E
Emlis
Sv: Rida med sporrar?
Jag håller med, sporrar använder du inte för att få fart på hästen för då använder du dem av fel anledning utan som en förfining av hjälperna i dressyren.
Jag är inte emot sporrar, bara emot att dom används ofta av fel anledning eller på fel sätt.
Sporrar som används fel kan ge fula sår på magen, göra hästen skänkeldöv och leda till andra tråkigheter..
Är du osäker på hur du ska använda sporrarna så skit i sporrar och kör på spö eller gör övningar istället t. ex som tempoväxlingar, övergånar mm.
Jag tycker du ska lära dig rida hästen istället.
Jag är inte emot sporrar i sig, men jag anser att man ska ha sporrarna NÄR ridningen funkar med hästen.
Att sätta sporrar i magen för att få hästen framåt tycker jag är en dum idé.
Det är ridningen som måste ändras och förbättras om hästen inte lyder, inte trycker mot magen.
Eftersom det bara är ibland du har problem så kan det väl knappast vara så att det är SÅ svårt att lösa?
Men med tanke på dina inlägg i tråden så antar jag att du kommer använda sporrar vad folk än säger
Jag håller med, sporrar använder du inte för att få fart på hästen för då använder du dem av fel anledning utan som en förfining av hjälperna i dressyren.
Jag är inte emot sporrar, bara emot att dom används ofta av fel anledning eller på fel sätt.
Sporrar som används fel kan ge fula sår på magen, göra hästen skänkeldöv och leda till andra tråkigheter..
Är du osäker på hur du ska använda sporrarna så skit i sporrar och kör på spö eller gör övningar istället t. ex som tempoväxlingar, övergånar mm.