Rida med tappsko?

Sv: Rida med tappsko?

Klart man kan rida även om hästen har tappat sko, om den nu inte är extremt ömfotad, men det märker man ju ganska snabbt.
(Om man inte ens kan rida lätt motion, så kan man knappast släppa hästen i hagen heller.)

Om min häst tappar skor rider jag ändå, dock lugnare och inte på superhårt/stenigt underlag då hon blir lite öm av det.

Det är ju inte så att man brukar behöva vänta i flera veckor på att hovslagaren ska komma, och på några dagar borde itne hästen bli "förstörd" bara för att den rids utan sko¨.

För attt "slita ned" hovarna. En barfota värkning och en värkning för skoning ser inte ut riktigt på samma sätt? Eller har jag fel?
Tror inte riktigt på din teori om att låta de gå barfota en vecka för att "slita ned" hovarna och sedan sko på nytt. En häst som är van att gå med skor trasar förmodligen sönder hovarna.

Du har så rätt så, hästar som går barfota behöver få hovarna verkade på ett annat sätt än en häst som har skor. :bow:

Alla hästar kan INTE gå barfota. Ja, det är naturligt för dem att gå utan skor men min är ingen vildhäst. Hade han vart det hade han förmodligen vart död vid det här laget... Han FÅR helt enkelt inte gå barfota för han trasar sönder fötterna så hårt att de knappt går att spika i dem. Han går INTE att rida med tappsko, han kan gå i gräshage - om det inte är grusväg till och från hagen.
Jag o min hovis har diskuterat barfotagång, efter en vecka i gräshagegav vi upp och slängde på skorna för det hade vart djurplågeri att fortsätta.

Alla hästar skulle kunna gå barfota, om det bara var så att de aldrig under sin livstid haft skor på sig.

Vissa kan man ta skorna av fast de är 15 år gamla.
Medans vissa går det inte eftersom hovarna blivit sköra p.g.a att de alltid haft skor.

Så du har nog egentligen rätt där :banana:

Jag skulle ALLLDRIG tänka tanken om att rida min häst med tappsko... (hon är JÄTTE öm.) Men om hon nu inte skulle va de skulle jag ge mig ut och rida, man kan ju inte behandla dom som porslinsdjur(?) även om man ska vara rädd om dom men det får ju inte gå till överdrift... eller?? någon som håller med?

Jag brukar rida på mjukt underlag, fullt ut. Fast inte om det är en framsko, min pålles framben är känsliga, så då tar vi det lugnt och skrittar...Vet att de på ridskolan låter hästarna gå lektioner iallafall nån dag, tills hovslagaren har tid att komma, och de hästarna verkar iallafall inte ta någon skada...Men att rida låghalt på ett ben i flera veckor, måste ju påverka, så att hästen blir sned och snedbelastar leder..

Vissa hästar klarar det utan problem, ett tag, andra gör det inte. Man får se till individen.

Jag hade inte ridit min häst med en tappsko. Dels känns det som att hästen lär snedbelasta hela kroppen och framförallt benen. Dessutom är min häst inte van att gå barfota och det är en sak som man måste vänja in under en lång tid annars kommer de få ont och/eller söndertrasade hovar, min dam får söndertrasade hovar direkt då vi mest har grus och asfalt härikring att rida på. Visst man kan rida i ridhuset eller paddocken men då kvarstår risken att hästen snedbelastar (om de nu gör det).

Å andra sidan har hon bara tappat en sko två gånger under de fyra år vi haft henne. Om man har en häst som tappar skor ofta så gör och tänker man kanske annorlunda?

Alla hästar skulle kunna gå barfota, om det bara var så att de aldrig under sin livstid haft skor på sig.

Vissa kan man ta skorna av fast de är 15 år gamla.
Medans vissa går det inte eftersom hovarna blivit sköra p.g.a att de alltid haft skor.

Så du har nog egentligen rätt där :banana:

Du får ursäkta men vad baserar du det uttalandet på?

Jag rider om jag har en tappsko bak och om hoven ser fin ut.
Men fram fungerar inte. Hon ömmar om hon inte har skor fram och vill inte bli riden.

Om jag hade hadt ruídhus med bra underlag hade det gått fint men inte på min steniga ridbana eller att rida ut.

Som så många andra redan sagt - det är skillnad på häst o häst, vad man kan hitta på för ngt med en tappsko.

Medryttarpållen går utmärkt att rida med tappsko, han går bara skodd fram. Han kommer ibland in i såna perioder då han slänger av sig skorna var o varannan dag, och om man skulle låtit honom stå bara för att han har tappsko så hade han i princip inte ridits alls - trots att vi har lyx med hovslagare i stallet! :D

Men ja, när han tappar skor så rider jag helt normalt ändå. Rider ut massor, rider på grusväg, asfalt, rider på ridbanan (småsten), galopperar utan problem, etc. Händer ju också att han slänger av sig skorna när man är ute och rider, och jag märker ingen skillnad - när vi kommer tillbaka till stallet blir det mest "oj, har du tappat en sko?"

Det är ju upp till var och en att se vad hästen klarar av, och man ska absolut inte rida om hästen far illa av det! Känn efter hur hästen är när du rider med tappsko, kanske finns det någon att fråga i stallet? Någon som kan se hur han går, det kan vara svårt att känna när man sitter på. Första gången jag råkade ut för en tappsko ringde jag hästens ägare och frågade vad jag skulle göra - och fick klartecken att det gick hur bra som helst att rida ändå. Dock kan han inte gå med tappsko för länge, det sliter på hoven. Men några dagar går utmärkt. :D

Jag tror de var menat till TS och kanske till oss alla?

Jettan:Tagag ned? Jag skulle inte låta mina hästar gå barfota en vecka innan skoning. För attt "slita ned" hovarna. En barfota värkning och en värkning för skoning ser inte ut riktigt på samma sätt? Eller har jag fel?
Tror inte riktigt på din teori om att låta de gå barfota en vecka för att "slita ned" hovarna och sedan sko på nytt. En häst som är van att gå med skor trasar förmodligen sönder hovarna.

En häst som har gått skodd hela sitt liv och om man då bara plockar bort skorna och rider på som vanligt så kan de lättare få hovbölder eller dyl.
Om mina hästar tappar en sko försöker jag få på den så fort som möjligt annars går hoven sönder, särskilt om den har växt ut.
Jag brukar också ha mina hästar barfota, då de släpps på bete och inte ska ridas så brukar de få gå barfota. Dock för att minska skaderisken.

Sen tycker jag du över, jag tror inte att de är så många här som värkar ned våra hästars hovar till pulpan.
Alla hästar kan inte gå barfota. Jag väljer att sko mina hästar för att jag tävlar och tränar hoppning/dressyr.
De va min åsikt.

:bow::bow::bow:En barfota verkning och en verkning för skoning ser ju som sagt inte likadan ut.

jag skulle inte rida min häst med tappsko..
möjligtvis bara skritta på mjukt underlag, t.ex. gräs el. åker (som inte används)

Min Foderhäst har tappskor men jag rider honom på mjukt underlag lite försiktigare än vanligt men nästan detsamma...

Han vill gå lite mer på kanten än med skor så det är nog skönare med skor men han dör inte av att vara utan en stund..

Råkade rida en häst som tappat skon för några månader sedan.
Var självklart inte med flit. Kratsade ena sidans hovar, gick och hämtade mina saker (hade kommit sent till lektionen så jag hade bråttom) och kratsade sedan andra sidans hovar. Lade då inte märke till att hon hade tappat vänster bak :S Vi red i ridhuset, kommer ärligt talat inte ihåg om jag kände någon skillnad.
Men sedan dess kollar jag alltid extra noga så att hästen har alla skor på :angel:

Jag gör det, men hon tappar alltid bak om hon tappar. Men numera går skorna bara av på mitten :crazy: (Det har med hennes sätt att gå på att göra...) men det är oftast någon dag innan hovis ska komma, nu blev det tyvärr 2 v. innan men jag bestämde att han fick komma ändå och sko om istället, ska tävla på lördag så vore onödigt om andra skon gick av eller nåt.

Men jag tycker det är upp till hur ömfotad hästen är, min häst klarar fint att gå utan baksko en eller två dagar (lättare ridning) medans andra får jätteont.

Jag har just varit och tränat min häst, men en baksko som enbart satt med fyra söm (hon ska skos imorrn), det klonkade en hel del men skon satt kvar och hästen gick bra.
Jag tänkte dra av skon först men den satt så bra att om jag hade dragit av den hade hoven blivit för skadad, så jag lät bli (jag hade alltså ridit med tappsko, då det var mjukt underlag det gällde). Min häst har bra hovkvalité och tar ingen skada av att jag rider med tappsko på mjukt underlag.
Jag har för övrigt gått en utbildning som heter tappskokompetens (den går i princip ut på att du ska kunna ta av en sko, verka hoven och slå på en ny sko).

Ingår verkligen ''verka hoven'' i din tappskokompetens? Det gjorde det inte i min... då hade man ju mer eller mindre varit hovslagare redan. Fila bort smutsen med den lilla sidan av filen, men inte verka..
Bara undrar, är ju kul att veta om tappskokompetensen innebär olika saker från olika ställen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama