Rida med tappsko?

Sv: Rida med tappsko?

De blir inte så spec stor snedbelastning så de blir "farligt" för den att gå så några dar.
De är lite samma sak som att diskutera om man kan rida om hästen har tappat brodd.
En del rider inte om de har tappat en brodd, en del göre.
De finns de som inte använder traktbroddar utan de måste ha 4 broddar på hästen annars finns det risk att den blir sne.
Medans vissa rider även fast hästen bara har brodd i tån och inga traktbroddar.

Jag pratade med min hovis då han var här sist. Ska försöka minnas vad han sa.

Han berättade om olika verkningar först och främst.
Att barfotaverkning och "skoverkning" INTE är samma sak. De skiljer sig ganska mycket för att hästen ska kunna slita hoven rätt då den går barfota.
Han tyckte att om man har en häst med starka hovar som kan gå på hårt underlag utan att ömma utan ryttare skulle man kunna rida på mjukt underlag.
Minns dock inte om de var i lugnt tempo eller om de var i normal ridning.
Hästen skulle inte bli sne på några dar för att den har tappat en sko.
Om hästen redan är sne innan tappskon och man rider så kan de bli problem.

Han tyckte att man skulle känna sin häst.
Man kanske har en häst som behöver aktiveras varje dag så kanske de vore klokt att motionera hästen om den inte har klena hovar.
Men han var mycket noga med att säga att de aldrig är bra att rida med tappsko men hästen behöver inte lida av de heller.

Jag tömmkör alltid mina hästar om de har tappsko.
De får inte samma belastning och jag kan fortfarande arbeta dom i form så de får utenergi.
Oftast bär de iväg på någon åker eller i skogen då jag har lite ridbana och voltarbete är aldrig bra om man har tappsko,

Att gå barfota är väl förhelvete inte farligt för någon häst!?!
Be hovslagaren lära dig ta av den andra skon också (det är lätt) så hinner hästen "lufta" hovarna lite innan dom nya skorna åker på. Det är bara bra för hovmekanismen, då det inte på något vis är naturligt för en häst att gå med skor!!! Trodde nog alla visste det.... kan ju kolla i vilken bok som helst om hovar och skoning om ni inte tror mig... Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Att rida med bara en sko är inte heller farligt, kan väl dock göra att din häst känns ojämn och rent av halt om du har tunga skor.
Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan och låt dom i stället gå barfota en vecka innan skoning, så kan dom slita lite naturligt på hovarna i stället... Ni skulle verkligen göra era hästar en tjänst!

Vad har du till anledning att svära, bete dig väldigt barnsligt och otrevligt?:crazy:

Och som du tydligen inte viste om, så är det så att alla hästar kan inte gå barfota! Tillexempel :
tjejen jag delar stall med, hennes häst blir väldigt halt på bara några minuter utan skor, och min häst förstör hovarna då han har så pass dålig hovkvalite.
Och verka till pulpan? Vem skulle vara så dum att göra det ?!:crazy:
Jag rider inte min häst om han har en tappsko, då han helt enkelt inte klarar av det.

Nästa gång när du ska svara på ett inlägg, tänk gärna på att inte låta så otrevlig!:laugh:

Senast ändrad:

Att gå barfota är väl förhelvete inte farligt för någon häst!?!
Be hovslagaren lära dig ta av den andra skon också (det är lätt) så hinner hästen "lufta" hovarna lite innan dom nya skorna åker på. Det är bara bra för hovmekanismen, då det inte på något vis är naturligt för en häst att gå med skor!!! Trodde nog alla visste det.... kan ju kolla i vilken bok som helst om hovar och skoning om ni inte tror mig... Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Att rida med bara en sko är inte heller farligt, kan väl dock göra att din häst känns ojämn och rent av halt om du har tunga skor.
Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan och låt dom i stället gå barfota en vecka innan skoning, så kan dom slita lite naturligt på hovarna i stället... Ni skulle verkligen göra era hästar en tjänst!

Min häst får inte gå utan skor,när han gick utan skor hos förra ägaren så slet han enda in till benet och snedbelastar benet. så tycker värkligen inte att jag gör en tjänst åt honom och tar av honom skorna

Kör inte mina tjejer med tappsko så nej skulle jag säga. Väntar på hovis.

Jag tycker det beror mycket på hästen.
Fixar hästen det så visst, rid. Min häst har aldrig haft problem med att gå barfota en kortare stund eller blivit riden strax efter en skoning.

Han tappade en baksko två dagar innan en 2-dagarstävling en gång och eftersom vi inte hittade skon kunde vi inte slå på den utan fick dra av den andra så han gick barfota. Tävlingsunderlaget var på grus och det gick alldeles utmärkt. Hade med oss en rasp också utifall att. Men behövde bara använda den en gång.

Så känns det bra och hästen inte ömmar, rid :)

Jag rider som vanligt även om han tappat en sko. Hade jag haft en häst som var öm i hovarna hade jag bara ridit det jag märker att den klarar. Har nu haft 3 tappskor på 2 veckor, hade inte fått rida alls annars. Har även frågat min hovslagare om det kan vara dåligt för hästen men han menar att den lilla skillnaden en sko gör, och dessutom på mjukt eller ojämnt underlag, spelar ingen roll.

Jag har aldrig ridit några av mina hästar med tappsko, kommer aldrig göra det heller.
Ring hovslagaren så hn kommer och slår på en ny sko.

Samma här. (Fast har ingen skodd häst nu)

KL
Inte hela världen om hästen får stå ett par dagar tills hovslagaren kan komma. Om man (inte jag) trots det tänker gå ut med hästen under denna tid tycker jag det är bättre att promenera, än att rida. Även om hästen inte skulle ömma, blir det fortfarande snett med skor på ena sidan och ingen på andra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama