Rida med sidepull istället för träns?

JessicaM

Trådstartare
Såg på en internet sida där det stod om ett sidepull med dubbelt rep över nosen: "OBS. Detta är ett träningsredskap. inget alternativt ridsätt! Bör användas inom inhägnat område!!!"

Men det stod ej så på en sidepull med ett rep över nosen. Vad är skillnaden?

Jag tänkte om man kunde satsa på att rida med ett sidepull istället för träns??
För med ett vanligt bettlöst träns om något skulle hända så går det ju inte o säga till på samma sätt som det går med ett sidepull, eller tänker jag helt fel?

Sv: Rida med sidepull istället för träns?

Ett rep är lite skarpare än två. Att inte rida utanför inghägnat område, vilket bullshit om du ursäktar! En sidepull är lika skarp (om inte skarpare) än ett träns, bara det att det inte verkar i munnen. Så varför skulle man inte rida utanför inhägnat område? Självklart måste man vara lätt på handen men det ska man vara vid all ridning. Det går utmärkt att samla/arbeta hästen i sidepull.

Sidepull är ett utomordentigt verktyg vid tex inridning, ridning av unga hästar eller hästar med munproblem samt som komplement till vanligt träns. Alla borde alternera och rida med sidepull/bettlöst regelbundet samt alternera bett.

Konstigt att det stod så om sidepullen som hade 2 rep över nosen o inte 1 rep. Om det är som du säger att ett rep blir skarpare än två så borde de ju skriva det på den med just 1 rep o inte den med 2 rep över nosen.. knäppt!

Jag tänkte faktiskt införskaffa mig ett sidepull. Men då är frågan, 1 rep eller 2...

Ja det låter konstigt, så stor skillnad är det ju inte heller...

Många lindar nosdelen lite med idrottstejp eller liknande om dom tycker att det blir för skarpt. Det finns ju också sidepull med rundsytt läder i nosdelen osv. En del sätter tom ett nosludd på, men då får man ju ha en väldigt känslig häst annars tappar man ju liksom vitsen och kan rida i en vanlig grimma. Det man får passa lite för är att det blir skav efter repet -då har man tjyvhållt för mycket, tagit för hårt eller en väldigt känslig häst (en del får ju skav av vanlig grimma).

1 eller 2 rep.. ja jag vet inte, jag har alltid kört på ett rep. :)

finns nämligen ett på tradera, men den har två rep...

Kanske, kanske inte. Alla hästar upplever det kanske inte lika?
Själv har jag ett sidepull i slätt läder, helt underbart! Perfekt för variation.

Nja, inte riktigt. Sidepullet har liksom lösa ringar där man fäster tyglarna, vilket förändrar tygelns inverkan jämfört med en grimma. Det blir liksom mer exakt.
Ser ingen anledning till att ha "skarpare" än vad som behövs. För oss funkar det kalas med lädernosdel. :)
Jag tycker dessutom det är snyggt på min ponny!

hur funkar eftergiften då? den delen som går över nosen fastnar inte? men de med slätt läder sitter väl fast så att säga, de med rep drar väl åt när man tar i tygeln??

Senast ändrad:

Har ingen aning om hur repmodellerna funkar. Men eftergiften kommer när man släpper tygeln med ett lädersidepull. Dock blir det en liten liten fördröjning. Har hittills inte träffat en häst som upplever det som problem, men som sagt alla hästar är olika.

Jag tycker definitivt du kan prova ett repsidepull :)

rädd att den ska bli för hård.. kanske en med läderrem är bättre??

Fast det där med att rida inom inhägnat område, brukar väl menas att om inte hästen är van vid sidepull, så kan man prova första gången och se hur hästen reagerar, inte att man INTE kan rida utanför inhägnat område.

hur funkar eftergiften då? den delen som går över nosen fastnar inte? men de med slätt läder sitter väl fast så att säga, de med rep drar väl åt när man tar i tygeln??

Jag fattar dig som att du tror att repet stramas åt när man tar i tygeln, att repet löper genom ringarna. Det gör det inte. Sidepull av rep och av läder är utformade på samma sätt, det är bara nosdelen som skiljer sig åt. Rep är skarpare delvis eftersom det är runt, och anläggningsytan på hästens nosrygg blir mindre än med ett sidepull med lädernosdel.

Och i övrigt så är en bra tumregel att inte lita för mycket på diverse webshopars beskrivningar av varor, speciellt användandet av dessa. Sidepull går utmärkt att rida ut på, och min erfarenhet säger mig att ett sidepull med repnosdel kan bli ordentligt skarpt om man rider på korta tyglar och tar tag lite. Däremot är det kanske smart att rida första gångerna inhägnat om hästen är riden på bett förut. Ett par invänjningsrundor för häst och ryttare skadar inte.

Om man rider ut med sidepull, vilket går alldeles utmärkt så kan det vara bra att ha martingal. Hur nosdelen ser ut är av underordnad betydelse, det är som att diskutera vilket bett som funkar bäst, det är olika.

Har ridit med grimma och det gick bra. Men jag vill gärna ha sidepull ifall att något skulle hända o man måste säga till på skarpen. Rider på långa tyglar förutom i galopp..

Hittar inga bra sidepull på nätet som inte är rep och som inte är sviiin dyr hehe. Om någon har några tips så PM:a mig GÄRNA :)

Om din häst fungerar bra att rida i grimma och på lösa tyglar är det inget problem att rida med sidepull. Om du vill ha möjlighet att "säga till på skarpen" så borde en sidepull med ett rep vara bäst. Tycker du sedan att repet blir för skarpt kan du linda det med något, och/eller sätta på nosludd.

Såg på en internet sida där det stod om ett sidepull med dubbelt rep över nosen: "OBS. Detta är ett träningsredskap. inget alternativt ridsätt! Bör användas inom inhägnat område!!!"

Men det stod ej så på en sidepull med ett rep över nosen. Vad är skillnaden?

Jag tänkte om man kunde satsa på att rida med ett sidepull istället för träns??
För med ett vanligt bettlöst träns om något skulle hända så går det ju inte o säga till på samma sätt som det går med ett sidepull, eller tänker jag helt fel?

Jag är inte så insatt i vad som menas med "vanligt bettlöst träns". På vilket sätt menar du att en sidepull skulle gå att "säga till" med? En sidepull är i princip en grimma med lite annan utformning. Trycket kommer på nosen i båda fall, eftergiften blir lika snabb med båda. Sidepullen sitter lite bättre på hästens huvud och tyglarna är bättre placerade än de blir på en vanlig grimma. Man skulle kunna jämföra en sidepull med platt lädernos med en vanlig grimma och en sidepull med repnos med en repgrimma, same, same, but different ;)

Tänkte jag skulle ha en sidepull med flätat läder fram på nosen istället för rep, blir något mjukare..

Men vart hittar man dom!!!??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 392
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 304
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar