Rida på banan!

L

Landi

;););)Hej!
Jag undrar hur ofta ni tycker att man ska rida i en paddock? (stavas?):o
då jag har en skogsmulle men även lite skojj tävlingshäst, Han är 16 år, så han är bra utbildad och kan det mesta, men nu till sommaren så vill jag tävla rätt så mycket, men jag tycker också att det är viktigt att ha roligt, just nu rider jag ungefär 1gång i veckan på banan? är det lämpligt? eller är det för ofta ,för lite? har ni nå bra knep?
( oobs; han hatar att vara på banan, han vet att det är dags för arbete och blir genast slö, kanske det är bra att även arbeta på en uteritt i bland? ) vad tycker ni?

tacksam för svar ;)

Sv: Rida på banan!

Min häst tycker också det är ganska tråkigt på banan, även om han är snäll och gör som jag säger.

Jag rider säg 1-2 på banan varannan vecka kanske? Inte alls ofta.
Jag gör alla övningar ute i skogen istället - öppna, sluta, skänkelvikningar etc etc. Allt för att mjuka upp hästen.

Så visst kan du lägga in lite övningar när du är ute och rider!

Variation är bra - ibland på banan (sällan om han tycker det är tråkigt), ibland bara rida ut kravlöst, ibland rida ut och arbeta, tömköra, longera, arbeta för handen utomhus.
Listan kan bli lång.

Känner nästan på mig vad hon har lust med i dag och inte.
Men det brukar väl vara 2 lektioner i månaden för instruktör.
Sen beror det på ifall det är mörkt ute.. Då brukar jag vara hemma och rida i paddocken eller rida barbacka mellan radhusen och alla områden i närheten av stallet, där det är tända gatelampor :D
Brukar bada mycket på sommaren och ena "släppa loss" lite så hon tycker det är kul att bli riden, men ändå så jag har kontrol över henne. :idea:

Jag rider för det mesta varannan dag i paddocken, fast då försöker jag blanda det med dressyr, bommövningar, tömkörning och hoppning/löshoppning (en gång i veckan) sen skogen dom andra dagarna där det kan bli allt ifrån intervallträning till klättring och skutta över enkla naturhinder.
men sen kan jag även känna av på hästen om det lämpar sig med att jobba på banan, annars kan det bli dressyr i skogen som en annan skrev här :) jättenyttigt!

men som ni andra har skrivit, variation är mycket viktigt så att hästen inte tröttnar. och berömm mycket så att hästen ser all träning på banan som något positivt och känner sig duktiga :) om paddocken har en bra inhägnad så kan ni kanske även prova på olika lekar med hästen? lära små roliga trix och sånt ;)

men som du även skriver om att du ska sattsa på tävling till sommarn, så kan du ju även lägga in intervall träning :idea: jättekul grejj som hästen oftast älskar ;) + att den kommer i toppkondition efter ett tag och allting blir så mycket lättare med träning :D

hoppas du fick några nya ideér nu
lycka till med din polle på framtida tävlingar! :bump:

Om du nu ska rida i paddocken (stavning?) så gör det kul att rida där! Sätt ut lite bommar, kör cavalietti, gör din egen ridbana med bommar (behöver inte vara hopphinder), lägg dom jämsides med kanske en meter mellanrum och låt den backa sig ut eller vad som helst :) Om du nu inte har tillgång till bommar så kör utan :idea: Låt den backa, träna lite dressyr, anything u name it, men bara det inte för enformigt, att du kör t.ex. skänkelvikning hela lektionen, då blir det ju inte så kul för hästen :)

guud,jag har fått massor av ideer redan =)
Fortsätt att skriv om ni har mera förslag ;) såå bra med olika saker =D

hehe nä det är kanske inte så vanligt inom vanlig ridning. jag kan tänka mig att distansryttarna kanske använder sig av denna träningsmetod.

sökte för att få ett korrekt svar: "I sin enklaste beskrivning handlar det om att varva tid i hög intensitet med tid i lägre intensitet."

jag gör så att jag mäter upp en sträcka på 300 meter (vanligast 500m) sen så rider jag den sträckan i galopp (tölt eller trav om man föredrar det) och tar tiden samt pulsar hästen för att lättare kunna se resultat. sen så kör man denna sträcka kanske en till tre gånger i veckan och snart ser man resultat om att hästen blir starkare, snabbare och fått bättre kondition. :banana:

intervallträning kör ju även joggare. alltså dom springer en viss sträcka som dom klockar..sen går lite, springer igen, går, springer. Bra sätt för den som inte har så god kondition. (fast en del påstår att detta är jobbigare:confused:)

hoppas jag gav en någolunda vettig förklaring :crazy:

Dagur rider jag ut på nästan varje gång eftersom han bokstavligt hatar att vara där, dock är han så snäll att han försöker iaf :love:

Askur rider jag på RB/i RH ca 3-5 ggr/vecka. Alltså 1-2 ggr ut.

Jag brukar intervallträna såhär:
1 min. galopp, 1 min. skritt, 1 min. galopp...osv. Ca 6 galopper / tur brukar det bli har jag för mig, ibland mer eller mindre beroende på dagsform och liknande. Har man en vältränad häst kan man ju öka och köra tex. 5 min. galopp, 5 min. skritt. Viktigt är att man skrittar minst lika länge som man har galopperat. Man känner ju sin egen häst och vet vad som passar den bäst. :)
Ta varannan höger galopp, varannan vänster. Galopp är en mycket bra gångart, både för att lösgöra hästen samt att bygga upp kondition. Det är inte en lika slitande gångart som tex. trav.

Jag brukar rida mina hästar i padocken ca 1 gång i veckan ungefär. Ibland mer, lite beroende på vad vi tränar för tillfället och hur de känns. Sedan brukar det bli minst ett pass markarbete(longering/tömkörning/etc.) per vecka oxå.

Tycker det är olika från häst till häst.
När jag jobbade på ett ställe (under tävlingssäsong kanske skall nämna), red jag ut 2 ggr på 2 mån :rofl:

Nu har jag ridit i ridhuset i 1½ vecka :angel: Fast vi red ut idag faktiskt :D

Eftersom du skriver att din häst inte gillar att tränas på bana tycker jag inte den bör ridas på bana så ofta.
Man kan träna på andra sätt i naturen istället för att hästen får nöta & tappa glöden på en ridbana.

Jag hade oxå ett sto som avskydde allt vad ridbanor hette så vi red egentligen aldrig på bana om vi inte gick kurser, lustigt nog har vi fått bra placeringar på just dressyr klubbtävlingar, & en av anledningarna är säkert att jag inte provocerat hästen med för mkt övningar(ridbana) så att denna behållt sin arbetsglädje.

Hur mkt just din häst behöver för att inte tappa viljan/glädjen/glöden kan jag inte bedöma, det vet du nog bäst själv.

Jag FATTAR inte Filippa, hur dina hästar inte börjat tycka det är tråkigt.

Fast det hade inte Fjalar heller tyckt om jag inte hade klantat mig där ett tag. Men men!

Tycker det är olika från häst till häst.
När jag jobbade på ett ställe (under tävlingssäsong kanske skall nämna), red jag ut 2 ggr på 2 mån :rofl:

Nu har jag ridit i ridhuset i 1½ vecka :angel: Fast vi red ut idag faktiskt :D

Jag förstår dig, är egentligen ridbane/ridhusmänniska själv.
Men rider ut för att hästarna ska få omväxling, själv hade jag kunnat harva runt på ridbanan dag efter dag, år efter år;)

Jag undrar hur ofta ni tycker att man ska rida i en paddock? (stavas?):o

Jag tycker man kan arbeta hästen, oavsett miljö, så ofta som man kan motivera hästen och sig själv till ett intressant arbete. Det är ALLTID ryttarens ansvar att lägga upp ridpasset, och man märker ju själv om det funkar eller inte.

Har man en häst som "avmotiverats" av sig eller annan människa får man bena ut hur detta skall lösas. Hästen löser det inte själv.

Det mesta man gör på ridbanan kan man även träna på ute.
Min valack hatar också ridbanan tyvärr.
Kan också vara bra att bara göra roliga saker på ridbanan ett tag, så de börjar uppskatta att vara där. :idea:

Rider på ridbanan/i ridhuset kanske 3 gånger i veckan, och 2 gånger i veckan rider jag ut. Om jag utgår från att jag rider 5 gånger i veckan. Min häst har dock inga problem med att rida på ridbanan, även om han tycker vänster varv är lite klurigt och jobbigt;). Rider mycket skritt-galopp, galopp-skritt. och samma i trav (skritt-trav, trav-skritt). Ibland även direkt till halt. Rider just nu mycket på halvlånga-långa tyglar under hela ridpassen, bara för att han ska få länga sig och att jag bara använder säte i min ridning. Han är dessutom rätt hård i munnen så ridning på halvlång/lång tygel emellanåt gillar han utmärkt! :p

om du vill träna lite men han hatar att vara på banan prova att rida ett pass på tex en åker eller äng, det gör jag offtare än vad jag rider på bana

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar