperar på sommarhårda grusvägar, hur ska de då kunna göra det på tävling?

eller rider de bara på låg nivå för att bara komma runt?

Ang att araben skulle ha bra ben och hovar så motsätter jag mig bra ben rätt rejält, du får nästan kämpa för att hitta en arab med bra ben, tyvärr. En arab med en bra kropp och du får kämpa rejält :cool:

Back on tracks sida:cool: Ok.

Traven och galoppen är olika vad gäller belastning. Det har även med hastighet att göra.

Dom rider bara på Sm-nivå;) Mycket kunniga personer tycker jag att de verkar vara även om jag inte kan påstå att jag känner dem väl.

Ja araber idag kanske har sämre ben, jag vet inget om araber numera men förr ansågs de ha bra starka ben, och bra fötter också. Kan ju vara bortavlat förstås:crazy:

Diskussioner som dessa blir lätt fåniga "nähä!" -"joho!"-diskussioner.

Kan ändå presentera vissa fakta:
Ska du vinna SM i distansritt idag, vilket avlöper på 160 km, så måste du ändå hålla en hastighet på åtminstone 15-16 km/t i snitt. En lugn canter brukar ligga på just den hastigheten. Tänker man på att en distansbana består av alla möjliga underlag så säger det sig själv att det nog blir galopp på både hårt och mjukt underlag. Så även om dina distansryttarbekanta på SM-nivå säkert tränar en hel del genom att trava lugnt så måste de faktiskt även träna på att galoppera ganska långa sträckor på både hårt och mjukt underlag. Man kan inte tävla i en hastighet och ett underlag man inte tränat för.

Vilket underlag man än pratar om så finns det förstås ett idealiskt för underlag för hästar. Det är varken stenhårt eller särskilt mjukt, utan ganska fast och lite sviktande. Veterinär Lars Roepstorff presenterade en studie som visade på just detta härom året om jag inte minns fel. Stod om det i tidningen ridsport.

Nu är det sällan som vi ryttare har tillgång till detta idealiska underlag, och ska man rida ut så blir det ju faktiskt alla möjliga underlag hästen får gå på. Då måste man planera och vänja hästen vid dessa underlag, precis som Kimmis skrev.
Därför kan man inte kategorisk säga att det vare sig är bra eller inte alls bra med hårda underlag. Om du under en längre tid vänjer hästen vid att gå på hårt underlag så kommer det att fungera bra. Dito för mjukt underlag. Och med detta säger man inte att hästen bara måste gå på hårt eller mjukt, bara att man introducerar dessa underlag undan för undan och inte bara byter rakt av från en dag till en annan.

Och ja, asfalt kan vara halt. Gräs likaså. Man bör använda sitt omdöme.

Jag brukar ta det lite piano när jag rider på hårda underlag. Lederna mår inte så bra av hårda underlag medan senornagynnas. Samtidigt saaka man inte rida på för tunga undertag heller för det är inte bra för senorna, istället bättre för lederna. Variation i underlagen är alltså det bästa för hästen. Underlag med svikt är det bästa för hästen egentligten, men alla har inte tillgång till ett sådant.

Ah, du skrev ju precis vad jag tänkte, fast med mycket färre ord än vad jag slösade iväg! ;)

På gräs kan du ha broddar men det är inte så lämpligt på asfalt. ;) Märklig jämförelse du gör:confused:

Jag vet inget om distans men det känns inte så viktigt hur man rider distans-Sm eftersom knappast de som frågar om sånt här rider där:angel: För de allra flesta hästar gäller att hårt underlag sliter på lederna och sen hur distanshsätar mår av sin träning har jag ingen aning om men som sagt handlar knappast frågan om såna. Dörför är rådet att inte rida annat än skritt och lite trav på hårt underlag. Punkt

vad är det som gör att distanshästar skulle vara annorlunda än andra hästar?:confused:

Dessutom så har du ju fel, varierande underlag är det bästa, det innebär att man även ska rida på hårda underlag.

Nu, Flashlight, låter det som om du gör dig lite besvärlig bara för att du inte får säga sista ordet och ha rätt... ;)

Det spelar väl ingen roll om man KAN ha broddar på gräs, de flesta som rider ut med sin häst broddar väl inte hästen OM UTIFALL de kommer att råka rida på gräs? Utan man rider på gräs och är då försiktig i högre hastigheter då gräs kan vara halt.
Man gör precis likadant om man rider på asfalt! Det är väl inte så svårt att förstå?

Beträffande "inte annat än skritt och trav på hårt underlag punkt slut" som du uttrycker dig, så är det lika bra eller dåligt råd som att säga "rid inte på mjukt underlag punkt slut".
Mjukt underlag utan tillvänjning är lika dåligt för hästen (om inte värre) än hårt underlag.

Varför inte lyssna på de som känner till det här med att träna för hållbarhet och helt enkelt ta in att de allra flesta underlag fungerar i alla gångarter bara man VÄNJER hästen vid detta - samt att varierat underlag är överlägset bäst för alla hästar.
Sen skiter jag i om du vill veta något om distanshästar eller ej, men frågan är att distansfolket om några är väldigt kunniga beträffande att träna sina hästar att hålla så vill man inte vara dumdryg så kanske man ska lyssna lite på dom?
Det var ju för övrigt du som hänvisade till hur de tränar?

Senast ändrad:

Jag tycker, precis som nagon annan skrev,att man ska rida pa varierat underlag. Harda underlag sliter pa kotorna och mjuka pa senorna.

Tänk pa att även gräs kan bli hart! Har det inte regnat pa ett tag, är jorden torr och sviktar inte. Galopperar man da langa/snabba galopper, tar kotorna alla stötar. Om man trots det vill galoppera, rekommenderar jag kortare, lugna galopper.

För att se om underlaget är hart (om ma äv ovan och inte känner/hör det) kan man själv hoppa av, sparka lite i jorden. Är det hart eller blir det hal efter din spark? Ma kan ocksa försöka kolla pa marken, är där sprickor pga torka är det förmodligen ocks hart. Är man osäker är det bättre att ta det lite lugnt - inga snabbjobb inte.

Jag tänker för övrigt inte säga nagot om distanshästar och lägga mig i den diskutionen :)

Nu är det ju så att det är lederna som tar stryk på för hårt underlag,
Man blir lite mörkrädd när man läser och hör hur folk tror det är ok att galoppera på stenhårda underlag. Det är ingen svikt och det sätter sej i lederna, bli sen inte förvånade när hästarna står med ledinflammationer,och andra problem i kroppen.

Ja, fast jag sa "trav el lugn galopp i mitten av en grusväg". Jag vet inte hur dina grusvägar ser ut, men de grusvägar vi har häromkring är tydligt mjukare i mitten (det blir iaf lite avtryck efter hoven i alla gångarter). Det är inte "stenhårt underlag" enl mig...

Klart att det är bättre att rida i mitten, åtminstone när man kan se så att det inte är gropar eller stora stenar där. Men annars gäller ju det som många här har skrivit, så fort man inte rider på det underlag som är allra bäst för hästen (fast, med lite svikt) så gäller det att långsamt vänja hästen vid underlaget. Lika lite som man ska galoppera fort på hårda vägar med en ovan häst lika lite ska man galoppera omkring på mjuka ridhusunderlag med en ovan häst. Inget av dessa underlag är egentligen bra för hästen men med tillvänjning så hinner hästens kropp stärka sig så att den klarar av det bättre.
De flesta ridhusunderlag är för mjuka och dessutom blir det rent naturligt att man rider böjda spår i ett ridhus vilket sliter ännu mer på hästen.
De flesta hästar klarar sig bra ändå vilket beror på att ryttaren varierar sin ridning och underlaget som hästen rids på, och ger hästen en chans att vänja sig vid sådana underlag som den inte ridits på så ofta tidigare.
Ta det lugnt och håll koll på hur hästen reagerar: visitera benen på kvällen och morgonen efter ridning på ovant underlag så får du kvittot på om du var försiktig eller inte.

Och Litenvit.

Flashlight, bara för att de som inte frågar inte rider distansSM behöver ju det inte betyda att de rider hästar som bara travar i mjuka ridhus till vardags :p folk rider lite olika och information är av godo.

Tack för informationen om distansryttare :) det hjälper faktiskt en hel del eftersom hon som sagt är van vid hård ritt på sommarhårt gräs (och jo hon har visst gräsbrodd :laugh:)

Liknande trådar

Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 615
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25