Rida med tappsko?

Sv: Rida med tappsko?

Klart de är bra att fara ut och gå! :) men om man vill rida, så tror jag inte det sliter så vidare mycket att sitta på och bara lunka på.
Beror ju kanske lite på hur stor man är som ryttar också.
Men jag tror ändå inte de sliter så värst mycket.

Klart de är bra att fara ut och gå! :) men om man vill rida, så tror jag inte det sliter så vidare mycket att sitta på och bara lunka på.
Beror ju kanske lite på hur stor man är som ryttar också.
Men jag tror ändå inte de sliter så värst mycket.

Man kan väl inte utsätta hästen får något den kan ta skada av bara för att man vill rida?

Ojsan, här var man minsann kategorisk (och lite arg?)!

Upplysning: det är inte alls ovanligt att moderna ridhästar inte funkar särskilt bra att gå barfota någon vecka här och där - för det första så slits ju hoven mycket mer om man rider som vanligt utan sko (eller med bara en blir det ju väldigt ojämnt) vilket kan göra det svårt att sätta dit en ny doja sedan och för det andra så blir många hästar så ömma att det inte över huvud taget är tal om att rida på den.

Alla hästar är ju som bekant inte lika:laugh:.

Jag rider med tappsko på någorlunda mjukt underlag sålänge hon inte ömmar. Alltså rider jag på som vanligt, kanske något försiktigare :)

Jag kan ju bara svara för hur jag gör och nu blir en del nöjda och andra förfärade!
Min häst har bara skor fram. Om han trampar av en, vilket hände ganska ofta förr, så rider jag som vanligt men undviker grusväg där jag vet att han ömmar.
Dagen innan en tävling så hände det givetvis! Hovis hann inte komma och jag ville iväg så jag plockade av den andra också och gav mig iväg. Det var 1m hoppning på gräsbana och jag märkte ingen skillnad och det gick jättebra! Saknade inte ens broddarna :D
Sen vet jag ju andra hästar som haltar och där hovarna ramlar i bitar bara man talar om att ta av skorna så visst är det olika!

Det beror helt och hållet på hästen. Dacke klarar det antagligen inte, han ömmar utan ryttare om han tappar en sko och går på annat än gräs :3 Crow hade nog klarat att trava lite på hård grusväg utan problem, fast det blir ju ojämnt om han bara tappar en.

Så har jag också gjort, dragit av samma sko om hovis inte har kunna komma på ett tag.
Kan dock inte göra de nu då min häst trasar lätt sönder hovarna om han har haft skor innan.
Hanh ar gått barfota tidigare men jag gillade de inte riktigt för jag tyckte han fick en kortare steg + att han ömmade lite på grusväg och jag ville kunna rida som vanligt.

Att gå barfota är väl förhelvete inte farligt för någon häst!?!
Be hovslagaren lära dig ta av den andra skon också (det är lätt) så hinner hästen "lufta" hovarna lite innan dom nya skorna åker på. Det är bara bra för hovmekanismen, då det inte på något vis är naturligt för en häst att gå med skor!!! Trodde nog alla visste det.... kan ju kolla i vilken bok som helst om hovar och skoning om ni inte tror mig... Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Att rida med bara en sko är inte heller farligt, kan väl dock göra att din häst känns ojämn och rent av halt om du har tunga skor.
Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan och låt dom i stället gå barfota en vecka innan skoning, så kan dom slita lite naturligt på hovarna i stället... Ni skulle verkligen göra era hästar en tjänst!

Haha, du är ju riktigt rolig! Synd bara att du är totalt inkompetent...
För det första svarade du på ett inlägg som inte behövde det svaret du kom med. För det andra, att svära och ha sig när man är så ute och cyklar och dessutom ganska ny på forumet ger ingen bra start.

Alla hästar kan INTE gå barfota. Ja, det är naturligt för dem att gå utan skor men min är ingen vildhäst. Hade han vart det hade han förmodligen vart död vid det här laget... Han FÅR helt enkelt inte gå barfota för han trasar sönder fötterna så hårt att de knappt går att spika i dem. Han går INTE att rida med tappsko, han kan gå i gräshage - om det inte är grusväg till och från hagen.
Jag o min hovis har diskuterat barfotagång, efter en vecka i gräshagegav vi upp och slängde på skorna för det hade vart djurplågeri att fortsätta.

Hovis kommer förhoppningsvis den här veckan. Han är en upptagen man, men en sjukt bra hovslagare :)

Är hästen ömfotad? Om inte ska det inte vara några problem. Jag kan tänka mig att h*n lättare fläker sig om hoven är verkad så att det ska sitta en sko på (dvs inte rundade kanter) om du skulle få för dig att rida på hårt underlag, men annars borde det inte vara något. Du ser ju om hoven blir dålig av att ridas utan sko. Min ena hästs framhovar liksom trasas sönder om hon inte har skor fram.

Numera verkar jag ju de andra 3 hästarna själv så jag har ju inga problem att fixa till hovarna om den skodda hästen skulle få tappsko :bump:

Du kommer som sagt antagligen märka om hästen mår dåligt av att bli riden med tappsko :)

jag kan bara svara för mig, men iafl. min ponny ahr gått barfota i 8 år & det har fungerat ypperligt, men efter ungefär 1 år i mina ägor flyttade vi till ett annat stall, Där blev hon ordentligt ömfotad & slet alldeles för mkt, (hårdare vägar,stora stenar,grus m.m.) vilekt resulterade i en hovböld. Efter det går hon skodd runtom.
Igår fick jag dra av ena bakskon då den var helt nedsliten & satt i bara några få söm.
Ringde hovis dagen innan för att boka tid för omskoning (det avr dags nu.) men han ahde inte tid förens ca i mitten av nästa vecka.
Så nu går hon barfota ena bak vilekt fungerar bra. försöekr dock hålla mig till mjuka gärden & dyl.

Säger som många andra att det är individuellt hur vida de kan gå utan eller inte.
Jag har en kallblodstravare och ett halvblod, båda två går att rida med tappskor då de har bra hovkvalitét så att de egentligen skulle kunna gå barfota.
Kallblodet kan gå helt barfota, men pga att han blir öm i fram så går han skodd i fram och barfota i bak då det inte är broddsäsong. Vinterhalvåret är han skodd runt om. Inga problem att rida som vanligt om han har tappsko/r.
Halvblodet går skodd runt om året om pga att han blir öm. Men går att jobba som vanligt om han har tappsko/r, dock gärna mjukt underlag. Skritta i skogen går också bra.
Ingen av dessa trasar sönder sina hovar eller liknande.

Min häst går barfota vår, sommar, höst och får på sig skorna när snön kommer just för att få bättre fästa med brodd när man rider ut!
Hon har riktigt bra hårda hovar så henne kan man rida utan problem.
Men eftersom jag bara har skor enbart vintertid betyder en tappad sko att hon halkar med just den hoven om det är halt ute.
Och pga av detta rider jag ej då!

Min förra häst ett hbl fick stå i box när hon tappade skor för hennes hovar vart smulor bara så fort skorna höll av..Skitkvalité med andra ord på hovarna!

Jag tycker man kan vänta tills skon är på, det är trots allt en snedbelastning

Borde det inte bli snebelasting när den saknar sko på en hov? Jag skulle inte ridit med tappsko iaf ;)

Jag har aldrig ridit min ponny med tappsko men om man rider på mjukt underlag går det ju bra. Iaf i ridhus vet jag att det går bra.

Be hovslagaren lära dig ta av den andra skon också (det är lätt) så hinner hästen "lufta" hovarna lite innan dom nya skorna åker på. Det är bara bra för hovmekanismen, då det inte på något vis är naturligt för en häst att gå med skor!!! Trodde nog alla visste det.... kan ju kolla i vilken bok som helst om hovar och skoning om ni inte tror mig... Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Att rida med bara en sko är inte heller farligt, kan väl dock göra att din häst känns ojämn och rent av halt om du har tunga skor.
Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan och låt dom i stället gå barfota en vecka innan skoning, så kan dom slita lite naturligt på hovarna i stället... Ni skulle verkligen göra era hästar en tjänst!

Vilket kvalificerat dravel! Naturligt att gå utan skor - javisst, men knappast med ryttare på grus och eller asfalt. Barfotaromantik får både mig och RIKTIGA hovslagare att se rött! Ridhästar skor man!

Om min häst skulle få tappsko (har aldrig hänt ännu, men man vet aldrig) så lär jag skritta på mjukt underlag, troligen i manegen.

Suck:cool:

Dessutom märker du väl om din häst ömmar på underlaget???
Precis. Det är därför jag vet att mina hästar inte kan gå barfota, vare sig en stund eller alltid. Den ena kan inte ens gå barfota utan ryttare, vi vet för vi har provat.

Eller så får den helt enkelt ont?

Snälla någon, sluta verka ner era hästar till pulpan (...)
Pulpan? Är inte det typ..mitten av klon eller nåt? Mina hästar har inga klor..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama