S
smultronfot
Sv: Rida med tappsko?
De blir inte så spec stor snedbelastning så de blir "farligt" för den att gå så några dar.
De är lite samma sak som att diskutera om man kan rida om hästen har tappat brodd.
En del rider inte om de har tappat en brodd, en del göre.
De finns de som inte använder traktbroddar utan de måste ha 4 broddar på hästen annars finns det risk att den blir sne.
Medans vissa rider även fast hästen bara har brodd i tån och inga traktbroddar.
Jag pratade med min hovis då han var här sist. Ska försöka minnas vad han sa.
Han berättade om olika verkningar först och främst.
Att barfotaverkning och "skoverkning" INTE är samma sak. De skiljer sig ganska mycket för att hästen ska kunna slita hoven rätt då den går barfota.
Han tyckte att om man har en häst med starka hovar som kan gå på hårt underlag utan att ömma utan ryttare skulle man kunna rida på mjukt underlag.
Minns dock inte om de var i lugnt tempo eller om de var i normal ridning.
Hästen skulle inte bli sne på några dar för att den har tappat en sko.
Om hästen redan är sne innan tappskon och man rider så kan de bli problem.
Han tyckte att man skulle känna sin häst.
Man kanske har en häst som behöver aktiveras varje dag så kanske de vore klokt att motionera hästen om den inte har klena hovar.
Men han var mycket noga med att säga att de aldrig är bra att rida med tappsko men hästen behöver inte lida av de heller.
Jag tömmkör alltid mina hästar om de har tappsko.
De får inte samma belastning och jag kan fortfarande arbeta dom i form så de får utenergi.
Oftast bär de iväg på någon åker eller i skogen då jag har lite ridbana och voltarbete är aldrig bra om man har tappsko,
De blir inte så spec stor snedbelastning så de blir "farligt" för den att gå så några dar.
De är lite samma sak som att diskutera om man kan rida om hästen har tappat brodd.
En del rider inte om de har tappat en brodd, en del göre.
De finns de som inte använder traktbroddar utan de måste ha 4 broddar på hästen annars finns det risk att den blir sne.
Medans vissa rider även fast hästen bara har brodd i tån och inga traktbroddar.
Jag pratade med min hovis då han var här sist. Ska försöka minnas vad han sa.
Han berättade om olika verkningar först och främst.
Att barfotaverkning och "skoverkning" INTE är samma sak. De skiljer sig ganska mycket för att hästen ska kunna slita hoven rätt då den går barfota.
Han tyckte att om man har en häst med starka hovar som kan gå på hårt underlag utan att ömma utan ryttare skulle man kunna rida på mjukt underlag.
Minns dock inte om de var i lugnt tempo eller om de var i normal ridning.
Hästen skulle inte bli sne på några dar för att den har tappat en sko.
Om hästen redan är sne innan tappskon och man rider så kan de bli problem.
Han tyckte att man skulle känna sin häst.
Man kanske har en häst som behöver aktiveras varje dag så kanske de vore klokt att motionera hästen om den inte har klena hovar.
Men han var mycket noga med att säga att de aldrig är bra att rida med tappsko men hästen behöver inte lida av de heller.
Jag tömmkör alltid mina hästar om de har tappsko.
De får inte samma belastning och jag kan fortfarande arbeta dom i form så de får utenergi.
Oftast bär de iväg på någon åker eller i skogen då jag har lite ridbana och voltarbete är aldrig bra om man har tappsko,